Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 66410 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Itse olen kokenut todeksi Raamatun kehoituksen; lähestykää minua niin minä lähestyn teitä. Jos viivyn Jumalan edessä varmaan olen siunatumpi kuin jos sitä en tee, molemmista on kokemusta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Itse olen kokenut todeksi Raamatun kehoituksen; lähestykää minua niin minä lähestyn teitä. Jos viivyn Jumalan edessä varmaan olen siunatumpi kuin jos sitä en tee, molemmista on kokemusta.

Miten tuo siunatumpana olo ilmenee? Entä, jos et ole "viipynyt Jumalan edessä", tuleeko siitä jotenkin syyllinen olo?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Minun tapauksessani Jumalan edessä viipyminen eli rukous, Raamatun luku, seurakuntayhteys ym. ovat välttämättömiä, jotta kuulen ja huomaan Jumalan ohjauksen ja
tahdon elämässäni.

Siitäkin on runsaasti kokemusta, kun eristäydyin muista uskovista ja rukoukset alkoivat olla lähinnä vain hädän hetkellä tapahtuvia avunhuutoja.
Jumala piti kyllä kiinni minusta ja esti täydellisen uskosta luopumisen, mutta noina
aikoina elämästäni puuttui Jumalan antama siunaus ja tarkoitus.

Paavalikin opettaa meitä olemaan aktiivisia uskossamme:

"Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella,
rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta."
(Ef. 6: 16-18)

Lydia

  • Vieras
Itse olen kokenut todeksi Raamatun kehoituksen; lähestykää minua niin minä lähestyn teitä. Jos viivyn Jumalan edessä varmaan olen siunatumpi kuin jos sitä en tee, molemmista on kokemusta.

Miten tuo siunatumpana olo ilmenee? Entä, jos et ole "viipynyt Jumalan edessä", tuleeko siitä jotenkin syyllinen olo?

Kyllä yhteys pysyy paljon lämpöisempänä kun sitä vaalii, sen tietää jokainen ihan tästä ihmisten välisestä suhteestakin.

Jos en pidä huolta Jumala-suhteestani olen aika tavalla pian erämaata tarpoamassa. Toki hän on uskollinen ja vetää jokaista yhä uudelleen ja uudelleen lähelleen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Jos en pidä huolta Jumala-suhteestani olen aika tavalla pian erämaata tarpoamassa. Toki hän on uskollinen ja vetää jokaista yhä uudelleen ja uudelleen lähelleen.

Minulla on jossain määrin päinvastaisia kokemuksia. Olinhan minäkin aikoinaan oman uskonelämäni ylläpitäjä, mutta ei siitä tainnut kenellekään mitään hyötyä olla. Kaikkein vähiten Jumalalle. Se oli varsinaista erämaataivalta. Väsyin siihen ja totesin, että ellen pelastu armosta, en pelastu ollenkaan. Nykyisin en hoida lainkaan suhdettani Jumalaan, vaan Jumala hoitaa tätä meidän suhdettamme.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jos en pidä huolta Jumala-suhteestani olen aika tavalla pian erämaata tarpoamassa. Toki hän on uskollinen ja vetää jokaista yhä uudelleen ja uudelleen lähelleen.

Minulla on jossain määrin päinvastaisia kokemuksia. Olinhan minäkin aikoinaan oman uskonelämäni ylläpitäjä, mutta ei siitä tainnut kenellekään mitään hyötyä olla. Kaikkein vähiten Jumalalle. Se oli varsinaista erämaataivalta. Väsyin siihen ja totesin, että ellen pelastu armosta, en pelastu ollenkaan. Nykyisin en hoida lainkaan suhdettani Jumalaan, vaan Jumala hoitaa tätä meidän suhdettamme.
Tämä ei mielestäni ole kovin yksiselitteinen juttu eli missä määrin itse ylläpitää omaa uskonelämää. Pelkästään arkielämän valinnat vaikuttavat oleellisesti esimerkiksi siihen miten paljon aikaa jää rauhoittua. Jos tekee/joutuu tekemään paljon töitä ja päälle on vaikkapa joku sinänsä hyvä harrastus, voi käydä niin, ettei hengellisten asioiden ajattelulle saati Raamatun luvulle ehkä jää aikaa tai jos vielä aikaakin olisi, mutta ei enää kaiken muun päälle jaksamista.

Lydia

  • Vieras
Toisaalta tai siis oikeesti ja varmasti, aina on aikaa sille mikä on itselleen tärkeää. Sitä vasten voi peilata hieman suuntaa. Aina ei ole helppoa suuntaa vaihtaa, mutta lähestykää minua niin minä lähestyn teitä..taas tulin tähän.  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Tämä ei mielestäni ole kovin yksiselitteinen juttu eli missä määrin itse ylläpitää omaa uskonelämää. Pelkästään arkielämän valinnat vaikuttavat oleellisesti esimerkiksi siihen miten paljon aikaa jää rauhoittua. Jos tekee/joutuu tekemään paljon töitä ja päälle on vaikkapa joku sinänsä hyvä harrastus, voi käydä niin, ettei hengellisten asioiden ajattelulle saati Raamatun luvulle ehkä jää aikaa tai jos vielä aikaakin olisi, mutta ei enää kaiken muun päälle jaksamista.

Ehkä olen väärässä, mutta näen asian kokonaan toisin. Minua suorastaan kauhistuttaa ajatus, että voisin itse jollain tavoin ylläpitää uskonelämääni. Olenhan sitä joskus yrittänyt varsin surkealla menestyksellä. Näen nykyisin uskonelämän niin kokonaisvaltaisena, ettei siinä ole erikseen minun omaa aluettani ja erikseen Jumalan aluetta. Ei edes ajan käytössä. Kaikki minun alueeni on myös Hänen aluettaan.

Elämällä on taipumus jollain tavalla näkyä ja vaikuttaa. Jos on elämä, se ilmenee väistämättä jollain tavalla. Ajattelen esim. pientä lasta ja hänen kehitystään. Ei lapsen tarvitse itse ylläpitää elämää, kyllä elämä pitää huolen siitä, että siihen kuuluvaa kehitystä tapahtuu. Ja lapsi luottaa isään ja äitiin. Jotain samankaltaista on mielestäni uskonelämäkin.

On surkeaa, jos meille sanotaan niin kuin Sardeen seurakunnalle, että "sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut". Silti sanotaan, että seurakunnalla oli tekoja. Niin meilläkin voi olla; rukousta, Raamatun lukua, ylistystä, palvelua jne. Ilman, että on elämää. Ja rohkenen sanoa, että tätä kaikkea voimme ylläpitää, mutta elämää emme pysty ylläpitämään, se on kokonaan Herran työtä. Ja valvominen on mielestäni sitä, että emme sotke omia töitämme Herran töihin. Heränneet sanoivat, että Herra tuntee meissä ainoastaan oman työnsä.

Edellisestä voisi päätellä, että kiellän pyhityksen, mutta se on väärä arvio. Mutta itse emme saa pyhitystä aikaan, se on kokonaan Herran työtä. "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hepr. 10:14). Siitä on sitten seurauksiakin, esim. rukous, Raamatun lukeminen, ylistys, palvelu jne.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Ehkä olen väärässä, mutta näen asian kokonaan toisin. Minua suorastaan kauhistuttaa ajatus, että voisin itse jollain tavoin ylläpitää uskonelämääni.
Olemmeko samaa mieltä siitä, että omilla valinnoilla voitaisiin estää uskonelämä? Ainakin joillakin valinnoilla elämä voi muuttua kuolemaksi. Ajatuksenhan voi tietysti kääntää niin, että lakkaa valitsemasta kuoleman tien, jatkaa elämistä. Onko tuollainen kuoleman valitsemattomuus uskonelämän ylläpitämistä? Miksi ei olisi?

Lydia

  • Vieras
On ihmisen osuus ja vastuu.

“Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Luuk. 11:9)
“Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.” (Jaak. 4:8)
“Palatkaa minun luokseni, niin minä palaan teidän luoksenne, sanoo Herra Sebaot.” (Sak. 1:3)
“Koko sydämestänne te minua etsitte, ja minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra.” (Jer. 29:13-14)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
On ihmisen osuus ja vastuu.

“Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Luuk. 11:9)
“Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.” (Jaak. 4:8)
“Palatkaa minun luokseni, niin minä palaan teidän luoksenne, sanoo Herra Sebaot.” (Sak. 1:3)
“Koko sydämestänne te minua etsitte, ja minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra.” (Jer. 29:13-14)
Nuo ovat jo tapahtuneet uskoontulleen kohdalla.

Marjatta

  • Vieras
Niinpä, ei Jumala tee meidän osuuttamme. Emme ole tahdottomia robotteja.

Valinnoissamme tietenkin Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen. Me suostumme siihen tai kieltäydymme.

Eikö se ole Jumalan sanan vastustamista, jos ei usko, mitä siellä sanotaan?

Lydia

  • Vieras
On ihmisen osuus ja vastuu.

“Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Luuk. 11:9)
“Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.” (Jaak. 4:8)
“Palatkaa minun luokseni, niin minä palaan teidän luoksenne, sanoo Herra Sebaot.” (Sak. 1:3)
“Koko sydämestänne te minua etsitte, ja minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra.” (Jer. 29:13-14)
Nuo ovat jo tapahtuneet uskoontulleen kohdalla.

Oletan että se ensimmäinen Jeesuksen luokse tuleminen on Jumalan antama kutsu ja hän vetää ihmistä pelastukseen ja uuteen elämään. Minun käsitys on että nuo ovat uskoville enemmänkin tarkoitettuja.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Eikö se ole Jumalan sanan vastustamista, jos ei usko, mitä siellä sanotaan?
Suurimmat harhaopit syntyvät siitä, että Raamatusta otetaan vain tarkemmin tutkimatta joku asia ja noudatetaan (tai yritetään noudattaa) sitä miettimättä kenelle, missä yhteydessä, mitä varten tai milloin joku juttu on sanottu.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
On ihmisen osuus ja vastuu.

“Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Luuk. 11:9)
“Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.” (Jaak. 4:8)
“Palatkaa minun luokseni, niin minä palaan teidän luoksenne, sanoo Herra Sebaot.” (Sak. 1:3)
“Koko sydämestänne te minua etsitte, ja minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra.” (Jer. 29:13-14)
Nuo ovat jo tapahtuneet uskoontulleen kohdalla.

Oletan että se ensimmäinen Jeesuksen luokse tuleminen on Jumalan antama kutsu ja hän vetää ihmistä pelastukseen ja uuteen elämään. Minun käsitys on että nuo ovat uskoville enemmänkin tarkoitettuja.
Jos ihminen on uskossa, meneeko Jumala piiloon etsittävlksi (Jer.) ? Mihin uskovan pitää palata (Sak.) ?