Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 66688 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Jokaisella uskovalla on oikeus tunnistaa Isän ääni muista äänistä. Jokaisella on mahdollisuus ja oikeus eroittaa oikea väärästä yleiselläkin tasolla hengellisessä toiminnassa, eikä siinä ole mitään kerskaa.
Vai olenko minä väärässä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jokainen uskovainen erehtyy aika ajoin luulemaan omia sielun liikahduksiaan tai omaan mieleen tulleita ajatuksia Jumalan puheena. Jonkun toisen uskovan innokkuutta ja aherrushalua saatetaan pitää Jumalan vaikutuksena, vaikka se on vain hänen oman sydämensä tuotoksia.

tikli

  • Vieras
Jokaisella uskovalla on oikeus tunnistaa Isän ääni muista äänistä. Jokaisella on mahdollisuus ja oikeus eroittaa oikea väärästä yleiselläkin tasolla hengellisessä toiminnassa, eikä siinä ole mitään kerskaa.
Vai olenko minä väärässä?

Tuli mieleeni tällainen kohta Raamatusta Joh. 10:4. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Jokaisella uskovalla on oikeus tunnistaa Isän ääni muista äänistä. Jokaisella on mahdollisuus ja oikeus eroittaa oikea väärästä yleiselläkin tasolla hengellisessä toiminnassa, eikä siinä ole mitään kerskaa.
Vai olenko minä väärässä?

Olet oikeassa. Siksi on ihmeellistä, että erilaiset harhat kristikunnassa ovat aina voineet hyvin. Oikean ja väärän erottaminen merkitsee aika usein eroa myös joistakin ihmisistä ja ryhmittymistä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Tämä oli KnutiL:lle

Joo, en puhukkaan mistään kuvitelluista Jumalan puheista vaan ketjussa on ollut kysymys Pyhän Hengen kosketuksesta uskovan elämässä ja Jumalan puheesta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.14 - klo:17:10 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Jokainen uskovainen erehtyy aika ajoin luulemaan omia sielun liikahduksiaan tai omaan mieleen tulleita ajatuksia Jumalan puheena. Jonkun toisen uskovan innokkuutta ja aherrushalua saatetaan pitää Jumalan vaikutuksena, vaikka se on vain hänen oman sydämensä tuotoksia.

Jotenkin särähtää aina korvaan, kun kuulee jonkun ihan tosissaan sanovan, että Jumala puhui minulle. Jos voitaisiin olla täysin varmoja siitä, että Jumala puhuu jollekin suoraan ilman Sanaansa, niin Raamattuunkin voitaisiin kirjoittaa lisälukuja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Jokainen uskovainen erehtyy aika ajoin luulemaan omia sielun liikahduksiaan tai omaan mieleen tulleita ajatuksia Jumalan puheena. Jonkun toisen uskovan innokkuutta ja aherrushalua saatetaan pitää Jumalan vaikutuksena, vaikka se on vain hänen oman sydämensä tuotoksia.

Jotenkin särähtää aina korvaan, kun kuulee jonkun ihan tosissaan sanovan, että Jumala puhui minulle. Jos voitaisiin olla täysin varmoja siitä, että Jumala puhuu jollekin suoraan ilman Sanaansa, niin Raamattuunkin voitaisiin kirjoittaa lisälukuja.

Profetian lahjan kautta Jumala puhuu paljonkin hyvin henkilökohtaisia asioita.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Kyllä se kuviteltukin Jumalan puhe on läsnä joka päivä. Mielestäni on erittäin aiheellista kysyä usein: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta

Lydia

  • Vieras
Jokaisella uskovalla on oikeus tunnistaa Isän ääni muista äänistä. Jokaisella on mahdollisuus ja oikeus eroittaa oikea väärästä yleiselläkin tasolla hengellisessä toiminnassa, eikä siinä ole mitään kerskaa.
Vai olenko minä väärässä?

Tuli mieleeni tällainen kohta Raamatusta Joh. 10:4. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

Olen usein pysähtynyt tuossa jakeessa siihen että Paimen kulkee edellä ja hän voi ja saa seurata, ei ole hakuammuntaa millään tavalla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jokainen uskovainen erehtyy aika ajoin luulemaan omia sielun liikahduksiaan tai omaan mieleen tulleita ajatuksia Jumalan puheena. Jonkun toisen uskovan innokkuutta ja aherrushalua saatetaan pitää Jumalan vaikutuksena, vaikka se on vain hänen oman sydämensä tuotoksia.

Jotenkin särähtää aina korvaan, kun kuulee jonkun ihan tosissaan sanovan, että Jumala puhui minulle. Jos voitaisiin olla täysin varmoja siitä, että Jumala puhuu jollekin suoraan ilman Sanaansa, niin Raamattuunkin voitaisiin kirjoittaa lisälukuja.

Profetian lahjan kautta Jumala puhuu paljonkin hyvin henkilökohtaisia asioita.
Miksi puhuisi paljon? Meille on jo annettu täydellinen profetia. Ei sitä tarvitse täydentää.

Lydia

  • Vieras
Jokainen uskovainen erehtyy aika ajoin luulemaan omia sielun liikahduksiaan tai omaan mieleen tulleita ajatuksia Jumalan puheena. Jonkun toisen uskovan innokkuutta ja aherrushalua saatetaan pitää Jumalan vaikutuksena, vaikka se on vain hänen oman sydämensä tuotoksia.

Jotenkin särähtää aina korvaan, kun kuulee jonkun ihan tosissaan sanovan, että Jumala puhui minulle. Jos voitaisiin olla täysin varmoja siitä, että Jumala puhuu jollekin suoraan ilman Sanaansa, niin Raamattuunkin voitaisiin kirjoittaa lisälukuja.

Profetian lahjan kautta Jumala puhuu paljonkin hyvin henkilökohtaisia asioita.
Miksi puhuisi paljon? Meille on jo annettu täydellinen profetia. Ei sitä tarvitse täydentää.

Paljon ja paljon..Jumala sanassaan puhuu profetoimisesta ja se on edelleen voimassa, Hän puhuu kun hänellä on jotakin asiaa ihmiselle. Ei ole vieraita asioita minulle ja läheisilleni. Isän ja äidin kuoleman on etukäteen ilmoittanut.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kielilläpuhumista on käsitelty jossain yhteydessä, mutta saanen tähän väliin ottaa lainauksen Erik Bernspångin kirjasta Pyhä Henki - ystävämme:

"Koska ihmissydän aina pysyy samanlaisena, meidänkin on varottava sen lahjan väärinkäyttöä. Mitään muuta lahjaa ei pahojen voimien ole niin helppo jäljitellä kuin juuri kielilläpuhumista. Eräs helluntailainen   lähetyssaarnaaja on lausunut julkisessa lähetysesitelmässään: 'Aloin epäröidä kuultuani poppamiesten Afrikassa puhuvan kielillä samalla tavoin kuin mekin'."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Mutta hyvänen aika, ei se tee tyhjäksi Pyhän Hengen lahjaa että saatana toimii tavallaan. Uskovassa asuu Jumalan Henki.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Profeetan virka on saarnavirka. Jumala puhuu sanansa kautta ihmiselle. Miten paljon ja missä yhteydessä Raamattu puhuu sellaisista profetioista, joita joissakin piireissä kutsutaan profetoimisen armolahjan käyttämiseksi? Täytyy kai tehdä listaus niistä, että näkee kokonaisuuden.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Viime kesänä mun serkulta kuoli ½ vuotias tyttö. Jumala ei ilmoittanut sitä kenellekään etukäteen.
Syy ei ole Jumalan. Jumala ei tee pahaa. Jumala on ilmoittanut sanassaan, että jokaisen on kuoltava. Raamattu on profetaallista sanaa kannesta kanteen. Siksi profetoivien tulisi pysyä sanassa. Ja profetiat tulee arvostella sanalla.

Ajatukseni on se, että henkilökohtainen kokemus ei voi nousta totuuden rinnalle. Joillekin Jumala on ilmoittanut jotain ja toisille ei. Raamatussa on kuitenkin ihan tarpeeksi ilmoitusta. Se on The Ilmoitus.
Ihmisroska