Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 66755 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jotain voimaa tuossa esiintyy, eri asia mitä.

http://www.youtube.com/watch?v=tVT9COKC4P0

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Onkohan UT:ssa ainuttakaan kohtaa, jossa meitä kehoitettaisiin tavoittelemaan voimaa? Siellä on lukuisia jakeita, joissa Voima on persoonana. "..vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman". Pitäisiköhän tuossa sana 'voiman' olla isolla kirjaimella? Siinä ei lue 'voimaa'.
Jeesus kehottaa meitä anomaan voimaa kestääksemme uskossa:

"Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä." (Luuk. 21:36)


Myös armolahjojen kohdalla puhutaan voimasta, joka vaikuttaa niiden ilmenemisen, ja meitähän kehoitetaan anomaan käyttöömme armolahjoja.

"Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien."  (Kor. 12: 29-31)


tikli

  • Vieras
Onkohan UT:ssa ainuttakaan kohtaa, jossa meitä kehoitettaisiin tavoittelemaan voimaa? Siellä on lukuisia jakeita, joissa Voima on persoonana. "..vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman". Pitäisiköhän tuossa sana 'voiman' olla isolla kirjaimella? Siinä ei lue 'voimaa'.
Jeesus kehottaa meitä anomaan voimaa kestääksemme uskossa:

"Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä." (Luuk. 21:36)


Myös armolahjojen kohdalla puhutaan voimasta, joka vaikuttaa niiden ilmenemisen, ja meitähän kehoitetaan anomaan käyttöömme armolahjoja.

"Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien."  (Kor. 12: 29-31)

Eipä tähän voi muuta sanoa, kuin aamen ja kiitos Herralle!

 Apt.1
8 "Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka." Apt.1:8

Pyhä Henki on nimenomaan voiman henki ja esimerkiksi opetuslapsia kiellettiin lähtemästä Jerusalemista minnekkään, ennenkuin saavat tuon tuon Pyhän Hengen voiman.

1 Kor. 12
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

Kreikkalainen sana dynamis merkitsee virtaavaa voimaa, jolla on alkulähteensä.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
1 Kor. 12
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

Kreikkalainen sana dynamis merkitsee virtaavaa voimaa, jolla on alkulähteensä.

Edellisestä ei mielestäni voi kuitenkaan tehdä sitä johtopäätöstä, että kaikki ihmeitä vaikuttavat voimat olisi Jumalasta. Ehkä joku voisi tutkia tätä alkukielestä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
1 Kor. 12
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

Kreikkalainen sana dynamis merkitsee virtaavaa voimaa, jolla on alkulähteensä.

Edellisestä ei mielestäni voi kuitenkaan tehdä sitä johtopäätöstä, että kaikki ihmeitä vaikuttavat voimat olisi Jumalasta. Ehkä joku voisi tutkia tätä alkukielestä.

Ei tokikaan ja siksi jossain toisaalla kirjoitinkin, että koska teot saattavat olla samanlaisia, niin Pyhän Hengen, kuin okkultistenkin voimien aikaansaamat, siksi tulisikin anoa henkien erottamisen / tuntemisen armolahjaa, että kykenisi erottamaan ja tunnistamaan, mistä hengestä mikäkin on lähtöisin.

Mutta tuo kyseinen Raam.kohta nyt kuitenkin puhuu juurikin Pyhän Hengen voimavaikutuksista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Kreikkalainen sana dynamis merkitsee virtaavaa voimaa, jolla on alkulähteensä.

Eipä taida mennä ihan kohdilleen tuo selitys.


Kreikkalainen sana dunamis merkitsee potentiaala.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Dynamis


Energeia (muinaiskreikaksi ἐνέργεια) on antiikin filosofian tekninen termi, joka tarkoittaa toiminnallista aktuaalisuutta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Energeia

Energeiasta sanotaan tuossa wikin tekstissä näin.

Teologia

Gregorios Palamas erotti Jumalan energeiat hänen olemuksestaan puolustaessaan ortodoksisen kirkon hesykastista käytäntöä. Hänen mukaansa Jumala, joka on muuten tuntematon ja jolla on todellisuudet Isä, Poika ja Pyhä henki, vaikuttaa luotuun maailmaan erilaisten energiaa muistuttavien manifestaatioiden kautta. Tällaisia ovat muun muassa Jumalan rakkaus, Jumalan tieto ja jumalallinen valo.[9] Ajatus ei ollut Gregorioksen oma, vaan hän kirjoitti sille puolustuksen ja toi sen osaksi kirkon oppia.



Otetaanpa uudestaan tuo Raamatun jae

Lainaus käyttäjältä: Ap.t.1:8
vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Minkälaista voimaa tuossa tarjotaan?

Jakeessa oleva sana on dunamis.



Karismaattisuudessa kiinnitetään huomiota enemmän Jumalan voimaan kuin Jumalaan tai Pyhän Hengen voimaan kuin Pyhään Henkeen ja hänen tehtäväänsä.


Jo vuosikymmenet on haitarin kera tavoiteltu Hengen voimaa.

"Hengen voimaa sitä tarvitaan. Hengen voimaa yhä uudestaan. Jumalan kansa vyöttäydy voimaan, Hengen voimaan pyhän Karitsan"


Mielestäni tuo on ihan oikein, jos voima ymmärretään oikein: Evankeliumi on Jumalan voima.

Kuitenkin tosiasia on se, että silloin kun Hengen voimaa tavoitellaan, tavoitellaan jotain sellaisia vaikutuksia, jotka tuntuvat fyysisesti tai sielussa.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
1 Kor. 12
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

Tuossa on lueteltuna kolme asiaa: Armolahjat, seurakuntavirat ja voimavaikutukset.

Minkälaisia voimavaikutuksia Jumala vaikuttaa?

Täällä eräs näkemys.

http://www.kristitynfoorumi.fi/kaataa.htm



Helena

  • Vieras
Jeesus lupasi pukea omansa voimalla korkeudesta ja niin myös tapahtui. Juutalaisten pelosta piilottelevat opetuslapset saivat voiman ja rohkeuden olla Jeesuksen todistajia. Eikä se jäänyt vain yhteen kertaan, vaan helluntain jälkeenkin heidät täytettiin Pyhällä Hengellä useasti ja he phuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jeesus lupasi pukea omansa voimalla korkeudesta ja niin myös tapahtui. Juutalaisten pelosta piilottelevat opetuslapset saivat voiman ja rohkeuden olla Jeesuksen todistajia. Eikä se jäänyt vain yhteen kertaan, vaan helluntain jälkeenkin heidät täytettiin Pyhällä Hengellä useasti ja he phuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Ymmärtäessään Jeesuksen sovitustyön merkityksen syntiensä anteeksisaamiseksi, opetuslapset saivat Pyhän Hengen kasteen ja niin heistä tuli uuden liiton uskovia.
Siitä lähtien evankeliumi oli heille Jumalan voima.

Jeesuksen lupauksen mukaisesti heidän sydämestään juoksi nyt elämän veden virrat.

Helena

  • Vieras
Onko mielestäsi Raamatussa väärin kirjoitettu, useampaankin kertaan, että optuslapset täytettiin Pyhällä Hengellä? Jo helluntaina kerrotaan näin tapahtuneen ja useasti sen jälkeen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Onko mielestäsi Raamatussa väärin kirjoitettu, useampaankin kertaan, että optuslapset täytettiin Pyhällä Hengellä? Jo helluntaina kerrotaan näin tapahtuneen ja useasti sen jälkeen.

Kaikki helluntailaiset tulkinnat Pyhällä Hengellä täyttymisestä eivät ole oikeita.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että käytettiinpä mitä sanoja tahansa, pitää erottaa toisistaan Pyhän Hengen kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen.
Pyhän Hengen kasteessa Jeesus tulee sydämeen asumaan ja kun jumaluus astuu ihmisen sydämeen, tietysti voidaan sanoa, että silloin hän myös täyttyy Hengellä.
Jokainen uskoontullut siis kastetaan Pyhällä Hengellä. Ei ole tarvis odotella ja hakea mitään erillisiä kokemuksia.

Useimmat kohtaamani helluntailaiset sanovat sitä tapahtumaa, jolloin saivat kielilläpuhumisen armolahjan Pyhän Hengen kasteeksi, koska heidät on opetettu sanomaan sellaisesta kokemuksesta niin.


Pyhän Hengen täyteydestä eli Kristuksen täyteydestä voisi aloittaa ihan eri ketjun. Eli ei puhuttaisi siitä onko Pyhän Hengen kaste saatu uudestisyntymässä vai jonkun verran myöhemmin, vaan keskityttäisiin sen jälkeiseen Hengen täyteyteen.
« Viimeksi muokattu: 19.04.14 - klo:18:37 kirjoittanut KnutL »

Helena

  • Vieras
Onko vastauksesi tulkittava siten, että Raamatussa käytetään väärää termiä Pyhällä Hengellä täyttyminen, kun opetuslasten sanottiin helluntain jälkeen täyttyneen Pyhällä Hengellä ja saaneen rohkeuden julistaa Jumalan sanaa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Onko vastauksesi tulkittava siten, että Raamatussa käytetään väärää termiä Pyhällä Hengellä täyttyminen, kun opetuslasten sanottiin helluntain jälkeen täyttyneen Pyhällä Hengellä ja saaneen rohkeuden julistaa Jumalan sanaa?

Se on helluntailainen tulkinta, että opetuslapset olisivat saaneet jossain uudestisyntymästä erillisessä kokemuksessa rohkeuden julistaa Jumalan sanaa.

Opetuslapsista tuli Uuden liiton uskovia vasta helluntaina.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Onko mielestäsi Raamatussa väärin kirjoitettu, useampaankin kertaan, että optuslapset täytettiin Pyhällä Hengellä? Jo helluntaina kerrotaan näin tapahtuneen ja useasti sen jälkeen.

Kaikki helluntailaiset tulkinnat Pyhällä Hengellä täyttymisestä eivät ole oikeita.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että käytettiinpä mitä sanoja tahansa, pitää erottaa toisistaan Pyhän Hengen kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen.
Pyhän Hengen kasteessa Jeesus tulee sydämeen asumaan ja kun jumaluus astuu ihmisen sydämeen, tietysti voidaan sanoa, että silloin hän myös täyttyy Hengellä.
Jokainen uskoontullut siis kastetaan Pyhällä Hengellä. Ei ole tarvis odotella ja hakea mitään erillisiä kokemuksia.

Useimmat kohtaamani helluntailaiset sanovat sitä tapahtumaa, jolloin saivat kielilläpuhumisen armolahjan Pyhän Hengen kasteeksi, koska heidät on opetettu sanomaan sellaisesta kokemuksesta niin.


Pyhän Hengen täyteydestä eli Kristuksen täyteydestä voisi aloittaa ihan eri ketjun. Eli ei puhuttaisi siitä onko Pyhän Hengen kaste saatu uudestisyntymässä vai jonkun verran myöhemmin, vaan keskityttäisiin sen jälkeiseen Hengen täyteyteen.
Jos pidät mainitsemaasi "helluntailaista" näkemystä vääränä, katsot myös Raamatussa olevan virheitä näissä kohdissa.
Aiheeseen liittyvät asiat on jo moni henkilö monessa ketjussa tälläkin foorumilla tuonut esiin.
Mutta jos ei usko Raamattua, vaan haluaa etsiä ja luoda oppeja, joihin voi uskoa, asia on kokonaan toinen.

Olen ennenkin kysynyt- vastausta saamatta- ja kysyn taas, mikä on päämääräsi tällä ilmeisellä ajojahdillasi helluntaiherätystä vastaan.  Siis mihin pyrit?

Helena

  • Vieras
Ok KnutL, emme taida puhua lainkaan samasta asiasta. Ymmärtääkseni kysyin ihan selkeän kysymyksen, koskien Raamatussa esiintyvää termiä. Jätän asian tähän.