Kirjoittaja Aihe: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan  (Luettu 2619 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Tuo lainausmerkkien sisällä oleva termi on 2. Mooseksen kirjan 23 luvun alaotsikko.
Suomalaisessa uudemmassa käännöksessä on lisätty noi ikään kuin selittävät alaotsikot. En tiiä onks se viisasta, mutta lainaan sitä nyt tuohon otsikkoon.

Mutta joku päivä sitten istuin tässä työpöydän ääressä ja sanoin Herralle: "Herra annan sulle kaikki mun ajatukseni ja mieleni liikkeet. " Oli sellainen NOLLA olo.

Jotenkin sitten törmäsin tuohon Raamatun kohtaan:

Rehellisyys ja oikeamielisyys

1 "Älä levitä perättömiä huhuja äläkä suostu auttamaan väärintekijää todistamalla vilpillisesti hänen hyväkseen. 2 Älä eksy joukon mukana tekemään pahaa äläkä riita-asiassa todistaessasi vääristä totuutta enemmistön mielen mukaiseksi. 3 Älä kuitenkaan aiheettomasti suosi köyhää hänen asiassaan.

4 "Kun tapaat vihamiehesi härän tai aasin kuljeksimassa karkuteillä, vie se hänelle takaisin. 5 Jos näet vihamiehesi aasin makaamassa taakkansa alle kaatuneena, älä kiellä häneltä apuasi, vaan auta häntä saamaan se jaloilleen.

6 "Älä vääristä köyhän lähimmäisesi oikeuksia hänen riita-asiassaan. 7 Pysy erossa väärästä asiasta. Älä aiheuta syyttömän kuolemaa, sillä sellaista vääryyttä minä en salli. 8 Älä ota lahjusta, sillä lahjus sokaisee tarkkanäköisenkin ja tärvelee niiden asian, jotka ovat oikeassa.

9 "Älä sorra muukalaista; olettehan itsekin olleet muukalaisina Egyptissä ja tiedätte, mitä on elää vieraassa maassa muukalaisena.



Äimistyin täysin. Siinä oli juuri se ajatus mikä mulla oli ja jotenkin halusin Herran tutkailevan sitä ja siinä se oli sama ajatus Raamatussa!! Paksunsin ne ajatukset mitkä olivat identtiset omien kanssa niinä päivinä.
Tuntui ihmeelliseltä että Herra antoi niin selvän vahvistuksen.

Siis se että on hyvä olla menemättä enemmistön mukana tilanteessa missä näkee että jotakuta potkitaan päähän.
Tuo on samalla kyllä minun ammattikuvaukseni kliinisenä sosiaalityöntekijänä. En ole koskaan noin selvästi löytänyt ajatusta Raamatusta.

Ups, viesti lähti ennen aikojaan ja tästä puuttuu jotain.
Siis tuossa kuitenkin on otettu se huomioon että pelkkä vähemmistönä olo ei takaa että tämän puolelle kuuluu asettua. Eli siinä suljetaan pois sellainen vääränlainen päähänsilittely.
Mutta kun on syytä, on hyvä ottaa selvä kanta asiassa missä joku jyrätään yli.
« Viimeksi muokattu: 23.03.18 - klo:17:01 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #1 : 23.03.18 - klo:16:58 »
Laitoin sen kohdan noin isoksi että se voi ohijuosteessaankin lukea :)


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #2 : 23.03.18 - klo:17:07 »
"Älä levitä perättömiä huhuja äläkä suostu auttamaan väärintekijää todistamalla vilpillisesti hänen hyväkseen"

Tuon lauseen alkuosaan on tullut joskus syyllistyttyä, kun olen luullut, että joku asia on ollut totta, mutta se ei sitten myöhempien tietojen valossa ollutkaan.
Joskus olen kokenut myös omakohtaisesti sen, että minusta on levitetty paikkaansa pitämätöntä juttu.


Tuon lauseen loppuosa tuo mieleen erään tilanteen, jossa toimin konsulttina eräälle yritykselle ja osallistuin ko. yrityksen kriisitilanteessa heidän ja heidän asiakkaansa päivittäiseen palaveriin.

Sattuneista syistä tiesin erittäin hyvin myös toisen osapuolen asiat keskustelun alla olevassa tilanteessa.
Huomasin, että molemmat valehtelivat toisilleen.
Se oli aika tiukka tilanne. En voinut paljastaa asiakkaani valehtelevan.
En myöskään voinut vahvistaa hänen kertomustaan.

En muista tarkkaan miten siinä tilanteessa toimin. Luultavasti otin politiikon roolin ja lupasin selvittää asian.




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #3 : 23.03.18 - klo:17:09 »
Tuo kohta enemmistömielipiteestä oli se mikä tuli lähelle minua.
Mennäkö enemmistön virrassa jos näkee että se ei ole oikein.

Rukouspiirissä eräs henkilö kertoi kirkkohistoriasta tilanteesta. En tiedä onko legenda vai totta.
Oli kuulumma yksi uskovainen joka oli mennyt muinaisessa Roomassa gladiaattoriareenalle yleisön eteen ja tehnyt vastalauseen gladiaattoritappeluista. Sillä seurauksella että hänet tapettiin.
Mutta kun yleisö näki tämän, se oli sille liikaa ja tuota kautta gladiaattoritappelut loppuivat.

En tiedä varmuudella onko tuo tosijuttu.
« Viimeksi muokattu: 23.03.18 - klo:17:15 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #4 : 23.03.18 - klo:17:21 »
Siis tuo teema oli esillä paljon minun maallisessa ammattikoulutuksessani USAssa.

Olin sitten tilanteessa että siellä college campuksella joku mies julisti ihan suoraan evankeliumia ulkona. Todella harvinainen näky. Kuuntelin jonkin aikaa ja totesin että ihan oikein se menee. Hänen ympärilleen oli keräytynyt ehkä jotain 40 opiskelijaa ja he yhteen ääneen huusivat kuorossa: "sexist, racist Christian, go away, sexist, racist Christian go away.............."

Ajattelin että siinä oli hyvä tilanne harjoitella oppimaani eikä jättää tätä henkilöä yksin. Astuin hänen viereensä ja kuulin sen jengin huutavan, että siinä on toinenkin.
Se mies ekaksi säikähti minua. Luuli kai että tulin hakkaamaan hänet tai jotain. Ojensin käteni ja siis kättelimme ja toivotin siunausta sen huutavan jengin edessä ja sitten kävelin pois.

Kuulin sen niiden huudon vielä pitkälle, mutta mies ilmeisesti jatkoi rakkaudellista evankeliumin saarnaamistaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #5 : 23.03.18 - klo:17:26 »
Olit rohkea.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #6 : 23.03.18 - klo:17:27 »
Mun koulutuksessa opetettiin että jos näkee sortoa eikä tee asialle mitään, ottaa itse asiassa siihen osaa.

Kerran olin korealaisen lapseni kanssa Hesassa leikkikentällä. Siihen tuli toinen pikkupoika isänsä kanssa ja tää poika selvästi sorsi mun poikaa ja yritti estää häntä olemasta leikkikentällä. Sen pojan isukki vaan katsoi sitä!! Ja kun sitten yritin ottaa asian jollain tapaa esille, tää isukki ei ollut kuulevinaan. Vihdoin sanoi pojalleen: "Paavo, mennään syömään".
« Viimeksi muokattu: 23.03.18 - klo:17:35 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #7 : 23.03.18 - klo:17:38 »
Minulla on työkuvioissa tullut usein vastaan tilanteita, joissa on pitänyt olla eri mieltä tiettyjen auktoriteettien kanssa ja sitten kun on ollut, on tullut aika kovaa painetta.
Aika useinhan käy niin, että nuo auktoriteetit saavat ison porukan puolelleen.

Olin tekemässä esimieheni kanssa eräällä toimialalla ja tuossa työpaikassa yleisestä mielipiteestä poikkeavia päätöksiä.
Osittain tuosta tilanteesta lähti liikkeelle kehitys, joka osaltaan johti silloisen laitteiden markkinajohtajan konkurssiin. Ja toisaalta merkittävään säästöön veromaksajille.

Eräässä toisessa tilanteessa asetuin vastustamaan yrityksen toimitusjohtajaa liittyen tilinpäätökseen ja yrityskauppaan liittyvästä kirjauksesta. En laittanut nimeäni paperiin alle. Joku toinen laittoi.
Noin puolen vuoden päästä tuli lisää yksityiskohtia ja dokumentteja esille ja tuo laskelma joutui kyseenalaiseksi.
Olin tosi mielissäni, etten ollut sortunut mielistelemään toimitusjohtajaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #8 : 23.03.18 - klo:17:41 »
Joo työtilanteissa tuota kanssa tulee vastaan.
Itse otin kantaa muutamassa tilanteessa missä nuorta mielestäni sorrettiin jonkun työntekijän taholta. Jouduin sekä sen työntekijän että johdon "käsittelyyn" kokouksessa ja "nurkan takana". Mutta ajallaan asia mistä olin ollut huolissani tuli esille ja nää työntekijät erotettiin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #9 : 23.03.18 - klo:18:27 »
Mulla oli pari vuotta sitten sellainen tilanne erään firman kanssa, että tein tarjouksen.
Tuon yrityksen edustaja tinki sitten jonkun verran lisää tekemistä. Suostuin ehdotukseen, mutta sitä ei kirjattu ylös.
Sitten kävi niin, että ennen kuin oli laskutuksen aika, tuo henkilö lähti muualle ja toinen tuli tilalle.
Päätin säilyttää hyvän omantunnon, vaikka kukaan asiakkaan puolella ei enää tiennyt lopullisesta sopimuksesta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #10 : 25.03.18 - klo:12:50 »

Tästä ketjusta on siirretty rönsyävää keskustelua tänne.


http://puimatanner.net/index.php?topic=902.0

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #11 : 25.03.18 - klo:18:04 »
Sananl. 14:12 Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie


Kun menimme kihloihin, laitatimme sormuksiimme tämän: San.3:5-6

Sananl. 3
5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.


Valitettavasti ei ole ollut tuo "onnistumis-%" kovin suuri.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #12 : 25.03.18 - klo:18:07 »
Mihin onnistumis%iin viittaat?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #13 : 25.03.18 - klo:18:09 »
Eipä ole läheskään aina tullut turvattua Herraan.
Eikä aina kuljettua oikeita teitä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Rehellisyys ja oikeamielisyys" Raamatun mukaan
« Vastaus #14 : 25.03.18 - klo:18:10 »
Juu lähettäessäni viestin tajusin kommenttisi tarkoituksen.
Juu niin helposti ohittaa Jumalan sanan ja jotenkin lähes automaattisesti hommii asiat omin päin.
Sitten myöhemmin tajuaa että eipä tullut mieleen nöyrtyä siinäkään Herran edessä.

Mutta nyt vanhemmiten olen alkanut huomata, että aika ajoin onneksi tulee mieleen että hei eihän mun tarviikaan tässä mennä selkäytimestä tulevilla reaktioilla vaan voin vapaaehtoisesti antaa sen kohdan Herralle ja antaa Hänen sanansa muuttaa ajatteluani siinä kohden. Se tuntuu vapauttavalta.

Silloin huomaa, että tilanteisiin on muitakin vaihtoehtoja kuin se, mitä ikään kuin automaattisesti toistan samoin vanhoin melko negatiivisin tuloksin.  ::)
« Viimeksi muokattu: 25.03.18 - klo:18:16 kirjoittanut sandia »