Kirjoittaja Aihe: Jesajan kirja  (Luettu 6217 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Jesajan kirja
« : 28.12.19 - klo:20:51 »
Olen hieman hitaasti kahlannut Raamattua viime aikoina. Mutta aloitin Jesajan kirjan lukemisen.
Sen alkuluvuissa oli teema, mikä jotenkin teki minuun syvän vaikutuksen. Yritän tuoda sen esille. Luin sen jo pari viikkoa sitten lomalla ollessa...

Jesajan 2. luvusta.
Silloin ihminen masentuu ja mies painuu maahan, mutta älä anna heille anteeksi.
10. Mene kallion kätköön, piiloudu maan peittoon Herran kauhua ja hänen valtansa kirkkautta pakoon.
11. Ihmisten ylpeät silmät painuvat maahan, miesten korskeus masentuu, ja sinä päivänä Herra yksinänsä on korkea.
12. Sillä Herran Sebaotin päivä kohtaa kaikkea ylpeää ja korskeata ja kaikkea ylhäistä, niin että se maahan painuu,
.
.
.
 Silloin masentuu ihmisten ylpeys, ja miesten korskeus painuu maahan, ja sinä päivänä Herra yksinänsä on korkea.


Yksinkertaisuudessaan vain tuo.  Kun Jumalan tuomio kohtaa ihmisen ylpeyttä, niin siihen se sitten loppuukin.

5. luvusta vielä nämä kaksi ajatusta.
 
jae 18 8 Voi niitä,
jotka turhuuksien orjina raahaavat syntiä mukanaan,
jotka kiskovat syyllisyyttä perässään kuin juhdat
vankkureita.


jae 21
Voi niitä, jotka ihailevat omaa älyään
ja omasta mielestään ovat perin viisaita!


Nuo kohdat kuvaavat mielestäni hyvin inhimillistä mielenlaatua missä Jumala on työnnetty pois ja ihmisen keskipisteeksi tulee oma itse.

Tää vaan puhutteli sen suhteen, että se saa selvän tuomionsa Jumalalta. Eli ihminen on sokea totuudelle, kun elämä täyttyy inhimillisen viisauden ja voiman ympärille.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #1 : 28.12.19 - klo:20:57 »
Kun tuo tuli vastaan lukiessani hotellissa Gideonien lahjoittamaa Raamattua, olimme käyttäneet koko päivän jotenkin inhimillisen voiman ja vallan ihailussa ilmavoimien tukikohdassa. Ja samalla elämämme pyöri tyttären saavutusten ympärillä ja näin miten hän sai kaupungissa paljon huomiota ulkonäkönsä puolesta sinisessä univormussaan. Ihan lapsihan hän on tuonkin työnsä puolesta, ja on toisaalta tosi ihana miten ihmisen antavat tukensa niille jotka liittyvät puolustusvoimiin.

Ravintolassa naapuripöydän asiakkaat olivat maksaneet tyttären pihviateriankin. Tarjoilija tuli ojentamaan pienen lapun tytölle, missä häntä kiitettiin palvelusta, ja kerrottiin miten heidän sukunsakin oli ollut jossain sotalaitoksessa palvelussa useammassa sukupolvessa. Ja sanottiin että he maksoivat tytön aterian.

Kaikki on tuo ihan kivaa ja positiivista, mutta sitten kun illalla luin noi Jesajan kohdat, tiedostin selvästi, että olemme mitä tahansa, nöyrtyminen Jumalan edessä on tärkein asia elämässä.


Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #2 : 28.12.19 - klo:21:15 »
Omassa elämässäni, huomaan että kun tavallaan välillä menee hyvin ja ajattelen: "Kyllä nyt menee hyvin joka suhteessa ja olen kilvoitellutkin hienosti ja en ole tehnyt juuri syntiäkään". Niin sitten tulee joku pienimuotoinen katastrofi, jossa teen ensin jotakin tyhmää esim. menetän malttini (haukun muita) ja teen vielä mielipahassani/itsesyytöksissäni jotakin muuta syntiä ja jotakin vielä senkin jälkeen eli lankean uuteen syntiin, kunnes taas olen niin pohjalla että silmät kosteina ja pala kurkussa pyydän läheisiltäni ja Jumalalta anteeksiantoa.

Usein tämä kierre lähtee "hyvästä olosta" eli ajattelen olleeni hyvä.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #3 : 28.12.19 - klo:21:16 »
Vaikka Jesajan kirja ei nyky-Suomesta puhukaan, ei voi olla rinnastamatta luvun kolme jaetta 12 nykyiseen hallitukseemme

 
"Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan"

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #4 : 28.12.19 - klo:21:58 »
Joo huomasin tuon kohdan. Tosin en ihan ole tietoinen mihin se viittasi. Kuningas Ussia ja poikansa olivat hyviä hallitsijoita. En muista siitä jatkoa.
Tosin Ussia ylpistyi loppua kohden ja mokasin pahasti.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #5 : 29.12.19 - klo:11:29 »
Vaikka Jesajan kirja ei nyky-Suomesta puhukaan, ei voi olla rinnastamatta luvun kolme jaetta 12 nykyiseen hallitukseemme

 
"Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan"

Ei suoranaisesti puhu nykysuomesta ei, mutta "kaikki mitä on kirjoitettu on kirjoitettu meille opiksi ja varoitukseksi" (jossain Roomalaiskirjeessä) ja niinhän se onkin, että yhtä vähän kuin pantteri voi päästä pilkustansa ja etiopialainen ihonväristään yhtä vähän me pahaan tottuneet voimme päästä tavoistamme. On ihan omakohtaista kokemustakin. Toisaalta minua on lohduttanut se, että näillä nuorilla päättäjillämme on vanhempaa väkeä neuvonantajinaan. Jossain on kirjoitettu, että "neuvonantajien runsaus tuo (hallitsijalle) menestyksen", mutta kuningas Salomon pojalla kävin päinvastoin, kun hylkäsi vanhojen neuvonantajien neuvot ja kuunteli ikäistensä neuvoja seurauksin, että Israelin kansa jakautui ja alkoi vuosia kestänyt sisällissota.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #6 : 29.12.19 - klo:15:53 »
Omassa elämässäni, huomaan että kun tavallaan välillä menee hyvin ja ajattelen: "Kyllä nyt menee hyvin joka suhteessa ja olen kilvoitellutkin hienosti ja en ole tehnyt juuri syntiäkään". Niin sitten tulee joku pienimuotoinen katastrofi, jossa teen ensin jotakin tyhmää esim. menetän malttini (haukun muita) ja teen vielä mielipahassani/itsesyytöksissäni jotakin muuta syntiä ja jotakin vielä senkin jälkeen eli lankean uuteen syntiin, kunnes taas olen niin pohjalla että silmät kosteina ja pala kurkussa pyydän läheisiltäni ja Jumalalta anteeksiantoa.

Usein tämä kierre lähtee "hyvästä olosta" eli ajattelen olleeni hyvä.

Joo tuo on varmaan melko tavallista.

Olin siis joitakin aikoja sitten lukenut Raamatun kutakuinkin Jesajaan asti, ja päätin siis tsekata ne historian tilanteet mihin Jesajan kirjan mukaan Jesajan toimintakausi ajoittui.  Siinä mainitaan Ussian kuolinvuosi ja siitä on 2. Aikakirjassa. Ussia oli oikein hyvä kuningas todella kauan ja sen takia Jumala salli hänen menestyä tosi hyvin. Mutta sitten hänellekin tuli tuo että alkoikin luottaa itseensä aivan liikaa ja väärällä tavalla. Hän päätti että HÄNELLÄ oli oikeus tehdä papeille määrättyjä juttuja pyhäkössä. Pappi yritti huomauttaa tästä hänelle, mutta hänpä ei ottanut palautetta vastaan vaan suuttui oikein kovasti.

Hän sai Herraltakin tosi kovan palautteen siinä tilanteessa.

Itse jäin miettimään miten taas kerran sosiaalista mediaa. En ole paljon mukana, mutta on kiva pitää kontaktia yllä sitä kautta lähinnä suomalaisiin ystäviin, tosin moni hyvä ystävä ei edes ole FBssä, enkä itse ole kiinnostunut laajentamaan SOME käyttäytymistäni.

FBssä vallitsee sellainen ihmiseen tuijottamisen laki, ja oman identiteetin kiillottaminen. Tai toisaalta se on kuin psykologian historian Skinner laatikko. Skinnerin laatikko toimi siten, että laitettiin rotta laatikkoon, ja siellä laatikossa oli vipu. Kun rotta vahingossa painoi vipua, hänelle tippui jostain makupala. Jonkin ajan kuluttua rotta oppi painamaan vipua jotta se sitten sai makupalan.

SOMEssa ikään kuin kasvaa riippuvuus toisten hyväksynnästä ja itsestä kerrotaan sellaisia asioita mitkä saavat toiset antamaan positiivista palautetta. Siitä tulee sellainen idioksynkraattinen melko primitiivinen kierre. Vähän kuin ne rotat Skinner laatikossa.

Mutta siis kaikki perustuu mitä minä olen, mitä teen, miltä näytän...…….

Se kuitenkin pikkuhiljaa muuttaa ihmisen ajattelua, ihmisen motiiveja. Kuten tuo Ussiankin esimerkki osoitti, ihminen on hirveän haavoittuva, siis menee helposti johonkin hölmöön mukaan.

Se ei kuitenkaan vähennä sitä vastuuta mikä meillä on ihmisinä Jumalan edessä.
Jotenkin traagista.





« Viimeksi muokattu: 29.12.19 - klo:16:26 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #7 : 29.12.19 - klo:16:43 »
Lahinna siis viittaan siihen mita itsessani huomioin. Kun luin nuo luvut Jesajan kirjasta, jotenkin havahduin  nakemaan asian ja mietin omaa ajattelumaailmaani.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #8 : 30.12.19 - klo:17:27 »
Jesajan kirjassa on mielenkiintoista se,
että siinä on limittäin ja sisäkkäin sekä kyseisen ajankohdan kuvausta
että tulevia vuosia koskevia profetioita,
mutta myös ennustuksia tulevasta Messiaasta ja lopun ajoista.

Kirja ei siis etene loogisessa aikajärjestyksessä,
joten sitä on luettava avarasti ja pyytäen Jumalalta viisautta asioiden
oikein ymmärtämiseen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #9 : 30.12.19 - klo:18:50 »
Jesajan kirjassa on mielenkiintoista se,
että siinä on limittäin ja sisäkkäin sekä kyseisen ajankohdan kuvausta
että tulevia vuosia koskevia profetioita,
mutta myös ennustuksia tulevasta Messiaasta ja lopun ajoista.

Kirja ei siis etene loogisessa aikajärjestyksessä,
joten sitä on luettava avarasti ja pyytäen Jumalalta viisautta asioiden
oikein ymmärtämiseen.

Heh, joo juuri tuohon törmäsin oikein vauhdilla  :D
En muista, että asia on aivan näin Jeremian kirjassa. Se on enemmän historiallinen, siis niihin tilanteisiin viittaava missä elettiin tai mitä pian tulisi tapahtumaan.

Tuo inhimilliseltä kannalta epäloogisuus todella turhautti näinä päivinä, ja ajattelin, että miten mä voi lukea tätä, kun mä en tajuu alkuunkaan missä mennään.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #10 : 30.12.19 - klo:22:40 »
Varmaan Herra kanssa pohdin tuota ja kyselin asiaa. Tuli sellainen idea mieleen, että yritän samastua Jesajaan joka sai sanottavansa Herralta, siis yritän katsella siltä kannalta missä hän ne esittää. Siellä on aina välillä ikään kuin hänen ikään kuin omakohtaista uskon ilmaisua. Ja sekin, kun hän kertoo näystä missä hän ikään kuin antautui olemaan Jumalan suuna. Se ilmestys minkä hän sai oli yllättävän samanlainen kuin mitä Johannes näki Ilmestyskirjassa. Kummaskin kerrotaan olennoista, joilla oli kuusi siipeä ja kuinka ne ylistivät Jumalan pyhyyttä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #11 : 31.12.19 - klo:02:17 »
Varmaan Herra kanssa pohdin tuota ja kyselin asiaa. Tuli sellainen idea mieleen, että yritän samastua Jesajaan joka sai sanottavansa Herralta, siis yritän katsella siltä kannalta missä hän ne esittää. Siellä on aina välillä ikään kuin hänen ikään kuin omakohtaista uskon ilmaisua. Ja sekin, kun hän kertoo näystä missä hän ikään kuin antautui olemaan Jumalan suuna. Se ilmestys minkä hän sai oli yllättävän samanlainen kuin mitä Johannes näki Ilmestyskirjassa. Kummaskin kerrotaan olennoista, joilla oli kuusi siipeä ja kuinka ne ylistivät Jumalan pyhyyttä.

Jesajan kirjassa on jotain, joka säväyttää ja pysäyttää jo profeetan ensimmäisissä sanoissa: "Kuulkaa taivaat ja ota korviisi maa, sillä Herra (JHWH) puhuu!"

Joku on sanonut, että Jesaja on Vanhan Testamentin evankelisin profeetta ja se voi pitää paikkansakin. Joka tapauksessa Herran Henki piirtää lukijalle Vapahtajan henkilöstä ja lunastustyöstä kirkkaan kuvan profeetta Jesajan julistuksen kautta. 

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #12 : 31.12.19 - klo:15:49 »
Niin siinä se vaikeus tuli juuri vastaan. Miten Jesaja hyppäsi sen ajan tilanteesta profetoimisesta evankeliumiin ja Jeesuksen ihmiseksi tulemisen profetioimiseen.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #13 : 31.12.19 - klo:21:38 »
Olen ymmärtänyt, että Jesajan kirja on koottu hänen eri aikoina
ja eri yhteyksissä saamistaan profetioista,
eikä niitä ole yritettykään laittaa aikajärjestykseen.

Koska Jumala on iankaikkinen eli ei ole sidottu ihmisten tavoin aikaan,
Hän ei anna profetioitakaan sellaisen aikataulun mukaan,
jota ihminen odottaisi.
Siksi profeettojen kirjoja luettaessa kannattaa varmaan yrittää irroittautua
lineaarisesta aika-ajattelusta ja antaa Jumalan puhua
ajattomia sanojaan.

Osa profetioista on jo toteutunut, mutta eivät läheskään kaikki.
Kun eri vuosisatoina ja -kymmeninä elävät uskovat lukevat
Raamatun profetioita,
heille avautuu aina uusia asioita maailmanhistorian edetessä.

Anton

  • Vieras
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #14 : 31.12.19 - klo:22:52 »
Jesajan kirjasta on ammennettu ajankohtaista sanomaa tässä blogikirjoituksessa:

http://puhdastakultaa.blogspot.com/2019/12/miksi-taivas-pidattaa-sateensa.html?m=1

Ei ole minun kirjoitus enkä ole pyytänyt lupaa linkin lähettämiseen, mutta oletan että se on ok.