Jatketaan vain Taisto keskustelua. Sinä olet mielestäni suorastaan esimerkillinen keskustelija joista meidän monien tulisi ottaa mallia. Sellaisesta maltillisesta asenteesta. Kirjoituksiasi on miellyttävä lukea. Sanon tämän aivan sydämestäni.
Muutama huomio ensin Sananlaskujen kirjasta.
1) San.8:22. Tuolla olikin linkki, jossa arvioitiin käännöstä. Se kannattaa lukea.
2) Toisekseen, sananlaskut on mielestäni luonteeltaan tarkoitettu ensisijaisesti viisauden opettamiseksi. Sellaista käytännön viisautta, sananlaskjen muodossa. Ei ole niinkään tarkoitettu ensisijaiseksi lähteeksi arvioitaessa tarkemmin Raamatun opin kysymyksiä. Eihän sananalaskuja yleensäkään oteta aina kirjaimellisesti, vaan ne kertovat iskevästi joitain elämän viisauksia ja hyviä oheita. Toki Raamatun sananlaskut ovat samalla Jumalan sanaa. Mutta luonteeltaan kirja on hieman erilainen kuin esim. Roomalaiskirje tarkkoine määritelmineen. Huomaamme varmasti eron?
3) Tuo San. 8 luku puhuu viisaudesta. Voisiko tosiaan olla niin, että Jumala olisi "luonut" viisauden? Eikö viisaus ole yhtä ikuinen kuin Jumala? Vaikea olisi ajatella Jumalaa ilman viisautta. Niin että viisaus olisi luotu myöhemmin. Jos San. 8 kerrottu viisaus ymmärretään tarkoittavan Jeesusta, se pikemminkin vahvistaa sen, ettei Jeesus (viisaus) voi olla luotu.
Jeesuksen Jumaluus ole vain yhden tai edes muutaman kohdan varassa. Raamattu opettaa selkeästi Jeesuksen olevan Jumala (Esim. Joh.1 luku). Ennen kaikkea se, että Jeesukselle annetaan ominaisuuksia jotka kuuluvat vain Jumalalle.
Fariseukset olivat oikeassa siinä, että "Jumala yksin voi antaa syntejä anteeksi". Kukapa muu voisi antaa Jumalaa vastaan tehdyt synnit anteeksi kuin Jumala itse? Jeesus sanoi, että hänellä on valta antaa synnit anteeksi.
Jeesus on uskon kohde:"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut". Kuten VT:ssa Jumala. Esim. Aabraham.
Jeesukselle on annettu kaikki valta, taivaassa ja maan pääällä. Voisiko Jumala sellaisen vallan antaa luodulle? Kaiken vallan!
Jeesus on arvollinen ylistyksen kohde, kuten Isä Jmala:"Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman, rikkauden, viisauden, väkevyyden, kunnian, kirkkauden ja ylistyksen". Jumala itse ilmoittaa VT:ssa:"Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle"
Jeesukselle on annettu UT:ssa sama arvonimi Herra, kuin Jumalalle. Jne. Jeesus käytti itsestään samaa ilmaisua "minä olen" minkä Jumala ilmoitti nimekseen VT:ssa. Se oli itseasiassa pääsyitä, miksi Jeesusta syytettiin Jumalan pilkasta.