Kirjoittaja Aihe: OSAKESIJOITTAMINEN  (Luettu 1360 kertaa)

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
OSAKESIJOITTAMINEN
« : 19.03.18 - klo:21:00 »
Mitä mieltä ollaan siitä, että uskova sijoittaa osakkeisiin?
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #1 : 19.03.18 - klo:21:04 »
Mitä mieltä ollaan siitä, että uskova sijoittaa osakkeisiin?
¨
Minulle tulee tuosta heti mieleen Snl 23:4 : Älä näe vaivaa rikastuaksesi, lakkaa käyttämästä ymmärrystäsi siihen.

Ehkä meidän ymmärryksellemme on olemassa parempaakin käyttöä .

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #2 : 19.03.18 - klo:21:08 »
Tarkoittanet pörssiosakkeita tai rahastoja?

Itse olen sijoittanut pääasiassa oman firman osakkeisiin.
Lisäksi kuukausittain siirrän pienen summan kolmeen eri rahastoon.
Päädyin tuohon, kun en jaksanut seurata markkinoita tarkasti.
Vuosituhannen vaihteessa kävin suht aktiivista kauppaa pörssissä. Onneksi älysin lopettaa ennen kuin pörssit sukelsi.

Minulle tuo rahastosijoitus on säästämisen tapa.
Yhden kerran olen nostanut sieltä tonnin verran voittoja. Ne olivat kertyneet noin viiden vuoden aikana.
Tarkoitus olisi eläkkeelle jäämisen aikaan tasoittaa kk-tulojen pienemistä.

Jos kysymys liittyi hengellisyyteen tai eettisyyteen, en näe pörssiä pahana, mutta tarkkaan katsoisin millaisiin firmoihin rahani laittaisin.

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #3 : 19.03.18 - klo:21:20 »
Liittyy Jumalan tahtoon tämä epävarmuus. Olisi tilaisuus sijoittaa ilman välikäsiä erittäin hyvin kasvaneeseen ja ammattitaitoisesti johdettuun brändiin. Yritys on yhden tuotteen firma, joka ei ole millään lailla moraalisesti eikä eettisesti kyseenalainen.

Olen kysellyt rukouksessa, onko Jumala tämän takana, että minulle tarjoutui tällainen tilaisuus.

Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #4 : 19.03.18 - klo:21:23 »
Mitä mieltä ollaan siitä, että uskova sijoittaa osakkeisiin?

Tottakai voi. Mutta ei kaikista ole siihen, ei minustakaan. Kohdallani siinä olisi jotain samaa, kuin jatkuvassa oman terveyteni tarkkailussa. Jokin aika sitten seurasin päivittäin verenpainettani. Siitä oli se seuraus, etten tervettä päivää nähnyt. Sittemmin en ole terveyttäni paljonkaan ajatellut, ensi viikolla tosin on tahdistinkontrolli paikallisessa sairaalassa.

Tunnen erään uskovan "pörssihain" (en tosin ymmärrä, mitä se tarkoittaa). Minusta kaveri oli hengellisesti raittiilla pohjalla, mutta tuota kiinnostusta rahamaailman juttuihin hieman oudoksuin. Eihän rahan hankkiminen rehellisin keinoin tietenkään syntiä ole, syntiä siitä voi tulla, jos käyttää rahaa väärin tai jos sydän kiintyy liikaa omistamiseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #5 : 19.03.18 - klo:21:26 »
Minun kohdalla ei olisi kyse pörssistä, vain suorasijoittamisesta yhteen yritykseen.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #6 : 19.03.18 - klo:21:40 »
Liittyy Jumalan tahtoon tämä epävarmuus. Olisi tilaisuus sijoittaa ilman välikäsiä erittäin hyvin kasvaneeseen ja ammattitaitoisesti johdettuun brändiin. Yritys on yhden tuotteen firma, joka ei ole millään lailla moraalisesti eikä eettisesti kyseenalainen.

Olen kysellyt rukouksessa, onko Jumala tämän takana, että minulle tarjoutui tällainen tilaisuus.

Yksi ihan maallinen sääntö on, että pitäisi ymmärtää mitä firma tekee. Jos ei ymmärrä, kannattaa harkita kaksi kertaa.
Osakeomistuksessa on aina häviämisen mahdollisuus. Mitä tapahtuisi omalle taloudelle, jos menettäisi kaiken?
Tai mitä jos jostain syystä joutuisi odottelemaan sijoituksiaan takasin viisi vuotta pitempään kuin on suunnitellut.

Uusissa yrityksissä on isompi riski kuin vakiintuneissa, mutta myös suuremman voiton mahdollisuus.

Toinen näkövinkkeli on se, että jos kukaan ei sijoita, Suomessa ei ole töitä.

Kolmas on oma mielenkiinto ja/tai halu auttaa.
Olen oman firman lisäksi pienellä osuudella toisessa firmassa. Lähdin mukaan mm. heidän tuotteensa kiinnostavuuden vuoksi.

Osakassopimus kannattaa ehdottomasti tehdä. Ne toiset osakkaat saattavat vaihtua.
Tuossa toisessa firmassa eräs pääosakkaista on tekemässä henkilökohtaista konkurssia muiden juttujensa vuoksi. Hänen tilalleen saattaa astua joku ennestään tuntematon. Siirtymävaiheessa kaiketi pankki.
 


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #7 : 19.03.18 - klo:21:43 »
Pienemmässä firmassa saattaa henkilösuhteet kärsiä, jos kaikki ei mene suunnitelmien mukaan.
Jos tulee vaikeuksia, kuka panostaa lisää?

Minkälaiset elämänarvot on pääosakkailla ja toimivalla johdolla?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: OSAKESIJOITTAMINEN
« Vastaus #8 : 30.04.18 - klo:21:57 »
Mitä mieltä ollaan siitä, että uskova sijoittaa osakkeisiin?

Ihan ok.

Toki tulee aina eettiset ja moraaliset arvot. Haluatko sijoittaa uhkapeleihin, alkoholiin tai tupakkaan. Osa uskovista sijoittaa vaikka lailliseen kannabikseen.