Kirjoittaja Aihe: Alussa Jumala loi...  (Luettu 20884 kertaa)

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Alussa Jumala loi...
« : 28.03.15 - klo:17:57 »
"Alussa loi Jumala taivaan ja maan." (Gen 1:1)

Alkukielessä, muinaishebreaksi kirjoitetussa Tooran ensimmäisessä jakeessa käytetään Jumalan luomisesta alkukielistä sanaa "bara" = "luoda".

Kyseinen alkukielinen sana (bara) esiintyy Genesiksen 1. luvussa yhteensä kolme erillistä kertaa;

Genesis 1:1 maan ja taivaan luominen ( bara )
Genesis 1:21 eläinten luominen ( bara )
Genesis 1:27 ihmisen luominen ( bara )

Nämä luomiset ( bara ) olivat siis taivaan ja maan luominen sekä eläinten ja ihmisten luomiset.

Kristittyjen piirissä on alkanut leviämään teologinen malli jossa esitetään, että Genesis jae 1:1 ei kuuluisi Jumalan kuuden päivän luomisen aikajaksoon. Tämän teologisen mallin, jota gap-teoriaksikin kutsutaan, mukaan Jumala olisi aluksi luonut taivaan ja maan, joka tapahtui mahdollisesti miljoonia kenties miljardeja vuosia sitten. Tässä mallissa Genesis toinen jakeen tapahtumat ovat ajallisesti hyvin erit mitä ensimmäisessä jakeessa puhutaan.

Huomaamme kuitenkin nyt alkukielestä sen, että luomista tarkoittavaa "bara" sanaa käytetään sekä ensimmäisessä jakeessa, että 21, että 27 jakeissa.

Raamatun toinen kirja, Exodus, summaa kaiken tämän Jumalan suunnattoman luomisen tapahtuman kirjoittaen näin;

"Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." (Ex. 20:11)

Huomaamme Exoduksen kertovan, että Jumala loi kuudessa päivässä niin taivaan, maan ja kaiken mitä niissä on. Kaiken kuudessa päivässä. Exodus ei siis anna ymmärtää mitään viitettä siihen teologiseen malliin jonka mukaan Genesis 1;1 ei kuuluisi kuuden luomisen päivän tapahtumiin.

Päin vastoin.

Exodus ei kuitenkaan edellä käytä sanaa "bara" vaan toista hebrean kielen luomista tarkoittavaa sanaa "asah".
Gap-teoreetikot selittävätkin niin, että bara tarkoittaisi luomisessa tyhjästä tapahtuvaa luomista ja asah ikäänkuin jotain sellaista jossa vain olemassa olevaa materiaa, jo luotua, muokataan.

Tarkastellaan seuraavaksi Raamatun valossa onko tällaisella väitteellä totuuspohjaa.

Genesis 1:26-27 jakeet kirjoittavat seuraavaa;

26 Ja Jumala sanoi: “Tehkäämme ( asah ) ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27 Ja Jumala loi ( bara ) ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Näin tulemme huomaamaan, että Genesis käyttää ihmisen luomisesta samaisessa asiayhteydessään sekä sanoja “asah”, että “bara”, tarkoittaen molemmilla sanoilla luonnollisesti samaa tapahtumaa.
Ajatus siitä, että sana-ero näin ratkaisisi yksin sen, onko kyse todellisesta luomisesta vaiko pelkästään “muokkaamisesta”, ei siis Raamatun valossa päde.

Raamatun alkukielen valossa ei siis voida sanoa niin, että "asah" ei tarkoittaisi todellista "tyhjästä" luomista, vaan huomaamme, että bara ja asah ovat molemmat luomista tarkoittavia sanoja.

Nehemian kirjan luku 9 ja kuudes jae kirjoittaa seuraavaa;

"Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt taivaat ja taivasten taivaat kaikkine joukkoinensa, maan ja kaikki, mitä siinä on, meret ja kaikki, mitä niissä on. Sinä annat elämän niille kaikille, ja taivaan joukot kumartavat sinua.”

Myös Nehemia käyttää kyseisessä Jumalan luomisesta kertovassa jakeessa nimenomaan alukielen sanaa "asah".

Näin näemme, että Raamatun valossa väitteet siitä, että Exodus 20:11 ei puhuisi taivaan ja maan luomisesta, sisältäen viittauksen Moos. 1:1 jakeeseen, on perusteeton, eikä Sanan valossa pidä paikkaansa.

Voimme näin ollen uskoa täydestä sydämistämme sen mitä Exodus 20:11 kirjoittaa;

"Sillä KUUTENA PÄIVÄNÄ Herra teki TAIVAAN ja MAAN ja meren JA KAIKKI, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."



Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #1 : 29.03.15 - klo:10:25 »
Omasta puolestani tervetuloa tälle foorumille,
jolla minä olen jo jonkun aikaa vieraillutkin.
Tuolla toisella foorumilla olemmekin jo tulleet tutuiksi.
Odotan sinua myös omalle keskustelufoorumilleni.

Aloitit kirjoittamisen tällä foorumilla siitä,
mistä Raamattukin eli ALUSTA.
Raamatun mukaan todellakin
Alussa loi Jumala * taivaat ja maan (Gen 1:1)

Tuo ALKU tarkoittaa paljon muutakin kuin ajan alkupäätä,
mutta se on kyllä myös ainoa määre ajankohdalle,
jolloin taivaat ja maa luotiin (bara).
Me emme tiedä tuosta ajankohdasta Raamatun perusteella
muuta kuin sen, että se sijoittuu yli 6000 vuoden taakse tästä päivästä. 
Koskaan tuon Raamatun ensimmäisen jakeen tapahtuman jälkeen
Jumala ei ole luonut (bara) taivaita eikä maata.

Kun Jumala käyttää Ilmoituksessaan sanaa luoda (bara)
niin silloin Hän myös tarkoittaa juuri sitä.
Ja kun Hän käyttää toista sanaa (asah), jonka otit esille,
niin silloin Hän myös tarkoittaa jotain muuta kuin luomista (bara).

Ihmistä ei luotu eikä tehty alussa,
vaan vasta kuuden työpäivän pituisen aikajakson päätteeksi,
jollon Jumala teki/muotoili maan tomusta ihmisen.
Tuo maan tomu oli syntynyt silloin alussa, 
kun Jumala loi taivaat ja maan.
Mutta nyt Jumala teki tuosta maan tomusta ihmisruumiin.
Raamattu ilmoittaa tuon maan tomusta tekemisen lisäksi,
että Jumala loi ihmisen. Ihmisessä on siis jotakin,
mikä ei olekaan maan tomusta kerättyä.
Jumala puhalsi ihmiseen Elämän Hengen.

Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.
Tuosta kudoksesta tuli kolmas ihmisruumis,
joka oli samaa luuta ja lihaa, jonka Jumala maan tomusta teki.
Maan tomusta tehty liha lisääntyy ja täyttää maan.
Daavid sanoo tästä solusilmukoiden lisääntymisestä näin: 
Sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa (Ps 139:13)
Mutta tuon ihmisruumiin kokoonkutomisen lisäksi,
tapahtuu aina myös luomisihme äidin kohdussa.
Eli jotain, mikä ei ole materian maailmasta,
tulee kohdussa olevaan ihmisen alkuun.
Kateuteen asti Hän halajaa henkeä,
jonka Hän on pannut meihin asumaan
(Jaak 4:5)
Jokaisessa syntyvässä ihmisessä on henki,
jonka häneen on puhaltanut Jumala.

Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Sen jälkeisistä tapahtumista voimme lukea
Raamatun toisesta jakeesta ja muualta Raamatusta.
Sitten kuuden päivän aikana Jumala loi ja teki asioita.
Siis Raamattu ei sano, että Jumala loi eli teki,
vaan Raamattu sanoo kuuden päivän pituisen rupeaman jälkeen
tulleesta seitsemännestä päivästä näin:

Lainaus käyttäjältä: Biblia 1776
Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen;
että hän lepäsi hänessä kaikista teoistansa, jotka Jumala
loi ja teki.
(Gen 2:3)

Lainaus käyttäjältä: KJV 1758
And God blessed the seventh day, and sanctified it:
because that in it he had rested from all his work which God
created and made.
(Gen 2:3 KJV)

« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:12:29 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #2 : 29.03.15 - klo:12:20 »
Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.

Kun hedelmöittynyt solu alkaa jakaantua ja muodostua ihmisen ruumiiksi,
niin joskus on tullut pohdituksi kysymystä: missä vaiheessa tällä alkunsa
saaneella ihmisellä on sielu, ja missä vaiheessa Jumala antaa ihmiselle hengen?
Eli missä vaiheessa Jumala luo uuden ihmisen, persoonan?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #3 : 29.03.15 - klo:12:47 »
Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.

Kun hedelmöittynyt solu alkaa jakaantua ja muodostua ihmisen ruumiiksi,
niin joskus on tullut pohdituksi kysymystä: missä vaiheessa tällä alkunsa
saaneella ihmisellä on sielu, ja missä vaiheessa Jumala antaa ihmiselle hengen?
Eli missä vaiheessa Jumala luo uuden ihmisen, persoonan?


Tulitko minkäänlaiseen johtopäätökseen, kun tuota pohdit?
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #4 : 29.03.15 - klo:13:39 »
Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.

Kun hedelmöittynyt solu alkaa jakaantua ja muodostua ihmisen ruumiiksi,
niin joskus on tullut pohdituksi kysymystä: missä vaiheessa tällä alkunsa
saaneella ihmisellä on sielu, ja missä vaiheessa Jumala antaa ihmiselle hengen?
Eli missä vaiheessa Jumala luo uuden ihmisen, persoonan?


Tulitko minkäänlaiseen johtopäätökseen, kun tuota pohdit?
Johtopäätös taisi minun osalta olla se, että liian vaikea kysymys ratkaistavaksi.

Joku niistä, joiden kanssa tästä puhuin, taisi olla sitä mieltä että
ihmisen persoona syntyy hedelmöittymisen hetkellä. Mutta mistä me
sen niin tarkasti voisimme tietää, mitä ja miten Jumala tekee?

Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne
ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
(Jes.55:8-9)



Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #5 : 29.03.15 - klo:14:34 »
Minä taidan olla aika lailla samaa mieltä ystäviesi kanssa.
Avain tähän kysymykseen on ehkä se, mikä on ihminen.
Vanha Testamentti ei kovin selvästi erota sielua ja henkeä toisistaan.

Mutta joka tapauksessa kysymyksessä on henki, jolla on sielu,
ja tämä henki asuu nyt tämän elämän aikana kuolevaisessa ruumiissa,
joka on tehty maan tomusta,
ja kerran se asuu kirkastetussa iankaikkisuusruumiissa
(tai sitten ihan toisenlaisessa kauhistuttavassa iankaikkisuusruumiissa).

Ainosyntyiselle Pojalleenkin Isä valmisti ruumiin neitsyen kohtuun (Hepr 10:5).
Tähän ruumiiseen Poika sitten asettui ja syntyi ihmiseksi.
Ja näin Poika Isän rinnalta annettiin meille (Jes 9:5).

Kun Aadamin ruumis oli tehty/muovailtu maan tomusta,
niin sitten Jumala puhalsi Elämän Hengen häneen,
ja niin tuosta maan tomua olevasta ihmisestä tuli elävä sielu yhdessä ja samassa hetkessä.

Tästä aiheesta on keskusteluketju otsikolla HENKI JA SIELU
jonka nimimerkki jukka1954 on avannut foorumille kalamos.keskustelu.info
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #6 : 29.03.15 - klo:16:04 »
Kuten aloituksessa osoitin, Raamattu käyttää luomisesta sekä alukielen sanoja bara, että asah.

Etkai kalamos sinäkään sentään lue Nehemian jakeita;

"Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt taivaat ja taivasten taivaat kaikkine joukkoinensa, maan ja kaikki, mitä siinä on, meret ja kaikki, mitä niissä on. Sinä annat elämän niille kaikille, ja taivaan joukot kumartavat sinua.”

Ikäänkuin tässä puhuttaisiin vain taivaan ja maan muokkaamisesta??!!

Tahi etkai kalamos sinäkään sentään lue Exoduksen jakeita;

"Sillä KUUTENA PÄIVÄNÄ Herra teki TAIVAAN ja MAAN ja meren JA KAIKKI, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

Ikäänkuin tässäkin puhuttaisiin vain jo olemassa olleiden taivaan ja maan muokkaamisesta!!??

Mitä tulee mainintaasi, että ihmistä ei luotu alussa, ei sekään ole Raamatun ilmoituksen kanssa yhtä, sillä Herra Jeesus itse sanoi näin;

"Mutta luomakunnan(ktisis) alusta (arche) Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi." Markuksen evankeliumi.
"But from the beginning of the creation God made them male and female." Mark by King James.


« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:16:14 kirjoittanut nikojt »

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #7 : 29.03.15 - klo:16:53 »
Kuten aloituksessa osoitin, Raamattu käyttää luomisesta sekä alukielen sanoja bara, että asah.

Etkai kalamos sinäkään sentään lue Nehemian jakeita;

"Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt taivaat ja taivasten taivaat kaikkine joukkoinensa, maan ja kaikki, mitä siinä on, meret ja kaikki, mitä niissä on. Sinä annat elämän niille kaikille, ja taivaan joukot kumartavat sinua.”

Ikäänkuin tässä puhuttaisiin vain taivaan ja maan muokkaamisesta??!!

Tahi etkai kalamos sinäkään sentään lue Exoduksen jakeita;

"Sillä KUUTENA PÄIVÄNÄ Herra teki TAIVAAN ja MAAN ja meren JA KAIKKI, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

Ikäänkuin tässäkin puhuttaisiin vain jo olemassa olleiden taivaan ja maan muokkaamisesta!!??

Mitä tulee mainintaasi, että ihmistä ei luotu alussa, ei sekään ole Raamatun ilmoituksen kanssa yhtä, että Herra Jeesus itse sanoi näin;

"Mutta luomakunnan(ktisis) alusta (arche) Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi." Markuksen evankeliumi.
"But from the beginning of the creation God made them male and female." Mark by King James.


Minä olen fundamentalisti siinä mielessä,
että kun Jumalan Sanassa käytetään eri kohdissa kahta eri ilmaisua,
niin silloin Jumala Sanassaan myös tarkoittaa kahta eri asiaa.
Uskon siis niin, että Raamattu eli Jumalan Sana on
kirjain kirjaimelta syntynyt Pyhän Hengen innoittamana.
Jos käännämme kaksi aivan eri sanaa (bara ja asah) yhdellä ja samalla käännösvastineella,
me teemme väkivaltaa Jumalan Sanalle.
Eli kun alkuteksti käyttää kahta aivan eri juurta olevaa sanaa,
niin silloin ideaalinen käännös tekee samoin.

Raamattu ei suinkaan sano, että Alussa loi Jumala ihmisen.
Raamattu sanoo, että alussa loi Jumala taivaat ja maan.
Siis alussa eikä esimerkiksi ensimmäisenä päivänä, ei myöskään toisena päivänä,
ei kolmantena päivänä eikä neljäntenä päivänä.
Näiden päivien kohdalla ei puhuta mitään luomisesta (bara).

Myöskään viidennen ja kuudennen päivän kohdalla
ei puhuta mitään taivaan ja maan luomisesta.
Mutta esimerkiksi ihminen luotiin kuudentena päivänä.
Ja Jumala loi ihmisen alusta asti mieheksi ja naiseksi.
Tämä oli Jeesuksen viesti niille, jotka kysyivät häneltä,
onko miehellä lupa hyljätä vaimonsa.
Siis ihmisen luomisen alusta asti oli niin,
että Jumala tahtoi miehen ja vaimon olevan yhtä.
Sen tähden mies erotkoon isästään ja äidistään ja liittyköön ...

Lainaus käyttäjältä: Aapeli Saarisalo (Matt 19)
Niin fariseukset tulivat luoksensa ja kiusasivat Häntä sanoen:
"Onko miehen lupa hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"
Vastasi ja sanoi heille:
"Ettekö ole lukeneet, että
Luoja alusta 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
ja sanoi:
'Sen tähden mies erotkoon isästä ja äidistä ja liittyköön vaimoonsa,
ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi?'
Niin eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha.
Minkä siis Jumala on pannut yhteen ikeeseen, sitä ihminen älköön erottako."




« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:16:55 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #8 : 29.03.15 - klo:19:10 »
Vastanethan kalamos myös kysymyksiini mitä sinulle esitin.

Ja mitä tulee mainitsemaasi fundamentalistiseen Raamatun tulkintaan, niin on hyvä olla tietyssä määrin fundamentalistinen Sanan tulkinta, mutta Sanan tulee olla se joka ohjaa fundamentalismista tulkintaa, eikä toisin päin.

Jos nyt tarkastellaan Genesiksen ilmoitusta sinun tulkintamallisi mukaan niin seuraavat jakeet menettäisivät merkityksensä;

26 Ja Jumala sanoi: “Tehkäämme ( asah ) ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27 Ja Jumala loi ( bara ) ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Asah ja bara ovat kaksi eri hebreankielen sanaa, mutta on täysin virheellistä esittää, että vain bara tarkoittaisi luomista ja asah ei koskaan voisi tarkoittaa luomista.
Niillä on hieman eri kieliopilliset painotuksensa, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että aina kun Sanassa ilmoitetaan alkukielen sana "asah" se ei koskaan voisi tarkoittaa Jumalan luomisen tekoa. Sellainen väite on yksinkertaisesti väärin ja Sanan vastainen. Raamattu itse ei anna siihen mitään perustetta, päin vastoin.

Jopa Tooran tunteneet juutalaiset kirjanoppineet tiesivät, että bara ja asah sanojen merkitys on juureltaan täysin sama.
He näet ( 70 juutalaista kirjanoppinutta, jotka tunsivat oman kielensä läpikotaisin ja sen merkityksen ) käänsivät Tooran kokonansa kreikankielelle enne Herramme maallisen vaelluksen aikaa ( Septuaginta ) ja he valitsivat täsmälleen saman koinee-kreikan kielen Sanan niin Genesis 1;n "bara" sanojen, että Exoduksen ja Nehemian "asah" sanojen kohdalla.

Genesis 1:26-27 kuitenkin riittää jo yksin todistamaan, että luomisen merkityksessä käytetään alkukielessä sekä sanoja "asah" ja "bara".

Samoin Exodus 20:11 sekä Nehemia 9, todistavat, että näin totisesti on.

Mutta jos ihminen ei tahdo uskoa pelkästään Jumalan Sanan ilmoitusta näissä, vaan ennemmin uskoo sekularistisen maailman opetuksiin maailman synnystä ja iästä, niin silloin helposti alkaa etsimään Sanasta ikäänkuin "teoriaa" sille, olisiko tieteen löydöksille selitysmallia Sanassa. Silloin aletaan kääntämään Sana-merkityksille teologisia selitysmalleja.

Exodus 20:11 ei kestä sellaisen ajattelumallin edessä, jossa ajatellaan, että siinä ei puhuta Jumalan luomisesta.

Jeesus sanoi näin;

Joh. 3:12
"Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?"

Jeesus sanoi, että Jumala loi nimenomaan luomakunnan alussa ihmisen mieheksi ja naiseksi.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #9 : 29.03.15 - klo:20:04 »
"Apo de(mutta) arkhes(alusta) ktiseos(luomisen) arsen(mieheksi) kai(ja) thely(naiseksi) epoiesen(teki) autus(heidät) ho theos(Jumala)" Mark 10:6

Edellä Textus Receptuksen alkukielinen muoto Markuksen 10:6 jakeesta.
Jae kiistattomasti puhuu siitä kuinka mies ja nainen tehtiin ja luotiin jo alussa, nimenomaan luomakunnan alussa (ktiseos) mieheksi ja naiseksi.

Ja mitä tulee "asah" Sanan merkitykseen, se kiistattomasti kattaa myös "bara" Sanan merkityksen, sillä me tiedämme, että Genesis 1:27 käytti kuuden luomispäivän kuvauksessa ihmisen luomisessa alkukielen Sanaa "bara" ja me tiedämme, että Exodus 20:11 puhuu nimenomaan näistä kuudesta luomisen päivästä ( joka pitää sisällään eläinten "baran" että ihmisen "baran" ) käyttäen Sanaa "asah".

Eli Exodus 20:11 asah pitää sisällään kiistattomasti Genesiksen eläinten ja ihmisen "bara;n".
 

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #10 : 29.03.15 - klo:20:41 »
Kovin ristiriitainen sointu on tuossa käyttämässäsi ilmaisussa
"fundamentalistinen Raamatun tulkinta". En minä edes yritä tulkita Raamattua.
Minä uskon sen ihan sellaisenaan kirjain kirjaimelta,
koska pidän sitä erehtymättömänä Jumalan Sanana.
Septuaginta ei sitä ole, se on vain käännös käännösten joukossa.

Viittauksesi sekularistiseen ajatustapaan on ... hämmentävä.
Oliko ensimmäisessä vastauksessani antamani
vähintään 6000 vuoden ikä Maalle jotenkin sekularistinen?

Vastaukset edellisen viestin kysymyksiisi ovat jo luettavissa tässä ketjussa.
Mutta kerrataan nyt hiukan ja syventäen:

Alussa loi Jumala taivaat ja maan
Alussa/Esikoisessa/Esikoisen kautta Jumala/Valtiaat loi taivaat ja maan.
Alku/Esikoinen on siis tämän projektin Pää.
Kaikki on sidottu tähän Persoonaan,
jonka Johannes esittelee meille nimellä Sana:
Alussa oli Sana
ja Sana oli Jumalan tykönä
ja Sana oli Jumala.
Hän oli alussa Jumalan tykönä.
Kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan,
ja ilman Häntä ei ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on.


Sana logos tulee juuresta leg,
mikä ilmaisee kokoamista ja laskemista.
Jollain tavalla Sanan miekka erotti tyhjästä materian.
Mutta sitten Johannes jatkaa ja sanoo:
Hänessä oli Elämä

Hän ei pelkästään ottanut tyhjästä esiin materiaa.
Hän antoi itsestään ulos Elämän.
Hän on luonut taivaat ja maan.
Mutta myös elävien joukot kumpaiseenkin.
Luominen voi siis olla sitä,
että Luoja leikkaa tyhjästä ulos jotakin.
Mutta myös sitä,
että Luoja puhaltaa itsestään Elämän johonkin.

Raamattu käyttää eri ilmaisua kerrottaessa luomisesta,
kuin esimerkiksi kerrottaessa
olemassa olevan materian muokkaamisesta.
Heprean verbi bara tarkoittaa luomista.
Ja vain Jumala luo.
Mutta esimerkiksi seuraavassa syntyhistoriassa
ei puhuta lainkaan luomisesta:

Kiittäkää herrain Herraa …
joka on taidolla tehnyt taivaat …
joka on vetten ylitse levittänyt maan …
joka on tehnyt suuret valot …ja tähdet …


Eli tuossa ei kerrottu mitään siitä,
miten Jumala loi taivaat ja maan.
Sen sijaan tuossa kerrotaan niistä tapahtumista,
jolloin Jumala joutui tekemään näille
jo olemassa oleville asioille jotakin.
Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Eikä suinkaan autioksi vaan asuttavaksi.
Myöhemmin maa oli autio ja tyhjä,
ja sille (aurinko, kuu ja tähdet mukaan lukien)
täytyi tehdä jotakin.

Ja kun kuuden päivän pituinen saneeraus oli ohi,
Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa
- sekä luomisesta että tekemisestä -
jotka kuuden päivän aikana oli suorittanut.

Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen;
että hän lepäsi hänessä kaikista teoistansa,
jotka Jumala loi ja teki.
(Biblia)

Ihmistä ei luotu alussa,
vaan vasta kuuden päivän saneerausohjelman päätteeksi,
jollon Jumala teki/muotoili maan tomusta ihmisen.
Tuo maan tomu oli syntynyt silloin,
kun Jumala loi taivaat ja maan.

Mutta nyt kauan kauan myöhemmin
Jumala teki tuosta maan tomusta ihmisruumiin.
Raamattu ilmoittaa tuon maan tomusta tekemisen lisäksi,
että Jumala loi ihmisen.
Ihmisessä on siis jotakin,
mikä ei olekaan maan tomusta kerättyä.
Jumala puhalsi ihmiseen Elämän Hengen.

Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.
Tuosta kudoksesta tuli kolmas ihmisruumis,
joka oli samaa luuta ja lihaa, jonka Jumala maan tomusta teki.
Maan tomusta tehty liha lisääntyy ja täyttää maan.
Daavid sanoo tästä solusilmukoiden lisääntymisestä näin.
Sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa

Mutta tuon ihmisruumiin kokoonkutomisen lisäksi,
tapahtuu aina myös luomisihme äidin kohdussa.
Eli jotain, mikä ei ole materian maailmasta,
tulee kohdussa olevaan ihmisen alkuun.
Kateuteen asti Hän halajaa henkeä,
jonka Hän on pannut meihin asumaan

Jokaisessa syntyvässä ihmisessä on henki,
jonka häneen on puhaltanut Jumala.

Siis ihmisen ruumis on tehty maan tomusta.
Mutta ihmisessä on myös luomisihme,
joka ei ole maan tomusta muovattu,
henki, jonka Jumala on ihmiseen asettanut.

Jumala loi ihmisen Jumalan kuvaksi, mieheksi ja naiseksi.
Siis Aadam oli Jumalan kuva. Mutta kohta,
jo saman päivän aikana, kun Jumala oli luonut Aadamin,
oli tuo Jumalan kuva muuttunut siten,
että tuo Jumalan kuva muodostui kahdesta eri persoonasta,
jotka kuitenkin olivat samaa lihaa ja luuta.
Tämä kaikki tapahtui kuudentena päivänä,
jos otamme Raamatun ilmoituksen kirjaimellisesti.
Tästä kuudennesta päivästä alkaen
eli ihmisen luomisen alusta asti,
Jumala oli siis luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi, 
jotka yhdessä olivat Jumalan kuva.
On täysin selvää, että Jeesus viittasi tähän kuudenteen päivään
jona ihminen sai alkunsa, kun vastasi kysymykseen avioerosta.

Taivaiden ja Maan alku on alussa.
Mutta ihmissuvun alku on kuudennen päivän kohdalla.













 
« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:20:43 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #11 : 29.03.15 - klo:21:37 »
Miksi kirjoitukseni hämmentää sinua?

Kirjoitat Herramme olemuksesta, Logoksesta, mutta se ei mielestäni liity suoranaisesti aiheeseen. Kirjoitat mielestäni hieman aiheen ohi etkä vastaa suoraan esittämiini asioihin saati kysymyksiin.

Puhut saneerauksesta, mutta Raamattu ei puhu mitään sellaista, että kuuden päivän luomisessa olisi saneerattu yhtään mitään. Sen sijaan Raamattu todistaa, että;

"Sillä KUUTENA PÄIVÄNÄ Herra teki TAIVAAN ja MAAN ja meren JA KAIKKI, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

Raamattu ei todista, niinkuin edellä esität, että "Kuutena päivänä Herra "saneerasi" taivaan ja maan..."
Mitään sellaista Raamattu ei todista. Se on puhtaasti sinun tulkintaasi, ei Raamatun ilmoitus.

Kirjoitit, että ei Jumala luonut maata autioksi ja tyhjäksi. Eipä niin, sillä jos uskomme mitä Herra Sanassaan on kirjoittanut ja ilmoittanut, niin Hänhän nimenomaan ilmoitti tehneensä sen kuutena päivänä täyteen elämää ja monimuotoisuutta! Kaikkea muuta kuin autio ja tyhjä!

Hän oli kuin saven valaja joka otti maan, muodottoman ja muovasi siitä kauniin ja eloisan taideteoksen ja asetti kuvansa, ihmisen, sitä kaitsemaan!

Kirjoiti kalamos myös, että ihmistä ei tehty alussa.
Mutta Jeesus sanoi;

"Apo de(mutta) arkhes(alusta) ktiseos(luomisen) arsen(mieheksi) kai(ja) thely(naiseksi) epoiesen(teki) autus(heidät) ho theos(Jumala)" Mark 10:6

Jo luomisen alussa on tehty mies ja nainen.

Tämänkin voi uskoa. Sen Jeesus ilmoitti puhuessaan maallisia, kertoen ihmiskunnan ja luomakunnan historiasta, maallisista, opettaessaan kuulijoilleen Genesiksen tapahtumia.
Toiset kuulijoista uskoivat nämä sanat, toiset eivät.

Jeesus sanoikin;

"Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?"

Nehemia ei julistanut Luojamme suuruudesta todetessaa, että Hän teki maan ja taivaan ja kaiken vain todetakseen, että Luoja ikäänkuin olisi vain "saneerannut" kaiken, ei ei ja ei...
Nehemia todisti Herran suuruutta julistaen, että;

"Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt (asah) taivaat ja taivasten taivaat kaikkine joukkoinensa, maan ja kaikki, mitä siinä on, meret ja kaikki, mitä niissä on. Sinä annat elämän niille kaikille, ja taivaan joukot kumartavat sinua.”

Ei Nehemia Herran suuruutta kuvitellun saneerauksen tähden julistanut, vaan sen tähden, että Hän on luonut ja tehnyt KAIKEN, aivan KAIKEN.


« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:21:40 kirjoittanut nikojt »

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #12 : 29.03.15 - klo:22:04 »
Ymmärräthän kalamos myös sen, että jos Gap-teoria olisi totta, niin kuinka ihmeessä uusi Adam kykenisi ristin teollansa sovittamaan luomakunnan tilaa, sillä uusi Adam teollansa korjaa sen mikä vanhan Adamin kautta särkyi!?

Jos vanha Adam ja vanhan Adamin teko toi synnin maailmaan, toi kuoleman maailmaan ja kärsimyksen ihmisille ja koko luomakunnalle eläimineen, niin uusi Adam, täydellinen, teollansa saattaa korjauksen tilaan kaiken sen mikä vanhan kautta särkyi. Sen tähden ristin teko on niin valtaisa ja saattaa ENNALLEEN KAIKEN.

Mutta jos maanpäällä oli jo kuolema, kärsimys ja eläinkunnan rappio paljon ennen Adamin rikettä, niin kuinka ihmeessä uusi Adam kykenisi paikkaamaan niitä, sillä ne eivät olleet vanhan Adamin "aikaan saannosta".!?

Kristus on uusi Adam. Uusi Adam korjaa sen minkä vanha Adam rikkoi. Kaikki saatetaan ennalleen uuden Adamin kautta.

Ajatus siitä, että Jumala katsoisi luomaansa maata, joka on täynnä kuolleiden ja kärsineiden, jopa sairaiden eläinten jäännöksiä (fossiilit ennen kuuden luomisen päivää Gap-teoriamallin mukaan) ja toteaisi katsoen kaikkea sitä näin;

"Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää."

On mielestäni hyvin mahdoton.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #13 : 30.03.15 - klo:11:11 »
"Alussa loi Jumala taivaan ja maan." (Gen 1:1)

Alkukielessä, muinaishebreaksi kirjoitetussa Tooran ensimmäisessä jakeessa käytetään Jumalan luomisesta alkukielistä sanaa "bara" = "luoda".

Kyseinen alkukielinen sana (bara) esiintyy Genesiksen 1. luvussa yhteensä kolme erillistä kertaa;

Genesis 1:1 maan ja taivaan luominen ( bara )
Genesis 1:21 eläinten luominen ( bara )
Genesis 1:27 ihmisen luominen ( bara )

Nämä luomiset ( bara ) olivat siis taivaan ja maan luominen sekä eläinten ja ihmisten luomiset.


Juuri näin kuin aloitit tämän ketjun, on Raamatun ilmoittama totuus.
Genesiksen ensimmäisessä luvussa näissä ja vain näissä kolmessa kohdassa tapahtuu luomista.

Jokainen kuudesta päivästä alkaa näin:
Ja Jumala sanoi:

Näitä päiviä monet kutsuvat luomispäiviksi,
mutta tosiasiassa niissä ei juurikaan tapahdu luomista.
Vebiä luoda (bara) ei edes mainita neljän ensimmäisen päivän kohdalla. 


Ensimmäinen päivä

Jumala kutsui pimeyden keskelle Valkeuden.
Jumala ei suinkaan luonut aurinkoa tai muuta valonlähdettä,
vaan kutsui paikalle Hänet, joka on Valkeus,
ja joka on ikuisuudessakin oleva Valonlähde meille paikassa,
jossa ei aurinkoa ollenkaan tarvita.


Toinen päivä

Jumala erotti jo olemassa olevat vedet toisistaan.


Kolmas päivä

Kuiva maa, joka oli luotu jo alussa
mutta oli nyt joutunut veden peittoon tuli näkyviin.


Neljäs päivä

Jumala teki töitä auringon, kuun ja tähtien kanssa,
mutta niiden luomisesta ei puhuta. Ne oli luotu jo alussa.


Viides päivä

Kuuden päivän periodissa
ensimmäisen kerran mainitaan nyt luominen.
Tähän liittyy suuri salaisuus,
sillä Vesi on Raamatussa Elämän vertauskuva,
ja yleisin vertauskuva Pyhästä Hengestä.
Vaikka koko maailma myöhemmin hukkui,
niin vesissä eläneet olennot eivät hukkuneet.
Se, minkä Jumala loi, oli nimenomaan se Elämä,
joka näissä maan tomusta tehdyissä olennoissa oli.


Kuudes päivä

Nyt puhutaan eläinten kohdalla siitä, että ne ovat maasta tehdyt. 
Toki niilläkin on henki eli ne ovat eläviä sieluja,
jolloin niissäkin on myös luomisihme niinkuin ihmisessäkin, 
jonka Jumala teki/muotoili maan tomusta.
Raamattu ilmoittaa tuon maan tomusta tekemisen lisäksi,
että Jumala loi ihmisen.
Ihmisessä niinkuin muissakin elävissä olennoissa
on siis jotakin, mikä ei olekaan maan tomusta muovattua.
Jumala puhalsi ihmiseen Elämän Hengen. Ja tämä on luomisihme.
Ja juuri tuo Elämä, jonka on Jumala eläviin olentoihin on antanut,
onkin ainoa luomisihme kuuden päivän tapahtumissa.

Myös ihmissydämen maaperä voi olla kaaoksessa - autio ja tyhjä,
niin että sitä peittävä syvät vedet ja kaiken yllä on kuin pimeys.
Meidän tarvitsee saada kokea sama ihme, jonka Maa sai kokea,
kun Valkeus tuli pimeyden keskelle.
Sama Valkeus, joka teki sekasortoisesta maasta jälleen kuin Jumalan puutarhan,
tuo Uuden Elämän myös meidän sisimpäämme.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #14 : 30.03.15 - klo:13:42 »
Kuuden päivän luomisen aikana mainitaan "bara" ja Exodus 20:11 puhuu näistä päivistä sanalla "asah". Olemme siis varmoja että asah tarkoittaa näinollen myös "baraa", se sisältyy siihen.