Kirjoittaja Aihe: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa  (Luettu 29354 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #165 : 05.12.18 - klo:23:25 »
Uskovaiset ei ole pysahtyneet pohtimaan mika on raamatullinen vastaus siihen, kun ihmiset sanovat etta homous on synnynnainen ominaisuus ja siksi homouden aynniksi sanominen on syrjintaa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #166 : 05.12.18 - klo:23:38 »
Helluntailaiset ovat hyväksymässä homot seurakuntalaiseksi?

https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/uutiset/konservatiivisuutta_rakkauden_hengessa/

Minua ihmetyttää ja harmittaa, kun seurakunnan vastuuhenkilöt eivät osaa tai halua vastata suoraan ja selkeästi heille tehtyihin kysymyksiin.

1.Kor. 6:9-10 Paavali sanoo, etteivät (luettelossa olevien) syntien harjoittajat peri Jumalan valtakuntaa. Tuossa kohdassa on lohdullinen sanoma syntisille, myös homoseksuaaleille eli miehimyksille. Paavali nimittäin jatkaa seuraavassa jakeessa: "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä." Tämä todistaa, että monenlaisien syntien orjuudessa elävät, myös homoseksuellit, vapautuivat synnin siteistä. Se oli mahdollista silloin ja samoin se on mahdollista myös meidän päivinämme.

Huomaan, että joku viesti on tullut lisää tähän aloitukseen omaani kirjoittaessani. Vastaan siihen erikseen jos se vastausta kaipaa ja jos osaan vastata.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #167 : 05.12.18 - klo:23:50 »
Uskovaiset ei ole pysahtyneet pohtimaan mika on raamatullinen vastaus siihen, kun ihmiset sanovat etta homous on synnynnainen ominaisuus ja siksi homouden aynniksi sanominen on syrjintaa.

Eikö kuitenkin ole niin, että Jumalan sana sanoo homoseksuaalisuuden synniksi? Tuo syrjintäajatus on vaikea käsiteltäväksi Raamatun ilmoituksen pohjalta, koska Jumala tekee päätöksiä jotka meidän etiikan ja moraalin mukaan ovat vähintäänkin arveluttavia. "Jumala armahtaa kenet armahtaa ja paaduttaa kenet tahtoo."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #168 : 06.12.18 - klo:01:04 »
Tarkoitin sita etta samantapaista oikeutusta ei olla kaytetty muun jumalattoman elamantavan oikeuttamiseksi. Siksi uskovat ovat ikaankuin kykenemattomia vastaamaan siihen. En vaita itsekaan tietavani viisasta vastausta siihen. Mutta Jumalan sana kylla ilmaisee, etta Pyha Henki voi antaa viisauden vastaamaan.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #169 : 06.12.18 - klo:03:36 »
Tarkoitin sita etta samantapaista oikeutusta ei olla kaytetty muun jumalattoman elamantavan oikeuttamiseksi. Siksi uskovat ovat ikaankuin kykenemattomia vastaamaan siihen. En vaita itsekaan tietavani viisasta vastausta siihen. Mutta Jumalan sana kylla ilmaisee, etta Pyha Henki voi antaa viisauden vastaamaan.

En ole varma ymmärsinkö kirjoituksesi oikein? Itse olen huomannut, että täällä Suomessa homous on korotettu synneistä suurimmaksi ja siitä puhutaan paljon. Raamatussa kuitenkin kaikenlainen haureus, ahneus ja moni muu synti on nostettu samalla tavoin kuoleman synniksi kuin homoseksuaalisuuskin. Jeesus puhui näistä syntiasioista tällä tavalla;

"Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte" (Luukas 13:2-3).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #170 : 06.12.18 - klo:06:37 »
Tarkoitin sita etta samantapaista oikeutusta ei olla kaytetty muun jumalattoman elamantavan oikeuttamiseksi. Siksi uskovat ovat ikaankuin kykenemattomia vastaamaan siihen. En vaita itsekaan tietavani viisasta vastausta siihen. Mutta Jumalan sana kylla ilmaisee, etta Pyha Henki voi antaa viisauden vastaamaan.

En ole varma ymmärsinkö kirjoituksesi oikein? Itse olen huomannut, että täällä Suomessa homous on korotettu synneistä suurimmaksi ja siitä puhutaan paljon. Raamatussa kuitenkin kaikenlainen haureus, ahneus ja moni muu synti on nostettu samalla tavoin kuoleman synniksi kuin homoseksuaalisuuskin. Jeesus puhui näistä syntiasioista tällä tavalla;

"Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte" (Luukas 13:2-3).

Toisesta ääripäästä on usein nopea hyppy toiseen ääripäähän. Kuten tämän ketjun aiheen henkilökin teki.

Niin. Jos me uskovat oikeutamme itsellemme tiettyjä asioita jotka Raamattu osoittaa selvästi synniksi, mutta sitten homoseksaalisuus on se syntisyyden mitta, niin olemme jo menettäneet raamatullisen näkökannan, ja silloin uskovat helppo kaataa nurin. En oikein tiedä mitä tuolla tarkoitan. Jotain sinne päin, että meidän sanomamme ei ole ollenkaan uskottava.
« Viimeksi muokattu: 06.12.18 - klo:17:51 kirjoittanut sandia »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #171 : 06.12.18 - klo:18:26 »
Helluntailainen provokaattoori Sebastian Tynkkynen on erotettu helluntaiseurakunnasta. Hän on päässyt itkemään (jatko-osassa) kovaa kohtelua. Ohjelmassa esiintyy myös helluntaipastori, jonka argumentointi jäi jotenkin vajaaksi tai en ymmärtänyt. Jotekin niin että kun on yhdistyksen säännöissä, niin silloin voidaan toimia näin. Pastorin esiintyminen ei ollut kovinkaan hyvin onnistunut, kehon kieli kertoi että hän olisi mielellään jossakin muualla.
Ylen areenassa, jossakin siellä puolessa välissä alkaa keskustelu.

https://areena.yle.fi/1-4493544

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #172 : 08.12.18 - klo:20:13 »
Tuota… tietävätkö kaikki suomalaiset tuon ohjelman alun haastattelun taustan? Tietävätkö kaikki suomalaiset kuka tää mies on ja miksi häneltä evättiin pääsy Åbo Academi'in_?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #173 : 08.12.18 - klo:20:36 »
Tuota… tietävätkö kaikki suomalaiset tuon ohjelman alun haastattelun taustan? Tietävätkö kaikki suomalaiset kuka tää mies on ja miksi häneltä evättiin pääsy Åbo Academi'in_?

Kenen miehen pääsy yliopistoon on evätty? Tynkkysen, Tiaisen vai jonkun muun? Päättelen, että Tiaisen, koska tämän aloituksen alla repostellaan hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. Minulla on melkein alvariinsa ongelma jos kirjoittajat eivät lainaa sitä viestiä, jota heidän oma kirjoituksensa sivuaa (en aina jaksa lukea kaikkia aikaisempia tekstejä enkä varsinkaan avata kaikkia linkkejä).

Toinen kysymys vielä? Mitä kello on nyt siellä kotosi seinällä, kun Suomessa on 20:38.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #174 : 08.12.18 - klo:21:27 »
Tuota… tietävätkö kaikki suomalaiset tuon ohjelman alun haastattelun taustan? Tietävätkö kaikki suomalaiset kuka tää mies on ja miksi häneltä evättiin pääsy Åbo Academi'in_?

Kenen miehen pääsy yliopistoon on evätty? Tynkkysen, Tiaisen vai jonkun muun? Päättelen, että Tiaisen, koska tämän aloituksen alla repostellaan hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. Minulla on melkein alvariinsa ongelma jos kirjoittajat eivät lainaa sitä viestiä, jota heidän oma kirjoituksensa sivuaa (en aina jaksa lukea kaikkia aikaisempia tekstejä enkä varsinkaan avata kaikkia linkkejä).

Toinen kysymys vielä? Mitä kello on nyt siellä kotosi seinällä, kun Suomessa on 20:38.

Ei ollut Tiainen. Tuskin edes Tynkkynen. Tosin en tiedä kuka Tynkkynen on.
Mutta siis haastattelija ei mitenkään alussa esitellyt henkilöä eikä tämän taustaa. Sitä ihmettelin.  Eli oletettiin että yleisö tietää taustat. En tiedä onko se ihan viisasta kun tekee asiaohjelmaa.  Joku youtuubailija ehkä voi tehdä niin mutta YLEeltä olisin odottanut parempaa ohjelman tekoa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #175 : 09.12.18 - klo:05:37 »
Raamatussa kyllä on kehotus kiittää kaikesta (Ef. 5:20). Miten se sitten olisikaan ymmärrettävä.

Kato joo sanotaan siella noin. Olettaisin etta se on vahan sama kuin se etta kaikki yhdessa vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat. Ei ole mitaan mika ei ole Jumalan hallinnan ulkopuolella.

Aramealaisessa on täysin toisenlainen ajatus.

"20. Ja olkaa kiitollisia koko ajan jokaisen puolesta, meidän Herramme Jeshuan, Messiaan nimessä, isälle Jumalalle."

https://aramearaamattu.online/index.php?osio=raamattu&kirja=ef&luku=5


Minä olen joutunut aikamoiseen sisäiseen kriisiin palstalle tuodun arameankielisen alkutekstin käännösnäytteistä, koska ne  poikkeaa mielestäni  merkittävästi mm. kirkkoraamattumme Biblian ja KR33/38 sekä Textus Receptuksen käännösteksteistä.

Mielessäni liikkuu monia kysymyksiä vailla tyydyttäviä vastauksia? Eikä tilannettani helpottanut yhtään, kun samanaikaisesti on noussut keskustelussa esille "härkäin veri" koska Mooseksen lain mukaan härkä ei voi kelvata silvottuna eläimenä virheettömän Kristuksen esikuvaksi. Kaikissa tutkimissani käännöksissä härkä kuitenkin mainitaan. Tästä ylläpitäjä arveli olevan käännösvirheen, mutta kyllä minua askarruttaa asia. Kuinka kaikissa alkuteksteissä olisi käännösvirhe ja kuinka kääntäjät eivät olisi ymmärtäneet mitä härällä tarkoitetaan (että se on kuohittu eli ei virheetön uhrieläin).

Miksi esimerkiksi Textus Receptukseen ei ole otettu rinnalle aramealaista tekstiä, jos sitä pidetään luotettavana alkutekstinä? Useaan muuhunkin kysymykseen olen törmännyt. Minulle asia on tärkeä ja vakava, sillä koko varmuuteni pelastuksesta lepää Jumalan Sanan perustuksella. Seison tai kaadun sen mukana.

Mainitsemani asiat eivät ole herättäneet juuri ollenkaan keskustelua. Miksi, en tiedä, mutta kyllä näistä asioista olisi syytä keskustella ja unohtaa vaikka se Patrick Tiainen taka-alalle, kun hän on vain hyppysellinen savea henkäys sieraimissaan -kuten me kaikki. Tässä on niin paljon enemmästä kysymys, sillä Jeesus otti kantaa pyhiin Kirjoituksiin ja sanoi Isää rukoillessaan: "Pyhitä heidät [siis meidät opetuslapset] totuudessa. Sinun sanasi on totuus" (Joh. 17:17).

Voisiko tästä aiheesta tehdä uuden aloituksen vai onko jo sellainen tehty hamassa historiassa?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #176 : 09.12.18 - klo:18:31 »
Kuulostaa hyvältä. Minäkin pidän tuosta ajatuksesta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #177 : 09.12.18 - klo:18:37 »
Ennätä tutkia minkälaisia aloituksia on tehty. Olen työmatkalla.
Avatkaa uusi ketju.

Poissa fisher

  • Viestejä: 7
Vs: Patrick Tiainen ja opetuksensa raamatun valossa
« Vastaus #178 : 14.01.22 - klo:23:28 »
Aramean tekstin käännökset ; Kauristen ja härkäin veri.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin aramean tekstit on jo aikaisemmin käännetty englanniksi.
Pitäisi verrata sitä käännöstä suomenkieliseen josko löytyisi asiaan valaisua.
En osaa sanoa, mistä tuon englannin kielisen käännöksen löytäisi.

Toinen asian tiimoilta mieleeni tullut mahdollinen ratkaisu olisi löytää joku uskoon tullut messiaaninen ja Raamattunsa lukenut juutalainen rabbi. Hän saattaisi pystyä ketomaan tyydyttävän selityksen asiaan. En tosin tunne henkilökohtaisesti heitä.
Ehkä foorumilla olisi joku, joka osaisi suositella?
Radio Patmoksella pitää lauantaisin päivällä Benjamin Turkia, Israelissa asuva ja suomea puhuva raamattutunteja.
Hän saattaisi tietää asiasta?
Terveisin, fisher