Kirjoittaja Aihe: Missä opetetaan Armosta oikein!  (Luettu 38067 kertaa)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #165 : 10.07.18 - klo:21:37 »
Ei Raamattu ole mikään koostekirja, josta valitaan paikkoja ja selitellään niitä tekstien selkeän sisällön vastaisesti.

Raamattua selittävällä on oltava vahva alkukielen tuntemus ja tuhansia vuosia vanhan juutalaisen kulttuurin kulttuurin tuntemus, sekä vahva tieto kristinuskon historiasta.

Emme tarvitse vaarallisia uususkontoja, sotkemaan kristinuskon sisältöä, joka on ristin ja itsensä kieltämisen tie.

Ei Kristus saa tilaa, jos ihmisestä tulee omassa mielessään tietäväinen, jopa toisten uskovien halveksuja ja panettelija. Ei se mene näin oikein. Tyhjäksi ja alastomaksi pitää tulla aivan ensimmäiseksi, voidakseen pukeutua uuteen, Hengestä syntyneeseen. Kristukseen Jeesukseen.

Kun me olemme JUmalan armosta saaneet pukeutua Kristuksen lahjavanhurskaudella, jää tehtäväksemme julistaa evankeliumia koko maailmalle, Jeesuksen käskyn mukaisesti:  Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

Ei tämä tehtävä ole ainoastaan itsestään paljon pitävien pienryhmien ja samankaltaisten vain me ihmisten tehtävä!

Tämä tehtävä kuuluu kaikille Jeesukseen uskoville, kirkkokunnista riippumatta. Sittenkin meitä on vähän, vaikka kaikki tunnustavat kristityt kirkkokunnista riippumatta olisivat yhtä siinä uskossa, joka on kirjoitettuna kiteytetysti kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa. :)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #166 : 10.07.18 - klo:22:04 »
Ei Raamattu ole mikään koostekirja, josta valitaan paikkoja ja selitellään niitä tekstien selkeän sisällön vastaisesti.
Älä siis sinä tee niin. Jatketaan aiheesta lukitussa ketjussa viikon päästä.

Lainaus
Raamattua selittävällä on oltava vahva alkukielen tuntemus ja tuhansia vuosia vanhan juutalaisen kulttuurin kulttuurin tuntemus, sekä vahva tieto kristinuskon historiasta.
Tuo ei pidä paikkaansa. Raamattu on kirjoitettu kaikkien aikojen ihmisille.
Tietenkin alkukielten tuntemus auttaa. Lisäksi nykyisin on olemassa hyvin paljon Raamatun tutkimuksen välineitä ja useat kielen tuomat ongelmat voidaan ylittää huonommallakin kielitaidolla.
Luultavasti suuri ongelma jokaiselle on irrottautua ihmisten keksimistä Raamattuun tungetuista käsityksistä. Tuollaista kasaumaa on jo vuosisatojen ajalta.

Lainaus
Emme tarvitse vaarallisia uususkontoja, sotkemaan kristinuskon sisältöä, joka on ristin ja itsensä kieltämisen tie.
Mihin viittaat uususkonnolla?
New ageenkö?
« Viimeksi muokattu: 10.07.18 - klo:22:26 kirjoittanut Natanael »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #167 : 11.07.18 - klo:10:38 »
Poistin aikaisemman viestin. Pyydän anteeksi sen aiheuttamaa mielipahaa.

Valtaosa tulkitsee Raamattua oman viitekehyksen kautta.
Opetus tulkinnasta nousee sitä opettavien kautta, jotka painottavat sen olevan Raamatullinen tulkinta malli.
Allekirjoittaneelle on mahdotonta uskoa Jeesuksen perustaneen katolilaisen, Anglikaanin, ortodoksi tai luterilaisen kirkon.
Ne on syntyneet ihmisten päätelmien kautta ja muotoutuneet perinnäissäännöiksi joita vaalitaan ja pidetään omassa ryhmässään "Raamatullisena".

Herätysliikkeitä syntyy näiden sisälle. Ne ovat elinvoimaisia yleensä sukupolven ajan, jonka jälkeen alkaa maallistuminen toiminnan muototuessa perinteitä vaalivaksi.
Otetaan vaikka suomalainen lestadiolaisuus. Kuinkahan moneen ryhmään se jo on jakaantunut ?
Reilusti yli 20 ainakin.
Viimeinenkin esikoisten jakaantuminen. Kumpikin pitää päätöstään oikeana.
Toinen jättäytyy kirkon maallistuneisuuden takia pois pappien sakramenteista. Toimittaa omien vanhimpien toimittamana kasteet ja ehtoolliset.
Toinen taas katsoo uskollisuuden olevan tärkeämpää kirkkoa kuin Raamatun sanaa kohtaan.

Jälkimmäisen osa lienee sama kuin Rukoilevaisten. Kolmisenkymmentä vuotta sitten tapahtuneen jakaantumisen jälkeen konservatiivinen siipi jatkaa entiseen malliin. Kirkon kylkeen jäänyt liberaalisiipi on suolattomaksi käytyään hävinnyt olemattomiin.



Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #168 : 11.07.18 - klo:10:43 »
Ristin ryöväri katsoi Jeesukseen ja pyysi tätä muistamaan häntä.
Ryövärillä oli tyhjät kädet. Ei kääntymiskokemusta, ei parannuksen tekoa, ei kastetta, ei uskonoppia, ei oikeaa kristillistä tausta ryhmää, ei hengellä täyttymistä, pyhityskilvoitusta,..... ei mitään. Vain pyyntö Herralle.

Mitä meillä on tarjottavana Jeesukselle ?

Samanalaisia syntisiä me olemme Herran edessä kuin ennen "uskoontuloa".
Uskonnollista pintakuorrutusta on tullut paljonkin, mutta se ei mitään hyödytä.
Jeesus ottaa vastaan vain syntisiä.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #169 : 11.07.18 - klo:11:27 »
Armo on niin "armotonta".Jos laitat siihen ns.omaa tulkintaasi,se onkin jo pilalla.Ilmankos Jumala tarjoaakin armnsa vain Henkilön,persoonan kautta.Voi että on ihmiselle vaikeaa ymmärtää Herran suoraa tietä.Siksi evankeliumin pitäisi olla meille joka päiväistä leipää.Kuolema vasta tämän meidän "kilvoittelun"tässä asiassa katkaisee.Ei minusta tule kunnon kristittyä kenenkään mittareilla.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #170 : 11.07.18 - klo:13:57 »
Ristin ryöväri katsoi Jeesukseen ja pyysi tätä muistamaan häntä.
Ryövärillä oli tyhjät kädet. Ei kääntymiskokemusta, ei parannuksen tekoa, ei kastetta, ei uskonoppia, ei oikeaa kristillistä tausta ryhmää, ei hengellä täyttymistä, pyhityskilvoitusta,..... ei mitään. Vain pyyntö Herralle.

Mitä meillä on tarjottavana Jeesukselle ?

Samanalaisia syntisiä me olemme Herran edessä kuin ennen "uskoontuloa".
Uskonnollista pintakuorrutusta on tullut paljonkin, mutta se ei mitään hyödytä.
Jeesus ottaa vastaan vain syntisiä.
Näin on.
Kun aikoinani alkoholisoiduin vaikeasti, vaikka olin koko ajan uskossa,
minulla ei ollut viinakierteessä mitään muuta mahdollisuutta kuin huutaa:
Auta minua, Herra Jeesus!.
Vain Raamatun selkeät lupaukset pitivät minut hengissä- eivät omat rukoukseni, raamatunlukemiseni ja hartauteni, vaan oikeasti tapahtunut Jeesuksen suorittama lunastustyö ja se, että Hän on uskollinen.

Vain Jeesuksen armahtava ja rakastava käsi esti minua kuolemasta synteihini.
Olin kaikkien tietämieni uskosuuntien mukaan erittäin huono uskovainen,
julkisyntinen, lätäkköön rypemään palannut sika, valkoiset vaatteeni tahallani liannut luopio, Pyhän Hengen menettänyt, ehtoolliskelvoton,
liian saastainen osallistumaan pyhien kokoontumisiin, sammunut kynttilä jne.

Tuollaista ei minulle  noina aikoina ääneen sanottu (yleensä),
mutta jälkeenpäin olen tajunnut, miten kelvoton todella olin kunnon uskovaisille ja heidän seurakunnilleen.
Nykyäänkin, 17 raittiin vuoden jälkeen, saan silloin tällöin epäluuloisia, kiusaantuneita ja pelokkaita katseita, jos jossakin kerron menneisyydestäni.
Ketään ei hätkähdytä kuulla, että alkoholisti on tullut uskoon.
Mutta jotain pahasti vialla siinä, että jo uskossa oleva lankesi pahoille julkisynnin teille,
ja nyt sitten luulee jotakin ja yrittää olla uskottavasti uskova.

Tämä kaikki kirkastaa valtavasti Jeesusta Kristusta.
Hän on Raamatun Herra.  Hän on lahjoittanut armon ja pelastuksen niille, jotka turvautuvat vain Hänen nimeensä ja vereensä, Sanan lupauksiin.
Vain Herra voi määritellä, onko joku oikealla vai väärällä tiellä.
Ja vain Hän voi rakkaudessaan palauttaa eksyneen lapsensa takaisin laumaansa.

Lauman muut lampaat (valkoiset ja tottelevaiset) eivät tietenkään halua mustan palaamista. 
Syntyy kateutta, koska Paimen ei ihailekaan nuhteettomia ja hurskaudesta pulleita lampaitaan, vaan lähtee hakemaan takaisin aidan toiselta puolelta
sinne eksynyttä mustaa ja itsensä pahasti loukannutta määkijää.

Maanpäällisissä seurakunnissa on enemmän tai vähemmän raamatullisia,
on kaiken suvaitsevia ja on ahdasmielisiä, on uskonnollisia tai lahkohenkisiä yms.
Mutta Jeesus Kristus ei ole seurakuntien apulainen eikä Pyhä Henki niiden käyttömateriaalia.
Herra on pyhä ja armahtaa ketä armahtaa- vain Hänen oman vanhurskautensa perusteella,
ei uskovien pätevyyksien, kokemusten, kuuliaisuuksien eikä oppien ansiosta.





Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #171 : 11.07.18 - klo:14:08 »
Poistin aikaisemman viestin. Pyydän anteeksi sen aiheuttamaa mielipahaa.

Ei se minussa aiheuttanut mielipahaa. Minusta linjausten pitää olla selkeät ja koskea kaikkia. Siitä oli kyse.
Jos on jokin aihe "tauolla", niin  ei ole järkevää viitata sitten niihin keskusteluihin. Varsinkaan siihen, mitä muut ovat aiheesta foorumilla kirjoittaneet.

Minusta ihan jokaisella näkyy se oma tausta käsityksissä. En ole tavannut ensimmäistäkään niistä vapaata uskovaista. Osa omasta mielestään on kokonaan irti seurakuntien käsityksistä ja kaikki heillä perustuu Pyhän Hengen avaamaan ymmärrykseen Raamatusta.

No, olen eri mieltä. Se on jo sellainen riman nosto, että yleensä järkevää keskustelua ei synny. Toinen kokee olevansa aito raamatullinen uskovainen ja näkee sen toisen seurakunnallisten oppirakenteiden alle jääneenä uskonnollisena tapauksena.

Mitkä seurakunnat ovat Jeesuksen perustamia?
« Viimeksi muokattu: 11.07.18 - klo:14:13 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #172 : 11.07.18 - klo:15:13 »
Mielestäni Jeesus synnyttää Pyhän Hengen kautta Jumalan lapsia.
Näistä muodostuu seurakunta. Hajallaankin ympäri maapalloa eri aikakausina elävinä he rakentuvat elävinä kivinä Jumalan temppeliksi

Jumalan lapsilla on yhteys hengen kautta. Pauluskin on siitä puhunut useaan kertaan. Miten aivan eri taustoistakin tulevat kristityt kokevat yhteyttä. Yhteys syntyy hengessä luonnostaan ilman omia ekumenisia ponnistuksia. :)

Meidän ihmisten rakentamat yritykset hajoavat ennemmin tai myöhemmin, vaikka niitä Raamattu kädessä rakennetaan.
Astian makua tulee aina.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #173 : 11.07.18 - klo:15:29 »
Ajattelen samalla tavalla. Tosin Jumala käyttää myös ihmisten perustamia yhteisöjä/seurakuntia, joissa julistetaan evankeliumia ja tunnustetaan oma vajavaisuus.

Se taustoista irrottautuminen tapahtuu parhaiten sillä tavalla, että keskitytään ytimeen. Jos alamme hämmentämään eri kirkkojen, seurakuntien ja yhteisöjen puutteita ja vinoumia, niin olen aika varma että mahdollisesti syntymässä oleva yhteys alkaa rakoilemaan. Varsinkin jos alamme perkaamaan vuosikymmenien ja -satojen aikana tapahtuneita asioita.

Historiaa on hyvä ymmärtää tajutakseen nykyisyyttä, mutta ymmärtäminen ja toisista taustoista tulevien ihmisten yhteisöjen virheiden perkaaminen ovat eri asioita. Historiaa on hyvä ymmärtää sen verran, ettei toistaisi siellä tapahtuneita virheitä ja aiheuttaisi lisää hajaannusta uskovien kesken.

Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #174 : 11.07.18 - klo:16:07 »
Ajattelen samalla tavalla. Tosin Jumala käyttää myös ihmisten perustamia yhteisöjä/seurakuntia, joissa julistetaan evankeliumia ja tunnustetaan oma vajavaisuus.

Se taustoista irrottautuminen tapahtuu parhaiten sillä tavalla, että keskitytään ytimeen. Jos alamme hämmentämään eri kirkkojen, seurakuntien ja yhteisöjen puutteita ja vinoumia, niin olen aika varma että mahdollisesti syntymässä oleva yhteys alkaa rakoilemaan. Varsinkin jos alamme perkaamaan vuosikymmenien ja -satojen aikana tapahtuneita asioita.

Historiaa on hyvä ymmärtää tajutakseen nykyisyyttä, mutta ymmärtäminen ja toisista taustoista tulevien ihmisten yhteisöjen virheiden perkaaminen ovat eri asioita. Historiaa on hyvä ymmärtää sen verran, ettei toistaisi siellä tapahtuneita virheitä ja aiheuttaisi lisää hajaannusta uskovien kesken.
Mainitsemasi erilaisuuden ymmärtäminen on varmaan siksi vaikeaa,
että ei tunneta syvällisemmin toisten suuntausten rakennelmia, oppeja ja tapoja.

Vaikka olen alun perin luterilainen (Kansanlähetyksen piirissä uskoon tullut),
olen tutustunut sisältä päin myös helluntailaisuuteen.
Olen muodostanut käsityksen molempien heikkouksista ja vahvuuksista.
Jumalalla voi tosin olla aivan eri käsitys kuin minulla,
mutta olenkin vain ihminen.

En ole poistunut mistään suuntauksesta enkä palannut mihinkään,
koska en pysty sitoutumaan mihinkään ihmisten muodostamaan uskonjärjestelmään.
Kuulun Turun tuomiokirkkoseurakuntaan, mutta en osallistu sen toimintaan,
koska koen sen suurelta osin epäraamatulliseksi. 
Mutta se on vain minun näkemykseni,
eikä tarkoita, että muut ko. seurakunnan jäsenet olisivat vähemmän raamatullisia kuin minä. 

Usko on viime kädessä yksilöllinen asia, vaikka myös seurakunta onkin Raamatussa määritelty tärkeäksi. 
Jos seurakunnan rakenteet ja ulospäin näkyvä toiminta on suuresti Raamatusta poikkeavaa, pysyn ulkopuolella, mutta en eroa mistään virallisesti.
Ja kaikenlaista valittamista olisi myös paikallisesta helluntaiseurakunnasta,
jos tehtäväni olisi poistaa ja lisätä jonkin seurakunnan pyhyyden astetta ja raamatullisuutta.  Onneksi minulla ei ole sellaista tehtävää eikä minkäänlaisia edellytyksiäkään.
Voin vain tarkkailla ja pysytellä ainoassa lopulta jäljelle jäävässä eli Jeesuksen Herrakseen tunnustavien taivaallisessa seurakunnassa.



Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #175 : 11.07.18 - klo:16:51 »
Jumalan poika ei tullut omiaan tuomitsemaan,vaan armahtamaan.Eikö meillä pitäisi olla sama suunta.Hänelle kelpaa ryvettyneet,kun parempia ei edes ole.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #176 : 11.07.18 - klo:17:13 »
Tämäkin pitää ottaa huomioon:

"Henkeä älkää sammuttako,
 profetoimista älkää halveksuko,
 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
 karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen." (1. Tessal. 5: 19-23)

Meidän ei pidä tuomita ketään eikä mitään,
mutta kaikkea tulee koetella, myös seurakuntia ja niiden opetuksia,
yrittää löytää hyvä ja pysyä siinä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #177 : 11.07.18 - klo:17:13 »
Kävin lähes 20 vuotta luterilaisessa miesten piirissä, jossa sinä aikana ehti olla vuorotellen neljä veljeä vetäjinä. Olin vähän aikaa yksi niistä neljästä, kun yksi vetäjä kuoli yht'äkkiä. Tuossa piirissä kävi uskovia eri yhteisöistä ja oli seurakunnattomiakin. Koin siinä kristittyjen yhteyttä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #178 : 12.07.18 - klo:17:52 »
Aloituksen otsikossa lienee kysymys:

Lainaus
Missä opetetaan Armosta oikein!


Raamatussa :)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #179 : 12.07.18 - klo:18:08 »
Tätä kysymystä voi lähestyä myös vastakkaisesta näkökulmasta, eli kysymällä: Missä opetetaan Armosta väärin?

Siihen on tietysti monta eri vastausta, mutta yksi yhteinen piirre kuitenkin on. Siellä opetetaan Armosta väärin, missä ihminen tulee suureksi. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun joukoittain juostaan jonkun ihmemiehen (tai naisen) perässä.

Paavali opetti armosta oikein, mutta hän joutui kirjoittamaan, että kaikki ovat minut jättäneet. Mutta historia ei taida tuntea toista, jolla olisi ollut niin selkeä armon sanoma kuin Paavalilla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell