Kirjoittaja Aihe: Hengellinen laulu ja virsi  (Luettu 1080 kertaa)

Poissa Karina-lile

Hengellinen laulu ja virsi
« : 14.04.24 - klo:15:15 »
 Ystävä(t)
💞😊 onko jokin hengellinen laulu tai virsi ollut Siulle/ Teille rohkaisuksi, lohdutukseksi, avuksi, siunaukseksi uskonelämän varrella.

Kerro, miten olet saanut juuri laulujen ja virsien kautta kokea apua ja siunausta.

🙏🏻♥️🙏🏻
« Viimeksi muokattu: 14.04.24 - klo:15:33 kirjoittanut Karina-lile »
* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellinen laulu ja virsi
« Vastaus #1 : 14.04.24 - klo:16:08 »
Ystävä(t)
💞😊 onko jokin hengellinen laulu tai virsi ollut Siulle/ Teille rohkaisuksi, lohdutukseksi, avuksi, siunaukseksi uskonelämän varrella.

Kerro, miten olet saanut juuri laulujen ja virsien kautta kokea apua ja siunausta.

🙏🏻♥️🙏🏻

Minulle hengellinen laulu on merkinnyt hyvin paljon. Olin aktiivikuorolainenkin 37 vuotta. Lisäksi varhaisesta lapsuudesta on väkevä muisto Laulusta "Vain yksin Jeesus hän mulle riittävi..." Olin silloin hukkumaisillani. Olen kirjoittanut siitä kokemuksesta täällä toisaalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

« Vastaus #2 : 14.04.24 - klo:17:15 »
https://www.youtube.com/watch?v=ySdqTJKBerU
Tämä on ollut minulle tärkeä virsi ainakin 50 vuotta.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 19.04.24 - klo:15:51 »
Minulle tuli mieleen, kuinka kuuntelin tätä youtube videota syksyllä 2022 vankilassa töissä ollessani.
Olin hirveän yksin siellä isossa vankilassa, kun olin ainoa mielenterveysammattilainen joka kerta kun olin siellä viikonlopulla ja iltavuorossa Ja olin uusi työntekijä.

Tämä virsi, Sinunhun Turvaan Jumala tässä videossa oli hyvin vahvistava rukous.

Muistan eräänä lauantai-iltana olin ajamassa vielä kaupoille, ja kuu oli suoraan edessäni suoraa tietä ajaessani.
Se oli valtavan iso, aivan "tien päässä", siis hyvin "alhaalla". Ei ollut vielä ihan pimeää, joten taivas oli sen ympärillä sellainen musteen sininen.
Todella kaunis ja vaikuttava näky ja tämä video soi autossa.

https://www.youtube.com/watch?v=ahjbm3yIttA

Tuleekohan tässä linkissä se kuva esille. Tuollainen mollukka kuu oli silloin. :)
https://nypost.com/2021/10/19/the-full-moon-in-october-2021-brings-a-primal-push-for-aries/
« Viimeksi muokattu: 19.04.24 - klo:16:09 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

« Vastaus #4 : 19.04.24 - klo:19:34 »
https://youtu.be/J8bLd8kkE38?si=1wcE4IStjzH_PMn_

Kadonnut halleluuja.

Jos se voi hävitä ja kuten laulussa koetaan, se löytyy.

Poissa NanoK

« Vastaus #5 : 02.06.24 - klo:07:51 »
Niitä on useita, nousee mieleen usein joku tilanteeseen sopiva, lohdutukseksi, kehoitukseksi tai rohkaisuksi.

Minulle uutena tuttavuutena osui korviin YouTubessa Siionin Laulu "Nouse rasitettu sielu", ja koska olen lapsena saanut tuttavaperheeltä Siionin Laulut, niin huomasin miten hyvät ja rohkaisevat sanat siinä on. Ja on niillä paljon mutakin hyviä lauluja, ollaan liikkeestä sitten mitä mieltä hyvänsä. Kirjassa sanat ilmeisesti vanhemman painoksen mukaan:

1. Nouse sielu rasitettu, joka olet turvaton, olethan sä lunastettu, ystäväsi Jeesus on.
2. Vaikka synnin pilvet synkät sulta valon pimittää, Jeesus nousi aurinkona, ilman jälleen selvittää.
3. Muistatko ne ajat menneet kun sä armost' iloitsit, jolloin syntisiä töitäs armon virtaan upotit?
4. Ethän silloin peljännytkään Herran armon puuttuvan etkä suinkaan uskonutkaan hänen mielens muuttuvan
5. Vielä nytkin lupaukset horjumatta seisovat: ennen kukkulat ja vuoret sijoiltansa siirtyvät.
6. Älä siis mun sieluiseni, Herran armost' epäile! Vielä elää Jeesuksesi, sua yhä rakastaa.
7. Rakkaushan Jeesuksesi ristillä sai riippumaan, sovinnoksi syntiesi verens antoi vuotamaan.
8. Verivirtansa se voipi pestä syntis ruskeat, armon sanat sulle soipi, uuteen armoon kutsuvat.
9. Kiitä sielun', Herraa aina, muista armon rikkautta, aina mielehesi paina Jeesuksesi rakkautta!
10. Niin on sulla turva luja vastaan synnin pauloja. Veisata saat halleluja voittajien joukossa.

https://www.youtube.com/watch?v=oKx8sQkVLJk

Poissa pax

« Vastaus #6 : 02.06.24 - klo:10:09 »
https://youtu.be/CbAKJIz_Z1o?si=Pp0l49L6ABAJCYhv

Oi Herra jos mä matkamies maan.

En pidä tätä hautajaisvirtenä vaan ihan melankolisena rukouslauluna.🤩

sanat

1.
Oi Herra, jos mä matkamies maan
lopulla matkaa nähdä sun saan!
Oi, jos mä kerran
näkisin Herran
kunniassaan!

2.
Sinua kaipaa sydämeni,
sun puolees huutaa mun henkeni.
On yksin tästä
sen ikävästä
kyyneleni.

3.
Muut kaikki hylkää, vaan sinä et.
Autuuden särkyneet sydämet
sinulta saavat,
sä luet haavat
ja kyynelet.

4.
Mua auta, Herra, mä toivon vaan,
vaikkei ois toivoa ollenkaan.
En päästä sua,
ennen kuin mua
käyt siunaamaan.

5.
Oi Herra, suothan sä minulle
sun armos voimaksi matkalle.
Anteeksi anna,
mua nosta, kanna,
vie perille!

6.
Oi saanhan joukkoon autuaitten
kanss’ ystäväini ja omaisten
mä päästä kerran
luo armon Herran.
Oi saanhan sen!

Wilhelmi Malmivaara 1903. Virsikirjaan 1938. | Sävelmä: Mikael Nyberg 1920.

Luokitus: Kuolema ja iankaikkisuus
Katso virsi 579 ruotsinkielisessä virsikirjassa
Virren tarina

631 Oi Herra, jos mä matkamies maan Wilhelmi Malmivaaran virren Oi Herra, jos mä matkamies maan taustasta moni on jonkin verran selvillä. Malmivaara oli tullut Lapuan kirkkoherraksi 1900 (toimittuaan sitä ennen Kiuruvedellä ja Paavolassa). Seuraavana vuonna lavantautiepidemia vei lyhyessä ajassa hänen perheestään kolme jäsentä: äidin ja kaksi tytärtä. Eräänä päivänä, kun Malmivaara istui surun murtamana pappilassaan, pää käsien varaan painuneena, sisään astui hiljaa vanha ystävä, seurakunnan hurskas suntio. Tämä laski kätensä pappinsa olkapäälle ja sanoi: "Herra kysyi kolmannen kerran: Simon, Joonaan poika, rakastatko minua?" Tästä kertoessaan Malmivaara sanoo: "En minä kykene selittämään, mitä ne sanat vaikuttivat minuun. Mutta päivä valkeni uudestaan, kun ystävä huomautti minulle, että nyt ollaan Herran käsissä. Ilman sitä sanaa olisin sortunut." Wilhelmi Malmivaaralla oli muitakin sisäiseen yksinäisyyteen johtaneita kokemuk­sia. Hänen uusi avioliittonsa pappilan entisen kotiapulaisen kanssa herätti arvostelua. Valtiopäivämies Malmivaara koki kipeästi sen, miten routavuosien valtiollinen tilanne vaikutti repivästi ystävienkin välisiin suhteisiin. Oi Herra, jos mä matkamies maan syntyi yksinäisen miehen virtenä. Tekijän kokemus oli kuitenkin: vaikka "muut kaikki hylkää", Jeesus ei jätä. Jeesus auttaa elämämme matkalla ja vie perille. Oi Herra, jos mä matkamies maan on virsi kristityn toivosta ja sen perustasta, joka kestää, ”vaikkei ois toivoa ollenkaan”. Virsi myös kertoo, mitä Herran siunaus elämässä merkitsee. Malmivaara kirjoitti virtensä E. A. Hagforsin (1827-1913) sävelmään ”Minne käy tuulen ilmassa tie”, johon hän oli mieltynyt ja jonka hän toivoi tulevan myös hengelliseen käyttöön. Kun virsi vuonna 1920 liitettiin Hengellisiin lauluihin ja virsiin, Mikael Nyberg sävelsi sen uudelleen. Virsikirjassa kumpikin sävelmä on mukana, Nybergin koraali a-vaihtoehtona. Tauno Väinölä
« Viimeksi muokattu: 02.06.24 - klo:11:57 kirjoittanut pax »

Poissa Marjatta

« Vastaus #7 : 02.06.24 - klo:21:03 »
Ihana virsi. Välillä laulan sitä. Sopii hautajaisiin sekä jokaiseen päivään rukouksena.