Kirjoittaja Aihe: Johanneksen evankeliumi  (Luettu 597 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Johanneksen evankeliumi
« : 23.05.24 - klo:14:00 »
Luin Johanneksen evankeliumin 3. lukua missä kerrotaan Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelusta.
Muistan kun olin Helsingin Raamattukoulun yleisöluennolla Töölön kirkossa opiskeluvuosina ja Seppo Kangas sanoi, että hänen arveli, että Nikodeemus ajallaan tuli uskoon. Muistan hänen sanoneen, että Jeesuksella ei ollut tapana jättää asioita puolitiehen.

Mutta eilen tajusin, että se oli juuri Nikodeemukselle jolle Jeesus sanoi Joh. 3:16n sanat.

Eli kun Nikodeemus ei tiennyt miten syntyä uudesti, Jeesus mm. sanoi hänelle nämä sanat:

Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.


Eli Jeesus kertoi evankeliumin suoraan Nikodeemukselle.
« Viimeksi muokattu: 04.06.24 - klo:16:32 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Vs: Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #1 : 24.05.24 - klo:16:27 »
Tanaankin minua koskettaa se, etta Jeesus henkilokohtaisella tasolla puhuttelee ihmista, koska tietaa ihmisen tarvitsevan hanta jotta hanen sielunsa pelastuisi. Siina on Jumalan rakkaus.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Vs: Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #2 : 27.05.24 - klo:19:38 »
Olen lukenut ja mietiskellyt Johanneksen evankeliumin alkua .
Joh.1:2: "Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."

Ilman Jeesusta ei ole syntynyt mitään mikä syntynyt on.

Jotenkin vavahduttava ajatus.

Jae 9: "Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan".

Jotenkin luin tuon siten, että jokainen ihminen tarvitsee tulla Jeesuksen valistamaksi..

Jae 12: " Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä"

Tuo jae 12 oli minulle hurjan tärkeä kun 16 -vuotisena tulin uskoon. En ikäänkuin kyennyt uskomaan omaan kykyyni tulla uskoon ja tuo rohkaisi minua siihen, että kun kurouttaudun Herran puoleen, Hän tulee minua vastaan ja tekee minut Jumalan lapseksi.

Se antoi minulle uskoa ja rohkeutta.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1429
Vs: Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #3 : 29.05.24 - klo:11:32 »
Olen lukenut ja mietiskellyt Johanneksen evankeliumin alkua .
Joh.1:2: "Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."

Ilman Jeesusta ei ole syntynyt mitään mikä syntynyt on.

Jotenkin vavahduttava ajatus.

Onhan se vaikuttava. Jumala tietää mitä on ja miten se on luotu. Ihmiselle (ainakin minulle) taas usein kaikki on enemmän tai vähemmän epäselvää - tai epävarmaa.

Jae 9: "Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan".

Jotenkin luin tuon siten, että jokainen ihminen tarvitsee tulla Jeesuksen valistamaksi..

Jae 12: " Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä"

Tuo jae 12 oli minulle hurjan tärkeä kun 16 -vuotisena tulin uskoon. En ikäänkuin kyennyt uskomaan omaan kykyyni tulla uskoon ja tuo rohkaisi minua siihen, että kun kurouttaudun Herran puoleen, Hän tulee minua vastaan ja tekee minut Jumalan lapseksi.

Se antoi minulle uskoa ja rohkeutta.

Jossain Raamatussa taidetaan todeta jotain siihen suuntaan, että kun etsimme Jumalaa, niin hän tulee vastaan. Ehkä tämä kohta pätee enemmän arkiseen vaellukseen kuin uskoontuloon, joka oman ymmärrykseni mukaan vaatii Jumalan vetämisen ja ikäänkuin aloitteen. Jumalaa voi siis etsiä ja yrittää kurouttautua ylöspäin vaikka rukouksessa. Arjenkin keskellä.

Olen muuten nyt lukenut 1933/38-käännöstä VT:ssä Joosuaan ja UT:ssä Ilmestyskirjaan asti. Aiemmin luin 1992-käännöstä. En ole varsinaisesti kokenut mitään suurta muutosta näiden välillä, paitsi että jotkut vanhemman käännöksen kohdat/vanhat sanat ovat vaikeita tai mahdottomia ymmärtää. Toisaalta yllättävänkin hyvin ymmärtää vanhaakin käännöstä suurelta osin. Mutta itselleni siis tuntuu, että näillä käännöksillä ei ole suuria eroja (saatan lukea aika suurpiirteisesti).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Vs: Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #4 : 30.05.24 - klo:17:15 »
Juu mina myos yhdistan tuon, etta ilman hanta ei ole syntynyt mitaan, mika syntynyt on, Ilmestyskirjan jakeeseen, missa on selvasti etta kaikki mita taalla on, on olemassa hanen tahdostaan.

Siis kukaan ihminen ei voi, eika tulisi ajatella, etta olisi parempi, ettei hanta olisi olemassa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #5 : 04.06.24 - klo:16:27 »
Otin toisesta ketjusta viestit, mitka kasittelivat Johanneksen evankeliumia

Olisi kiva kerata niinkuin tiiviimmin juttua yhdesta Raamatun kirjasta.

Olen jo useamman paivan ajatellut laittaa pari kohtaa.
Taas kerran siella on niin hurjan mahtavia ja sisaltopitoisia asioita, etta ei ihminen sita voi kaikkea varmaan hahmottaa.

Lahinna nyt on mielessa Johanneksen sanat: "Katso Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!"

Kuinka tuota edes voi aloittaa "purkaa". Kristus ottaa pois maailman synnin.
Ottaa pois? Tietty se viittaa Jeesuksen uhrikuolemaan, mutta se, etta Jeesuksen ansaitsema lunastus taysin ottaa pois, "mitatoi" kaiken ihmiskunnan synnin.

Jotenkin ajatukseni menivat siihen suuntaan, etta voi kauhea miten paljon ihmiskunta mina mukaan lukien on tehnyt syntia ja tekee syntia jatkuvasti.
Taysin rikkoo ja on aina rikkonut Pyhan Jumalan tahtoa sokeudessaan, hengellisesti kuolleessa tilassa.

Ja Jeesuksen lunastus on sille kokonaisuudessan "loppu".

Ja sitten ihminen on sokea talle ja jatkaa synnissa elamista.

Aika metsassa kokonaisuudessaan olemme.
Ilman evankeliumia.
« Viimeksi muokattu: 04.06.24 - klo:16:33 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #6 : 10.06.24 - klo:17:17 »
Yhä olen ajatellut Nikodeemuksen ja Jeesuksen kohtaamista ja mitä Jeesus sanoi Nikodeemukselle.

Alla olevassa kohdassa on selvä kahtiajaottelu sen suhteen mitä tuomio on ja mitä tuomio ei ole.
Jeesus ei tullut tuomitsemaan vaan pelastamaan ihmisen.
Mutta tuomio on myös olemassa ja se on tuossa selvitetty mitä tuomio on.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltais
i.


Pahan tekeminen on niinkuin kiinni ihmisessä ja ihminen ei halua että hänen pahat tekonsa paljastuvat ja siksi ihminen haluaa jäädä pimeyteen ja siksi Jeesus hylätään. Ihmisen valinta jäädä pimeyteen, ettei hänen tekonsa tulisi ilmi, johtaa tuomioon.

Tai siis tuo on tulkintani tuosta kohdasta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4483
  • Matkalla
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #7 : 10.06.24 - klo:20:38 »
Suosittelen lukemaan ensin jakeet 14 ja 15
Sitten 4.Moos.21:4-9

Miksi käärmeet purivat israelilaisia?
Oliko heillä oikeasti nälkä ja jano?

Eikö nuo jakeet ole niille uskovaisille suunnattu, jotka antoivat käärmeen pistää?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #8 : 11.06.24 - klo:13:57 »
En olen ihan selvillä mitä Natanael ilmaisi, mutta laitan tähän molemmat Raamatun kohdat.

Joh. 3:4,5
14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.


4. Mooses 21:4-9
Ja kansa puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: "Minkätähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan erämaahan? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän huonoon ruokaan."
6. Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli.
7. Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: "Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme." Ja Mooses rukoili kansan puolesta.
8. Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon".
9. Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.


Nähdäkseni käärmeet ja niiden pistot olivat kuritus/tuomio Jumalalta.
En huomannut että siinä sanottaisiin että ihmiset antoivat käärmeen pistää.


Poissa Korpima

  • Viestejä: 1429
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #9 : 11.06.24 - klo:16:03 »
Niin, eikö tuosta voisi päätellä että napinasta ("huono leipä/vesi/ruoka") seurasi rangaistus (käärmeet)?

Ehkä tätä voisi yrittää soveltaa nykyisin siten, ettei napise "luksuksen puutteesta" arkielämässä.

Tuossa ei ymmärtääkseni sanottu, että käärmeiden pistoja saaneet olisivat olleet esim. pahimpia napisijoita. Eli että rangaistus olisi erityisesti kohdennettu heihin. Kai niin voi olla tai sitten ei, mutta tekstissä ei sanota tarkemmin.

Jos Jumala lähettää paljon käärmeitä, niin voi olla vaikea väistellä niitä.

Saattaa olla, että ikään kuin hukkasin koko pointin.
« Viimeksi muokattu: 11.06.24 - klo:16:28 kirjoittanut Korpima »

Poissa kalamos

  • Viestejä: 495
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #10 : 14.06.24 - klo:07:56 »
Raamatun päähenkilö on
alusta
ensimmäisestä sanasta alkaen
loppuun
eli viimeiseen sanaan saakka
Jeesus Kristus eli Pelastaja Messias.

Hän itse on
Pelastuksen Evankeliumi
ja Jumalan Sana.

Johannes näkee
Evankeliuminsa alussa
kirjeissään
ja vielä Ilmestyskirjan
loppulehdillä
Jeesuksen Jumalan Sanana.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (Ilm 19:13)

ja hänellä oli yllään
vereen kastettu vaippa,
ja nimi,
jolla häntä kutsutaan,
on Jumalan Sana.

Evankeliuminsa alussa
Johannes nimittää Jeesusta
paitsi Sanaksi myös Valkeudeksi.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (1:1-5)

Alussa oli Sana,
ja Sana oli Jumalan tykönä,
ja Sana oli Jumala.
Hän oli alussa Jumalan tykönä.

Kaikki on saanut syntynsä
hänen kauttaan,
ja ilman häntä ei ole syntynyt
mitään, mikä syntynyt on.

Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valkeus.

Ja valkeus loistaa pimeydessä,
ja pimeys ei sitä käsittänyt.


Johanneksen evankeliumin alku
tuo mieleen koko Jumalan Sanan
alkukatkelman,
jossa samoin ovat vastakkain
Pimeys ja Valkeus.

Jumalan Sana on Todellinen Valkeus,
joka valaisee jokaisen ihmisen,
joka sen ottaa vastaan.

Johannes puhuu Jumalan Pojasta,
joka alussa oli
Jumala Jumalan tykönä,
mutta tuli sitten
taivaasta maan päälle
syntyen ihmiseksi
ihmisten keskuuteeen.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (1:14)

Ja Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme,
ja me katselimme
hänen kirkkauttansa,
senkaltaista kirkkautta,
kuin ainokaisella Pojalla on Isältä

Ja Sana eli Valkeus
tuli lihaksi sitä varten,
että jokainen ihminen
tulisi valaistuksi.

Mutta valitettavasti
Hänen oma kansansa
ei ottanut Häntä vastaan.

Mutta kaikki, jotka
ottivat Hänet vastaan
saivat Jumalanlapsioikeuden,
ne jotka uskoen Hänen nimeensä
syntyivät Jumalasta.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (1:9-13)

Totinen valkeus,
joka valistaa jokaisen ihmisen,
oli tulossa maailmaan.

Maailmassa hän oli,
ja maailma on
hänen kauttaan
saanut syntynsä,
ja maailma ei häntä tuntenut.

Hän tuli omiensa tykö,
ja hänen omansa
eivät ottaneet häntä vastaan.

Mutta kaikille,
jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi voiman
tulla Jumalan lapsiksi,
niille,
jotka uskovat hänen nimeensä,
jotka
eivät ole syntyneet
verestä
eikä lihan tahdosta
eikä miehen tahdosta,
vaan Jumalasta.


Näissä ihmisissä tapahtui
ja tapahtuu edelleen tänäkin päivänä
sama ihme,
mikä tapahtui koko Raamatun
ensimmäisillä riveillä.

Maa oli kuollut, pimentynyt,
syvien vesien alle hautautunut.
Mutta kun Valkeus tuli
pimeyden keskelle,
maa syntyi uudelleen.

Ihminen Jumalan kuvana
vallitsi ympärillään olevaa luomakuntaa,
mutta menetti synnin pettämänä
maan hallintaoikeuden.

Kuolema astui maailmaan.
Ja niin maa
ja maan tomua oleva savimajamme
tekevät taas kuolemaa.

Messias syntyi.
Valkeus tuli jälleen pimeyden keskelle.
Mutta nyt Hän ei enää tehnyt
sekasortoisesta maasta paratiisia.

Mutta Hän tulee
Jumalan Valtakunnan Kuninkaana
Hallitsijaksi sydämeen,
jota peittävät
syvät vedet ja pimeys.

Pimeys väistyy ja Elämä syntyy,
kun sisimpäämme astuu
Todellinen Valkeus.

Samoinkuin sekasortoinen maa
ei itse itseään muotoillut,
ei ihminenkään voi
potkaista itse itseään elämään.

Jumalan lapseksi ei voi ponnistaa.
Jumalan lapseksi synnytään.

Nikodemus, jos kuka,
tunsi Jumalan niin hyvin,
kuin se vanhan liiton
eli Vanhan testamentin aikana
oli mahdollista.
Hän oli fariseus,
juutalaisten neuvoston jäsen,
Israelin opettaja.
Ja vilpitön sydämeltään.

Hän ymmärsi Jeesuksessa olevan
jotain sellaista,
jota Nikodemuksessa itsessään
ja muissa lainopettajissa
ei ollut.

Ja siksi Nikodemus lähestyi
Jeesusta, joskin salaa yöllä.

Keskustelu osoittaa,
ettei Nikodemus
tosiasiassa ymmärtänyt
yhtään mitään Jumalan valtakunnasta.

Jeesus ilmaisee heti kärkeen syyn
Nikodemuksen sokeuteen:

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:3)

Totisesti, totisesti
minä sanon sinulle:
joka ei synny uudesti, ylhäältä,
se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.

Nikodemus kysyi:

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:4)

Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
Ei kai voi mennä jälleen
äitinsä kohtuun ja syntyä?

Jeesus oikaisee väärinkäsityksen.
Kysymys ei ole lainkaan siitä,
että meidän ruumiimme
syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
vaan hengestä, joka syntyy Hengestä.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:5-8)

Totisesti, totisesti
sanon sinulle:

ellei joku synny vedestä ja Hengestä,
hän ei voi päästä sisälle
Jumalan valtakuntaan.

Mikä lihasta on syntynyt, on liha,
ja mikä Hengestä on syntynyt,
on henki.

Älä ihmettele, että sanoin sinulle:
teidän täytyy syntyä ylhäältä.

Tuuli puhaltaa, missä tahtoo,
ja sen äänen kuulet,
mutta et tiedä,
mistä se tulee ja minne se menee.

Niin on jokainen,
joka on Hengestä syntynyt.

Ja nyt Nikodemus kysyy:

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:9)

Miten tämä voi tapahtua?

Jeesus toteaa,
että Israelin rabbina eli
Vanhan testamentin kirjoitusten
opettajana
Nikodemuksen olisi pitänyt tietää vastaus.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:10)

Sinä olet Israelin opettaja,
etkä tätä tiedä!

Jeesus ei suostu kertomaan
taivaallisia salaisuuksia siitä,
kuinka tuo ihme tapahtuu.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:11-12)

Totisesti, totisesti
sanon sinulle:

me puhumme, mitä tiedämme,
ja todistamme, mitä olemme nähneet,
ettekä ota vastaan todistustamme.

Jos puhun teille maallisia ettekä usko,
kuinka uskotte,
jos puhuisin teille taivaallisia?

Mutta Jeesus vastaa
Nikodemuksen kysymykseen,
miten se voi tapahtua,
pohjaten vastauksensa
Neljännen Mooseksen kirjan
tapahtumaan,
joka Nikodemuksen siis
olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:13-15)

Kukaan ei ole noussut taivaaseen,
paitsi Hän,
joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika.

Niin kuin Mooses
ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika
ylennettämän,

jotta jokaisella,
joka Häneen uskoo,
olisi iankaikkinen elämä

Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika
on ylennetty eli korotettu ristille.

Tämä edellytys on jo täytetty.
Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa
tuohon Puuhun Ripustettuun
aivan samoin kuin
myrkkykäärmeen pureman saaneet
nostivat katseensa
puuhun ripustettuun vaskikäärmeeseen.

Lainaus käyttäjältä: Mooses (Num 21:8-9)

Herra sanoi Moosekselle:

Tee itsellesi käärme
ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu,
joka siihen katsoo, jää eloon.


Niin Mooses teki vaskikäärmeen
ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat 
ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.

Jeesus on tuo synnitön vaski
mutta meidän tähtemme
synniksi tehty käärme
joka ripustettiin puuhun.

Me olemme niitä,
jotka saamme nostaa katseemme
Golgatan Puuhun Ripustettuun
Jeesukseen Kristukseen.

Tuossa kohtaamisessa
me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa.

Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään
iankaikkisesta kuolemasta
iankaikkiseen Elämään.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:16)

Sillä niin on Jumala
maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään,
joka häneen uskoo,
hukkuisi,
vaan hänellä olisi
iankaikkinen elämä.

Meidät siirretään
hengellisen kuoleman tilasta
iankaikkiseen Elämään
sinä hetkenä,
kun nostamme katseemme
Puuhun Ripustettuun
Jumalan ainosyntyiseen Poikaan,
Jumalan Karitsaan,
joka kuoli syntiuhrina
meidän edestämme.

Tuossa hetkessä
syntimme on pesty pois
ja Hengen yhteys taivaisiin avattu.

Tuossa hetkessä
sovitus on astunut voimaan,
ja katkennut yhteys Jumalan kanssa
korjaantunut.

Paholaisen possessoima käärme
sai ensimmäiset ihmiset
synnin ja kuoleman valtaan.

Ja nyt synti ja kuolema
ovat maailmassa.

Käärmeet pistävät kantapäähän,
ja seurauksena on kuolema.

Synnin myrkky ei välttämättä
heti saa aikaiseksi
ruumiillista kuolemaa.

Aadamkin eli ruumiissaan
melkein yhden milleunim.

Mutta oleellista on,
että jos nostamme
uskon katseemme
Golgatalle pystytettyyn Elämänpuuhun,
ja syömme siitä,
niin meidät eli henkemme
siirretään
ikuisen kuoleman tilasta
ikuiseen Elämään.

Olimme kuolleita synteihimme
ja nyt olemme siirretyt
kuolemasta Elämään.

Lainaus käyttäjältä: Johannes (5:24)

Totisesti, totisesti
minä sanon teille:
joka kuulee minun sanani
ja uskoo häneen,
joka on minut lähettänyt,

sillä on iankaikkinen elämä,
eikä hän joudu tuomittavaksi,
vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1429
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #11 : 14.06.24 - klo:12:14 »
Tuossa Kalamoksen viestissä tuli hyvin esille tuo ikään kuin ylösnostetun vaskikäärmeen symbolinen rooli, jossa se yhdistyy/vertautuu Kristuksen ristiin.

Toki jos yksinkertaisesti ajattelee, niin minulle joskus aiemmin tuotti vähän ongelmia ymmärtää sitä. Koska siinä Jeesus (ristillä) = vaskikäärme, mistä tuli vähän "ei oikein aukene" -mielleyhtymä. Eiväthän Jeesus ja (paratiisin) käärme ole yhtään sama juttu.

Mutta pitää siis yrittää ajatella vähemmän konkreettisesti. En kyllä osaisi selittää, miten pitäisi ajatella ja miksi kyseessä oli vaskikäärme, joka nostettiin. Onhan tässä eräänlaista paradoksaalisuutta - tai jotain. Ehkä jossain on selitetty tätä kohtaa, en ainakaan nyt muista.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 332
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #12 : 14.06.24 - klo:15:20 »
Tuossa Kalamoksen viestissä tuli hyvin esille tuo ikään kuin ylösnostetun vaskikäärmeen symbolinen rooli, jossa se yhdistyy/vertautuu Kristuksen ristiin.

Toki jos yksinkertaisesti ajattelee, niin minulle joskus aiemmin tuotti vähän ongelmia ymmärtää sitä. Koska siinä Jeesus (ristillä) = vaskikäärme, mistä tuli vähän "ei oikein aukene" -mielleyhtymä. Eiväthän Jeesus ja (paratiisin) käärme ole yhtään sama juttu.

Mutta pitää siis yrittää ajatella vähemmän konkreettisesti. En kyllä osaisi selittää, miten pitäisi ajatella ja miksi kyseessä oli vaskikäärme, joka nostettiin. Onhan tässä eräänlaista paradoksaalisuutta - tai jotain. Ehkä jossain on selitetty tätä kohtaa, en ainakaan nyt muista.

Vaski, eli pronssiseos, oli polttouhrialttarin materiaali. Se kestää tulta, ja tuli kuvaa tuomiota. Tuo materiaali siis pystyy "kantamaan tuomion", meidän puolestamme.

Käärmeen käyttäminen kuvaamaan Jeesusta, joka tuli "kirotuksi", meidän sijastamme, liittyy siis siihen kun laki sanoo " että kirottu jokainen joka on puuhun ripustettu".

Johanneksen Evankeliumissa Johannes Kastaja kutsuu Jeesusta "Jumalan uhrikaritsaksi", joka ottaa pois maailman synnin. Käärmeen käyttäminen kertoo samalla kuka tämän synnin ihmisille aiheutti, käärme/saatana.

Käärmehän itse tuli jo paratiisissa kirotuksi. Jeesuksen ansiosta meillä on vapautuminen tuosta kirouksesta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6614
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #13 : 17.06.24 - klo:16:49 »
Luvussa 4 on toinen keskustelu Jeesuksen ja yksityisen ihmisen välillä.Ajattelin, että Nikodeemus olisi ainoa, mutta totesin, että näin ei ole.

7. Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä',
18. sillä viisi miestä sinulla on ollut, ja se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi; siinä sanoit totuuden."
19. Nainen sanoi hänelle: "Herra, minä näen, että sinä olet profeetta.
20. Meidän isämme ovat kumartaen rukoilleet tällä vuorella; ja te sanotte, että Jerusalemissa on se paikka, jossa tulee kumartaen rukoilla."
21. Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
22. Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
23. Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
24. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
25. Nainen sanoi hänelle: "Minä tiedän, että Messias on tuleva, hän, jota sanotaan Kristukseksi; kun hän tulee, ilmoittaa hän meille kaikki".
26. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen se, minä, joka puhun sinun kanssasi".


Viittaako tuo jae 20 johonkin samarialaisten ja juutalaisten eroon? Siis kyseinen nainen sanoi noin.
Ja Jeesus vastasi, että se missä rukoilee ei ole olennaista, vaan että rukoilee "hengessä ja totuudessa".

Ja Jeesus sanoi suoraan tälle naiselle, että hän on Messias.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1429
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #14 : 17.06.24 - klo:19:29 »
Onhan tuossakin hyvin ihmeteltävää, että Jeesus - siis Jumala(!) - puhuu tavallisen tallaajan kanssa täällä maailmassa.

Onhan siinä kuitenkin valtavasti eroa Jumalan käsittämättömän suuruuden ja pienen ihmisen välillä.

Nykyisin tulee itselleni luontevasti, että Jumala voi kuulla missä vain. Mutta helpostihan voi syntyä ajatus, että esim. kirkko (tai vuori tai Jerusalem) olisi erityisen otollinen paikka rukoilla.