Kirjoittaja Aihe: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?  (Luettu 12401 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« : 13.04.14 - klo:19:48 »
Otan aloitukseksi poiminnan kasteketjusta.
Pidetään kastekeskustelu siellä - tähän ketjuun löytynee muutakin otsikon aiheesta.


tästähän voisi sujuvasti siirtyä aiheeseen "onko kuuliaisuus lainteko vai hengen hedelmä" :)

Jeesus oli kuulainen vaikka ei tarvinnut vanhurskautumista vaan oli jo vanhurskas. ei kai meille jotka olemme uskon kautta vanhurskautetut ei kai meille kuuliaisuus ole kiellettyä ?

jokaine tekee kuitenkin jotain eli ei seiso tumput suorina 50 vuotta vaan tekee joko hyvää tai pahaa , olisi kai parempi tehdä hyvää kuin pahaa, jos vain siihen kykenee. tai jos ei kykene (tai oikeaoppisemmin , kun ei kykene ) niin rukoilee Jeesusta mukaan tekemiseen

rukoilkaa joka aika jne jne , jokaiseen tilanteeseen löytyy ohje Raamatusta jos vain näkee ja kuulee mitä Henki seurakunnille sanoo :)

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #1 : 13.04.14 - klo:20:01 »
Tässä pari viisauden virkettä jotka sattumalta löysin;

Lainaus
Armo ei vapauta meitä Jumalan laeista, vaan auttaa pitämään ne.

Lainaus
Jumala antaa armoa/apua, mutta hän vaatii myös kuuliaisuutta, jottei armo/apu menisi hukkaan.

(http://www.brunstad.org/fi/kristillisia-viisaudensanoja?page=1)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #2 : 13.04.14 - klo:20:03 »
Kuuliaisuus Jumalalle on samaa kuin Jumalan äänen kuunteleminen ja noudattaminen.
Se ei voi olla lainteko, koska Jumala ei käske noudattamaan lakia.

"Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."  (Gal. 5:22)
Kun ihminen on kuuliainen Jumalan äänelle eli on valinnut Jeesuksen lunastustyön omalle kohdalleen, tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ihmisten edessä ja haluaa tietoisesti noudattaa Herran ohjausta elämässään, hän elää pyhityksessä ja hänessä vaikuttavat em. hengen hedelmät.

"Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."  (Room. 6:22)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #3 : 13.04.14 - klo:21:11 »
Puhuttaessa kuuliaisuudesta tulisi määritellä, tarkoitetaanko uskon kuuliaisuutta, vai lain kuuliaisuutta.

” ’Uskon kuuliaisuus’ on yksi ja jakamaton käsite,
eikä sitä ole hyvä kääntää KR 92:n tavoin ’usko
ja kuuliaisuus’. Tällainen jako peittää pelastavan
uskon salaisuuden ja lisää siihen nykyihmisen ajatuksissa
kuuliaisuuden vaatimuksen. Pelastus on
yksin uskosta, ilman rakkautta, ilman kuuliaisuutta,
 yksin armosta. Alkukielen ’hypakoee pisteoos’  viittaa
juuri tähän, ei uskoa seuraavaan kuuliaisuuteen.

Usko alistuu sen evankeliumin alle, joka lupaa pelastuksen
ilman kuuliaisuutta; juuri tämä on ’uskon
kuuliaisuutta’ . Puheemme, sielunhoitomme ja käännöstemme
olisi hyvä olla sopusoinnussa tämän paavalilaisen
ja uskonpuhdistuksen kirkkaasti tulkitseman
pääperiaatteen mukainen.”


Juhani Lindgren, lähetysjohtaja
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo:21:22 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #4 : 14.04.14 - klo:10:06 »
Mitkään ohjeet, kehotukset tai käskyt eivät ole siinä mielessä sanottuja, että olisivat laintekoja. Jos Raamatun kehotukset koetaan lakina, vika ei ole Raamatussa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #5 : 14.04.14 - klo:11:40 »
Kuuliaisuus Jumalalle on samaa kuin Jumalan äänen kuunteleminen ja noudattaminen.
Se ei voi olla lainteko, koska Jumala ei käske noudattamaan lakia.

Kuka sanoikaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #6 : 14.04.14 - klo:11:41 »
Mitkään ohjeet, kehotukset tai käskyt eivät ole siinä mielessä sanottuja, että olisivat laintekoja. Jos Raamatun kehotukset koetaan lakina, vika ei ole Raamatussa.

Laki on laki täysin riippumatta siitä, miten se koetaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #7 : 14.04.14 - klo:12:00 »
Mitkään ohjeet, kehotukset tai käskyt eivät ole siinä mielessä sanottuja, että olisivat laintekoja. Jos Raamatun kehotukset koetaan lakina, vika ei ole Raamatussa.

Laki on laki täysin riippumatta siitä, miten se koetaan.
Tarkennatko, mitä tarkoitat, otsikon valossa. Otsikossa mm. kysytään, onko kuuliaisuus lainteko. Kun sanotaan "muuttukaa mielenne uudistuksen kautta", miten käsittelet tämän? Sehän on käsky.

Helena

  • Vieras
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #8 : 14.04.14 - klo:12:18 »
Mielestäni Soltero sanoo hyvin, että Jumala ei käske noudattamaan lakia. Sen voi perustella jo sillä, että emme ole enää lakiliitossa. Vanhurskauden hedelmät eivät kasva lakia noudattamalla.

Rehellisesti sanottuna koen koko aloituksen provona. Kenenkään uskonelämä ei ole ulkokohtaista sääntöjen noudattamista vähimmässäkään määrin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #9 : 14.04.14 - klo:12:20 »
Kuuliaisuus Jumalalle on samaa kuin Jumalan äänen kuunteleminen ja noudattaminen.
Se ei voi olla lainteko, koska Jumala ei käske noudattamaan lakia.

Kuka sanoikaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"?
Miten tämä liittyy tekstiini?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #10 : 14.04.14 - klo:12:27 »
Tarkennatko, mitä tarkoitat, otsikon valossa. Otsikossa mm. kysytään, onko kuuliaisuus lainteko. Kun sanotaan "muuttukaa mielenne uudistuksen kautta", miten käsittelet tämän? Sehän on käsky.

Uskon kuuliaisuus vaikuttaa (jossain määrin) myös lainkuuliaisuutta. Silloin se on Hengen hedelmää. Mutta lain kuuliaisuus ei saa aikaan uskonkuuliaisuutta. Mielestäni käskyllä ja kehotuksella on eri sävy. Jos minua käsketään johonkin tai minulta vaaditaan jotain ja laiminlyönnistä seuraa jotain rangaistusta, niin se on lakia riippumatta siitä, mitä käsketään.

Kuuliaisuudesta puhuttaessa pitäisi aina ymmärtää se kumpaa kuuliaisuuden muotoa tarkoitetaan. Kts. lähetysjohtaja Lindgrenin opetus yllä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #11 : 14.04.14 - klo:12:34 »
Uskon että tässäkin asiassa Pyhä Henki tulee avuksi uskovalle. Ensin on Jumala meitä rakastanut ja me haluamme olla hänelle ja hänen sanalleen kuuliaisia, sen vaikuttaa Pyhä Henki, ehkä omaakin tahtoa löytyy hieman.

Helena

  • Vieras
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #12 : 14.04.14 - klo:14:36 »
Tarkennatko, mitä tarkoitat, otsikon valossa. Otsikossa mm. kysytään, onko kuuliaisuus lainteko. Kun sanotaan "muuttukaa mielenne uudistuksen kautta", miten käsittelet tämän? Sehän on käsky.

Uskon kuuliaisuus vaikuttaa (jossain määrin) myös lainkuuliaisuutta. Silloin se on Hengen hedelmää. Mutta lain kuuliaisuus ei saa aikaan uskonkuuliaisuutta. Mielestäni käskyllä ja kehotuksella on eri sävy. Jos minua käsketään johonkin tai minulta vaaditaan jotain ja laiminlyönnistä seuraa jotain rangaistusta, niin se on lakia riippumatta siitä, mitä käsketään.

Kumpaa mainitsemani käsky tai kehotus sinulle on? Tai vaikka se, kun Jeesus sanoo, että jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Ja yleensäkin, mikä on Pyhän Hengen opettama suhtautumistapa Raamatun kehotuksiin?

Näihin ei tietenkään tarvitse vastata. Olet kuitenkin kertomasi mukaan ollut uskossa lähempänä 60 vuotta. Siksi hieman kiinnostaa se, mitä olet Jumalan yhteydessä oppinut. Sen jakaminen meille nuoremmille voisi olla rakennukseksi, rakkaudessa. Täällä voi olla henkilöitä, jotka odottavat luotettavaa ja koeteltua armon sanaa elämänsä arkeen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #13 : 14.04.14 - klo:15:14 »
Tarkennatko, mitä tarkoitat, otsikon valossa. Otsikossa mm. kysytään, onko kuuliaisuus lainteko. Kun sanotaan "muuttukaa mielenne uudistuksen kautta", miten käsittelet tämän? Sehän on käsky.

Uskon kuuliaisuus vaikuttaa (jossain määrin) myös lainkuuliaisuutta. Silloin se on Hengen hedelmää. Mutta lain kuuliaisuus ei saa aikaan uskonkuuliaisuutta. Mielestäni käskyllä ja kehotuksella on eri sävy. Jos minua käsketään johonkin tai minulta vaaditaan jotain ja laiminlyönnistä seuraa jotain rangaistusta, niin se on lakia riippumatta siitä, mitä käsketään.

Kumpaa mainitsemani käsky tai kehotus sinulle on? Tai vaikka se, kun Jeesus sanoo, että jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Ja yleensäkin, mikä on Pyhän Hengen opettama suhtautumistapa Raamatun kehotuksiin?

Näihin ei tietenkään tarvitse vastata. Olet kuitenkin kertomasi mukaan ollut uskossa lähempänä 60 vuotta. Siksi hieman kiinnostaa se, mitä olet Jumalan yhteydessä oppinut. Sen jakaminen meille nuoremmille voisi olla rakennukseksi, rakkaudessa. Täällä voi olla henkilöitä, jotka odottavat luotettavaa ja koeteltua armon sanaa elämänsä arkeen.

Muuttukaa… on lakia, jos siihen sisältyy jotain uhkaa tai pakkoa. Mutta mielen uudistuminen tapahtuu armosta evankeliumin vaikutuksesta. Armo vaikuttaa sen, mihin laki ei pysty. Ja muuttaja en ole minä itse, vaan Toinen muuttaa minua. Jos laki saisi meidät muuttumaan, evankeliumia ei edes tarvittaisi. Pyhä Henki osoittaa syntini, mutta ei vapautusta siitä niin, että omalla voimallani sen voittaisin, vaan samalla Hän osoittaa Kristusta, joka on minunkin syntini kantanut.

Tuolle ristin ottamiselle voi olla moniakin eri selityksiä. Jeesus puhuu jossakin, että "minun ikeeni on sovelias ja minun kuormani on keveä." Tällä on varmaankin jotain tekemistä tuon ristin ottamisen kanssa. Ajattelen, että "ristin ottaminen" on samaistumista Jeesuksen ristiin. Se, että tunnustaudun kristityksi, toimii kuten risti, jonka tarkoitus oli tappaa. Risti erottaa tänäkin päivänä elävät ja kuolleet toisistaan. Paradoksi tässä on se, että risti tekee eläväksi.

Kristillisillä foorumeilla olen kokenut itseni häiriköksi, jota nuori ja uskon alkutaipaleella ei voi ottaa vakavasti. Näin kait sen pitääkin olla, joskus pitää lyödä päätä seinään itse saadakseen kokemusta. Eräs henkilö laittoi palautetta toiselta foorumilta. Hän kertoi pitäneensä minua yhtenä foorumin harhaoppisimmista. Emme päässeet yhteisymmärrykseen, koska hän tiesi mielestään minua paremmin. Mutta sitten elämä opetti. Sain häneltä viestin monien vuosien kuluttua. Nöyränä hän kiitti minua siitä, että olin kirjoittanut sen minkä kirjoitin. Se oli hänelle suureksi avuksi hänen jouduttuaan uskon kriisiin.

Vaikka tämän kerron, niin silti olen edelleen erehtyvä, enkä edes rohkene ajatella, että minulla on sataprosenttinen totuus. Sen kuitenkin voin sanoa, että pyrkimyksenäni on totuus riippumatta siitä, onko sille kannattajia. Mutta jokaisen velvollisuus on arvioida kaikki, myös minun kirjoitukseni.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko kuuliaisuus lainteko vai Hengen hedelmä?
« Vastaus #14 : 14.04.14 - klo:15:21 »
Kuuliaisuus Jumalalle on samaa kuin Jumalan äänen kuunteleminen ja noudattaminen.
Se ei voi olla lainteko, koska Jumala ei käske noudattamaan lakia.

Kuka sanoikaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"?
Miten tämä liittyy tekstiini?

Siten, että sanojana oli Jeesus. Ja Jeesus on Jumala; "…minä ja Isä olemme yhtä." Toisekseen Jumala ei koskaan ole kumonnut antamaansa lakia. Ei Jeesuskaan kumonnut sitä. Käskyjen rikkomisesta on edelleen säädetty rangaistus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell