Kirjoittaja Aihe: Uskontunnustus  (Luettu 11370 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Uskontunnustus
« : 27.10.14 - klo:22:40 »
Kun olin sunnuntaina jumalanpalveluksessa, siellä lausuttiin yhdessä tämä. Hakasuluissa olevat sanat lausutaan vain läntisissä kirkoissa.
Lainaus käyttäjältä: Nikean uskontunnustus
Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan, ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, [Jumala Jumalasta], Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä [ja Pojasta] ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Huomasin, että en ymmärrä kaikkea tuota. Mitä tarkoitetaan sillä, että PH lähtee Isästä ja Pojasta? Miten niin lähtee? Eikö PH ole persoona.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #1 : 27.10.14 - klo:22:47 »
Kumarretaan Pyhää Henkeä, onko siinä raamatullinen totuus?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #2 : 27.10.14 - klo:22:51 »
Kumarretaan Pyhää Henkeä, onko siinä raamatullinen totuus?
Riippuu varmaan siitä miten tuon lauseen tajuaa. Lauseessa on sana 'yhdessä'. Yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan. Ei siis erikseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #3 : 27.10.14 - klo:22:56 »
Kumarretaan Pyhää Henkeä, onko siinä raamatullinen totuus?
Riippuu varmaan siitä miten tuon lauseen tajuaa. Lauseessa on sana 'yhdessä'. Yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan. Ei siis erikseen.
Minulla ei ole tietoa siitä, miten se on tarkoitettu tajuttavaksi.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #4 : 27.10.14 - klo:22:56 »
Kun olin sunnuntaina jumalanpalveluksessa, siellä lausuttiin yhdessä tämä. Hakasuluissa olevat sanat lausutaan vain läntisissä kirkoissa.
Lainaus käyttäjältä: Nikean uskontunnustus
Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan, ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, [Jumala Jumalasta], Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä [ja Pojasta] ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Huomasin, että en ymmärrä kaikkea tuota. Mitä tarkoitetaan sillä, että PH lähtee Isästä ja Pojasta? Miten niin lähtee? Eikö PH ole persoona.

Tuo "lähtee" muoto viitannee tähän Raamatun touuteen:
"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta."

Siinä on Isä ja Poika ja Pyhä Henki läsnä yhdessä kohdassa. Kolminaisuus on ennen kaikkea hengellinen totuus ja uskolla ymmärrettävissä. Minusta sitä asia ei koskaan pystykään täysin auki selittämään inhimillisellä viisaudella.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #5 : 27.10.14 - klo:23:12 »
Jeesus viittaa myös siihen, että Puolustaja ei voi tulla, jos Jeesus itse ei mene pois:

"Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne"

Minusta tuo on myös osoitus siitä kolmiykseyden yhtenäisyydestä eli samasta olemuksesta, kuten tunnustuksessa sanotaan.
Ihmisroska

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #6 : 27.10.14 - klo:23:26 »
Nykyään esiintyy Pyhän Hengen palvontaa mitä ei taida Raamatusta löytää, Pyhä Henki koroittaa Jeesusta Kristusta ja hän koroitti Isää kaikessa. Ihmisten tekemissä tunnustuksissa voi olla harhaa ja siksi on hyvä pitäytyä Raamatun sanaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #7 : 28.10.14 - klo:06:56 »
Nykyään esiintyy Pyhän Hengen palvontaa mitä ei taida Raamatusta löytää, Pyhä Henki koroittaa Jeesusta Kristusta ja hän koroitti Isää kaikessa. Ihmisten tekemissä tunnustuksissa voi olla harhaa ja siksi on hyvä pitäytyä Raamatun sanaan.

Tuossa ajattelen kokolailla samalla tavalla. Esim. UT:sta en muista kohtaa, jossa rukous olisi kohdistettu Pyhälle Hengelle. Rov. Muroma sanoi tuosta asiasta jotenkin samaan tapaan, että jos Henkeä koroitetaan, mennään aina harhaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #8 : 28.10.14 - klo:17:50 »
Kun olin sunnuntaina jumalanpalveluksessa, siellä lausuttiin yhdessä tämä. Hakasuluissa olevat sanat lausutaan vain läntisissä kirkoissa.
Lainaus käyttäjältä: Nikean uskontunnustus
Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan, ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, [Jumala Jumalasta], Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä [ja Pojasta] ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Huomasin, että en ymmärrä kaikkea tuota. Mitä tarkoitetaan sillä, että PH lähtee Isästä ja Pojasta? Miten niin lähtee? Eikö PH ole persoona.

Tuo "lähtee" muoto viitannee tähän Raamatun touuteen:
"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta."

Siinä on Isä ja Poika ja Pyhä Henki läsnä yhdessä kohdassa. Kolminaisuus on ennen kaikkea hengellinen totuus ja uskolla ymmärrettävissä. Minusta sitä asia ei koskaan pystykään täysin auki selittämään inhimillisellä viisaudella.
Tulkitsen siis, että tuon lauseen muotoiluun on vaikuttanut nimenomaan tuo kolminaisuusoppi eli siksi ei ole kirjoitettu 'lähtee Isän ja Pojan luota', vaan 'lähtee Isästä ja Pojasta'

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #9 : 28.10.14 - klo:19:32 »
Olen kahlannut nettiä etsien mitä erilaisista uskontunnustuksista sanotaan. Vastaan tuli mm. tämä Miikka Ruokasen puheenvuoro aiheeseen: http://www.hengenuudistus.fi/kirkonrakentajien_foorumi/karismaattisuuden_ja_spiritualiteetin_tietopankki/lehtikirjoitukset_artikkelit/uskontunnustus_ja_moderni_maailmankuva_miikka_ruokanen/
Lainaus
Amerikkalainen katolinen teologi James F. Carroll on ehdottanut uuden maailmanlaajan ekumeenisen konsiilin (Vatikaanin toinen konsiili pidettiin 1962-1965) koollekutsumista päättämään mm. seuraavista asioista: kirkon pitää -julistaa, ettei sillä ole yleispätevää kaikkia ihmisiä koskevaa totuutta -myöntää, ettei Jeesus ole ainut tie pelastukseen -tunnustaa, että evankeliumit ovat juutalaisvastaista kirjallisuutta -todeta oppi pyhästä Kolminaisuudesta järjenvastaiseksi ja merkityksettömäksi -hylätä oppi sovituksesta, jonka mukaan Kristus kuoli maailman syntien tähden
(jostain kumman syystä tämä mun kännykkä poistaa rivivaihdot eikä anna sellaisia tehdä)
« Viimeksi muokattu: 28.10.14 - klo:19:36 kirjoittanut KnutL »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #10 : 28.10.14 - klo:19:45 »
Lainaus
Amerikkalainen katolinen teologi James F. Carroll on ehdottanut uuden maailmanlaajan ekumeenisen konsiilin (Vatikaanin toinen konsiili pidettiin 1962-1965) koollekutsumista päättämään mm. seuraavista asioista: kirkon pitää -julistaa, ettei sillä ole yleispätevää kaikkia ihmisiä koskevaa totuutta -myöntää, ettei Jeesus ole ainut tie pelastukseen -tunnustaa, että evankeliumit ovat juutalaisvastaista kirjallisuutta -todeta oppi pyhästä Kolminaisuudesta järjenvastaiseksi ja merkityksettömäksi -hylätä oppi sovituksesta, jonka mukaan Kristus kuoli maailman syntien tähden
No tuossahan se onkin oikein loistava uskontunnustus...

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #11 : 28.10.14 - klo:21:49 »
Mitä hyödyttää muotojumalisia ihmisiä uskontunnustukset? Ja vielä, muotojumalisuus on eksyttävää ja vaarallista.
« Viimeksi muokattu: 29.10.14 - klo:00:46 kirjoittanut pax »

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #12 : 29.10.14 - klo:05:33 »
Jeesus viittaa myös siihen, että Puolustaja ei voi tulla, jos Jeesus itse ei mene pois:

"Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne"

Minusta tuo on myös osoitus siitä kolmiykseyden yhtenäisyydestä eli samasta olemuksesta, kuten tunnustuksessa sanotaan.
____________
Ofcause tietysti se on osoitus.
Onko sinulla Raamatun paikkoj esittää, väitteesi tuoksi ?
ei siis mutua vaan kaksi Kirjoitusta että asia on varma ja 'vahva'.

Kiitos
_______________
"Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne"

Kuka on Isä ?
Kuka Puhuu ja kenelle ja kenen vallalla ja voimalla ?

Mitä, Poika puhuu ja tekee, Pojan OMAN ja Isän todistuksen perusteella ?
____________
10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Siis, mistä Poika sai ja saa Sanat ?
Itsestään ?
__________
12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

Jos Pojalla itsessään ei ole valtaa, niin, edellä olevan todistuksen perusteella, Poika (annettu nimi Jeesus ) ei sano tahi tee ITSE mitään !

Nimi on valtakirja tahi sinetti, eli valtaoikeus, allekirjoitus eli "luottokortti", joka on annettu.
Nyt missä on voima Pojan sanoissa ?
Nimessä ?
Kenen Nimi ?
eikö Isän. ei Pojan SILLÄ Pojalla ei ole meille ilmoitettua nimeä.
________
14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

Nyt Jos Poika ei voi eikä osaa tehdä mitään, niin kuka on tekijä ?
____________
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

Kuka Kaikkivaltias rukoilee ja ketää Kaikkivaltiasta ?

Lähettikö Poika itsensä päälle Kyyhkysen ja sitten onniteli itseään ?

eli Kuka lähetti, ennen ja jälkeen ?
Isä jonka nimi ON Jeesus, vai Poika itse joka ei osaa eikä ole itsellään sanoja.
__________
26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Isä lähettää ei Poika.
ja Pojalla ei ole nimeä joten Kenen nimessä sitten lähettää, omassa vai Isän ?
____________


31 Mutta että maailma ymmärtäisi minun rakastavan Isää ja tekevän, niinkuin Isä on minua käskenyt: nouskaa, lähtekäämme täältä."

 Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #13 : 29.10.14 - klo:05:39 »
1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
täynnä (100% eli 10 omenaa)

Täynnä itseään ?
joten koska tahi missä tilanteessa tahi tapauksessa Poika ei ole täynnä Pyhää Hengeä.
______
Yksi Jumalan Pojan KIUSAUS:

7 Jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun."
8 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman'."
_____
Siis kuka kumartaa ja ketää ?
Poika kumartaa itseään ?
__________
22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Kuka on taivaassa ja kuka maanpäällä.

eli jos tämä kolminaisuus on totta, niin mistä me voimme sen tarkistaa, Jumalan Pojan todistuksen mukaan ?
Kirjoituksista, joten, kuka antaa ne kaksi paikkaa jossa on ilmoitettu eli "todistettu", että on Poika ja Pyhä Henki, myös Jumalina ?

Kiitos, kaksi paikkaa.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #14 : 29.10.14 - klo:05:48 »
ja kuten ennenkin, meillä on 100% mahdollisuus saada tietää mikä on totuus.

oletteko halukkaita saamaa ilmoituksen eli 100% varman tiedon ?
__________
ja taas Jumalan Pojan oppien mukaan eli Isän lupaus.

ekas, lupaus että Jumala lähettää Pyhän Hengen joka johtaa kaikkeen totuuteen.

Koska tämä ihme tapahtuu ?
pian ?
_________

tokas.
jos me tahi te halutte rakastaa totuutta ei valhetta, niin meillä on 100% varmuus että me saamme sen jos pyydämme.
Toki Jumala haluaa että pyhä Henki tekee sen mitä varten Puolustaja, totuuden todistaja sanoo!

siis sopimus rukous ja kaikki tämän asian tiimoilta on viikon tahi kuukauden tahi kolmen päivän päästä meillä tiedossa.
____________

Eli Isän lupaus on voimassa vai ei ?
siis, haastan sopimus rukoukseen, jos totuus on teille mieluisaa.
______
Ps. 4:2 (4:3) Te miehet, kuinka kauan minun kunniaani pidetään pilkkana, kuinka kauan te rakastatte turhuutta, etsitte valhetta? Sela.

Ps. 52:3  Sinä rakastat pahaa etkä hyvää, sinä puhut valhetta etkä totta. Sela.

Ilm. 22:15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
__________________

jos rakastaa valhetta ei voi samalla rakastaa totuutta.
ei voi olla kahta isäntää.


eli kuka uskoo Jumalaa ?
ei sanoilla vaan teoilla ?
eli kuka suostuu sopimaan että me saamme oikein "säilyneen" Kirjoitukset.

eli uskosta on kyse, se pelastava sellainen :)
usko joka ei toimi ei pelasta.

auto ilman bensaa on uskovat tänä päivänä.