Kirjoittaja Aihe: Kristikunnan hajaannus  (Luettu 11349 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #30 : 25.05.20 - klo:18:35 »
Minua vaivaa tämä asia siinä määrin, että kysyn muilta foorumia lukevilta: Mistä tulee tuo ilmaisu "ehtoollinen"?

Minua toki ovat askarruttaneet monet muutkin seurakunta- ja uskonelämään liittyvät ja vakiintuneet asiat, joihin en ole löytänyt vastauksia uskossaolo vuosien aikana Raamatusta, mutta aloitetaan nyt tuolla alussa esittämälläni kysymyksellä.

Saattaa olla, että kysymykseni ei sovi aloituksen aiheepiiriin. Toisaalla tosiasiat historiassa mielestäni osoittavat, että kristikunnan hajaannus on seurausta Jeesuksen Kristuksen opin s.o. ristin evankeliumin hylkäämisestä.   

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #31 : 25.05.20 - klo:19:32 »
Minua vaivaa tämä asia siinä määrin, että kysyn muilta foorumia lukevilta: Mistä tulee tuo ilmaisu "ehtoollinen"?

Minua toki ovat askarruttaneet monet muutkin seurakunta- ja uskonelämään liittyvät ja vakiintuneet asiat, joihin en ole löytänyt vastauksia uskossaolo vuosien aikana Raamatusta, mutta aloitetaan nyt tuolla alussa esittämälläni kysymyksellä.

Saattaa olla, että kysymykseni ei sovi aloituksen aiheepiiriin. Toisaalla tosiasiat historiassa mielestäni osoittavat, että kristikunnan hajaannus on seurausta Jeesuksen Kristuksen opin s.o. ristin evankeliumin hylkäämisestä.
Jeesuksen kiirastorstain ateria opetuslasten kanssa tapahtui varmaankin
ehtoolla,
siis illalla tai iltapäivällä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #32 : 25.05.20 - klo:20:35 »

Jeesuksen kiirastorstain ateria opetuslasten kanssa tapahtui varmaankin
ehtoolla,
siis illalla tai iltapäivällä.
[/quote]

Näin se nähtävästi on ollut. Wikisanakirjan mukaan ehtoollinen on ehtoon johdos substantiivi.

https://fi.wiktionary.org/wiki/ehtoo

Ohessa sanan ehtoollinen englanninkieliset vastineet:

https://www.sanakirja.org/search.php?id=91345&l2=3

Jos ateria olisi nautittu aamulla niin ehtoollisen sijasta olisi käytössä joku muu sana tuskin kuitenkaan aamiainen.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #33 : 25.05.20 - klo:21:05 »

Ehtoollinen on siis tarkoitettu vain uudestisyntyneille ja tunnustaville uskoville.
Ja meidänkin on asennoiduttava hengellisesti ja henkisesti
oikealla tavalla ennen kuin olemme oikeutetut
osallistumaan ehtoollisen viettoon.

Luterilaisessa perinteessä ehtoolliselle saakin mennä itsenäisesti vasta kun on käynyt rippikoulun ja konfirmoitu. Tällä taataan se, että ihminen ymmärtää mitä on tekemässä.

En tiedä tosiasiallisesti taataanko, mutta edes yritetään taata.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #34 : 25.05.20 - klo:23:13 »
Tässä taannoin papiksi itsensä kouluttautunut ja vapaissa suunnissa pastorina / Raamatun opettajana vuosia toiminut veli oli ehtoollispöydässä, josta häntä pyydettiin poistumaan. Lähetyssäätiön pappi kehottti, koska pastorilla oli rippikoulu käymättä. :o

Aikuisten oikeasti. Aikanaan teininä osa rippikoulu ryhmästäni ei ollut käynyt määrättyjä kirkossa käyntejä, ja muutkin ehdot suorittamatta.
Eli tietyistä osaamisista; kuten uskontunnustus jne.  Leirillä oli pidetty hauskaa kyllä, mutta  kristillisyys jäi oppimatta.
Konfirmaatiolle toki kelpasivat ja varmasti ehtoollispöytään jatkossakin, vaikka parannus olisi edelleen tekemättä.
Paimenena toiminut ei kelpaa....

Ehtoollinen tarkoittaa kaiketi vanhan suomen kielen mukaan eli iltasella nautittua ateriaa, jota sanottiin siihen aikaan ehtoolliseksi.

Ehtoollinen. Jeesuksen ja uskovien yhteysateria.
Lähi idässähän ateria yhteydellä oli tärkeä merkitys. Sitä ei vietetty vihollisen kanssa.
Se on uskoville tarkoitettu. Onpa lut kirkon "papit" vieneet torillekin ja vastaaviin paikkoihin jakaen ohikulkijoille.
Jotain arvokasta on ehkä silloin menetetty....


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #35 : 26.05.20 - klo:08:17 »
Tässä taannoin papiksi itsensä kouluttautunut ja vapaissa suunnissa pastorina / Raamatun opettajana vuosia toiminut veli oli ehtoollispöydässä, josta häntä pyydettiin poistumaan. Lähetyssäätiön pappi kehottti, koska pastorilla oli rippikoulu käymättä. :o

Muistui tästä mieleen takavuosilta yksi hauska tapaus. Eräs tuttu pappi oli ehtoollista jakamassa. Sanoin hänelle vähän myöhemmin, että taisit tehdä virkavirheen, kun annoit minullekin ehtoollisen. Kyllä hänen tiedossaan oli, etten kuulu kirkkoon.

Hän sanoi minulle, että "valita tuomiokapituliin."  ;) ;) ;)
« Viimeksi muokattu: 26.05.20 - klo:09:50 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #36 : 26.05.20 - klo:09:54 »
Tuli tässä mieleeni, että kyllähän lapsikin saa aikuisen kanssa osallistua ehtoolliselle vaikka ei olisi käynyt rippikoulua. Joten voisiko tätä soveltaa mm. tähän Pökkelön esittämään ongelmaan eli tämä vapaiden suuntien pappi osallistuisi ehtoolliseen jonkun aikuisen luterilaisen kanssa.   ;D

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #37 : 26.05.20 - klo:09:57 »
Ja sama Paulukselle aikuinen luterilainen mukaan  ;D

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #38 : 26.05.20 - klo:11:38 »
Mie kärsin nuorena kovasti, kun en päässyt ehtoolliselle, vaikka olin uskossa. Sisimmässä koin vääryytenä, kun toiset menivät, mutta minä en. Odottelin rippikoulua, jolloin lupa tuli.  En ymmärtänyt sitä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #39 : 26.05.20 - klo:12:43 »
Minäkin tulin uskoon vuotta ennen rippikoulua.
Koin hiukan huvittavana sen, että papit voivat mukaa päättää,
kuka on riittävän uskovainen ollakseen oikeutettu ehtoolliselle.
Olin jo todistanut uskostani koulussakin.
Myös uskonnonopettaja (naisteologi) havaitsi ja ymmärsi uskoontuloni.
Kävin seurakuntanuorissa (kansanlähetyshenkinen).

Mutta en siis ollut "oikeasti" uskova, koska kirkko vaati rippikoulua.
Seuraavana kesänä sitten kävin rippikoulun,
jonka piti nuori (uskova) miespastori.
Mitään uutta en siellä tietenkään oppinut. 
Kukaan ei myöskään tullut tietääkseni uskoon.
Muistan konfirmaatiotilaisuudesta, että olin ainoa, joka lausuin uskontunnustuksen
ääneen.  Jotkut vilkuilivat minua, koska vaikutin tietysti kajahtaneelta.

Tuosta vaiheesta alkoi vähitellen tarpeeni kyseenalaistaa ev.lut. kirkkoa.
En silloinkaan löytänyt Raamatusta mitään perustaa sille,
että olisi olemassa "kasteen armoliitto",
jonka papit "vahvistavat" konfirmaatiossa.

Monet muutkin asiat ihmetyttivät.
Vuosikymmenien aikana olen kuitenkin alkanut hyväksyä tosiasian,
että kaikki kirkkokunnat ja muut kristilliset järjestelmät ovat vain ihmisten yritelmiä luoda toimintaympäristöjä
maanpäälliselle Kristuksen seurakunnalle.
Monissa asioissa useimmat yhteisöt ovat sisäistäneet Raamatun keskeiset opetukset,
vaikka ovatkin kehitelleet lisäksi omia oppejaan
ns. tulkitsemalla Jumalan Sanaa.

Siksi en ole eronnut kirkosta, jossa ovat uskonnollis-kulttuuriset juureni.
Hengelliset juureni ovat tietysti Herrassa ja Hänen Sanassaan.
Kävin tosin v. 2013 Espanjassa kasteella, jonka toimittivat kaksi helluntaiseurakunnan pastoria.
Sain kastetodistuksen, jota ei ole koskaan kysytty käydessäni esim. "vieraissa" vapaiden suuntien seurakunnankokouksissa ehtoollisineen.
Mutta en ole liittynyt mihinkään ns. vapaasen seurakuntaan.
Liittyminen edellyttäisi mm. keskusteluja vanhimmistoveljien kanssa,
ja ne läpäisisin varmasti.

En tiedä, katsoisivatko luterilaisen kirkon papit minua karsaasti,
jos kertoisin esim. ehtoollisen yhteydessä, että olen saanut helluntaikasteen (siis uskovien kasteen).
Aioin kerran kokeilla sitä, kun kävin kolmen vuoden ajan joka lauantai Teneriffalla ulkosuomalaisille tarkoitetussa luter. jumalanpalveluksessa,
jossa oli aina myös ehtoollinen.
Mutta en viitsinyt asettaa nuorta ja innokasta pappia kiusalliseen tilanteeseen.


Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #40 : 26.05.20 - klo:12:43 »
Eikö Jumala liene lueskellut näitä pykäliä,kun ei sanassaan puutu tällaisiin räikeisiin "yhteysvirheisiin."Onneksi viisas ihminen osaa kahlata pykäläviidakoissaan!

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #41 : 26.05.20 - klo:12:54 »

Vuosikymmenien aikana olen kuitenkin alkanut hyväksyä tosiasian,
että kaikki kirkkokunnat ja muut kristilliset järjestelmät ovat vain ihmisten yritelmiä luoda toimintaympäristöjä
maanpäälliselle Kristuksen seurakunnalle.
Monissa asioissa useimmat yhteisöt ovat sisäistäneet Raamatun keskeiset opetukset,
vaikka ovatkin kehitelleet lisäksi omia oppejaan
ns. tulkitsemalla Jumalan Sanaa.


Näin se on. Olen samaa mieltä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #42 : 26.05.20 - klo:13:50 »
Minäkin tulin uskoon vuotta ennen rippikoulua.
Koin hiukan huvittavana sen, että papit voivat mukaa päättää,
kuka on riittävän uskovainen ollakseen oikeutettu ehtoolliselle.


Nykyään se menee niin, että vanhemmat päättävät. Lapsi voi käydä ehtoollisella vanhempien kanssa ja luvalla vaikka lapsi tai nuori ei olisi vielä käynyt rippikoulua.

Täytyy myöntää, että minä isänä olin tässä asiassa hieman konservatiivi ja en oikein antanut tai anna mielelläni lasteni mennä ehtoollisella vaan vain siunattavaksi. Nuoremman pitää ja vanhemman piti käydä ensin rippikoulu.

Kuitenkin esim. Pökkelön ja Pauluksen antaisin käydä jos näin humoristisesti ilmaistuna annatte asian sanoa.

Eli pitää olla kypsä uskossa ja ymmärtää ehtoollisen merkitys. (en tosin tiedä olenkohan vielä itsekkään kypsä)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #43 : 26.05.20 - klo:14:01 »

Eli pitää olla kypsä uskossa ja ymmärtää ehtoollisen merkitys. (en tosin tiedä olenkohan vielä itsekkään kypsä)

Kummallista, että joissakin piireissä vaaditaan sitä, että ymmärtää kasteen ja ehtoollisen merkityksen. En voi sanoa kovin hyvin ymmärtäväni kumpaakaan, vaikka olen käynyt rippikoulun ja kastettu kaksi kertaa.

Sitäkin olen ihmetellyt, että uskovan pitää liittyä johonkin seurakuntaan. Mielestäni uskoontulo sinänsä liittää uskovan seurakuntaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #44 : 26.05.20 - klo:14:08 »

Eli pitää olla kypsä uskossa ja ymmärtää ehtoollisen merkitys. (en tosin tiedä olenkohan vielä itsekkään kypsä)

Kummallista, että joissakin piireissä vaaditaan sitä, että ymmärtää kasteen ja ehtoollisen merkityksen. En voi sanoa kovin hyvin ymmärtäväni kumpaakaan, vaikka olen käynyt rippikoulun ja kastettu kaksi kertaa.

Sitäkin olen ihmetellyt, että uskovan pitää liittyä johonkin seurakuntaan. Mielestäni uskoontulo sinänsä liittää uskovan seurakuntaan.

Muistaakseni se on ihan kirkon virallinen neuvo ja ohjeistus, että lapsella ja nuorella pitää selvittää mitä ehtoollinen tarkoittaa.

Toisaalta toit esiin hyvän pointin, sillä eihän vauvakasteessakaan vauva tiedä mitä tapahtuu.