Kirjoittaja Aihe: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin  (Luettu 2127 kertaa)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
2. Kor. 4:11 Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin.
2. Kor. 4:12 Niinpä siis kuolema tekee työtään meissä, mutta elämä teissä.

2. Kor. 4:13 Mutta koska meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: "Minä uskon, sentähden minä puhun", niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme,
2. Kor. 4:14 tietäen, että hän, joka herätti Herran Jeesuksen, on herättävä meidätkin Jeesuksen kanssa ja asettava esiin yhdessä teidän kanssanne.

2. Kor. 4:15 Sillä kaikki tapahtuu teidän tähtenne, että aina enenevä armo yhä useampien kautta saisi aikaan yhä runsaampaa kiitosta Jumalan kunniaksi.

2. Kor. 4:16 Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu.
2. Kor. 4:17 Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti, ->

-> 2. Kor. 4:18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.

=====================

Hepr. 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #1 : 23.08.18 - klo:13:32 »
Mitähän tuo usko näkyväisiin voisi olla, hengellisessä elämässä?  "Kun näen, niin uskon".

Joh. 20:24 Mutta Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.
Joh. 20:25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". ...

... Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".

Joh. 20:26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"

Joh. 20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot.
... Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #2 : 23.08.18 - klo:13:41 »
- Usko omaan näkyväiseen, (ihmisten petustamaan) yhteisöön.
- Usko oman rationaalisen järjen päätelmiin.
- Usko näkyväisesti esiintyviin, "hiihhuloiviin" ihmisiin. "Joo tuo on epäilemättä uskossa". "Tuon opetuksia kannattaa seurata."

Merkkiä Jeesukseltakin tivattiin, "kun tuon merkin näytät, niin me uskomme sinuun."

Matt. 27:40 ja sanoivat: "Sinä, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat, auta itseäsi, jos olet Jumalan Poika, ja astu alas ristiltä".
Mark. 15:30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."

Matt. 12:39 Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #3 : 23.08.18 - klo:13:57 »
Näemme ja kuulemme ihmiset vain päältäpäin. Emme tidä mitään siitä, mitä hänen/heidän sydämissään liikkuu. Parhainkaan kristitty ei tule toimeen sekuntiakaan ilman Jumalan armoa ja anteeksiantamusta. On ihana asia, jos tämän tunnistaa, tiedostaa ja tunnustaa. Ja siinä tilassa saa armon uskoa itsensä kokonaan Kristukselle. Jeesus on pyhyytemme, Jeesus on vanhurskautemme, Jeesus on puhtautemme. Ilman tätä lahjaa ei kukaan pelastu. Tämä puku on valmis, siihen ei voi ihminen mitään lisätä.
________

Joh. 19:23 Kun sotamiehet olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen, ottivat he hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin sotamiehelle osansa, sekä ihokkaan. Mutta ihokas oli saumaton, kauttaaltaan ylhäältä asti kudottu.

Joh. 19:24 Sentähden he sanoivat toisillensa: "Älkäämme leikatko sitä rikki, vaan heittäkäämme siitä arpaa, kenen se on oleva"; että tämä kirjoitus kävisi toteen: "He jakoivat keskenänsä minun vaatteeni ja heittivät minun puvustani arpaa". Ja sotamiehet tekivät niin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #4 : 23.08.18 - klo:19:54 »
Uskovissa on paljon niitä, joille fyysinen seurakunta johtajineen on oleellinen osa uskonelämää.
Monet kokevat tärkeäksi hengelliset auktoriteetit, heidän opetustensa ja oppiensa ympärille muodostuneet yhteisöt ja heidän kirjansa, nettipuheensa jne.
Raamatun mukaan uskovien yhteisö onkin tärkeä,
samoin siinä armolahjojaan käyttävät hengelliset opettajat ja paimenet.
Tämä kaikki on oikein, mutta kuitenkin vain tilapäistä, ajallista, ja tarkoitettu uskon yhteisölliseen ilmaisemiseen.

Jos se menee liiallisuuksiin, voi käydä niin, että usko alkaa kiinnittyä ja kohdistua ihmisiin, yhteisöihin, Raamatun pohjalta muovattuihin oppeihin ja uskonnollisiin suorituksiin.
Jos kokeminen, tunteet, viihtyminen, seura, musiikki jne. alkavat olla uskonelämän perusta, voi hengellinen kasvu pysähtyä.
Silloin näkyvä alkaa ylittää näkymättömän, Hengen todellisuuden.

Yksinäisyydessä tapahtuva Raamatun tutkiminen rukoillen
ja oman elämän kaikkien alueiden käsittely Herran edessä on
välttämätöntä, koska siinä ollaan näkymättömän Jumalan Hengen puhuttelussa.
Vaikka luotettavien opettajien kuunteleminen on Raamatun mukaista,
siinä on kuitenkin aina ihminen välikappaleena.
Samoin omassa (hengellisessäkin) mietiskelyssä on oma syntinen ihmisyys vaikuttamassa.
Mutta täysin hiljainen, tyhjänä oleminen Herran ristin juurella on suuri siunauksen lähde.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #5 : 20.01.19 - klo:20:26 »
Tässä ketjussa on mielenkiintoinen otsikko vaikka en ymmärrä ollenkaan mitä siinä on yritetty aloittajan toimesta sanoa. En ymmärrä ollenkaan siis aloittajan argumentteja.

Itse mietin että nykyään suurin ongelma säilyä uskossa ja ehkä suurin syy luopua uskosta on otsikon mainitsema asia.
Kun Jumala on 3000 vuotta sitten luvannut jotain eikä se ole vielä tänäkään päivänä toteutunut niin usko on koetuksella.
Varsinkin kun pahuus leviää pitkin eurooppaa ja tulee omaan maahankin joutuu usko koetukselle. Aikaisemmin on voinut unohtaa kauheuden kun "ne on siellä kaukana". Hetken niitä on voinut kauhistella mutta nyt ne on uutisissa joka päivä.

Siksi sitä konkreettisemmin joutuu miettimään noita tuhansien vuosien takaisia lupauksia.

Siis näkyväistä olisi että lupaus toteutuisi mutta näkymätöntä on että sitä joutuu edelleen odottamaan.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #6 : 20.01.19 - klo:20:33 »
Kaikkihan täällä tunnustanevat, että sunnuntai kokouksissa saamme rohkaisua kun kuulemme jonkun todistavan Jumalan teoista omassa elämässään (=näkyväisiä). Mutta jos emme pitkään aikaan koe (=näkymätöntä), että Jumala auttaa omassa elämässämme niin usko horjuu.

Toki se on ihme, että "näkee" Jumalan teot koska uskottomat helposti selittävät kaiken hyvänkin "ihmeen" sattumaksi. Siinäkin voi joku joutua valinnan paikalle : uskoako että se oli ihme vai ajatella kuten enemmistö että "se nyt vain sattui menemään niin".
Tämäkin voi siis olla "näkymättömän" näkemistä.   :)
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #7 : 24.02.19 - klo:11:11 »
Jos otsikko on tarkoitettu kysymykseksi, niin vastaukseni on "kyllä".  ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin
« Vastaus #8 : 24.02.19 - klo:22:16 »
- Usko omaan näkyväiseen, (ihmisten petustamaan) yhteisöön.
- Usko oman rationaalisen järjen päätelmiin.
- Usko näkyväisesti esiintyviin, "hiihhuloiviin" ihmisiin. "Joo tuo on epäilemättä uskossa". "Tuon opetuksia kannattaa seurata.".

Ihmisiin ei ole minkäänlaista uskoa. Ei ollut ennen uskoontuloa, eikä tullut uskoontulon mukana.

Järjen päätelmät eivät minusta ole kovin näkyväisiä. Mutta eipä niihinkään aina uskoa ole. Tosin monessa asiassa ne ovat osoittautuneet oikeiksi, tai vähintään suuntaa antaviksi. Luulen että se on järjen tarkoituskin - antaa vähän suuntaa. Lopullisiin päätöksiin tarvitaan kuitenkin myös muutakin, sillä järki ei voi käsittää kaikkea. Tämäkin oli tullut selväksi jo ennen uskoontuloa.

Uskonelämää en voi kuitenkaan irroittaa näkyväisistä. En koe todellisuutta dualistisena, niin että olisi jokin jumalaton näkyvä vs jumalallinen näkymätön. Jumala itse ei kaiketi ole näkyvä, mutta Jumalan teot ovat näkyviä. Kysymys kuuluukin, näkeekö niitä vai onko niille sokea?