Kirjoittaja Aihe: Valtava ahdistus kalvinismista  (Luettu 42122 kertaa)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #15 : 30.11.15 - klo:18:16 »
Voiko Jumala osoittaa tällaisilla merkeillä, ettei halua minun lähestyvän Häntä?

Ei

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #16 : 30.11.15 - klo:18:28 »
Ymmärrän Pauluksen pointin, mutta on myös niin että sieltä Raamatusta voi löytyä lohdutus. Harvoin sitä ihmisiltä saa... kuten tämä: "Jumala on suurempi kuin sydämemme, ja tietää kaiken". Jotain sellaista mikä ylittää ja voittaa kaikki tunteet ja kaiken ymmärryksen. Psalmeista on ollut myös apua: "Odota Herraa".
Jumalan sanaa on sanottu kaksiteräiseksi miekaksi, se haavoittaa ja parantaa. Molemmilla terillä on oma tehtävänsä.

Pietari kirjoittaa:
"Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Kristuksen ilmestymisessä" (1. Piet. 1:13).

Raittiina oleminen tuossa yhteydessä tarkoittaa mielestäni juuri sitä, että laitan kaiken toivoni armoon. Jos laitan täyden toivoni armoon, niin hituistakaan en siihen voi toimillani lisätä. Kyllä siihen lakinikkarit yrittävät tarjota kaikenlaista, mutta siihen ei pidä lisätätä mitään puuhasteluja. Syntinen pelastuu yksin armosta ja sen vaatimuksen täytämme mennen tullen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #17 : 30.11.15 - klo:19:15 »
Ymmärrän Pauluksen pointin, mutta on myös niin että sieltä Raamatusta voi löytyä lohdutus. Harvoin sitä ihmisiltä saa... kuten tämä: "Jumala on suurempi kuin sydämemme, ja tietää kaiken". Jotain sellaista mikä ylittää ja voittaa kaikki tunteet ja kaiken ymmärryksen. Psalmeista on ollut myös apua: "Odota Herraa".
Jumalan sanaa on sanottu kaksiteräiseksi miekaksi, se haavoittaa ja parantaa. Molemmilla terillä on oma tehtävänsä.

Pietari kirjoittaa:
"Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Kristuksen ilmestymisessä" (1. Piet. 1:13).

Raittiina oleminen tuossa yhteydessä tarkoittaa mielestäni juuri sitä, että laitan kaiken toivoni armoon. Jos laitan täyden toivoni armoon, niin hituistakaan en siihen voi toimillani lisätä. Kyllä siihen lakinikkarit yrittävät tarjota kaikenlaista, mutta siihen ei pidä lisätätä mitään puuhasteluja. Syntinen pelastuu yksin armosta ja sen vaatimuksen täytämme mennen tullen.

Kyllä näin on. Mutta mistäpä muualta sen armon voi löytää paremmin kuin Jumalan sanasta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #18 : 30.11.15 - klo:21:21 »
Kyllä näin on. Mutta mistäpä muualta sen armon voi löytää paremmin kuin Jumalan sanasta.

Sanasta löytää lainkin ja sen taidon monet hallitsevat. Mutta kun sydän on pakahtua lain vaatimuksiin, niin lohdutusta ei totisesti löydy muusta kuin armon evankeliumista. Kieltämättä armon julistus saa jonkun käyttämään armoa väärin, mutta ilman sellaista riskiä ei kirkasta armon julistusta ole ollenkaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #19 : 30.11.15 - klo:22:01 »
Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Kaikki on valmiina Jeesuksen Kristuksen täytetyssä työssä.
Siis Jeesuksen työssä !

Kuinka Jumala, joka lähetti tänne maailmaan ainosyntyisen poikansa. Ensin elämään se synnitön täydellinen elämä, jota Jumalan pyhyys ja laki vaatii.
Jeesus eli ja täytti sen meidän puolestamme, johon yksikään meistä ei kykene. Ei lähellekkään.
Me rikomme jo joka hetki lähimmäisiämme vastaan, puhumattakaan miten me rikomme Jumalaa vastaan.
Ja Jeesus otti koko meidän synti saastamme järkyttävän turmeluksen päällensä, ja kärsi siitä kuuluvan rangaistuksen meidän puolestamme.

Kuinka tämän tehtyään Jumala voisi keneltäkään haluta evätä pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa ?

Meidän epäuskoinen sydän saattaa näin epäillä, mutta Jumalan tahto se ei ole.
Jokainen joka uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen on puhdas ja autuas Jumalan silmissä.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #20 : 30.11.15 - klo:22:21 »
Uskoisin, että tämä anteeksiantoa vakuuttava seurapuhe sopisi Etsivän tilanteeseen:

http://rukoilevaisuus.com/Aanitteet/2012-07-21_KSeuratLuviaLI/15_Anssi_Simojoki.mp3

Poissa Etsivä

  • Viestejä: 32
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #21 : 01.12.15 - klo:14:39 »
Monia lohduttavia Sanoja. Tunnen kiitollisuutta Jumalalle siitä, että uskoa etsivänä olen saanut poiketa tänne keskustelemaan muiden uskovien kanssa.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #22 : 09.07.17 - klo:06:52 »
Olen hiljattain uskon asioista kiinnostunut nuori ihminen. Viime yönä rukoillessani mieleeni tuli selviä ajatuksia siitä, etten saa syntejäni anteeksi ja minun on turha rukoilla ja roikkua Jeesuksessa. Tuntui siltä, ettei minua ole alkujaan kirjattu "elämän kirjaan" ja minulla ei ole mitään mahdollisuuksia pelastumiseen. Ahdistuin välittömästi. Mietin ensin, ovatko ajatukseni peräisin pahasta, jonka yrityksenä on erottaa minut uskosta. Tänään olen kuitenkin tutustunut kalvinismiin, jonka mukaan osa ihmisistä ovat todellakin valittuja. Näkemyksen mukaan valinnan ulkopuolelle jäävät henkilöt eivät saa osakseen pelastusta, uskoivat tai eivät. Olen ollut ahdistunut viime aikoina ja tämä "löydös" on järkyttävä. Mietin, että ateisteilla on varmaankin helpompaa tältä osin: kuolema on heidän silmissään tasavertainen. Onko kukaan kohdannut vastaavaa ahdistusta tai miettinyt kalvinismiin liittyviä asioita?

Ei ole kalvinistinen eikä raamatullinen käsitys, että "valinnan ulkopuolelle jäävät henkilöt eivät saa osakseen pelastusta, uskoivat tai eivät". Se voi olla "kalvinistinen" siinä merkityksessä, että monilla uskonpuhdistuksen teologiaa tuntemattomilla on tällaisia käsityksiä.

Kalvinismin ja reformoidun teologian kärkiajatus on se, että Jumala pelastaa syntisen ihmisen omaksi kunniakseen täysin ilman tämän omaa osuutta ja yksin armosta. Jos valinnan kieltää "kalvinistisena" erikoisuutena, niin joutuu uusien ongelmien eteen. Jos miettii, että miksi minä heikko syntinen jaksan perille asti, niin ilman ehdotonta valintaa huomio kiinnittyy väistämättä itseen eikä näin ole mahdollista luottaa täysin Jumalan mahdollisuuksiin pelastuksen suhteen.

Lunastuksen kultaisessa ketjussa

Room 8:29. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30. mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
31. Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?

näkyy hyvin selkeästi se, että edeltämäärääminen ei ole mikään ihmisen ulkopuolella leijuva tuntematon asia, vaan jokainen edeltämäärätty on myös kutsuttu. Valituille evankeliumin kutsussa on samanlainen voima, kuin Lasaruksen kutsussa ulos haudasta. Valitut on kutsuttu uskomaan Herraan Jeesukseen ja hänen yhteyteensä.

Valintaa on hyödytöntä käsitellä irrallaan Jumalan lupauksista ja pelastavasta uskosta. Kaikilla valituilla tulee olemaan lopulta pelastava usko, koska ei ole olemassa mitään pelastusta ilman pelastavaa uskoa. Usko on lahja:

Ef 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Hyvä kielikuva valintaan ja vapaaseen armontarjoukseen on portti, jonka ulkopuolella lukee "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. " Matt 11:28 ja sisällä "Valittu ennen maailman perustamista" (Ef 1:4).

Koska vapaa armotarjous kaikille, jotka uskovat ja haluavat tulla sekä ehdoton valinta ovat kummatkin selkeästi raamatullisia oppeja, on niitä turha laittaa riitelemään keskenään tai etsiä aiheesta ristiriitoja.

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #23 : 09.07.17 - klo:12:00 »
Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Kaikki on valmiina Jeesuksen Kristuksen täytetyssä työssä.
Siis Jeesuksen työssä !

Kuinka Jumala, joka lähetti tänne maailmaan ainosyntyisen poikansa. Ensin elämään se synnitön täydellinen elämä, jota Jumalan pyhyys ja laki vaatii.
Jeesus eli ja täytti sen meidän puolestamme, johon yksikään meistä ei kykene. Ei lähellekkään.
Me rikomme jo joka hetki lähimmäisiämme vastaan, puhumattakaan miten me rikomme Jumalaa vastaan.
Ja Jeesus otti koko meidän synti saastamme järkyttävän turmeluksen päällensä, ja kärsi siitä kuuluvan rangaistuksen meidän puolestamme.

Kuinka tämän tehtyään Jumala voisi keneltäkään haluta evätä pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa ?

Meidän epäuskoinen sydän saattaa näin epäillä, mutta Jumalan tahto se ei ole.
Jokainen joka uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen on puhdas ja autuas Jumalan silmissä.

Siunaavia, ja Pyhän Hengen täyttämiä sanoja.

Todellakin. Koska Jeesus Kristus ristillä kantoi koko maailman synnin - on Jumalan tahto, ja taivaallinen rakkaus avoin kaikille ihmisille. Toisaalla Raamattu sanoo, että Jumala sovitti maailman (kreik. "kosmos") itsensä kanssa, joka on edellä sanomani kanssa yhdenmukainen ilmoitus.

Lainaus
1Tim.2:1-7 "Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,  kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.  Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,  joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #24 : 09.07.17 - klo:12:56 »
Koska vapaa armotarjous kaikille, jotka uskovat ja haluavat tulla sekä ehdoton valinta ovat kummatkin selkeästi raamatullisia oppeja, on niitä turha laittaa riitelemään keskenään tai etsiä aiheesta ristiriitoja.

En todellakaan halua etsiä ristiriitoja, mutta tuosta niitä ei edes tarvitse etsiä. Haluaisin kuulua siihen porukkaan, joista esimerkkinä ovat Berean juutalaiset, jotka tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin. Tuosta kirjoittamastasi saa sen käsityksen, että armotarjous ei koskisi kaikkia. Toisekseen sanapari "ehdoton valinta" vaatii selvityksen siksi, että sillä voidaan ymmärtää erilaisia asioita.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #25 : 09.07.17 - klo:16:00 »
Muistan jonkun pitäneen saarnan tästä Raamatun tekstistä, niin ajattelin sen avulla hieman valottaa tätä näennäistä vapaan armotarjouksen ja ehdottoman armovalinnan problematiikkaa.

Joh 6

32. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.
33. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
34. Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

jae 35, kaikki saavat tulla ja kutsu on tarkoitettu kaikille

36. Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.

jae 37, epäuskon syy

37. Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.

(voiko mikään estää Jumalan suvereenien tarkoitusten ja tahdon toteutumista?)

40. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
41. Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
42. ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?"
43. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
44. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

jae 44, syy epäuskoon sekä vedettyjen varmuus pelastuksesta. Jeesus opettaa selkeästi, että kukaan ei voi tulla hänen tykönsä. Kauhistuttavaa kalvinismia. Ellei Isä vedä, mistä seuraa herätys viimeisenä päivänä. Näin tätä vetämistä ei voida ymmärtää minään suostutteluna, vaan kalat vedetään veneeseen asti. Jokainen vedetty herätetään. Kukaan ei voi tulla. Kaikki riippuu täysin Jumalasta.

Ainakin Raamatussa nämä teemat vapaasta armotarjouksesta sekä ehdottomasta armovalinnasta esiintyvät. Näin tapahtuu jopa samalla Raamatun sivulla. Tuo ”minä herätän hänet” on kahdessa kohtaa täysin ehdoton toteamus. Kukaan ei voi tulla Jeesuksen tykö ellei Isä, joka Jeesuksen on lähettänyt, häntä vedä; ja Jeesus herättää hänet viimeisenä päivänä. Tuohan on aivan selkeää kalvinismia! Kuitenkin jakeessa 35 Jeesus julistaa kaikille, että joka tulee ja joka uskoo.

Aivan kuin Pyhä Henki olisi halunnut tallettaa nämä molemmat totuudet näin lähekkäin osoituksena siitä, että kumpikin niistä on totta. Näitä Raamatun totuuksia ei ole vaikea perustella eikä löytää, mutta ne ovat vaikeita hyväksyä. Näin ainakin oli omalla kohdallani.

Ehdoton valinta tarkoittaa sitä, että se ei ole riippuvainen mistään valinnan kohteen ominaisuudesta.
« Viimeksi muokattu: 09.07.17 - klo:16:06 kirjoittanut garibaldi »

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #26 : 10.07.17 - klo:23:10 »
Vastaisin garibaldille seuraavasti:

(1) "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni" - " Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään"

Uskoon tuleminen on Jumalan teko, kuten Jeesus sanoo (Joh.6 luvussa) "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt". Uskoon tuleminen Jumalan tekona, ei kuitenkaan rajoita kutsua/valintaa vain jo ennalta määrättyihin, vaan Jumala rakkaudessaan osoittaa kutsun/valinnan kaikille ihmisille Pojassaan Jeesuksessa.

Jumala kutsuu kaikkia pelastukseen, ei vain ennalta määrättyjä - ja vaikka uskoon tuleminen onkin Jumalan teko, ei ihmisen, on pelastus kutsu Jeesuksessa osoitettu kaikille ihmisille.

(2) "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä"

Jeesuksen tykö tuleminen tapahtuu Pyhän Hengen työn ja Isän Jumalan rakkaudellisen kutsun kautta, jossa Jumala rakkaudessaan vetää ihmistä parannukseen: Room.2:4 "Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?" Tämäkään ei ole oppi ennaltamääräämisestä pelastukseen, vaan kaikille ihmisille tuleva pelastuskutsu (ts. etsikkoaika), jossa Jumala lähestyy ihmistä armossa ja totuudessa - johtaakseen ihmisen Jeesuksen luo.

Jumalan ihmiselle osoittama kutsu/puoleensa-vetäminen, ei ole ennalta määräämistä toisia pelastukseen, toisia ei - vaan Jumalan tahdon ilmaus antaa kaikille ihmisille etsikkoaika, eli kutsu pelastukseen.

Edellä jo lainasin tätä kohtaa:

Lainaus
1Tim.2:4-6 [Jumala] joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,

Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset kohtaavat hänen rakkaudellisen pelastuskutsun, ja että siten ihminen pelastuisi ja tulisi tuntemaan totuuden. Jeesus sanoi, että juuri tämä Jumalan totuuden tunteminen tekee ihmisen vapaaksi.

Toiseksi, Herra Jeesus Kristus on antanut itsensä - vapaaehtoisesti, omasta rakkaudestaan - lunnaiksi kaikkien edestä, eli maksanut sovintoverellään synnin tuomion koko maailman edestä ristillä. Jumala on sovittanut koko maailman Kristuksessa itsensä kanssa. Nyt kutsu on - että ihminen suostuu, ja antaa sovittaa itsensä Jumalan kanssa Kristuksessa, eli ottaa vastaan pelastuksen.

Lainaus
2Kor.5:20-21 "Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #27 : 11.07.17 - klo:12:03 »
Jos pysyttäisiin johdonmukaisesti Joh 6:n kontekstissa eikä hypitä muualle Raamattuun. Mitä juuri nämä Jeesuksen sanat opettavat pelastuksesta? En muuten ole kieltänyt sitä, että yleinen kutsu on suunnattu kaikille.


Miten muuten kommentoit vetämiseen liittyen sitä, että Jeesus herättää vedetyn viimeisenä päivänä? Täysin ehdoitta ja täysin varmasti. Näin tässä kontekstissa tuo vetäminen ei ole mitään suostuttelua, vaan siinä todella vedetään pelastukseen perille asti.

Joh 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #28 : 11.07.17 - klo:12:21 »
Tuo Joh.6:35-40 päättyy Jeesuksen sanoihin:

Lainaus
Joh.6:40 "Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Tässäkin kohdassa, ei puhuta pelastettujen ennalta määräämisestä, vaan Jumalan evankeliumin kautta annetusta kutsusta (etsikkoajasta), kaikille ihmisille - tehdä parannus/kääntyä-pois-synnistä ja uskoa Herraan Jeesukseen, kuten Raamattu opettaa. Jumala kutsuu kaikkia parannukseen ja pelastukseen.

Tätä seuraa Jeesuksen antama lupaus: (hänellä) "..on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä"

Raamattu ei missään opeta sellaista, että Jumala olisi määrännyt toiset jo etukäteen pelastukseen, ja toiset kadotukseen. Jumala kutsuu kaikkia rakkaudessaan Poikansa Jeesuksen luo, ja kaikilla ihmisillä on samanlainen mahdollisuus pelastua iankaikkiselta kadotukselta, vain yksin uskossa Herraan Jeesukseen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #29 : 11.07.17 - klo:12:28 »
Jos pysyttäisiin johdonmukaisesti Joh 6:n kontekstissa eikä hypitä muualle Raamattuun.

Eikös monet harhaopit synny juuri siten, että tarraudutaan yhteen kohtaan Raamatussa (joka näyttää opettavan jotain), ja ohitetaan kaikki muut (jotka opettavat jotain muuta)?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell