Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Yleinen keskustelu / Vs: Uskovana työpaikalla
« Uusin viesti kirjoittanut Paulus 16.07.18 - klo:14:46 »
Juu näin on. Olen luultavasti ollut väärässä paikassa väärään aikaan, mut
itse koen kaiken vain hengelliseksi sodankäynniksi.

Olen ehkä allergisoitunut tuolle termille "hengellinen sodankäynti", että saan siitä "näppylöitä". Voi olla, että ymmärrämme sillä eri asioita.
12
Yleinen keskustelu / Vs: Uskovana työpaikalla
« Uusin viesti kirjoittanut Patrik 16.07.18 - klo:10:42 »
Juu näin on. Olen luultavasti ollut väärässä paikassa väärään aikaan, mut
itse koen kaiken vain hengelliseksi sodankäynniksi. Kyllä se siittä kun
koittaa vaan parhaansa tehdä ja olla oma itsensä, niinkun Paulus ja pökkelö
tuossa sanoikin.
13
Raamattupiiri / Vs: Tuomarien kirja
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 15.07.18 - klo:21:07 »
Olen usein miettinyt että mikä oli epäjumalien merkitys ihmisajattelussa.

Kyselin asiaa hieman rukouksessa ja tajusin että tuo lause jo sisällyttää sen olennaisen ongelman: se on IHMISAJATTELUA.
Ja ihmisajattelu johtaa juuri sinne minne ihminen haluaa sen johtaa.
14
Yleinen keskustelu / Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Uusin viesti kirjoittanut Soltero 15.07.18 - klo:19:57 »
Asensin Xiphos-nimisen ohjelman liittääkseni siihen Raamattu Kansalle-käännöksen.
En ymmärrä, miten se tapahtuu.  RK-moduuli on koneellani, mutta en löydä käyttöohjeista neuvoa, miten se liitetään Xiphosiin, jotta RK- käännöstä voisi lukea.
Pitäisi valita ja asentaa moduulin lähde ja moduuli, mutta miten?
15
Raamattupiiri / Vs: Tuomarien kirja
« Uusin viesti kirjoittanut Natanael 15.07.18 - klo:19:48 »
Kultaiset vasikat kopioitiin naapurimaiden epäjumalauskonnoista.

Kultainen kasukka oli väärennetty oikeasta Jumalan asettamasta jumalanpalveluksesta.
Ensinnäkin se oli tehty väärin. Toiseksi siitä itsestään tuli kohde.
16
Raamattupiiri / Vs: Tuomarien kirja
« Uusin viesti kirjoittanut Natanael 15.07.18 - klo:19:05 »
Daanilaiset pitivät omaa pyhäkköään siihen asti kunnes heidät vietiin pakkosiirtolaisuuteen.
En tiedä yhdistyikö tuo leeviläisen papin johtama epäjumalanpalvelus, kuninkaan pystyttämän kultaisen vasikan palvontaan.
Ainakin seudulla oli "hyvät" perinteet.


Tuom.18
29 Ja he antoivat kaupungille nimen Daan, isänsä Daanin nimen mukaan, hänen, joka oli Israelille syntynyt; mutta ennen oli kaupungin nimi ollut Lais.
30 Sitten daanilaiset pystyttivät itsellensä sen veistetyn jumalankuvan; ja Joonatan, Manassen pojan Geersomin poika, ja hänen poikansa olivat daanilaisten sukukunnan pappeina, kunnes maan väestö vietiin pakkosiirtolaisuuteen.
31 He pystyttivät itsellensä sen veistetyn jumalankuvan, jonka Miika oli teettänyt, ja se oli siinä koko ajan, minkä Jumalan huone oli Siilossa.
17
Raamattupiiri / Vs: Tuomarien kirja
« Uusin viesti kirjoittanut Natanael 15.07.18 - klo:19:02 »
Miikan talossa ollut jumala oli Miikan itsensä tekemä. He käyttivät sen päällystämiseen hopeakolikoita jotka Miika oli aiemmin varastanut äidiltään. Miika antoi ne takaisin äidilleen ja siitä ilahtuneena äiskä halusi että tehdään siitä jumala.

Leeviläiselle luvattiin vuoden palkaksi kymmenen hopeasekeliä plus vaatteet ja muu elatus.
Epäjumalan hinnaksi mainitaan kaksisataa hopeasekeliä.
Ei ihan halpa.
18
Raamattupiiri / Vs: Tuomarien kirja
« Uusin viesti kirjoittanut Natanael 15.07.18 - klo:19:00 »
Sandia kirjoittikin samaan aikaan tuosta leeviläisestä.
19
Raamattupiiri / Vs: Tuomarien kirja
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 15.07.18 - klo:18:58 »
Miikan talossa ollut jumala oli Miikan itsensä tekemä. He käyttivät sen päällystämiseen hopeakolikoita jotka Miika oli aiemmin varastanut äidiltään. Miika antoi ne takaisin äidilleen ja siitä ilahtuneena äiskä halusi että tehdään siitä jumala.

Tuom. 17:1
20
Raamattupiiri / Vs: Tuomarien kirja
« Uusin viesti kirjoittanut Natanael 15.07.18 - klo:18:56 »
Vanha käännös sanoo:

27 Ja Gideon valmisti niistä kasukan, jonka hän sijoitti kaupunkiinsa Ofraan, ja koko Israel kulki haureudessa siellä sen jäljessä. Ja se tuli ansaksi Gideonille ja hänen perheellensä

1992-käännös:

27 Kullasta Gideon teki efodi-kasukan kotikaupunkinsa Ofran jumalankuvaa varten. Israelilaiset kävivät palvomassa sitä ja luopuivat Herrasta. Näin kultainen kasukka koitui lankeemukseksi Gideonille ja hänen suvulleen


Mielestäni tuossa on merkittävä ero. Uudempi käännös sanoo, että kasukka tehtiin epäjumalalle. Vanhempi antaa ymmärtää, että kasukka tehtiin ja laitettiin näytteille ja siitä itsestään tuli palvonnan kohde.


Kun Mooses oli Hoorebilla keskustelemassa Jumalan kanssa, Aaron teki kultaisen vasikan ja sitä alettiin palvoa. Vasikka tehtiin korvarenkaista.
Korvilla kuullaan. Israelilaiset alkoivat kuunnella epäjumalia.

Kun Israel jakautui Salomon jälkeen, kymmenen pohjoisen sukukunnan aluetta alettiin sanomaan Israeliksi ja eteläistä aluetta Juudaksi. Temppeli jäi Juudan alueelle.
Poliittisista syistä, mutta tietenkin johtuen myös luopumuksesta, Israelin ensimmäinen kuningas Jerobeam teetti kaksi kultaista vasikkaa. Toinen asetettiin Beeteliin (suomeksi Jumalan talo), toinen Daaniin.

Siinä yhteydessä sanotaan
"Ja tämä koitui synniksi. Ja kansa kulki sen toisen kuvan luo Daaniin saakka"

Miksi nimenomaan toisen kuvan luo?


Kun Aaron erinäisten vaiheiden asetettiin palvelemaan Ilmestysmajassa ylimmäisen pappina, Jeesuksen esikuvana, hänelle teetettiin kasukka. Tuo kasukka oli tietynlainen kertoen esikuvallisesti montaa asiaa. En mene siihen nyt tarkemmin.

Gideon teetti myös kasukan. Se oli inhimillisesti katsoen varmaan aika hieno, koska se oli tehty kullasta, toisin kuin ylimmäisen papin asu.
Gideonin teettämä kasukka tehtiin midianilaisten/ismaelilaisten kultaisista nenärenkaista.
Israelin keskelle tuotiin jumaloitavaksi jotain pakanakansoilta otettua.

Myöhemmin Tuomarien kirjassa kerrotaan, että daanilaiset kaappasivat Miikan talosta kalliin epäjumalan kuvan ja erään toisen kasukan sekä leeviläisen papikseen. He asettuivat paikkakunnalle, jonka nimi oli Lais nimeten sen uudelleen. Tuo paikka oli kuninkaiden aikana tunnettu Daan.

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10