Kirjoittaja Aihe: Jesajan kirja  (Luettu 1138 kertaa)

Poissa sandia

• Moderaattori
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #45 : 16.01.20 - klo:20:32 »
Jesaja 45:23 23.
 Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.
24. Ainoastaan Herrassa - niin pitää minusta sanottaman - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan.
25. Herrassa tulee vanhurskaaksi kaikki Israelin siemen, ja hän on heidän kerskauksensa.

ja Fil.2:10,11

Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,

Ikäänkui resonoivat. En millään löytänyt tuota jaetta Jesajan kirjasta enää, kun en ollut pannut merkille missä luvussa se oli. Löysin sen sitten siten, että etsin Fil. 2:10,11 ja siellä olikin viittaus tuohon Jesajan kohtaan :)
11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Poissa sandia

• Moderaattori
« Vastaus #46 : 16.01.20 - klo:20:35 »
Toinen juttu oli kuolleitten ylösnouseminen Ilmestyskirjassa ja Jesajassa. Nyt en kerkeä etsiä niitä kohtia.

Poissa sandia

• Moderaattori
« Vastaus #47 : 20.01.20 - klo:19:13 »
Ja taas löytyi lause Jesajasta mikä on myös Ilmestyskirjassa.
Jesja 22: 22
" Hän avaa, eikä kukaan sulje,
hän sulkee, eikä kukaan avaa."

Ilm. 3:7

Poissa sandia

• Moderaattori
« Vastaus #48 : 20.01.20 - klo:19:17 »
Toinen juttu oli kuolleitten ylösnouseminen Ilmestyskirjassa ja Jesajassa. Nyt en kerkeä etsiä niitä kohtia.

Ja tässä Jesajan jae ylösnousemisesta.
"Mutta sinun kuolleesai heräävät eloon, heidän ruuminsa nousevat ylös.
Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa.  Jesaja 26:19.

Tuossa ei ole viitettä UTn jakeisiin, mutta kun luin, niin kyllä mulla jotkut jakeet oli niin kuin muistissa.... Nyt en osaa sanoa, mitkä.

Poissa sandia

• Moderaattori
« Vastaus #49 : 12.02.20 - klo:18:45 »
Olen jatkanut vähän kankeasti Jesajan kirjan lukemista. Eilen vaihdoin vuoden 38 käännökseen.  Olen oppinut, tosin jo kauan sitten, että todennäköisesti vuoden 38 käännös on enemmän sananmukaisesti käännetty. Minusta sen anti on selvästi rikkaampaa. Uudessa käännöksessä on niin kuin tulkittu sanamuotoja ja annettu sitten kääntäjien mielestä paras sanonta. Opin tän asian epäsuorasti siten, että kerroin täällä pastorille, että jostain ihmeen syystä lempikäännökseni täällä on New American Bible, mikä on itse asiassa katolisten kääntämä. Se kuulostaa aivoissani aivan samalta kuin suomalainen vanhempi, siis vuoden 38 käännös.

Pastorilla ikäänkuin syttyi lamppu vintillä, ja hän lähes huudahti, että New American raamattu on todella käännetty alkukielestä kaikkein suoraviivaisimmin. Kuten ehkä siis suomalainen vanhempi käännös. :D Siksi se tuntuu niin tutulta.

Poissa sandia

• Moderaattori
« Vastaus #50 : 14.02.20 - klo:17:59 »
Taas on niin samanlaiset kohdat Jesajassa ja Ilmestyskirjassa.

Kaikki taivaan joukot menehtyvät, taivas kääritään kokoon niinkuin kirja, ja kaikki sen joukot varisevat alas, niinkuin lehdet varisevat viinipuusta, niinkuin viikunapuusta raakaleet.

ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
14. ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.

Eli kumpi on kummasta?  ::)

Kummassakin on sama teema: Jumala vihastuu maailman kansoihin.

Poissa Oloneuvos

• Oloneuvoksen kotosivut
« Vastaus #51 : 20.02.20 - klo:11:10 »
Taas on niin samanlaiset kohdat Jesajassa ja Ilmestyskirjassa.

Kaikki taivaan joukot menehtyvät, taivas kääritään kokoon niinkuin kirja, ja kaikki sen joukot varisevat alas, niinkuin lehdet varisevat viinipuusta, niinkuin viikunapuusta raakaleet.

ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
14. ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.

Eli kumpi on kummasta?  ::)

Kummassakin on sama teema: Jumala vihastuu maailman kansoihin.

Ensimmäinen Jesajasta jälkimmäinen Ilmestyskirjasta. Hebrealaiskirjeessä ennustetaan saman suuntaisesti (Hebr. 1:10-12), sillä erolla, että Jesaja ilmoittaa Jahven tekevän sen mutta Hebrealaiskirjeessä Jeesus tekee sen. 

Poissa sandia

• Moderaattori
« Vastaus #52 : 20.02.20 - klo:13:30 »
Eli siis tähän asti Jesajaa lukiessani siellä taustalla on ikään kuin useasti kaikunut Ilmestyskirja. Mielenkiintoista.

Seurakunnassa missä käyn alettiin tutkimaan Ilmestyskirjaa sunnuntain raamattutunnissa (klo 9 aamulla ennen jumalanpalvelusta). Tein päätöksen laittaa sen viikko-ohjelmaani. Olen huomannut että sama toistuu siellä. Pastori viittaa hyvin usein Jesajaan tutkiessamme Ilmestyskirjaa. Olemme vasta ihan alussa.

Nyt kun meillä on "tyhjä pesä", olen ikään kuin saanut oman henkilökohtaisen elämäni takaisin. :) Emme mm. enää valvo kello yhteen tai kahteen aamuyöstä odottaessamme tytön töistä kotiin palaamista tämän siivotessa Kentucky Fried Chicken pikaravintolaa pitkän työvuoron lopuksi. ???
Se alue on hieman epämääräistä, paljon huumekauppaa yms, joten aina vähän peloittaa kun nuori neiti oli siellä viikonloppuisin niin myöhään.

Eli siis on enemmmän vapautta ja myös energiaa keskittyä eri asioihin, kuten raamattutunnille lähtöön klo 9 sunnuntaiaamuna. :)
« Viimeksi muokattu: 20.02.20 - klo:13:36 kirjoittanut sandia »