Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista  (Luettu 880 kertaa)

Poissa TJ

  • Viestejä: 178
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #30 : 08.07.20 - klo:19:13 »
Mistähän syystä me yleensä ajattelemme, että antikristus ja lopun aika tulee meidän aikanamme, tai kenties vähän sen jälkeen?

Johannes kirjoittaa asiasta aivan toisella tavalla:
"Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika."

Tuo "nyt" ei todellakaan taida viitata tähän vuosikymmeneen...
"Antikristus, sananmukaisesti suomeksi Vastakristus. Hänestä puhutaan tällä nimellä vain Johanneksen kirjeissä. Antikristus on henkilö, joka on viimeisinä aikoina tulossa, mutta Antikristuksen henki on kuitenkin ollut vaikuttamassa jo apostolien aikana, joten Antikristus edustaa kielteisten voimien henkilöitymää olematta kuitenkaan sidottu tarkoin määrättyyn henkilöön" (Uusi testamentti lyhyesti selitettynä).

Poissa TJ

  • Viestejä: 178
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #31 : 08.07.20 - klo:22:15 »
Greta Thunberg saattaa olla antikristus?

https://www.youtube.com/watch?v=5FTccWsJR_k

Tuolle on helppo nauraa täällä sivistyneessä Suomessa. Yhdysvalloissa on paljon väkeä, joka ottaa tosissaan.

Kyllähän se Greta tyttönen on ilmestynyt maailmankartalle planeettamme pelastajana, mutta Antikristukseksi hänestä ei ole siitä yksinkertaisesta syystä, että Antikristus, Peto, Väärä profeetta ja Laiton ilmoitetaan Raamatussa maskuliinissa kuten Perkelekin (ho diabolos).

Eikä Gretasta ole maailman pelastajaksi sen paremmin kuin Antikristuksestakaan. Pysytään sanassa tai emme aamunkoittoa näe.
Nykyisin uskonto ja henkimaailmanasiat eivät enää vaikuta nuorten sivistyneiden ja koulutettujen suomalaisten aikuisten elämään. Koska usko ei ole jatkuvasti osa arkeammme, niin silloin se voidaan nopeammin myös unohtaa. Luterilaisesta kirkosta eroaa ihmisiä kiihtyvällä vauhdilla, sillä elämä tuntuu heistä merkitykselliseltä ilman uskontoakin. Uraelämä ja pitkään jatkuva nuoruus bileineen on tärkeämpää kuin henkimaailman asiat antikristuksenkin ollessa vain joku nevöhööd.

Ei nuoruus jatku sen pitempään kuin aikaisemminkaan. Illuusio siitä voi kyllä venyä...............

Mua on usein puhutellut Raamatun jae: " heidän valhekuvansa sinä hylkäät...."

"sinä" viittaa Jumalaan. Se on muistaakseni psalmeissa. Raamatussani oikeassa alakulmassa... ???

Psalmi 73:20 vanhempi käännös, ainakin.
Tuohon maamme nuorten illuusioon ja jälkikristilliseen individualismiin ja hedonismiin eivät Raamatun jakeet vaikuta, mutta se vaikuttaa alhaiseen syntyvyyteen, ja lapsikielteisyyteen lasten tappamiseen kohtuun naisten oikeutena. Se kuvaa hyvin suomalaisten nuorten suhtautumisesta aborttiin. Jos sama tahti jatkuu, niin viimeinen suomalainen syntyy vuonna 2067. Tällaisiin asioihin on mahdotonta vastata politiikalla, jolloin valtiolla on varsin vähän keinoja lisätä suomalaisten syntyvyyttä. Kun synnytyssairaalan synnytysten määrä jää alle tuhanteen vuodessa, niin silloin ollaan Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman rajan alapuolella, jolloin synnytystoiminta on lakkautettava. Vauvakato uhkaa synnytyssairaaloita. Yhä useamman synnytyssairaalan tulevaisuus on epävarma.

https://www.aamulehti.fi/a/24227606

https://yle.fi/uutiset/3-10623146

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 896
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #32 : 09.07.20 - klo:09:48 »
Mistähän syystä me yleensä ajattelemme, että antikristus ja lopun aika tulee meidän aikanamme, tai kenties vähän sen jälkeen?

Johannes kirjoittaa asiasta aivan toisella tavalla:
"Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika."

Tuo "nyt" ei todellakaan taida viitata tähän vuosikymmeneen...

Lainaamassasi kohdassa (1.Joh. 2:18) antikristuksesta puhutaan monikossa ja seuraavassa jakeessa tarkennetaan, että "meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme". Tuossa kysymys on uskosta luopuneista, mutta kuten aikaisemmin totesin Antikristus personoituu yhteen henkilöön ja siksi hänestä käytetään määräävää artikkelia. Näin ei tehdä yllä mainitussa kohdassa antikristuksista. Sen sijaan jakeessa 22 Johannes kutsuu tätä Isän ja Pojan kieltävää henkilöä yksikössä Antikristus (ho antikristos). Antikristuksella ja antikristuksilla on pyhissä Kirjoituksissa ero.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 1693
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #33 : 09.07.20 - klo:11:13 »
Mistähän syystä me yleensä ajattelemme, että antikristus ja lopun aika tulee meidän aikanamme, tai kenties vähän sen jälkeen?

Johannes kirjoittaa asiasta aivan toisella tavalla:
"Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika."

Tuo "nyt" ei todellakaan taida viitata tähän vuosikymmeneen...

Lainaamassasi kohdassa (1.Joh. 2:18) antikristuksesta puhutaan monikossa ja seuraavassa jakeessa tarkennetaan, että "meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme". Tuossa kysymys on uskosta luopuneista, mutta kuten aikaisemmin totesin Antikristus personoituu yhteen henkilöön ja siksi hänestä käytetään määräävää artikkelia. Näin ei tehdä yllä mainitussa kohdassa antikristuksista. Sen sijaan jakeessa 22 Johannes kutsuu tätä Isän ja Pojan kieltävää henkilöä yksikössä Antikristus (ho antikristos). Antikristuksella ja antikristuksilla on pyhissä Kirjoituksissa ero.
1. Joh 2:22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.

Voiko tuosta jakeesta todella päätyä pitkälle vietyyn oppiin yhdestä antikristuksesta ja hänen ilmestymisensä ajankohdasta, vain siksi että antikristus on siinä yksikkömuodossa (mutta ei erisnimenä) ja jakeessa 18 monikossa? Entä jos se onkin niin, että antikristus ei ilmesty yhtenä henkilönä, vaan antikristillisyys ilmenee monissa henkilöissä - niinkuin itse asiassa taitaa aika paljon jo ilmetä monissa näennäisesti kristityissä?

Olisin sitä mieltä, että kannattaa avata silmät ja katsella ympärilleen eikä vain odottaa opin mukaista tulevaa antikristusta...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5881
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #34 : 09.07.20 - klo:12:41 »
Käsitykseni joistakin hengellisistä ja raamatullisista kysymyksestä on usein joko/tai -ajattelun sijasta sekä/että. Esim. kastekysymys aiheuttaisi paljon vähemmän riitoja, jos se ymmärrettäisiin samalla periaatteella. Sori, ei tehdä tästä kastevääntöä.  :-[ 
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 896
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #35 : 09.07.20 - klo:12:50 »

Voiko tuosta jakeesta todella päätyä pitkälle vietyyn oppiin yhdestä antikristuksesta ja hänen ilmestymisensä ajankohdasta, vain siksi että antikristus on siinä yksikkömuodossa (mutta ei erisnimenä) ja jakeessa 18 monikossa? Entä jos se onkin niin, että antikristus ei ilmesty yhtenä henkilönä, vaan antikristillisyys ilmenee monissa henkilöissä - niinkuin itse asiassa taitaa aika paljon jo ilmetä monissa näennäisesti kristityissä?

Olisin sitä mieltä, että kannattaa avata silmät ja katsella ympärilleen eikä vain odottaa opin mukaista tulevaa antikristusta...

Johanneksen opetus Antikristuksesta lähtee siitä, että samoin kuin Kristus on yksi samoin Antikristus on yksi. Häntä edeltää antikristuksen hengessä toimivia joita Jeesuskin nimittää vääriksi kristuksiksi (ja näitähän on monia nytkin ympärillämme joita nimitetään voidelluiksi eli kristuksiksi. Kuitenkin Jeesus opetti mm. näin: "Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan." Antikristuksesta on kohtalaisen paljon Raamatussa opetusta. Niin ainakin itse ymmärrän, että tuolla Antikristuksella on Raamatussa monta nimitystä (Peto, Laiton ym.). Useat kommentaarit selittävät yllä tummentamieni Jeesuksen sanojen viittaavan Antikristukseen ja sekin on yksikössä. Samoin käsitän Herran ilmoittavan Jesajan kautta juutalaisten tekevän liiton kuoleman ja tuonelan kanssa, joka liitto ei tule kestämään. Jesaja 28:15-18.

Selvyyden vuoksi tahdon vielä sanoa, että minä en odota Antikristusta vaan Jeesusta Kristusta, joka on minut lunastanut ja syntini sovittanut ja joka on luvannut palata takaisin maailmaan samalla tavalla kuin Hänet täältä pois vietiinkin (Apt. 1:10-11). Vertauksissaan Jeesus kertoi palaavansa kuninkaana ja hallitsevansa maailmassa. Häntä minä odotan saadakseni tunnustan: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1693
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #36 : 09.07.20 - klo:14:17 »
Antikristus-aiheesta on kirjoitettu paljon, itse tutkin mieluummin vain sitä mitä Raamattu sanoo asiasta, mutta en ole aikeissa tehdä asiasta väitöskirjaa enkä sotaisaa keskustelua  ;)

Taidan nähdä nämä asiat eri kantilta kuin Oloneuvos, mutta haetanneeko tuo. Pauluksen neuvon mukaan, ei tehdä tästä vääntöä.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4335
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #37 : 09.07.20 - klo:16:15 »
Sandialle vastaan; että opetus uskovien tempauksesta Karitsan hää aterialle; jonka jälkeen juutalaiset vievät evankeliumia 144 000 voimin on ainakin Syväntöjen perheiden kautta hyvin tuttu ja tietyllä tapaa yleinen.
Juutalaiset on kerätty ympäri maailmaa takaisin Pyhään maahan Raamatun lupauksen mukaan ja osaavat lukuisia kieliä näin ollen.
He vievät vielä antikristuksen aikanakin Evankeliumia eteenpäin.

Kaarlo Syväntö perheineen lähti Herralta saamansa näyn ja kutsun mukaan juuri itsenäistyneen Israeliin Raamattutyöhön, jota nyt vanhuuden kynnyksellä olevat lapset perheineen jatkavat.

Natanaelille. Sartolan opetuksessa on paljon sellaista välillä paksulla pensselilläkin väritettyä; minkä vuoksi jätin kirjat lukematta.
Yhden eli ensimäisen olen tainnut lukea ilmestyessään kauan sitten; sekä puheita kuuntelematta.
Perusopetus on mielestäni ok. Väritykset eivät.

Raamatun mukaan ei ole ketään kenelle juutalaiset voisivat viedä evankeliumia.

25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,


Tuon jakeen perusteella pakanain luku tulee täyteen. Se luku on täysi silloin, kun Jeesus saapuu. Sen jälkeen on ihan turha saarnata kenellekään.


Toiseksi: tuossa jakeessa todetaan, että Israelia on kohdannut osaksi paatumus.
Se tarkoittaa sitä, että eivät kaikki juutalaiset ole paatuneita, vaan ovat osa seurakuntaa.


Osan paatumus ja toisen osan paatumattomuus kestää loppuun asti. Siihen hetkeen asti kunnes pakanain luku on täysi. Sen jälkeen ei ole kenenkään mahdollista pelastua.
Vihan maljat kaadetaan ja tämä aikakausi on loppu.



Oksastamiseen liittyen kannattaa lukea jae tarkasti:

Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.

Eivät kaikki juutalaiset pelastu. Vain ne pelastuvat, jotka eivät jää epäuskoonsa
Aiemmassa jakeessa sanotaakin

"Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan."


Jäännös, ei kaikki.
« Viimeksi muokattu: 09.07.20 - klo:20:22 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4335
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #38 : 09.07.20 - klo:16:26 »
Ilmestyskirja ei puhu antikristuksesta mitään.


Se puhuu pedoista.

Pedot ovat selvästi vertauskuvallisia.

Ensimmäinen peto nousee merestä. Meri kuvaa Raamatussa kansoja. Kruunujen ja päitten lukumäärät 7 ja 10 viittaavat siihen, että kaikki kansat palvovat lohikäärmettä.

Toinen peto nousee maasta. Se kuvaa kaikkia ja kaikkien aikojen uskonnollisuutta ja uskonnollisia järjestelmiä - uskon nimellä kulkevaa, mutta sellaista mikä ei ole aitoa uskoa.
Toinen peto yrittää näytellä Karitsaa, mutta se puhuu kuin saatana.


"minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme."
« Viimeksi muokattu: 09.07.20 - klo:20:06 kirjoittanut Natanael »

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2688
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #39 : 09.07.20 - klo:17:53 »
Joo huomasin tuo kuvauksen toisesta pelosta lukiessani ilmestyskirjaa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4335
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #40 : 09.07.20 - klo:20:41 »
Mä ihmettelen suuresti tuota kertomusta, että juutalaiset evankelioisivat maailman seurakunnan lähdettyä.


Kun joku luku on täysi, siihen ei voi lisätä  enää mitään.
Kun pakanain luku on täysi, yksikään pakana ei voi enää pelastua. Jos voisit pakanain luku ei olisi täysi.

Toinen kumma juttu mikä aiheutuu tuosta tarinasta merkitsisi sitä, että Pyhä Henki ei olisi Karitsan häissä.
Kukaan ei voi pelastua ilman Pyhää Henkeä. Jos juutalaisten evankelioinnin tuloksena, joku pelastuisi, se tarkoittaisi, että Pyhä Henki on maan päällä.


Tuo oppi johtaisi myös siihen, että Pyhä Henki jäisi pois tempauksesta maan päälle olemaan.
Vaihtoehtoisesti juutalaiset tulisivat uskoon ilman Pyhää Henkeä.

Kaikki tuo omituisuus vain siksi, että jollekin tulevaisuuden juutalaisten osajoukolle annettaisiin toinen mahdollisuus pelastua ja, että heille voitaisiin hetkeksi antaa maapläntti. Se maapläntti sitten tuhottaisiin hetken päästä tulella, jotta saadaan uusi maa.

-

144000 on symbolinen luku niin kuin muutkin luvut Ilmestyskirjassa.

12*12*10*10*10


Jokainen uskova on sinetöity, ei vain joku tuleva porukka.

Ilmestyskirjan sukukuntaluettelo ei vastaa Jaakobin poikia eikä heidän ikäjärjestystään.

Ymmärtääkseni sukukunnat kuvaavat erityyppisiä uskovia ja toisaalta näkökulmaa, ketkä ovat pelastettujen joukossa.
Daan ei ole joukossa. Daanilaiset kulkivat Jordanin yli, mutta he olivat kohta sen jälkeen epäjumalan palvelijoita loppuun saakka.



Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2688
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #41 : 09.07.20 - klo:21:43 »
Niin, tuo oli se keskeinen juttu mitä ihmettelin.

Mutta tuosta toisesta pedosta ja antikristuksesta. Voisi ajatella myös niin, että KOSKA Ilmestyskirjassa ei puhuta antikristuksesta, niin se juuri osoittaisi, että samasta henkilöstä tai jonkinlaisesta hallintavallasta olisi puhe. Tai ainakin ovat kytköksissä toisiinsa.

Ilmestyskirjan kuvaukset kahdesta pedosta antoi minulle vaikutulman, että olisi kyse jonkinlaisesta systeemistä, ei yksittäisestä henkilöstä. Eli se puhuisi sitten sen puolesta että ovat jollain tapaa eri juttu, vaikka samasta lähteestä heidän/niiden motivit ovat lähtöisin.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4335
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #42 : 09.07.20 - klo:23:21 »
Miksi Ilmestyskirja olisi kirjoitettu ajat sitten olleille ja menneinä seurakunnille sisältäen jotakin mikä koskisi hyvin pientä joukkoa tulevaisuudessa.


Johanneksen kirjeissä kerrotaan, että antikristuksia oli jo silloin.
Heitä on ollut sen jälkeenkin.

Myös pedot ovat toimineet saatanan ohjauksessa jo alusta asti.


-

Täällä on vanha samanaiheinen keskustelu:

http://puimatanner.net/index.php?topic=779.0


Poissa Taisto

  • Viestejä: 1693
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #43 : 10.07.20 - klo:09:17 »
Miksi Ilmestyskirja olisi kirjoitettu ajat sitten olleille ja menneinä seurakunnille sisältäen jotakin mikä koskisi hyvin pientä joukkoa tulevaisuudessa.


Johanneksen kirjeissä kerrotaan, että antikristuksia oli jo silloin.
Heitä on ollut sen jälkeenkin.

Myös pedot ovat toimineet saatanan ohjauksessa jo alusta asti.


-

Täällä on vanha samanaiheinen keskustelu:

http://puimatanner.net/index.php?topic=779.0
Hyvä että laitoit tuon linkin vanhaan keskusteluun. Pitääkin tutkia sitä kaikessa rauhassa. Myönnettävä on, että monet kirjat ja puheet takoivat aikanaan mieleeni tietynlaisen käsityksen näistä asioista, ja ne ovat edelleen jossakin sielun perukoilla roskana häiritsemässä. Jatkan siivousta...
« Viimeksi muokattu: 10.07.20 - klo:09:40 kirjoittanut Taisto »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1573
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #44 : 10.07.20 - klo:13:49 »
Jatkukoon keskustelu Sartolan opetuksista, mutta sujautan pienen kommentin väliin.

Eilen juuri tätä ketjua lukiessani mietin hieman samansuuntaisia asioita kuin Taisto tuossa edellä. Minua ei häiritse ollenkaan se, että näistä lopun aikojen asioista keskustellaan ja hyvässä hengessä väitelläänkin. Monien itseäni tunnollisempien Raamattua tutkivien "berealaisten" ajatukset suorastaan rakentavat tai vähintäänkin laittavat pohdiskelemaan omia pinttyneitä aivoituksia.

Tunnustan tässä samalla sen, että oma lähestyminen eskatologisiin asioihin on nykyisin varsin pelkistettyä mallia (johtuen varmaankin varsin pelkistetyistä kyvyistäni). Yritän pitää mielessä sen, että Jeesus tulee takaisin. Sen kautta tiirailen maailman tapahtumia, ihmisten opetuksia ja omaa elämääni. Jos se asia ei ole jonkun lopun ajoista opettavan sanoman ytimessä, niin todennäköisesti en jaksa kamalan kauan kuunnella.

Se ei riitä minulle, että sivulauseessa kyllästyneesti mainitaan Jeesuksen tietysti palaavan ja sitten jatketaan millintarkkaa opetusta muista lopun ajan tulevista tapahtumista. Samoin kuin minulle ei riitä se, että evankeliumi - sana rististä - vilautetaan nopeasti, että päästään perustelemaan vakuuttavasti muut opilliset näkemykset.

Nuo asiat eivät mielestäni ole opin ja opetuksen alkeita (Jeesuksen ristin työ ja Jeesuksen palaaminen) vaan aina tärkeitä ytimiä. Liian usein ne kuitenkin lähes ohitetaan tylsinä itsestäänselvyyksinä, koska on niin kiire päästä paasaamaan mieltä kiihottavimmista asioista.

Ymmärrys ei siis ole pahasta, mutta olkoon mielessä kuitenkin se, että tapahtui mitä tapahtui, niin Jeesus palaa.
Ihmisroska