Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53438 kertaa)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #255 : 05.01.24 - klo:14:49 »
Niin,eivät nuo ajat, mistä 1. Mooseksen kirjassa kerrotaan, ole mitenkään "vähemmän syntisiä" kuin mikään muukaan aikakausi.
Ajattelen, että moniavioisuus on lähinnä sama kuin jälkikristillisessä maassa avioerojen ja uudelleenavioitumisen yleisyys.

Se, että Jumala kutsui Aabrahamia lähtemään omasta maastaan ja kulttuuristaan johonkin ihan uuteen ainoastaan uskon perusteella oli aika ihmeellistä. Ja Jumala antoi hänelle lupauksen, että hänen jälkeläisistään nousee joku, jonka kautta kaikki kansat tulevat siunatuksi on myös ihmeellistä.

Ja kuten mainitsit, ei näiden ihmisten elämä ollut mitenkään hirveän pyhää.  Jotenkin on varmaan helposti olettaa.  että Raamatussa kerrotut ihmiset olisivat jotenkin vähemmän syntisiä tai jotain.
« Viimeksi muokattu: 05.01.24 - klo:14:59 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #256 : 10.01.24 - klo:13:50 »
Mietin hieman, mitä tarkoitti 1933/1938-käännöksessä kohdassa 1. Mooseksen kirja 29:17:

Lainaus
Ja Leealla oli sameat silmät

Sameudesta tuli lähinnä mieleen vain jokin kuvankäsittelyohjelman blur-toiminta (sumennus).

Mutta tämä selvisikin aika hyvin muista käännöksistä tuolla Raamattu.uskonkirjat.net-sivustolla (linkki):

1992-käännöksessä:
Lainaus
Lealla oli lempeät silmät

Young's literal -käännöksessä:
Lainaus
and the eyes of Leah are tender,

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #257 : 10.01.24 - klo:14:00 »
Onpas erilainen käännös.  ???

Olen juuttunut 2. Mooseksen kirjassa niihin tilanteisiin, missä Jumala ilmestyi Moosekselle ja sanoi että hän on nähnyt kansansa sorron ja että hän "tulee alas" vapauttamaan heidät.

1. Mooses 3:7-8. " sen tähden olen astunut alas vapauttamaan heidät"

Tuo kohta jotenkin koskettaa minua ja jään pohtimaan sitä.
Jumala näkee ihmisen tilanteen, missä muut sortavat häntä.
Jumala tulee ikäänkuin ihmisen tilanteeseen ja vaikuttaa sen, että sorto loppuu.

Olen kokenut tuon tilanteen itse ainakin kaksi kertaa elämässäni hyvin konkreettisesti..

Poissa Korpima

« Vastaus #258 : 10.01.24 - klo:14:10 »
Näitä hieman samanlaisia tai -tyylisiä kohtiahan on ymmärtääkseni/muistaakseni Raamatussa, ainakin tulee mieleen vuorisaarnan julistukset. Onneksi Jumala on hyvä ja voi auttaa ihmisiä tilanteissaan!

Tänään oli myös päivän lehdessä Sana-palstalla Jes 61:1:

Lainaus
Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleitten kirpoamista

Viitteitä tuolla https://raamattu.uskonkirjat.net/ -sivustolla edellisestä kohdasta myös esim. paikkaan Luuk. 4:18:

Lainaus
Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen

Lisäksi Matt. 11:5:

Lainaus
Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.

Jumala on siis toimiva Jumala, joka voi auttaa maan matosiakin - sorrettuja, köyhiä, vankeja, rampoja jne.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #259 : 10.01.24 - klo:15:13 »
Katos, joo niin onkin samantapaisia kohtia.  :)

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #260 : 10.01.24 - klo:18:08 »
Onpas erilainen käännös.  ???

Olen juuttunut 2. Mooseksen kirjassa niihin tilanteisiin, missä Jumala ilmestyi Moosekselle ja sanoi että hän on nähnyt kansansa sorron ja että hän "tulee alas" vapauttamaan heidät.

1. Mooses 3:7-8. " sen tähden olen astunut alas vapauttamaan heidät"

Tuo kohta jotenkin koskettaa minua ja jään pohtimaan sitä.
Jumala näkee ihmisen tilanteen, missä muut sortavat häntä.
Jumala tulee ikäänkuin ihmisen tilanteeseen ja vaikuttaa sen, että sorto loppuu.

Olen kokenut tuon tilanteen itse ainakin kaksi kertaa elämässäni hyvin konkreettisesti..

Jumala astui ensin alas vuorelle, sitten Ilmestysmajaan, myöhemmin temppeliin, sitten ihmisenä maan päälle ja viimeiseksi Pyhän Hengen kautta uskovan sydämeen.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #261 : 11.01.24 - klo:13:39 »
Niin, itse en tarkoittanut viestiäni teologiseksi päätelmäksi, vaan viittasin ihan Jumalan apuun tavallisen elämän eri tilanteissa.

Pari kuukautta sitten huomioni osui sitten niihin kohtaan, missä on selvästi, että Jumalalta tulee apu. Kun tuota teemaa rupesin seuraaamaan totesin, että se on selvästi ilmaistu Raamatussa useassa kohdassa.
Herralta voi pyytää apua ja Raamatun mukaan hän auttaa.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #262 : 11.01.24 - klo:15:12 »
Avun pyynnosta tuli mieleen. Ainakin itse huomaan, etta avun pyytaminen ei ole kovin helppoa.
Voidaakseen pyytaa anteeksi minun on tunnustettava, etta olen heikko ja kykenmaton yksin ratkaisemaan kyseessa olevaa tilannetta.
Siksi huomaan taipumuksen valttaa avun pyytamista, mika sitten puolestaan ei ole viisasta.
Tasta on hauska nettivitsi, uskaltanen laittaa sen tanne.

Ikava kylla se ei ole suomeksi, ainakaan se versio minka itse olen loytanyt.

https://www.youtube.com/shorts/l_POy66Xa8g

Poissa Korpima

« Vastaus #263 : 11.01.24 - klo:15:21 »
Avun pyynnosta tuli mieleen. Ainakin itse huomaan, etta avun pyytaminen ei ole kovin helppoa.
Voidaakseen pyytaa anteeksi minun on tunnustettava, etta olen heikko ja kykenmaton yksin ratkaisemaan kyseessa olevaa tilannetta.
Siksi huomaan taipumuksen valttaa avun pyytamista, mika sitten puolestaan ei ole viisasta.

Näinhän se menee. Jotenkin tuntuu, että Jumalalle on helpompi tunnustaa avun tarve (ja väärässä olokin), mutta muille ihmisille vaikeampi. "Kulissit pystyssä."

Tuli jatkoksi edelliseen mieleen Kummelin "ei tartte auttaa" -sketsit, esim. https://www.youtube.com/watch?v=oVke33lnFYs

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #264 : 11.01.24 - klo:15:23 »
Olen huomannut, etta mina kipuilen myos selvan avunpyynnon kanssa kun on kyse siita, etta olisi viisasta pyytaa Jumalalta apua.

Jotenkin rukoileekin sillai kierrelen ja kaarrelen, mutta en selvasti tunnusta itselleni enka Jumalalle etta tarviin apua.

Joo hyva "ei tartte auttaa"sketsi :)

Katsoitko mun lyhyen linkin lopun? Vitsi sekin. :)

Poissa Korpima

« Vastaus #265 : 11.01.24 - klo:15:32 »
Vaikea soosi juu.  :D

Olen ruoanlaitossa sivistymätön, enkä tiedä mistä aineesta on kyse.

Poissa pax

« Vastaus #266 : 11.01.24 - klo:19:06 »
Minun on erittäin vaikeaa pyytää apua.

Poissa HelenaM

« Vastaus #267 : 11.01.24 - klo:22:16 »
Olen kokenut ratkaisevan paljon Jumalan apua. Se tulee myös yllättävällä tavalla, jota ei osannut odottaa, eikä ottaa huomioon. Avun tarpeeni on jatkuvaa.

Poissa pax

« Vastaus #268 : 11.01.24 - klo:22:42 »
Samoin kyllä Jumalalta pyydän varmaan päivittäin.

Poissa Korpima

« Vastaus #269 : 12.01.24 - klo:13:57 »
Jumala astui ensin alas vuorelle, sitten Ilmestysmajaan, myöhemmin temppeliin, sitten ihmisenä maan päälle ja viimeiseksi Pyhän Hengen kautta uskovan sydämeen.

Tuli mieleen, että mitenkähän Pyhä Henki toimi jo Vanhan testamentin puolella? Ainakin kuningas Daavid oli saanut Pyhän Hengen ja oletettavasti profeetat, mutta miten muuten? Eli ehkä ei muuten? Vai miten?

Muistaakseni VT:n puolella ei mainintoja kovin paljon ollut Pyhää Henkeen liittyen (voin olla väärässäkin; mutta ainakin taisi olla että Pyhä Henki oli luomistyön yhteydessä vetten yllä tai jotenkin sinnepäin).

Helluntainahan tapahtui sitten vasta UT:n puolella laajempi Pyhä Hengen vuodattaminen ymmärtääkseni.
« Viimeksi muokattu: 12.01.24 - klo:14:10 kirjoittanut Korpima »