Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53432 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #300 : 01.02.24 - klo:14:27 »
Lueskelin apostolien tekoja ja tulihan jälleen esille, miten voimakas motivoija uskonto on. Ihmisiä vainotaan, yritetään vähän väliä tappaa (Paavaliakin) ja kaikenlaisia konflikteja syntyy.

Hengelliset/uskonnolliset tekijät siis varmaankin ovat tärkein ihmisen motivoiva tekijä, jos siis uskoo (Charlton taisi näin kommentoida). Jos ei usko, niin kaikki muuttuu helposti merkityksettömäksi tai lyhyen tähtäimen toiminnaksi.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #301 : 01.02.24 - klo:19:11 »
Niin, Paavalikin aikaisemmin oli uskonnollisen oikeaoppisuuden kiihkea puolustaja ja siksi oli krisittyjen vainojen puolella ja halusi eliminoida kristityt. Jeesus konfrontoi hanta tosi rajusti.
Ja ilmeisesti Paavali todella vakuuttui Jeesuksesta sen seurauksena.

Poissa Korpima

« Vastaus #302 : 01.02.24 - klo:19:22 »
Varmaan tietyllä tavallahan Paavali oli aina Jumalan puolella ja kiihkoili Jumalan puolesta. Ensin puhtaan "vanhakantaisen" uskon puolesta, vääräoppisia kristittyjä vastaan - myöhemmin hänen käsityksensä vain Jeesuksen roolista muuttui. Ja hänestä tuli apostoli. Eli eräänlainen "dynaaminen tekijämies" siis, jolla riitti draivia uskonnon edistämiseen. Ensin vain hänellä ei ollut hyvää käsitystä kristinuskon totuudesta.

En nyt tiedä sitten, onko koskaan toisten vainoaminen uskonnon takia hyvä juttu. Toisaalta VT:ssä joskus kirjoitettiin, että väärät profeetat esimerkiksi, jotka johtavat harhaan, pitää tappaa. Joten ehkä Paavali noudatti kirjoituksia ymmärryksensä mukaan, osui vain arviossaan kristinuskosta vikaan.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #303 : 03.02.24 - klo:16:15 »
Juu totta. Ja se että hän tunsi Vanhan Testamentin jo alusta lähtien niin läpikotaisin, hänen oli "helppo" oppia Herralta, että kirjoitukset puhuivat Jeesuksesta.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #304 : 03.02.24 - klo:17:29 »
Kiva yhteensattuma! :) Edelliset viestit liittyvät lähes saumattomasti teemaan mikä on mielessäni.
Luin Johanneksen evankeliumista kohtaa missä kerrotaan Johannes Kastajan toiminnasta.
.

Joh. 1:33
Lainaus
. Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.

Eli Johannes kastaja kertoo tuossa hengellisestä kokemuksestaan. Jumala puhui hänen sydämelleen ja avasi hänet ymmärtämään, kuka Jeesus on.

Tuosta on pakko tehdä se johtopäätös, että Jumalan Henki voi puhua ihmiselle suoraan.
Ja onhan siitä paljon muitakin esimerkkejä, mutta jotenkin pisti silmään.

Yllä oli juttua Paavalista, miten hyvin hän tunsi Kirjoitukset ja miten se varmaan auttoi häntä ymmärtämään, että Jeesus oli Messias.
Mutta hänkin kertoi voimakkaasta hengellisestä kokemuksesta, minkä kautta hän alkoi ymmärtää evankeliumia ja sitten tuli merkittäväksi opettajaksi meillekin.

Eli tätä ei kutsuta mystiikaksi, se on vain kristinuskoa.

Poissa Korpima

« Vastaus #305 : 17.02.24 - klo:11:53 »
Olen lukenut toisesta Mooseksen kirjasta (2. Moos.:36) ilmestysmajan rakentamisesta ja muista tarvevälineistöstä. Tässä kyllä kaipaa parempaa mielikuvitusta/visualisointikykyä (silmät lasittuu, kokonaiskuvaa ei muodostu). Ja yksi kuva voisi olla arvokkaampi kuin tuhat sanaa. Olen kyllä nähnytkin taiteilijoiden piirroksia näistä VT:n rakennuksista.
« Viimeksi muokattu: 17.02.24 - klo:15:46 kirjoittanut Korpima »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #306 : 17.02.24 - klo:15:39 »
Juu sitä kohtaa on aika erikoista lukea.
Ainoa mitä siitä ikäänkuin opin, on että sen piti olla täysin Jumalan suunnitelman mukainen, jokainen pieni yksityiskohta. Se tuli ikäänkuin täysin taivaasta. Jumala oli se, joka määritteli täysin sen kohtenkstin missä hän ilmestyy ihmisille.
Varmaan olet huomannut, että Kirje Hebrealaisille selittää Vanhan Liiton ikäänkuin Uuden Liiton kuvana.
Se on aika mielenkiintoinen selitys Hebrealaiskirjeessä.

Uusi Liitto oli samanlainen. Jumalan täysin määritteli sen miten hän voi lähetyä ihmistä: Jeesuksen ristinkuolema.

Poissa Korpima

« Vastaus #307 : 17.02.24 - klo:15:49 »
Itselleni tuntuu jäävän aika huonosti mieleen, mitä missäkin Raamatun osassa on. Jos vaikka joku kysyisi, mitä tuolla heprealaiskirjeessä on, niin vähän muistaisin. Mutta jotakin kyllä tallentuu aivoihin jossakin järjestyksessä. Ja tiedän sentään esim. jo VT:n ja UT:n eroja.  :)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #308 : 17.02.24 - klo:15:55 »
Pikkuhiljaa Raamattu hahmottuu. Hebrealaiskirjeessä on todella palvon viittauksia Vanhaan Liittoon.
Sitä voi vaikka siinä ohella katsella kun lukee Vanhan Liiton juttuja.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #309 : 17.02.24 - klo:16:03 »
Ihan vaan lyhyesti kerron tässä Psalmin 119 jakeen, mikä jotenkin selkeytti ajatuksiani eilen aamulla ennen töihin lähtöä.

Psalmi 119:96 "Kaikella täydellisellä on rajansa - sen olen nähnyt - mutta sinun käskysi ovat ylen avarat"

Tuosta ei tietenkään saa kuvaa, mihin "täydelliseen" kirjoittaja viittaa, mutta siinähän on "kaikella täydellisellä", tajusin juuri  :D

Jotenkin ajattelen, että missä sitten näkeekin "täydellisyyttä", sillä on aina rajat mihin se täydellisyys loppuu.
Eli ei oikein olekaan täydellistä täydellisyyttä.

Mutta on asioita tai ihmisiä jotka voivat luoda sellaisen kuvan, että se tai hän on täydellinen jollain tapaa. Ja aina täydellisyyden rajat tulevat vastaan.

Jumalan sana on vapaa tuosta täydellisyyden rajoittuvuudesta.  ::)

Hieman abstraktiksi jäi.  :-\

Poissa Korpima

« Vastaus #310 : 17.02.24 - klo:17:05 »
Itse en kylläkään ole ajatellut, että täällä olisi juuri mikään täydellistä. Mutta enpä tiedä, ehkä jonkinlaista täydellisyyttä voi löytyä paljonkin.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #311 : 17.02.24 - klo:17:20 »
Tuo kohta jotenkin sopi niihin tilanteisiin missä olin töissä tällä viikolla.

Tavallaan pieniä harmittavia juttuja. Yritin monta kertaa ottaa selvää tietyn jutun valmistelutavan.
Vähän huono ilmaus.
Olen saanut 3 täsmällistä ohjetta, miten se pitäisi suorittaa, ja kaikki kolme henkilöä ovat esiintyneet asian ekspertteinä. Kaikki 3 ohjetta olivat erilaisia.
Sitten kun tottelin hallinnon neuvomaa tapaa, sain joku päivä sen jälkeen palautteen sihteeriltä, että hän ei edes vaivautunut viimeistelemään asiaa, koska hänen ei olut annettu ensin tehdä jotain sitä ennen. En jäänyt kysymään että mitä hän sillä dokumentilla oli tehnyt. ???

Sitten tällä viikolla taas piti luoda sellainen asiakirja. Kaikki meni hyvin siihen asti kun toissa aamuna menin sitten töihin ja koska nyt kaikki olivat töissä saatoin tehdä asian loppuun.
Mutta jostain kumman syystä joku toinen oli ehtinyt ennen minua. Kummallisinta oli, että kukaan ei tiennyt kuka se oli, mitä ihmettä oli tapahtunut . ::)

Kysyin pomolta, että mitä oli tapahtunut. Hän vastasi jotenkin, että ei kun pitää tehdä......................mutta ei lopettanut lausetta.

Kaikki vakuuttivat että he tietävät miten asia pitää tehdä, mutta kukaan ei tiennyt miten asia oli siinä vaiheessa missä oli.
Ja luulin, että se kaikki oli minun vastuuni.

En muista ikinä olleeni pahalla päällä töissä koko elämäni aikana, mutta totesin, että olin kiukkuinen.

Närkästyneenä sanoin, että okei se on noin, ja onhan tuossa tosi iso liuta allekirjoituksia.
Kummallisinta oli, että minä olin sen dokumentin valmistellut ja olin hankkimassa allekirjoituksia, mutta jostain ihmeen onkalosta joku nimeämätön henkilö oli saanut sen käsiinsä ja ikäänkuin tehnyt sen puolestani. Mutta siinä versiossa ei ollut minun allekirjoitustani. :-\

Päätin että okei se on tehty ja arkistoitu, en viitsi enää jatkaa siitä.

Eli kaikki esiintyivät "täydellisinä", mutta kaikki neuvoivat yhdestä ja samasta asiasta toisiaan vastakkaisesti.

Paljon oli täydellisyyttä mutta itse asiassa koko juttu oli täysin discombobulated

Tuo Raamatun lause rauhoitti mieleni. Onneksi.

Eräs 11 vuotias tyttö käytti kerran tuota punaisella kirjoittamaani sanaa. En tiennyt mitä se merkitsi, vaikka se milta sana kuulosti jo tavallaan viittasi sen tarkoitukseen. Minusta on hauska käyttää sitä sanaa.  ;D

Suomeksi hämmentynyt, mutta minusta se viittaa sekasotkuiseen tilanteeseen.
« Viimeksi muokattu: 17.02.24 - klo:17:27 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #312 : 17.02.24 - klo:17:49 »
Juu, jonkun ihmisen täydellisyys saattaa olla ihan erilainen kuin toisen.  Maailma - tai oma pää - tuntuu usein olevan verrattain discombobulated. Ei muuta kuin disko soimaan: Stayin' Alive jne...  :)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #313 : 17.02.24 - klo:18:20 »
Juu selvästi tuon yksinkertaisen dokumentin luonti ja allekirjoitusten hankkiminen ei ilmeisesti sisälly täydellisyyden vaatimukseen. ???

:D

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #314 : 19.02.24 - klo:20:31 »
Olen ollut melko hidas lukemaan 2. Mooseksen kirjaa. Vihdoin pääsin kohtaan, missä israelilaiset lähtivät Egyptistä.
Egyptilaiset kokivat kovia rangaistuksia ja israelilaiset lähtivät kohti luvattua maata.
Jotenkin lähes järisyttävä ajatus on se, että israelilaiset olivat myös samaa syntistä ihmiskuntaa kuin kaikki muu ja silti Jumala valitsi itse asiassa ilmaista itsensä heidän kauttaan.
Ja synti oli se suurin asia mikä oli aina ikäänkuin se mihin he kompastuivat.

Kun he saivat 10 käskyä , lähes kaikki käskyt alkoivat sanalla "Älä".
Se jo heti alkukättelyssä osoitti, että he olivat rikkoneet niitä käskyjä vastaan jo.
Siis 10 käskyä oli ikäänkuin negatiivinen sisällöltään.
Se ei kuvannut pyhyyttä, vaan listan kieltoja ja muistutuksia.

Ja silti Jumala otti heidät ja johti heitä.
Mutta hän määräsi kaikki uhritoimitukset synnin sovitukseksi.
Vaikka sitten Hebrealaiskirjeessä selvästi on, että eläinuhrit olivat vain muistutut synneistä.