Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53398 kertaa)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #465 : 16.09.25 - klo:22:47 »
Luin illalla Markuksen lukua 3 ja tämä jae pysäytti minut!

28. Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;

Herra itse sanoo, että kaikki synnit, kaikenlaiset synnit annetaan anteeksi ihmisten lapsille.
Se on valtava lupaus Kaikkivaltiaalta Jumalalta!

Kiitos Herra!

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #466 : 28.11.25 - klo:21:13 »
Luin Johanneksen evankeliumia ja nämä Jeesuksen sanat tekivät syvän vaikutuksen. Tuon ohi  on niin helppo mennä, vaikka siinä Jeesus sanoo meille jotain hyvin rakastavaa

"Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö."
« Viimeksi muokattu: 28.11.25 - klo:21:18 kirjoittanut sandia »

Poissa Olli

« Vastaus #467 : 08.12.25 - klo:17:23 »
Sananlaskut 31

Lemuelin sanat

Lemuelin, Massan kuninkaan, sanat, joilla hänen äitinsä kasvatti häntä.
Mitä, poikani; mitä, kohtuni poika; mitä, lupausteni poika?
Älä anna voimaasi naisille, vaellustasi kuningasten turmelijatarten valtaan.
Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda
eikä ruhtinasten kysellä: "Missä väkijuomaa?" Muutoin hän juodessaan unhottaa,
mitä säädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko.
Avaa suusi mykän hyväksi, oikeuden hankkimiseksi kaikille sortuville.
Avaa suusi, tuomitse oikein, hanki kurjalle ja köyhälle oikeus.

Hyvin monet elävät tuomitsevat alkoholin syntinä ja sivuavat kyseisen sananlaskun. Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että Jeesuksen ensimmäinen ihme tapahtui Kaanaan häissä ja liittyi viiniin. Olen uusi jäsen tällä palstalla ja tämä on minun avaukseni rakentavassa hengessä. Minä en pidä alkoholia ja sen juomista syntinä ja vieroksun sellaisia ihmisiä jotka toisin väittävät. Tosin kunnioitan myös heidän mielipidettä eikä tarkoitukseni ole mitenkään provosoida ketään kiistelemään aiheesta. Enneminkin mieleni tekisi kysyä missä ja mitä on synnin rajat?

Sananlasku 31 on kokonaisuudessaan mielestäni kaunista ja opetusta äidiltä pojalle. Se ehkä ilmenee kyseisellä tavalla paremmin uudemmassa käännöksessä, mutta koska kyseessä on sananlaskut toin vanhan tekstin aloitukseen.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #468 : 08.12.25 - klo:19:35 »
Tervetuloa foorumille. :)
Ihan hyvän pointin toit minun mielestäni esille. Varmaan uskovilla on erilaisia käsityksia alkoholista.
Myös kunkin maan kulttuuri vaikuttanee siihen.
En ole tuota Raamatun kohtaa sinänsä oikein huomannut.

Synnin raja lienee alkoholin väärinkäytössä ja riippuvuuden kehittymisestä. Niillä voi olla tuhoisat seuraukset ihmiselle itselleen ja myös toisille.

Poissa Korpima

« Vastaus #469 : 08.12.25 - klo:22:09 »
Tervetuloa myös! Joskus olen myös huomioinut samoja juttuja alkoholiin liittyen. Nooan käyttö ja Timoteuksen vatsan hoidoksi tulevat mieleen Raamatusta. Toisaalta Paavali sanoi jotenkin, että voi seurata huono meno. Onhan näitä mainintoja.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #470 : 08.12.25 - klo:23:35 »
En minäkään ole koskaan ajatellut että Raamatussa on ehdoton alkoholikielto.

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #471 : 09.12.25 - klo:12:09 »
Tervetuloa foorumille minunkin puolestani!

Luulen, että Suomessa on niin karuja kokemuksia alkoholiriippuvuudesta, että moni on vetänyt mutkat suoriksi ja päätynyt täyskieltoon. Jokaisessa suvussahan täällä joku juo tai on juonut. Sikäli on tärkeää, ettei rakkauden tähden käytä alkoholia entisten riippuvaisten seurassa, vaikka Raamatussa ei sitä täyskieltoa olekaan.

Joskus alkoholivastaisuus johtaa siihen, että ehtoollisella käytetään mehua. Tämä on vastoin Jeesuksen käskyä. Käytetään sitten mieluummin alkoholitonta viiniä.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #472 : 09.12.25 - klo:18:35 »
Juu tuo tuli minullekin mieleen.

USAssakin ajatellaan, että suomalaiset ovat alkoholisteja ja jopa siten, että se on meidän geeneissä.
Eräs professori sanoi sen minulle, kun kerroin olevani Suomesta.

Mutta siis koska on paljon alkoholisteja, ainakin heitä neuvotaan pysymään kokonaan erossa alkoholista, koska ratkeaminen juomiseen on on hyvin mahdollista, jos ottaa edes vähän. Niin on minulle kerrottu.

Janne

• Vieras
« Vastaus #473 : 09.12.25 - klo:22:08 »
Ei alkoholi ole kristinuskossa syntiä. Jotkut suuntaukset suosittelevat täysraittiutta, mutta ymmärtääkseni globaalisti kristikunnassa ajatellaan, että alkoholi on ihan normaalia. Esimerkiksi ruokajuomana monessa maassa käytetään punaviiniä.

Pitää myös muistaa, että kristityt ovat jopa varjelleet ja pitäneet alkoholin valmistuksen saloja yllä useita satoja vuosia luostareissa. Niin viini, olut ,kuin viskiperinne Euroopassa on jopa osittain luostareiden ansioita. Ymmärtääkseni joidenkin luostareiden rahoituskin ja ylläpidosta suuren osan ellei jopa suurimman osan muodostuu alkoholin myynnillä. Suomessa esimerkiksi Valamon luostarissa myydään viskiä ynnä muuta.

Saksassa taas lukuisia luostariolutpanimoita. Martti Luther oli suuri oluen ystävä. ”Otetaan kannullinen olutta ja halveksitaan sillä pirua” sanoi hän.

- Lisäksi Euroopaassa on useita kristittyjä viininviljelijä sukuja. 

Poissa pax

« Vastaus #474 : 10.12.25 - klo:07:29 »
Ilmeisesti on jokin raja mikä kun ylittyy alkoholin käytössä jolloin ihmisestä tulee juomari ja heistä sanotaan etteivät peri Jumalan valtakuntaa.

Eräs tuttu oli uskossa ollessaan alkanut salaa juoda kotonaan, sitten tuli henkilö jolla oli profetian lahja hänen luokseen seurakunnassa ja sanoi, sinun salaisesta synnistäsi tulee julkinen. Siinä kohtaa hän olisi voinut tehdä parannuksen mutta ei ja kyllä tuli julkinen todella.🤯
Onneksi haki apua ja selvisi.

Poissa Soltero

« Vastaus #475 : 10.12.25 - klo:12:45 »
Aloin käyttää alkoholia 19-vuotiaana.  Olin silloin jo uskossa.
Aluksi join mietoa olutta harvoin, mutta määrät ja vahvuudet lisääntyivät.  5 vuoden kuluttua join jo alkoholistisesti, melkein joka ilta 2 pulloa viiniä. 

Sain hoidettua opintoni ja työni kohtuullisesti, mutta alkoholi ja humala alkoivat olla elämäni keskipiste.  Tiesin että teen väärin sekä moraalisesti että hengellisesti.  Uskonelämäni alkoi olla kouristuksenomaisesti syvää katumusta, armon kokemista ja parannuksen tekemistä.  Se oli aivan oikein, paitsi että parannus kesti yleensä vain 1-2 päivää.
Aloin juoda 25-vuotiaana isoja määriä kirkasta viinaa, useimmiten koko pullon vodkaa tai viskiä illan aikana.

Tein kauan yötöitä, jolloin sain kerättyä vapaapäiviä yhteen, joten onnistuin juopottelemaan viikonkin kerrallaan.
Elämäni alkoi hajota.  Rahat eivät enää riittäneet viinaan.  Aloin juoda kotona tehtyä kiljua litrakaupalla. 
Join myös eau de colognea, Lasolia ja käsidesiä. 

Tässä vaiheessa menetin työpaikkani.  Kävelyni alkoi vaikeutua pikkuaivojen vaurioituessa.  Aloin saada epilepsian kaltaisia viinakramppeja.  Olin monia kuukausien jaksoja huoltoloissa ja sosiaalisairaalassa.  Olin yleensä juomatta hoitojakson ajan, mutta aloin juoda heti kotiin päästyäni.  Kodinkin menetin, joten aloin asua juoppokaverien luona ja puistoissa. 

Viimeinen huoltokotisijoitukseni alkoi maaliskuussa 2001.  Silloin menin elämäni ensimmäiseen AA-palaveriin.  Siellä sain ottaa AA:n ensimmäisen askeleen, ja samalla tajusin hengellisesti ja älyllisesti, että Jumala on ottanut minulta pois juomisen pakon.  Koin kirkkaasti, että minua, elämää ja olemassaoloa suuremmat voimat tekevät työtään.  Oivalsin että ankara ja vanhurskas Jumala on minun puolellani, Hän rakastaa ja haluaa hyvää.

Asuin huoltokodissa 1,5 vuotta ja kävin AA-ryhmissä 2 kertaa/vrk.  Viinan himo sammui heti ja aloin saada takaisin itsekunnioitusta ja elämänhalua.  Sain tukiasunnon, josta muutin muutaman vuoden kuluttua tavalliseen asuntoon. Olin silloin 48-vuotias.  Minusta oli tehty työkyvyttömyyseläkehakemus juoma-aikanani.  Siitä tuli myönteinen päätös, joten en enää roikkunut kiinni työelämässä.  Koin että armahtava Jumala oli antanut minulle uuden elämän.

Olen nyt ollut raittiina 24,5 vuotta, ja elänyt aktiivisesti ja rikkaasti.  Nyt kun olen jo oikeassa  eläkeiässä, viinan aiheuttama pikkuaivovaurio on alkanut pahentua takautuvasti.  Kävely on hankalaa, käytän 2 kyynärsauvaa ja välillä rollaattoria.  Selkä- ja lonkkakivut ovat aika hurjia.
Otan terveysongelmat johdonmukaisena fyysisenä seurauksena kaikesta siitä viinasta, jota aikanaan join.  En koe Jumalan rankaisevan minua juomisestani, koska olenhan saanut kaiken anteeksi.  Jumalan anteeksiantamusta on ehdotonta ja pysyvää. 
Mutta juomiseni oli syntiä, koska uskovana tiesin alusta alkaen raamatunkohdat, joissa humalluttava juominen kielletään.  Toimin vastoin Jumalan nimenomaista tahtoa.  Tiesin leikkivänä tulella. 

Syntiä tein myös, koska elin kauan kaksoiselämää.  Salasin juomiseni niin kauan kuin se oli mahdollista, ja esiinnyin elävänä uskovana (jota toisaalta olinkin). Valehtelin siis elämälläni.  Tein suuren rikkomuksen siinä, että sallin alkoholin ja humalamaailman tulevan elämäni keskipisteeksi, joka alkoi syrjäyttää Jumalan. 
Jo aivan juomisen alkuvaiheessa, n. 20-vuotiaana, koin selvästi, että hakemalla nousuhumalalla sisältöä elämääni mitätöin Jumalan minulle tarjoaman terveen uskovan elämän, ja vaihdoin sen juopottelevan elämään. 

Kysymys oli siis Jumalan kunniasta ja kuuliaisuudesta Hänen tahdolleen.  Kyseenalaistin tämän kaiken ja aloin ”kulkea omaa polkuani”, joka sisälsi valtavasti näyttelyä, valehtelemista, petollisuutta, saastaisuutta, sairauksia ja onnettomuuksia.
Jumala kutsui kuitenkin uudelleen, armahti ja antoi uuden elämän. 
Kaikki entinen on mennyt, mutta menneisyyden aiheuttamat henkiset ja fyysiset vauriot ovat muistutuksena alkoholismista, joka alkoi yhdestä keskiolutpullosta päivässä.
« Viimeksi muokattu: 10.12.25 - klo:13:07 kirjoittanut Soltero »
”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Poissa xyz

« Vastaus #476 : 10.12.25 - klo:13:39 »
Kiitos, Soltero. Läheiseni on alkoholisti.

Rukoilen sinulle terveyttä.

Janne

• Vieras
« Vastaus #477 : 10.12.25 - klo:14:58 »
Kuvitellaan tilanne, jossa kristitty juo aterialla viiniä, metsästää aseella eläimen ja rakastelee vaimonsa kanssa. Tätä on tehty Raamatun kirjoittamisen aikana ja sen jälkeenkin koko ihmiskunnan historiassa. Ei niissä ole mitään väärää tai synnillistä.

Kaikki nuo on kuitenkin mahdollista kääntää väärinkäytettynä synniksi: alkoholi, aseet ja seksi.

Samalla tavalla kuin urheilu, harrastukset, työ ja rahakin voivat olla väärinkäytettynä olla synnillistä.

Asiat sinänsä itsessään eivät ole syntiä.

Asioiden kieltolistat sen sijaan voi olla syntiä: tai tällöin astutaan vähintäänkin uskonnollisuuteen.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #478 : 10.12.25 - klo:15:26 »
Samoin myos ylensyöminen. Se tappaa paljon ihmisiä nykyään.

Poissa Opo

« Vastaus #479 : 11.12.25 - klo:00:33 »
Riippuvuudet kehittyvät huomaamatta. Oli kyseessä minkälainen riippuvuus tahansa. Vaihdoin kännykkää ja huomasin tulleeni riippuvaiseksi vanhan toiminnoista. En haluaisi millään omaksua tämän uuden laitteen tahtotiloja. Hyvä sauma taas tarkistaa laiteriippuvuuttaan.