Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53413 kertaa)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #210 : 29.09.23 - klo:14:59 »
Juu, Jumala on varmasti avannut sydäntäsi ja ymmärrystäsi olemaan voin sille mitä Hän sinulle opettaa.
Niinhän hän toimii meidän kaikkien kanssa, joskin monin eri tavoin.

Joskus kesällä minä ihastuin psalmin 91 jakeeseen, missä on "hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus".
En oikein rohjennut mennä töihin ilman Hänen sanansa tukea

Toivottavasti osaan jatkossakin turvautua ensisijaisesti häneen vaikka kuinka kokenut ja tuttu olen nykyisessä työpaikassani.

Poissa Korpima

« Vastaus #211 : 14.10.23 - klo:16:09 »
Huomasin toista korinttilaiskirjettä lukiessani kohdan (1:12):

Lainaus
Me ylpeilemme siitä, että kaikkialla maailmassa ja varsinkin teidän keskuudessanne olemme noudattaneet Jumalan vaatimaa yksinkertaisuutta ja vilpittömyyttä. Tämä on omantuntommekin todistus. Meitä on ohjannut Jumalan armo eikä inhimillinen viisaus. (https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/2CO.1)

Mitäköhän tämä voisi käytännössä tarkoittaa ja viittaako se enemmän oppiin kuin arkiseen vaellukseen? Varmaankin siihen, että kaikki ei ole mitään hankalaa mysteeriuskontoa, vaan todella selvästi niin kuin sanotaan.

Ja vastinpari olisi "monimutkaisuus ja vilpillisyys", mikä nyt ei ole hyvä juttu. Välillä kyllä tuntuu, että teologia ja Raamatun kokonaisuuskin on aika vaikeaa ja monimutkaista.
« Viimeksi muokattu: 14.10.23 - klo:16:15 kirjoittanut Korpima »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #212 : 15.10.23 - klo:17:00 »
Yritän muistella miten tuo kohta on vanhemmassa käännöksessä mitä itse käytän
Piti luntata: "....olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa ja emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa"

Poissa Korpima

« Vastaus #213 : 15.10.23 - klo:17:23 »
Hyvä muistutus tuo eri käännökset!

Niistä ja englanninkielisistäkin käännöksistä voi löytää apua. Ja tietysti selitysteoksiakin on varmasti paljon. Olen vain käyttänyt tuota yhtä 1992-käännöstä vanhasta tottumuksesta, mutta muitakin voisi käyttää.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #214 : 17.10.23 - klo:14:52 »
Luin psalmin 146 ja jotenkin oli niin lohduttava.

Minä ylistän Herraa kaiken ikäni, veisaan kiitosta Jumalalleni, niin kauan kuin elän.
3. Älkää luottako ruhtinaihin älkääkä ihmislapseen, sillä ei hän voi auttaa.
4. Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin.

5. Autuas se, jonka apuna on Jaakobin Jumala, se, joka panee toivonsa Herraan, Jumalaansa,
6. häneen, joka on tehnyt taivaan ja maan, meren ja kaiken, mitä niissä on, joka pysyy uskollisena iankaikkisesti,
7. joka hankkii oikeuden sorretuille, joka antaa leivän nälkäisille. Herra vapauttaa vangitut,
8. Herra avaa sokeain silmät, Herra nostaa alaspainetut, Herra rakastaa vanhurskaita.
9. Herra varjelee muukalaiset, holhoo orvot ja lesket, mutta jumalattomain tien hän tekee mutkaiseksi.
10. Herra on kuningas iankaikkisesti, sinun Jumalasi, Siion, polvesta polveen. Halleluja!

Tuossa on ihana lista asioita miten Herra on uskovan kanssa.

Poissa Korpima

« Vastaus #215 : 10.11.23 - klo:14:57 »
Kiinnittyi huomioni kohtaan Fil. 4:19, jossa käytetään sanoja "on -- antava teille taivaallisen kunniansa rikkaudesta". 

Taivaallisen kunnian rikkaus - vaikuttavia sanoja!

Poissa Opo

« Vastaus #216 : 10.11.23 - klo:15:55 »
Lohdullista tuo kunnian rikkaus. Kun koko ihmiskunta joutui häpeän alle syntiinlankeemuksessa,
niin kyllä kunniassa on löydyttävä rikkautta äärettömiin, että asia korjaantuu. Onneksi on, mitä jakaa :D

Poissa Korpima

« Vastaus #217 : 21.11.23 - klo:16:26 »
Olen nyt lukenut Vanhan testamentin kokonaan kaksi kertaa. Eli äsken pääsin toista kertaa Malakian kirjan loppuun.

Ei tässä kyllä vielä voi sanoa itseään minkäänlaiseksi asiantuntijaksi, en varmaan edes osaisi luetella VT:n kaikkia kirjoja. Ja joidenkin koko olemassaolokin voi helposti unohtua (kuten Sakarja tai Habakuk). Lisäksi eri asia on, mitä jää mieleen tai ymmärtää eli vaillinaista on tieto. Aika vaikeaselkoiselta tuntuu koko VT:n sisältö ja taustahistoria (paljon maita, henkilöitä), vaikka onneksi Jumalan tahto ja toiminta tulee esille.

Mutta ilon aihehan tämäkin kuitenkin on, kirjoituksia on kumminkin saatu luettua!

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #218 : 21.11.23 - klo:18:07 »
Hyva saavutus.  :D
 Joo minusta ainakin paras tapa lukea Raamattua on yksinkertaisesti lukea sita. :)

Minakin luin VTn lapi pandemian aikana. Taisin aloittaa toista kertaa. Nyt olen yha 1. Mooseksen kirjassa.

Poissa Korpima

« Vastaus #219 : 21.11.23 - klo:18:29 »
Lukeminen kannattaa aina - etenkin Raamatun lukeminen.  :)

Aika paljon VT:ssä on kylläkin historiaa, joka ei ole vahvuuteni.

Lukemassani VT:ssa (1992 käännös) on 985 sivua, joita luin kaksi päivässä. Arviolta läpi lukeminen kesti siis noin 492 päivää eli 1,3 vuotta.

Ei kovin nopeata, mutta kyllä se siitä. Norvannon Raamattu kannesta kanteen -opetuksia olen kuunnellut samalla.

Poissa Malakia

« Vastaus #220 : 22.11.23 - klo:13:48 »
Raamatun lukemiseen sopii sama sääntö kuin kuntoiluun....ikinä ei ole kaduttanut jälkeen päin vaan päinvastoin on ollut tyytyväinen, niin siihen ettätuli liikuttua tai ,että sai aloitettua lukemaan Raamattua, ajatuksen kanssa.

Olen lukenut eri käännöksiä, suomeksi. Tuo 1992-käännös.... niin suosittelen tässä rohkeasti että kannattaa kokeilla sitä 33/38-käännöstä, hitaampaa lukea mutta "vahvempaa". Lukiessa tämän kyllä huomaa.

Suosittelen itselleen Raamattua hankkivalle Genesis-käännöstä. Se on 33/38-käännös mutta siinä on hiukan yli 300-sivuinen kartasto, monine erilaisine listoineen, luetteloineen ja kronologioineen. Löytyy esim. täältä ;

https://ilonpolku.fi/tuote/genesis-raamattu-kartastolla-musta-nahkakantinen/

Itselläni muutamia englanninkielisiä, lähinnä vertailun ja tutkimisen rinnalle. Suosittelen "the Orthodox Study Bible", vuosi 2008. Sen VT pohjautuu kreikankieliseen Septuagintaan eikä siis masoriittiseen, hebrea, tekstiin.

Se on mielenkiintoinen juuri sen alaviitteiden vuoksi, ja esipuheiden ennen jokaista Raamatun kirjaa. Sinä on myös ns. apokryfikirjat jotka eivät kuule meidän protestanttien Raamattuihin, yleensä. Kirjan ISBN-numero on 97807 18003593 2292.

« Viimeksi muokattu: 22.11.23 - klo:15:50 kirjoittanut Malakia »

Poissa Korpima

« Vastaus #221 : 22.11.23 - klo:14:11 »
Olen lukenut eri käännöksiä, suomeksi. Tuo 1992-käännös.... niin suosittelen tässä rohkeasti että kannattaa kokeilla sitä 33/38-käännöstä, hitaampaa lukea mutta "vahvempaa". Lukiessa tämän kyllä huomaa.

Tuo on hyvä idea, minulla on hyllyssä olemassa myös tuo aiempi 33/38-käännös. Joten voisin seuraavaan VT:n läpilukuun ottaa sen esille. Lisäksi minulla on Raamattu kansalle -käännös, jota en myöskään ole avannut vielä.

Tänään vain selailin VT:stä eri kohtia satunnaisesti selaillen. Onhan siellä hyvin erilaista kirjallisuutta Jobista ja psalmeista Daavidin historiaan ja profeetoiden viesteihin. Palauttaa hieman mieleen erilaisia kohtia.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #222 : 05.12.23 - klo:15:09 »
Luin Joosefin elamasta ja myos kertomuksen Juudan "naisseikkailuista".

Sitten luin etta Juudan naisseikkailujen kautta syntynyt henkilo on Jeesuksen sukuluettelossa. Jumala todella on hyvin realistinen ihmisen syntisyyden kanssa.
Onneksi han ei ole jattanut ihmiskuntaa, muuten meilla ei olisi toivoa.

Joosefin elamasta opin sen, etta Jumala oli ottanut ihmisten toppayksetkin huomioon. Ja kun se juomanlaskija oli taysin unohtanut lupauksensa puhua Joosefin puolesta vapaaksi paastyaan vankilasta, ei sekaan estanyt Jumalan hyvaa suunnitelmaa.

Todella lohduttava huomio minulle.  :-\

Poissa Korpima

« Vastaus #223 : 05.12.23 - klo:19:24 »
Luin Joosefin elamasta ja myos kertomuksen Juudan "naisseikkailuista".

Itse en hieman nolosti muistanut koko Juudan olemassaoloakaan, mutta selailin pikaisesti Wikipediaa, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Judah_(son_of_Jacob). Paljonhan Raamatussa on henkilöitä, enkä oikein muista moniakaan, Juudakaan ei ole kovin keskeinen. Vaikka kaikki ovat osa tarinaa ja historian kulkua.

Joskus yritin tehdä jonkin lehden Raamattu-tietovisaa ja en osannut montaakaan kohtaa oikein. Ei siis hurraamista muistitiedossa.
« Viimeksi muokattu: 05.12.23 - klo:20:29 kirjoittanut Korpima »

Poissa pax

« Vastaus #224 : 05.12.23 - klo:20:54 »
https://visa.sley.fi/visat/koko-raamattu

Tein tämän visan, 70% sain tulokseksi.