Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53389 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #240 : 09.12.23 - klo:23:23 »
Jumala todella on hyvin realistinen ihmisen syntisyyden kanssa.
Onneksi han ei ole jattanut ihmiskuntaa, muuten meilla ei olisi toivoa.

Tästä tuli ajatus, että onneksi todella näin. Tämähän on kuitenkin nähdäkseni raamatullisesti eräänlainen "tilapäinen langennut maailma/todellisuus", jossa onneksi Kristus on tullut pelastamaan. Saatanahan muuten hallitsee hengellisesti.

Kai sitten joskus tulee antikristus (jos sitä ei näe jonain toistuvana sarjana antikristuksia, esim paaveja), Kristus tulee takaisin ja joskus vielä kaikki poltetaan tulessa.

Itselleni on kyllä tämä aikalinjan rakentelu melkoisen epäselvää, mutta ainakin kaikenlaista tapahtuu jossakin järjestyksessä joskus tulevaisuudessa.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #241 : 14.12.23 - klo:13:59 »
Tuli mieleen, että luetaanko Suomen kouluissa uskontotunnilla vielä Raamatun kertomuksia.
Tuli mieleen, että minä opin Jaakobin poikien nimet ulkoa ensimmäisellä luokalla.  :)

Poissa Korpima

« Vastaus #242 : 14.12.23 - klo:14:06 »
Vaikea sanoa, ja omista ajoistani on niin kauan etten muista.

Aloitin taas äskettäin Raamatun lukua alusta ja hieman ihmettelin, että miksi siellä on niin tavattoman pitkiä luetteloita nimistä? Eiväthän ne kai juuri muuta kerro, kuin että eri nimisiä ihmisiä on ollut runsain joukoin. Tämä noin niin kuin ihmettelynä. Ei kovin tenhoavaa lukemista sinänsä.
« Viimeksi muokattu: 14.12.23 - klo:14:12 kirjoittanut Korpima »

Poissa Opo

« Vastaus #243 : 14.12.23 - klo:14:47 »
Juutalaiset pitävät arvossa juuriaan. Daavidin suvun vesa toi pelastuksen maailmalle. Sukututkimus on mielenkiintoista. Nykyään on vielä lisäksi geenitutkimuksen hyödyt. Jos on olemassa muistoja menneistä ihmisistä, niin antaahan se elävyyttä
mielikuviin menneistä ajoista oman suvun piirissä.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #244 : 14.12.23 - klo:15:24 »
Jeesus sanoin, etta Vanhan Testamentin kirjoitukset kertovat hanesta.
Arvelisin, etta se jae on Johanneksen evankeliumissa, kun han puhui fariseusten kanssa. Han totesi, etta ne kirjoitukset joita fariseukset lukevat kertovat hanesta.

Todella voimakas ilmaisu ja se on ilmeisen totta, koska Jeesus on Totuus.

Matteuksen evankeliumin ekan luvussa olevaa Jeesuksen sukuluetteloa on mielenkiintoista samalla seurata Vanhasta Testamentista.

Aabrahamista asti Jumala lupasi, etta heidan suvustaan nousee Messias.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #245 : 17.12.23 - klo:20:55 »
Sain luettua 1. Mooseksen kirjan läpi  :)

Poissa Korpima

« Vastaus #246 : 18.12.23 - klo:17:57 »
Itsekin olen menossa samassa kirjassa, Sodoman hävityksessä.

Lueskelen nyt Raamattua siten, että luen päivittäin 2 sivua VT:stä, 2 sivua evankeliumeja ja 2 sivua muita UT:n kirjeitä. Joskus eli kun esim. paljon muuta päivässä, niin luen vain jonkin psalmin.

Poissa Opo

« Vastaus #247 : 18.12.23 - klo:18:55 »
https://m.youtube.com/watch?v=QDgFkidmq90&t=1457s&pp=ygUOam9ybWEgd2lscG9uZW4%3D
Mielenkiintoinen linkki sukuluetteloihin liittyen. Kohdassa 15:05 alkaa selvitys siitä, kuka oli Daavidin äiti. Jorma Wilponen on selvityksen antaja.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #248 : 28.12.23 - klo:14:00 »
Itsekin olen menossa samassa kirjassa, Sodoman hävityksessä.

Lueskelen nyt Raamattua siten, että luen päivittäin 2 sivua VT:stä, 2 sivua evankeliumeja ja 2 sivua muita UT:n kirjeitä. Joskus eli kun esim. paljon muuta päivässä, niin luen vain jonkin psalmin.

Olen pitkälti samoilla linjoilla.
Kun luin 1. Mooseksen kirjaa, minua kosketti itse asiassa sen sisältö.
Jumala niin seikkaperäisesti siinä opettaa, mitä on synti ihmisen elämässä ja mitkä ovat synnin seuraukset.

Samalla hän kertoo yhtä seikkaperäisesti siitä, miten hän lähestyi ihmistä ja ilmaisi itsensä hänelle ja miten hän valitsi suvun, Aabrahamin kautta ja siitä lähtee Jeesuksen inhimillinen sukuluettelo.

Kun lukee koko Raamattua, oppii Aabrahamin merkityksen Jumalan suunnitelmissa. Paavali puhuu siitä mm. Galatalaiskirjeessaä.

Ja silti, Aabraham ja kaikki hänen jälkeläisensä olivat vain sen ajan ihmisiä, jotka kompuroivat uskossaan vaikka olivat nähneet omassa elämässään paljon hyvää mitä Jumala oli uskon kautta heilla antanut....

Minua koskettaa kaikessa tuossa se, miten Jumala silloinkin ja nyt lähestyy maailmanhistoriassa yhtä ihmistä ja ottaa lapsekseen.

Poissa Opo

« Vastaus #249 : 28.12.23 - klo:15:31 »
https://www.piplia.fi/mita-teemme/muutosvoimana-oma-kieli/vt2028/vt2028-testiryhma/
Liitytäänpä oikein porukalla uuden VTn käännöksen testiryhmään! Tuolla voi täyttää kaavakkeen.
Psalmien käännös ilmestyy jo vuonna 2024, ja ottavat nyt palautetta mielellään vastaan. Lisää
tietoa löytyy samalta sivustolta, etsivä löytää!

Poissa Malakia

« Vastaus #250 : 28.12.23 - klo:20:07 »
Kiitos vinkistä, ja linkistä.  :)  Ilmoitin itseni, tosin niin taitaa tehdä aika moni muukin...

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #251 : 02.01.24 - klo:13:57 »
Aloitin uudenvuoden päivänä 2. Mooseksen kirjan lukemisen.  :)

Tämä kohta kiinnitti huomioni.
ja kun oli kulunut pitkä aika, kuoli Egyptin kuningas. Ja israelilaiset huokailivat orjuuttansa ja valittivat; ja heidän huutonsa heidän orjuutensa tähden nousi Jumalan tykö.
24. Ja Jumala kuuli heidän vaikeroimisensa, ja Jumala muisti liittonsa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.
25. Ja Jumala katsoi israelilaisten puoleen, ja Jumala piti heistä huolta.

Tuossa taas mennään Aabrahamiin asti, ja niihin lupauksiin,mitkä Jumala antoi Aabrahamille ja sitten puhui myös Iisakille ja Jaakobille.
Jumala muistaa lupauksensa ja vie asioita eteenpäin.

Ja sitten: "Jumala piti heistä huolta"

Jumala piti heistä, siis israelilaisista, huolta siinä tilanteessa missä olivat orjuudessa.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #252 : 02.01.24 - klo:14:00 »
Tässä 2.luvusta
7. Ja Herra sanoi: "Minä olen nähnyt kansani kurjuuden Egyptissä ja kuullut heidän huutonsa sortajainsa tähden; niin, minä tiedän heidän tuskansa.
8. Sentähden minä olen astunut alas vapauttamaan heidät egyptiläisten kädestä ja johdattamaan heidät siitä maasta hyvään ja tilavaan maahan, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, sinne, missä kanaanilaiset, heettiläiset, amorilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset asuvat.
9. Ja nyt on israelilaisten huuto tullut minun kuuluviini, ja minä olen myös nähnyt sen sorron, jolla egyptiläiset heitä sortavat.

Jossain oli puhetta orjuudesta. Tuossa esimerkki siitä, miten Herra huomioi sorron ihmisten keskellä ja ilmeisestikin tuomitsee sorron.

Ja voi nostaa , vapauttaa ihmisen sorrosta.
« Viimeksi muokattu: 02.01.24 - klo:15:08 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #253 : 04.01.24 - klo:13:59 »
Piti myös mainita, että 2. Mooseksen kirjan alussa Jumala käyttää itsestään ilmausta "Minä olen, joka minä olen", ja "Minä olen".

Poissa Korpima

« Vastaus #254 : 04.01.24 - klo:14:05 »
Lueskelin ensimmäistä Mooseksen kirjaa (1. Mooseksen kirja 30:1) ja tuli havaittua, että yksiavioisuus ei selvästikään ollut vielä tuolloin "voimassa." Jaakob hankkii lapsia vapaasti useammankin vaimon ja orjattaren kanssa. Yhtymistä tapahtuu usein.

Ilmeisesti jossakin välissä Abrahamille oli aiemmin kerrottu myöskin jotain lakia ja säädöksiä ja muuta, vaikka siitä ei Raamatun tekstissä pahemmin mainitakaan tähän mennessä (tai meni ohi kun luin). Ikään kuin ohimennen tästä oli jokin lause (1. Mooseksen kirja 26:5):

Lainaus
koska Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini.»

Lisäksi tuli mieleen rikastuminen ja maalliset siunaukset: Jaakob rikastuu, eikä sitä ilmeisesti pidetä mitenkään pahana. UT:n puolellahan on esim. vertaus rikkaasta miehestä ja neulansilmästä. Selvästikään rikastuminen ei aina ole pahasta - tai ainakaan VT:n puolella. Ehkä asiat pitää vain laittaa tärkeysjärjestykseen, Jumala vs. mammona?

Tuleehan tässä esille nykymaailman - tai maailman - "keskeiset asiat": seksi ja raha. Tai ehkä pikemminkin kyseessä on juuri suvunjatkaminen Raamatun sivuilla. Hengellistä perspektiiviä olisi hyvä näihinkin aiheisiin löytää.
« Viimeksi muokattu: 04.01.24 - klo:15:12 kirjoittanut Korpima »