En muistanutkaan, että tällainen kohta on Raamatussa (mainittu poliittisessa linkissä). Ja onhan se "monikulttuuriselle" nykyihmiselle aika epäkorrekti.
Muukalainen, joka asuu keskuudessasi, kohoaa sinun ylitsesi yhä ylemmäksi, mutta sinä painut aina alemmaksi. (5. Moos. 28:43.)
Tämä liittyy Israelin tottelemattomuudesta seuraaviin kirouksiin.
Monikulttuurinen nykyihminen ehkä voisi kommentoida jotain tyyliin, että muukalainenkin on omaa kansaa. Tai oma kansa on vain kuvitteellinen yhteisö.
Toki voihan optimistisesti ajatella, että hurskas muukalainen voi olla siunaus.
Siis tuo kohta oli Jumalan tuomio Israelin tottelemattomuudesta? Mielenkiintoista.
Eli maalla ei ole ikäänkuin hallinassa, mitä rajojen sisällä tapahtuu.
Viittaus monikulttuuriseen nykyihmiseen on mielenkiintoinen vertauskohde tässä.
Luin koko lukua varmistaakseni, että ymmärsin oikein. Itse asiassa Raamatussahan on usein tilanteita, missä Jumala salli muiden kansojen tulla sortamaan Israelia tämän tottelemattomuuden takia.
En tiedä uskaltaisinko sanoa, että sitähän tapahtuu nykyäänkin.
Olen pohtinut että lieneekö nykyinen "kansojen vaellus" Jumalan sallimaa kuristusta länsimaille.
Aikaisemmassa viestissä viittasin, siihen, miten Jumala neuvoo olemaan sortamatta muukalaisia.
34. Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3. Moos. 19:33-34
Tulee myös mieleen, että Jumala neuvoi Israelia "hankkimaan sen maan parasta, missä he ovatkin". Tämän Herra sanoi kun Babylonia valtasi Israelin ja vei sieltä kansaa omaan maahansa. Eli Israel oli Babylonian sorron alla, mutta silti Jumala käski heitä Babyloniassa pakkosiirtolaisuudessa ollessaan toimimaan sen kansan hyväksi.
7 Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne. Jeremia 29:7
Tässä on koko 29. luku missä on profetia israelilaisielle, jotka olivat pakkosiirtolaisuudessa Babyloniassa. Todella lohduttavaa puhetta Herralasta tilanteessa, missä kansa oli tosi pahassa tilanteessa, mutta minkä Jumala tässä luvussa sanoo sallineen. Herra halusi, että israelilaiset nöyrtyvät siinä tilanteessa, luottavat Jumalaan, jopa hankkivat perheenlisäystä ja toimivat heitä sortavan valtakunnan hyväksi.
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jer.+29%3A1&rnd=1731247720714