Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53387 kertaa)

Poissa Soltero

Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #480 : 12.12.25 - klo:10:18 »
Luen Raamattua aina alusta uudelleen, pari kolme lukua/vrk. 
Nyt on Esra lopussa ja alkaa Nehemia.
Saan hyvin paljon hengellisesti irti Vanhan Testamentinkin kirjoista.  Esim. viimeksi Aikakirjojen lukeminen oli siunaavaa.
Selvästi Jumala haluaa puhua Sanansa kautta, oli raamatunkohta sitten mikä hyvänsä.

Käytän Aikamedian Raamattu puhuu- kommentaariraamattua.  Siinä on erinomaiset kommentaarit ja selitykset jokaiselle jakeelle ja käytetylle termille.

Viimeksi Aikakirjoja lukiessani tiedostin, että Kuningasten kirjat ja Aikakirjat (joissa käsitellään osin samoja historiallisia tapahtumia) on kirjoitettu aivan eri yleisöille.  Kuningasten kirjat lankeileville Israelin kuningaskunnan jäsenille,
ja Aikakirjat paljon myöhemmin juuri pakkosiirtolaisuudesta Jerusalemin ja temppelin raunioille palanneille.
”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #481 : 12.12.25 - klo:20:07 »
Juu Raamatun alusta loppuun lukeminen järkevää minäkin olen huomannut sen
 Aikakirjoista olen oppinut paljon uutta, vaikka hitaasti olen edennyt

Poissa Korpima

« Vastaus #482 : 12.12.25 - klo:21:24 »
Tänään pääsin Ilmestyskirjan loppuun ja selailin sitten karttoja. Nekin toivat elävyyttä ja "realismia", kun tiesi missä rajat ja valtiot menivätkään. Jos vain muistaisi paremmin. Tai voisi kerrata karttoja välillä.

Poissa Olli

« Vastaus #483 : 13.12.25 - klo:02:48 »
https://helda.helsinki.fi/items/329efe21-3806-47dd-ae54-40b0d42bff35/full

Tämän Pro gradu -tutkielman aiheena on viininjuonti ja juopuminen Uuden testamentin maailmassa.

Minä olen kiinnostunut Raamatun teksteistä enemmänkin kultturihistoriallisesta näkökulmasta kuin siten, että lukisin jonkun saarnamiehen tai muun henkilön henkilön opetuksista kuinka elää Raamatun ohjeiden mukaisesti.

Kesti aikansa ennen kuin avasin sivun uudelleen, koska olin jännittynyt siitä, kuinka ihmiset suhtautuvat avaukseeni.

Olen itse saanut kokea Jumalan armon syksyllä 2024 ja sitä ennen olin täysi ateisti ja erosin luterilaisesta kirkosta noin 30 vuotta sitten. Uskoon tulostani ja sitä ennen tapahtuneista ihmeistä tulen kirjoittamaan lähiaikoina.

Pro gradu tutkielmat ovat minun mielestä erittäin hyvä tapa tutustua raamatun teksteihin siten, että ne osaa sijoittaa oikeaan kontekstiin.

Joulu tulossa ja pidän tällä hetkellä paastoa joka on tarkoitus keskeyttää 23.Joulukuuta ja jatkan sitä joulun jälkeen. Paastostani ja sen syistä tulen ehkä myös kirjoittamaan jossakin vaiheessa.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #484 : 13.12.25 - klo:17:30 »
Luin tuo gradun referaatin. Eli siis aika tavalla samansuuntaista oli Raamatun aikana alkoholiin suhtautuminen kuin nykyäänkin. Liiallinen käyttö ja humaltuminen näyttivät olevan ongelma jo silloin.
Huomasin myös, että koska  Lähi-Idässä voi varmaankin kasvattaa rypäleitä kun Etelä Euroopasakin, niin sitä kautta viini oli tarjolla eri tilaisuuksissa.

Jotenkin arvelisin, että suhtautuminen alkoholiin on melko maailmanlaajuisesti samansuuntainen.
Tuossa että kyllä sitä käytetään, mutta liiallinen käyttö nähtiin ei-toivottavana.

Mietin samalla Korean historian esimerkkejä samasta aiheesta. Sillä tehtiin viini riisistä ja se maistuu hirveän pahalta.
Kun olin vankilassa töissä, siellä vangit salaa valmistavat "viiniä" leivänpaloista ja hedelmistä mitä saavat vankilan aterioilla.
Tapasin vangin joka oli täysin humalassa, ja joka oli ollut vankilassa vuosikausia.
Tämä nestettä täällä kutsutaan nimelle pruno. Maistoin korealaista riisiviiniä, makgeollia, ja arvelen että se voi olla tuon prunon tapaista maultaan. En tiedä mutta arvelen.

Makgeollia pidetään rahvaan juomana nykyään mutta viime aikoina ovat alkaneet uudestaan myydä sitä.
Opin tämän korealaisista TV sarjoista. ;D
Kun sitten olimme suuressa aasialaisessa supermarketissä Oklahomassa, huomasin, että sitä oli siellä myytävänä.
Ostin pulloin, maistoin tipan ja heitin loput menemään. Hurjan makuista.
« Viimeksi muokattu: 13.12.25 - klo:17:37 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #485 : 13.12.25 - klo:17:39 »
Hienoa kuulla, Olli, että tulit uskoon vuonna 2024 !!
Sydämellisesti tervetuloa tähän pienelle foorumille, missä on mielestäni melko turvallista kirjoitella.
Pyydän anteeksi, että kesti jonkun aikaa kunnes klikkasin "hyväksy" nappulaa nickisi kohdalla. Se johtuu siitä, että tulee lukuisia spam nimimerkkejä tai mitä lie, ja luulin, että kaikki olivat sellaisia, joten olen hieman hidas tsekkaamaan nimilistan.

Olisi tosi kiva kuulla siitä miten  Herra kutsui sinua ja sinä löysit hänet
« Viimeksi muokattu: 13.12.25 - klo:19:00 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #486 : 15.12.25 - klo:15:54 »
Tuli muuten mieleen, että mitä internetin Raamattua käytätte, siis jos käytätte.
En tiedä mikä Raamattu funet on, mutta se on mielestäni kätevin siis kun haluaa tekstin netissä.
https://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/html/finnish/1992/Raamattu.html

Se Lut. Kirkon versio on jotenkin hämmentävä, ellei ole viime vuosina parantunut.

Poissa Korpima

« Vastaus #487 : 15.12.25 - klo:16:11 »
Onhan tuo tekstiversio ainakin selkeä. Hyvä löytö! Funetista oli joskus muinoin ladattavissa kaikenlaista tiedostoa, näköjään myös nykyään. Sama teksti eli käännös tuo varmaankin on kuin Raamattu.fi:ssä, muotoilu ja käyttöliittymä erilainen. On 1992, 1933/38 ja 1776: https://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/html/finnish/

Tänään ihmettelin Naabalin nimeä, joka on alaviitteessä kerrottu houkaksi (1 Sam. 25). Onko nomen est omen (nimi on enne), vai nimi pahensi miehen? Houkka Virtanen ei taitaisi mennä nykyään läpi nimenä?
« Viimeksi muokattu: 15.12.25 - klo:16:16 kirjoittanut Korpima »

Poissa Malakia

« Vastaus #488 : 15.12.25 - klo:20:22 »
Tuli muuten mieleen, että mitä internetin Raamattua käytätte, siis jos käytätte.
En tiedä mikä Raamattu funet on, mutta se on mielestäni kätevin siis kun haluaa tekstin netissä.
https://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/html/finnish/1992/Raamattu.html

Se Lut. Kirkon versio on jotenkin hämmentävä, ellei ole viime vuosina parantunut.

Eniten käytän tätä, jos tarkistan jotain Raamatun kohtaa ; https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Toinen käyttämäni on tämä ; https://biblehub.com/

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #489 : 16.12.25 - klo:00:36 »
Juu tuo uskonkirjat.net on hyvä Raamatun "hakukone". Minäkin ajattelin mainita sen.

Poissa Soltero

« Vastaus #490 : 16.12.25 - klo:20:10 »
Sain Nehemian kirjan loppuun.  Jokaisen lukemisen jälkeen se tuntuu aina mielenkiintoisemmalta.
Se kertoo Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeisestä ajasta. 
Kolmas porukka on juuri palannut Persiasta (miehittäjämaa) Juudeaan Nehemian johdolla.  Ensimmäinen ryhmä palasi jo 80 vuotta aikaisemmin.
Kirjan kiinnostavuutta lisää se, että Nehemia kertoo siinä itse ja omin sanoin kolmen kuukauden matkasta Persiasta ja ensimmäisistä vaikutelmista Jerusalemista, johon ensimmäinen ryhmä on jo rakentanut uudelleen tuhotun temppelin, mutta kaupungin muureja ei ole vielä korjattu.
Suuri osa kirjasta kertookin yksityiskohtaisesti turvallisuuden takia hyvin tärkeän muurin rakentamisesta.

Kirjaa lukiessa tulee tehtyä aikamatka n. 2400 vuoden taakse.  Monet Raamatun kirjathan on kirjoitettu kymmenien tai satojen vuosien kuluttua niissä kerrotuista tapahtumista.  Mutta Nehemian aikalaiskuvaus on jännittävää.
Jerusalemissa oli tuolloin vielä hyvin vähän asukkaita, koska useimmat Persiasta palaavat halusivat asettua muille paikkakunnille Juudeassa. 
Nehemian järjestämän arvonnan jälkeen joka 10. juutalainen ”joutui” asumaan Jerusalemiin.
Koska kaupungin muurit rakennettiin entisen suurkaupungin muurien paikalle, kaupungin pinta-ala oli pieneen asukasmäärään nähden valtava.  Ihmisiä ilmeisesti pelotti asua kaupungissa, jossa oli vain iso temppeli ja siellä täällä jokunen asuttu talo.  Jotkut myös arvelivat, että heidän odotetaan olevan hyvin hurskaita,
koska asuvat temppelin naapurissa.
Kirjassa mainitaan jopa sukujen ja perheiden nimet, jotka muuttivat kaupunkiin.  Se lisää suuresti kirjan autenttisuutta.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #491 : 17.12.25 - klo:15:14 »
Juu Raamattu todella kertoo hyvin konkreettisesti israelilaisten vaiheista. Israel on todella merkittävä asia Jumalan suunnitelmissa tätä maailmaa kohtaan.

Poissa Soltero

« Vastaus #492 : 29.12.25 - klo:19:54 »
Koin tänään Psalmeja 17 ja 18 lukiessani hyvin vahvan jumalallisen siunauksen.  Herra oli niin lähellä, että ikään kuin melkein olisin voinut katsoa Häntä kasvoista kasvoihin.  Sen aika ei vaan ole aivan vielä.

Kun aikoinani elin julkijuopon alkoholistista elämää (uskossa ollen), silmiini osui Raamattua lukiessani usein kohtia,
joissa luvataan Jumalan estävän jalkojeni horjuminen. 
Koska kuitenkin horjuin usein ja kaatumiseen asti (humala),
olin joskus katkera siitä, että minunkaan jalkojeni ei kuuluisi horjua, koska olen Jeesuksen armahtama.
Psalmeissa 18, jae 37, mainitaan jopa, että nilkkani ei  nyrjähdä.
Minun nilkkani ei ainoastaan nyrjähtänyt, vaan murtui, kuten monet muutkin luuni.  Kaatuilua ja murtumia tuli, koska kärsin pakonomaisesta viinan juomisesta, joka pakko oli syntynyt aikoinaan omista valinnoistani. 
Lukemattomia kertoja huusin Herralta armoa ja apua.  Elämä oli pelkkää rämpimistä ja kompurointia,
mutta niinkin pääsin eteenpäin ja jopa siihen päivään asti, jolloin Herra otti minulta juomisen pakon pois.

Miksi kirjoitan tällaista?
Siksi että koin tänään aivan uudella tavalla uskovan varjelukset horjumisesta.
Takautuvasti minulle tuli kirkkaasti esille se, että vaikeimpinakin juomisvuosinani Jumala nimenomaan siunasi askeleeni.
Kaatuilin ja heräilin aina poliklinikoilla, luut murtuneena, mutta olin säilyttänyt henkeni.  En kuollutkaaan esim. alkoholimyrkytykseen.

Psalmissa 18:25 sanotaan:  ”Herra maksaa minulle vanhurskauteni mukaan,
sen mukaan kuin käteni ovat puhtaat hänen silmiensä edessä”. 
Juodessa ajattelin, että voi kamalaa, tämäkin vielä, ettäkö minun käteni olisivat puhtaat, kun korkkasin joka päivä 2-3 viina- tai korvikepulloa.
Tänään ajattelen, että silloinkin olin vanhurskas ja puhdas, vaikka promilleja saattoi olla 3-4. 
Eihän Jumala ollut peruuttanut aikoinaan tapahtunutta uskoontuloani.  Minulla oli ja on se Jeesuksen lainavanhurskaus ja lainapuhtaus,
jotka muuttuvat pysyviksi vasta kuoleman ja viimeisten tapahtumien jälkeen.

Syntejä on isoja ja pieniä, mutta ihminen ei pysty arvioimaan, mitkä niistä ovat minkäkinlaisia Jumalan silmissä.
Kiitoksen aihe on myös se, että juomisvuosinani luin joka päivä Raamattua.  Joskus se oli melkein kuin jonkinlainen taikakalu, jonka avulla yritin puhdistaa elämääni.  Mutta Jumalan Sanaa lukiessani (joskus promilleissakin) riipuin kiinni minullekin luvatussa pelastuksessa.  Minun tekemiseni ja tekemättömyyteni eivät pelasta, vaan Jeesuksen veri.
Ja Jeesus pakotti minua lukemaan Sanaa, ja usein se olikin todella pakonomaista.

Nykyään askeleeni ovat vähentyneet huomattavasti ja horjuminen on pahaa.  Nytkin ne johtuvat viinan juomisesta (pikkuaivoatrofia), vaikka olen ollut täysraittiiina melkein 25 vuotta. 
Takautuvat sairaudet vanhenemisen yhteydessä ovat tosiasia.  Edelleen minua kannattavat ja nostavat ylös Jumalan käsivarret, ja olen edelleen vain armosta pelastettu.
En ole ansainnut mitään esim. olemalla juomatta, vaan kaikki ansio on Jeesuksen ristintyössä.

En tiedä, kauanko vielä heilun ja hoipertelen täällä.  Joskus tuntuu, että eikö viimeinen kaatuminen voisi jo tapahtua. 
Mutta sitten löytyy esim. jokin raamatunkohta (kuten tänään), joka antaa valtavasti potkua ja elämänhalua.

Poissa xyz

« Vastaus #493 : 29.12.25 - klo:20:27 »
Kiitos, Soltero.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #494 : 30.12.25 - klo:17:02 »
Vaikuttavaa, Soltero, että noinakin vuosina pidit kiinni Raamatun lukemisesta!
Onneksi Herra veti sinut turvaan!!

Meillä ihmisillä on kyky tavallaan traumatisoida itsemme ja Herra sitten armostaan voi onneksi vetää meitä kuiville ja jopa parantaa haavat. Tosin käyttäytymisellä on seurauksia, mitkä jäävät ja asia parantuu vasta iankaikkisuudessa.