Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 24965 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #150 : 21.01.17 - klo:21:28 »
Kuten avauksesta toivottavasti kävi ilmi,
toivon tässä ketjussa keskustelua siitä,
että Raamattu puhuu useista eri kasteista
- siis käyttää samaa ilmaisua eri asioiden yhteydessä.
Jeesukseen uskovia koskien sanaa kaste/kastaa
käytetään ainakin seuraavissa viidessä eri asiayhteydessä:

1) Kaste PILVESSÄ

Kaste, joka tapahtuu uudestisyntymisen yhteydessä,
kun me synnymme Hengestä.
Meihin on silloin puhallettu Elämän Henki.
Tuossa hetkessä meidät on siirretty Pyhän Hengen pilven alle,
ja me hengitämme Sitä, elämme Siitä,
Se uudistaa ja tekee eläväksi meidät. Meistä on tullut eläviä.
Se ilmenee muun muassa siten, että me alamme hengittää.
Ja sitten me hengitämme koko ajan.
Rukoilemme ja huokailemme koko ajan.
Jos lakkaamme hengittämästä,
niin kohta jokainen solu meissä huutaa: Hengitä!!!


2) Kaste VEDESSÄ/MERESSÄ

Entinen hallitsijamme on näkyvällä tavalla jäänyt taaksemme.
Se haudattiin vesimassojen alle.


3) Kaste PYHÄSSÄ HENGESSÄ

Astiamme upotetaan Pyhään Henkeen niin,
että se myös täyttyy Pyhällä Hengellä.
Emme enää vain Elä Pyhässä Hengessä,
eli vaella tuon Pilven alla, jota hengitämme.
Nyt me juomme Elävää Vettä pelastuksen kalliosta,
jotta saamme voimaa vaellukseen.


4) Kaste TULESSA

Meidät upotetaan ahdistuksiin. Kuonat palavat pois.
Meillä ei enää ole muuta kuin Kristus.
Olemme kuin Sadrak, Meesak ja Abed-Nego tulisessa pätsissä.


5) Kaste KÄRSIMYKSISSÄ

Osallisuus Kristuksen kärsimyksiin
Täällä ollaan jumituttu vesikasteeseen, koska siitä on niin monia näkemyksiä. Keskustelujenkin perusteella aika harvat näkevät vesikasteen rajapyykkinä maailmasta erottautumisesta, jollaisena Pietari sen kirjeessään esittää ja jollaisena se voidaan ymmärtää myös viittauksesi perusteella egyptiläisten hukkumisesta. Kovasti on kirjoa siinäkin, nähdäänkö kaste vaikutukseltaan konkreettisena vai melko merkityksettömänä jäänteenä juutalaisuudesta.

Kasteesta Pyhässä Hengessä on myös erilaisia näkemyksiä, alkaen siitä, ettei sitä ole lainkaan Raamatussa, aina siihen näkemykseen, että se on uudestisyntymisen synonyymi. Taitaa olla niin, että tällä foorumilla suuri enemmistö vaikenee koko aiheesta.

Kasteet tulessa ja kärsimyksessä ovat vähemmän puhuttuja aiheita keskustelufoorumeilla. Ne ovat hyvinkin todellisia ja ne, jotka näissä kasteissa ovat eläneet, eivät saata olla halukkaita julkiseen ajatustenvaihtoon näistä aiheista. Tuli- ja kärsimyskasteissa olevat ja olleet puhuvat niistä hiljaa, niissä eletään näkymättömissä rukousalttareilla.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #151 : 22.01.17 - klo:13:21 »
Onko mielestänne ollenkaan tarpeellista keskustella
esimerkiksi aloituksessani mainitusta viidennestä kasteesta,
jota kuvasin näin: 

5) Kaste KÄRSIMYKSISSÄ

Kuuluisat Sebedeuksen pojat tulivat Jeesuksen luo
ja ehdottivat jotakin.

Niin he sanoivat hänelle:
”Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi,
sinun kirkkaudessasi”.

Mutta Jeesus sanoi heille:
”Te ette tiedä, mitä anotte.
Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella,
jolla minut kastetaan?”

He sanoivat hänelle:
”Voimme”.

Niin Jeesus sanoi heille:
”Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte,
ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen
ei ole minun annettavissani,
vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu”.
Mark 10:37-40
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #152 : 22.01.17 - klo:18:20 »
Kaikesta voi varmaan keskustella, jos on tarvetta.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #153 : 22.01.17 - klo:18:29 »
Ja varsinkin asioista,
jotka mainitaan Raamatussa.
Niinkuin esimerkiksi tuo kaste kärsimyksissä.

Jeesushan lupasi omilleen:
Maailmassa teillä on ahdistus
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4372
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #154 : 19.02.17 - klo:18:35 »
Esikoislestadiolaisilla on tai ainakin on ollut tällaisia näkemyksiä:

"Purnu ajatteli olevan kaksi kastetta, ensinnäkin Johanneksen kaste, joka tapahtui vedellä parannukseen, toisekseen Pyhän Hengen kaste, joka tapahtuu evankeliumin ja totuuden sanalla. Purnun mukaan vesikasteessa annetaan lapselle nimi, mutta hän saa vasta Pyhän Hengen kasteessa oikean nimensä. Tällöin näet hänestä tulee Jumalan lapsi, mikä on hänen uusi nimensä."

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Joonas_Purnu

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #155 : 22.02.17 - klo:08:21 »
Minä ymmärrän niin,
että nuo Johanneksen kasteet,
joita on kaksi aivan päinvastaista,
eivät sisälly niihin viiteen kasteeseen,
jotka ovat tämän ketjun otsikkona.

Johanneksen kasteita analysoin tässä ketjussa tuolla alkupuolella.
Yritin linkittää, mutta en onnistunut,
joten tässä tivistelmä Johanneksen kasteista,
joista tarkemmin kerron sivulla 2.

Eli avauksessa esittelemieni viiden kasteen lisäksi
ihan oma lukunsa ovat Johanneksen kasteet.

1)
Johannes kastoi ihmiset, kun he tunnustivat syntinsä.

2)
Johannes kastoi Jeesuksen, mikä täytti kaiken vanhurskauden.

Siihen aikaan Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luo
hänen kastettavakseen.
Johannes kuitenkin esteli Häntä ja sanoi:
”Minä tarvitsen kasteen Sinulta – ja Sinä tulet minun luokseni!”
Mutta Jeesus vastasi hänelle:
”Salli se nyt, sillä näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus.”
Silloin Johannes suostui siihen.

Johannes Kastaja ei siis ensin halunnut ollenkaan kastaa Jeesusta.
Eihän synnitön voi mennä parannuksen kasteelle.
Ei Hänellä ollut syntejä, mitä voisi tunnustaa,
jonka jälkeen vasta Johannes Kastaja suostui kastamaan ihmiset.

Mutta Jeesus sanoi jotain järisyttävää Johannes Kastajalle:
Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus.

Siis ihmiset olivat tuoneet Jordanille syntinsä. Jeesus toi sinne Vanhurskautensa.
Tuosta virrasta tuli ihmislle Elämän virta. Jeesukselle kuoleman virta.
Ihmiset saivat saivat jättää syntinsä Jordanille.
Jeesus tuli ja otti heidän syntinsä päälleen ja kannettavakseen.
Näin täyttyi Vanhurskaus.

Ennen kuin Jeesus oli kastettu
ja Hän oli kasteessa ottanut päälleen koko maailman synnin,
Hän ei antanut ihmisille syntejä anteeksi eikä parantanut sairaita,
mutta nyt kun Hän oli kasteessa ottanut maailman synnin harteilleen,
niin Hän kantaen itsessään synnin seuraukset,
saattoi täyttäen kaiken Vanhurskauden
antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi
ja vapauttaa ihmiset synnistä ja sen seurauksista.

Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.

Tuo verbi kantaa on sellaisessa muodossa, että Hän jo tekee sen.
Johannes Kastaja näki jotenkin ehkä ilmestyksen omaisesti
Jeesuksen Jumalan Karitsana, joka oli ottanut päälleen
ja kantoi koko maailman kaiken synnin.

Eli Jeesuksen kasteen jälkeisenä päivänä
koko maailman synti oli jo Jeesuksen kannettavana.
Ja mitä sitten tapahtui. Henki vei Hänet erämaahan.

Ei ole sattumaa, että Johannes Kastaja
eli Jeesuksen edelläkävijä ja tienraivaaja oli Aaronin sukukuntaa.
Sillä esikuva siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kasteessa, kuinka vanhurskaus täytettiin,
kuinka Hän otti päälleen maailman synnin, löytyy tästä:
Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle
ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa,
olipa heillä mitä syntejä tahansa,
ja pankoon ne kauriin pään päälle ja lähettäköön sen,
sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan.


Eli Johannes Aaronilaisena
sai olla nyt täyttämässä tuon esikuvan mukaisesti sen,
kuinka koko kansan synti pantiin kauriin päälle,
ja vietiin sitten pois erämaahan.
Kauriin päälle laitettiin meidän syntimme.
Ja tuo kauris parka joutui ne sitten kantamaan erämaahan.

Mutta sitten on toinen asia, joka tapahtui noin kolme vuotta myöhemmin.
Jumalan Karitsa, meidän Pääsiäislampaamme,
teurastettiin meidän syntiemme sovitukseksi:
onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu

« Viimeksi muokattu: 22.02.17 - klo:10:14 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #156 : 02.03.17 - klo:06:11 »
Vain yksi Kaste, joka pelastaa, ei montaa. Jeesus asetti tämän Kasteen, kuolleista ylösnousemisensa jälkeen, ennen taivaaseen astumistaan.

Ef. 4:1   Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
Ef. 4:2   kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
Ef. 4:3   ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
Ef. 4:4   yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;

*) Ef. 4:5   yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

Ef. 4:6   yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Ef. 4:7   Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #157 : 04.03.17 - klo:15:19 »
yksi ruumis ja yksi henki,
niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon,
jonka te kutsumuksessanne saitte;
yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
yksi Jumala ja kaikkien Isä,
joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.


Tuossa on nähtävissä kolminaisuus.
Mutta meidät kastetaan eli upotetaan
nimenomaan Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Vai ettekö tiedä, että me kaikki,
jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen,
olemme hänen kuolemaansa kastetut?


Siis vain Jeesus kuoli.
Ja tuohon Hänen kuolemaansa me olemme upotetut.

Mutta toki on muita kasteita kuin tämä vesikaste.
Tuo kohta ei suinkaan tarkoita sitä,
etteikö olisi myös niitä neljää muuta kastetta,
mitkä Uusi Testamentti mainitsee.

Mutta on totta, että on vain yksi kaste, joka pelastaa,
mutta se ei ole vesikaste.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #158 : 05.03.17 - klo:00:37 »
Ei ole kahta Kastetta. Eikä Raamattu ei tunne vesikastetta. Jeesuksen asettama Kaste tehdään vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Usko ja tämä kaste pelastaa, kuten Jeesus itse opettaa. On turha alkaa itse keksimään Raamattua. Siinä voi käydä lopussa huonosti sen "raamatun" kanssa.

Matt. 28:18   Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20   ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16   
- Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
- mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #159 : 05.03.17 - klo:18:19 »

Matt. 28:18   Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20   ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16   
- Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
- mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.


Kummatkin tallennukset ovat Jeesuksen viimeisestä puheesta
juuri ennen taivaaseen nousemista.
Siis nostit esiin yhdestä ja samasta puheesta selvästikin kaksi eri katkelmaa.

Markus on tallentanut evankelioimiskäskyn,
Matteus on tallentanut opetuslapseuttamiskäskyn.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #160 : 08.03.17 - klo:03:41 »
Kukaan apostoleista taikka opetuslapsista ei ole antanut YHTÄKÄÄN KÄSKYÄ. Piste.

Kaikki kymmenen käskyä on Jumala antanut ihmisille jo vanhan liiton aikana. Ja rakkaudenkäsky on Jeesuksen Kristuksen, siis Jumalan antama, sekin. Samoin lähetyskäsky, joka on integroitu kastekäskyyn on Jeesuksen Kristuksen antama käsky, kastaa kaikki kansat Jeesuksen opetuslapsiksi.

Mut tämä ei käy, kun tarvitaan parempaa vanhurskautta, sellaista näkyvää ja kouriin tuntuvaa,
sellaista, josta ihminen niittäisi kunniaa toisten ihmisten silmissä.

Tyjäksi on niin vaikea tulla ja syntiseksi armonkerjäläiseksi. Jumalan armossa eläväksi Jumalan armosta riippuvaiseksi.

No Jumala kuitenkin tuomitsee jokaisen oikein, kun se aika tulee. Meille ihmisille se ei ole mahdollista.

Säälittää vaan sellaiset ihmiset, jotka etsivät tietätaivaaseen. Tarjona on satoja erilaisia teitä, enemmän taikka vähemmän ihmisvetoisia vankkureita tarjotaan vedettäviksi. Valmis paketti ei kelpaa, kun kaikesta omasta pyhyydestä on luovuttava.




Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #161 : 08.03.17 - klo:15:23 »
Siis Jeesuksen viimeisessä puheessa on kaksi kehotusta eli 
käskymuodossa olevaa katkelmaa,
joista toisen on tallentanut suorana lainauksena Markus ja toisen Matteus,
ja jotka sinä rakas evlutkristitty nostin esiin edellisessä viestissäsi.

Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko,se tuomitaan kadotukseen.


Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,
kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.






Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.