Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 37697 kertaa)

Poissa Taisto

Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #75 : 15.07.21 - klo:20:28 »
Sakramentit (2 kpl) vahvistavat tuota uskoa, koska kaikki aistit ovat mukana niissä ja Jeesuksen lupaus olla läsnä niissä

Minua häiritsee sakramentti-sanan käyttö ja siihen sisällytetyt asiat, koska sitä sanaa ei ole Raamatussa.

Ja toisaalta: mitä Jeesus oikeasti on luvannut näistä asioista? Sanoiko hän todella, että aistit vahvistavat uskoa?

Poissa Stiina

« Vastaus #76 : 15.07.21 - klo:22:13 »
Möttösenä en osaa tarpeeksi hyvin tähän teologisesti vastata. Vastauksia löytynee kyllä luterilaiselta puolelta tarpeeksi, jos kiinnostaa.
Tarkoitin, että Jeesuksen HPE asetussanat edellyttävät uskoa, että Jeesus on luvannut olla Ehtoollisessa läsnä, kun se oikein uskossa vastaanotetaan ja väärin nauttiminen on kadottavaa. Turmeltunut ihminen kyllä vänkää kaiken näköistä, mutta armo on tarjona sellaisellekin.
Sana ja Sakramentit ovat armonvälineitä. Ei kannattaisi takertua johonkin sanaan, joka on otettu selventämään asiaa. Eihän sanaa Kolmiyhteinen löydy Raamatusta, mutta jos et sitä tunnusta, olet harhaoppinen. Monia sanoja ei löydy Raamatusta, mutta ne kuvaavat selvästi siis raamatullista asiaa, jolla täytyy olla nimi.
"Armonvälineet
Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.

Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi."

Poissa Taisto

« Vastaus #77 : 16.07.21 - klo:02:01 »
Möttösenä en osaa tarpeeksi hyvin tähän teologisesti vastata. Vastauksia löytynee kyllä luterilaiselta puolelta tarpeeksi, jos kiinnostaa.
No, enhän minä nyt siitä "luterilaisessa puolesta" ole niin kiinnostunut. Vaan tarkoitin kysyä, mitä sinä Möttönen olet itse Raamatusta lukenut. Möttösethän ottivat vastaan Jeesuksen sanat, toisin kuin aikansa teologit joita hän nimitti tekopyhiksi, tyhmiksi ja sokeiksi, kyykäärmeiden sikiöiksi, jne.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #78 : 16.07.21 - klo:11:46 »

Tarkoitin, että Jeesuksen HPE asetussanat edellyttävät uskoa, että Jeesus on luvannut olla Ehtoollisessa läsnä, kun se oikein uskossa vastaanotetaan ja väärin nauttiminen on kadottavaa.

...

Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi.

Tuosta ehtoollisen väärin nauttimisesta on monenlaisia käsityksiä.

Jos sillä tarkoitetaan sitä, että jos ehtoollista vietetään muun kuin papin johdolla, se on kadottavaa, silloin olen jyrkästi ajatusta vastaan.

Olen itse pitänyt ehtoollissaarnan ja jakanut monta kertaa ehtoollista ja kastanutkin.
En ole pappi.

Onneksi luterilainen kirkko eikä mikään muukaan uskonsuunta, ei edes Pietari ole ratkomassa sitä kuka pelastuu ja kuka ei.

Poissa Stiina

« Vastaus #79 : 16.07.21 - klo:13:23 »
 :) Niinpä!  Jumalallemme kiitos ja kunnia, että kukaan ihminen ei pelastustamme määrää, hallet sille, huh ajatustakin!

Raamatusta löydettävä Evankeliumi sen määrää oikeudenmukaisesti. Sovituksemme Jeesus K. sanoo: "teidän tulee syntyä uudesti ylhäältä. Ei jokainen joka sanoo Herra, Herra pääse taivasten valtakuntaan, vaan se joka tekee Taivaallisen Isäni Tahdon."  Mietitään sitä!
Armon Evankeliumin olen saanut löytää Raamatustani. Kuka olikaan se ainoa Tie, Totuus ja Elämä?
En siis pääse perille, vaikka en olisikaan "fariseus" (tekopyhä, tyhmä, sokea, kyykärmeiden sikiö, teologi tai homo tai muu syntinen, joka tietty olen jo syntymäni perusteella.)
Tämän olen oppinut Raamatusta ja myös sen, että niin oppi Paavali, Pietari, Luther ja moni muukin.
Oletko Sinä uudestisyntynyt ylhäältä? (Saanut hlökohtaisesti syntisi joka päivä anteeksi!)
Oliko Taistolla sittenkin "hyvä kysymys", vai riitaa kristittyjen välille synnyttävä?  ::)

Poissa Taisto

« Vastaus #80 : 16.07.21 - klo:17:13 »
Oliko Taistolla sittenkin "hyvä kysymys", vai riitaa kristittyjen välille synnyttävä?  ::)
Niin no, hyvä kysymyshän on yleensä sellainen, että siitä todetaan vain "hyvä kysymys!", mutta vastausta ei kuulu.  :)

Poissa Stiina

« Vastaus #81 : 18.07.21 - klo:01:18 »
Vastaan vielä Raamatunlauseilla (kun en osaa olla teologi) ikuista kinaa "tekojen" merkityksestä. (Myös Usko ja Rukous -sivustolla taas kerran turhennetaan Jeesuksen (Jumala) kuolema ristillä, mikä jo pelkästään tekee nyt esim. ortodoksisen teologian ei kristilliseksi "tekojen" uskonnoksi. Kyllähän jo nyt viimeistään pitäisi nähdä, että ihmisten "teot" ovat kaiken aikaa pelkästään toivottoman pahat.

"Matt. 12:30–37
Herra sanoi: 30 Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa. 31 "Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa. 33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. 34 Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. 35 Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. 36 Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. 37 Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi."

LUKU 3  Room.
"Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?
2 Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.
3 Mutta kuinka? Jos jotkut ovat olleet epäuskoisia, ei kaiketi heidän epäuskonsa ole Jumalan uskollisuutta tyhjäksi tekevä?
4 Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: "Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään".
5 Mutta jos meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan vanhurskauden, mitä me siihen sanomme? Ei kaiketi Jumala ole väärä, kun hän rankaisee vihassansa? Minä puhun ihmisten tavalla.
6 Pois se! Sillä kuinka Jumala silloin voisi tuomita maailman?
7 Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?
8 Ja miksi emme tekisi, niinkuin herjaten syyttävät meidän tekevän ja niinkuin muutamat väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme pahaa, että siitä hyvää tulisi"? Niiden tuomio on oikea.
9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain."

Poissa Stiina

« Vastaus #82 : 19.07.21 - klo:13:46 »
Suosittelen kuunneltavaksi! Samoin SRO:n Jumalanpalvelukset ovat uskoa vahvistavia. (varoituksena sanon, että tässä sivutaan luterilaisia sakramentteja (kaste ja ehtoollinen).
-------------------------------
"Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi” (Ps. 110:1).”

Jeesus hallitsee koko universumia, maailmankaikkeutta. Millaisena Jeesuksen kaikkivaltius tässä maailmassa näyttäytyy?

Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/bocaIv3vn-I

Jos on mahdollista, toivomme sinua kertovan tästä uudesta hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Ehkä voitte tuttujen kesken joskus keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunaus päivääsi!

Juha Vähäsarja
Suomen Raamattuopiston metropolialueen johtaja
----------------------

SRO.fi/tv
 :D

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #83 : 19.07.21 - klo:22:58 »
Nyt mä vasta tajusin tän ketjun idean. ;D
Sä haluat tuoda tänne opetuksia mitä haluat jakaa toisten kanssa.
Kesti vähänä aikaa kunnes hoksasin. ::)

Poissa Stiina

« Vastaus #84 : 20.07.21 - klo:11:56 »
Totta, näin on ollut tarkoitukseni ja salaa toivonut, että löytäisin samanmielisen. Kestän omasta mielestäni kyllä eriävät mielipiteet perustellen, jos minunkin näkemykseni ymmärretään ja hyväksytään.
Yritän myös varoa opettamasta, puhumattakaan käännyttämisestä, mutta sitä en aina pysty välttämään, koska ...
Siksihän erimieliset keskustelut sovussa ovat hyviä, koska samanmielisten kanssa ei tule pitkään keskustelua. Usko ja uskonto ovat kuitenkin aiheita, joista hyvin helposti tulee loukkaantumisia, riitaa ja kinaa. Vanhana sietää näitäkin paremmin, koska yksinäisyys on vielä pahempaa.
----------------
Filippiläisille 2:3 FINRK
Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian vuoksi, vaan pitäkää nöyrästi toista parempana kuin itseänne.
FINRK: Raamattu Kansalle

Raamattu siältää paljon kehotuksia myös uskoville ja jo pelastuville, joten usko ei jää ilman tekoja, mutta itse täydelliseen sovitukseen ja pelastukseen teot eivät vaikuta. Heikko ja lahjatonkin on siis turvassa, eikä kukaan kersku.
Ne, jotka turvaavat edes osittain tekoihin, ovat väärin lukeneet esim. Jaakobin kirjeen sekä Jeesuksen vertauksen lampaihin ja vuohiin jakamisesta "tekojen" mukaan. Kyllä niissä mennään uskon mukaan, mutta usko synnyttää oikeita tekoja jne.

Tämä kehoitus askarruttaa usein, kun koen, että en uskovanakaan kykene:
"Pyhäksi Jumalalle otolliseksi uhriksi | joh832. Room 12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä veljet antamaan ruumiinne eläväksi pyhäksi Jumalalle otolliseksi uhriksi tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. 6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."

:)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #85 : 20.07.21 - klo:15:38 »
Juu kyllä minäkin tykkään jakaa muille tai kertoa muille jostain mikä puhutteli ja vahvisti itseäni. Mutta jos muut lukijat eivät otakaan aikaan lukea ja tutkia niitä opetuksia mistä itse on pitänyt, niin siinä voi jäädä yksin.

Tietty ei koskaan tiedä miten Jumala toimii, ja joku saattaakin selväksi Jumalan johdatukseksi, että osui jonkun opetuksen äärelle vaikka siis juuri netissä.

Keskustelufoorumilla todennäköisesti saa enemmän palauttaa, jos vaan kertoo omin sanoin miten itse ymmärtää asiat Raamatun valossa. Se on lähempänä aitoa vuorovaikutusta.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #86 : 20.07.21 - klo:15:41 »
Kyllä minusta sen melko vähäisen tutkailun perusteella, mitä olen tehnyt, olen yhtä mieltä kanssasi, siitä että ovat hyvää opetusta.
Kuuntelin tuon puheen minkä linkin laitoit viimeksi.
https://www.youtube.com/watch?v=bocaIv3vn-I

Tajusin, että viittaat siis Kauniaisten Raamattuopistoon, et Kansan Raamattuseuraan.
Minulta oli tuo edellinen jo unohtunut. Lienevät siis kaksi eri järjestöä?

Itse tosin olen jo pitkään lähes ainoastaan lukenut Raamattua. En siis sillä tavalla etsi hyvää opetusta muualta.

Kasvoin hengellisesti Mikkelin Tuomiokirkkoseurakunnan nuorten parissa. Siellä oli paljon herätystä niinä aikoina. Olimme melko paljon yhteydessä sitten Kansanlähetykseen. Olin Kansanlähetyksen kesäaktiossakin 17 vuotiaana. Tiimimme koostui ainoastaan mikkeliläisistä. 8) Silloinen tiimin johtaja on yhä hyvä ystäväni.

Ihan siitä syystä menin keväällä 2019 Suomeen ja osallistuin Ryttylässä kolme päivää kestävään Raamattukurssiin. Halusin ihan mennä katsomaan mitä kuuluu sinne mitkä ovat ikäänkuin hengelliset juureni. Siis opetuksen suhteen.

Ja olin iloisesti yllättynyt että ihan samaa näytti kuuluvan kuin kauan sitten. :) Joidenkin asioiden on todella hyvä pysyä samana. ??? Raamatun opetus on ehdottomasti yksi niistä.

Olen vuodesta 1987 etsinyt täältä hengellistä kotia enkä ole oikein löytänyt. Se karismaattinen rukouspiiri on todella mahtava ja hyvin turvallinen paikka hengellisesti. Herra näyttää tietävän minkälaisia lapsia hänellä on missäkin, ja hän voi onneksi siten johtaa tielleni uskovia!
« Viimeksi muokattu: 20.07.21 - klo:16:06 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

« Vastaus #87 : 21.07.21 - klo:12:15 »
 :) Kiitos tarpeellisesta ja rakentavasta palautteesta!
Kyllä tietenkin kaipaan ymmärrystä ja samanmielisyyttä, mutta olen jo tottunut, että ei helposti löydä ja aika lisääntyvästi luterilaisen opin (Ristin teologia), kiihkeänäkin uskovana (ylhäältä uudestisyntyneenä) olen itse tarvinnut näitä tänne laittamiani. Jaettu ilo (löytö) on kaksinkertainen ilo (siunaus), vaikka vain on itselleen sen kirjoittanut ja kuvittelee, että joku jossakin ajattelee vielä nykyisessä maailman menossammekin noin.
Noita "viidesläisiä", "uuspietistisiä" liikkeitä ovat: Kansanlähetys, SRO, Kansan Raamattuseura, OPKO, Kylväjä-lähetysjärjestö ja Sansa- medialähetysjärjestö. https://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_her%C3%A4tysliike

Omat vaiheeni olisivat jo romaanin pituiset, enkä halua enää niitä kaivella. (Takaumia tulee, yritän torjua ja rukoilla).
Tykkään "viidesläisten" kaikkien opetuksesta ja heidän parissaan on runsaasti erittäin hyviä opettajia vielä ja aikaisemmin. Kuuntelen aika usein kaikkia nyt eläkkeellä ollessani. SRO:ssa olen nyt läheisesti, koska siellä pystyy olemaan vaikka ei ihan ajattele naispappeudesta heidän laillaan. Samansukupuolisten avioliitoista taas olen samanmielinen, mutta korostaisin näiden ihmisarvoa ja syntien anteeksisaamista Kristuksen tähden heillekin. En tiedä mitä teen, jos tuo asia tulee kirkossa (ev.lut.) kaikkien hyväksymäksi.
SRO on näistä liikkeistä vähiten karismaattinen ja eniten luterilainen ymmärtääkseni. Kansanlähetys taas on yhdessä molempien näkemysten kanssa. Siksi valitsin SRO:n ja Raamattuseurasta taas on tullut yhä enemmän "karismaattinen" ja jopa helluntailaisuutta muistuttava, mutta olisi vapaamielinen sekä naispappi-, että tuossa avioliittoasiassa. Körttiläiset, joita "rakastan" ovat aivan liian liberaaleja nykyisin. Semmoinenkin vie uskoa, kun kaikki käy.
Jos ei siis kielletä, niin laitan tykkäämistäni opetuksista kopioita jatkossakin, jos vaikka...
Tosi hyvä on lukea Raamattua yksinkin. Niin minäkin teen, ja siitä syntyy sitten se tarve kuulla ja ymmärtää muidenkin saamia oivalluksia ja myös tehdä rajaa kehällisissä asioissa.
Itse olen myös joutunut sulkemaan yltiökarismaattiset ja newagelaiset, teosofit ja heidän kaltaisensa spiritistiset liikkeet pois. Ev.lut. kirkonkin parissa on rukouspiirejä, joihin en toivoisi joutuvani ylihengellisyyden takia, huh.
Luterilaiset liikkeet ovat opillisesti kaikkein lähinnä tietty, mutta siellä ollaan kummallisia naispappeuskysymyksissä ja usein kovia, armottomia ja aivan liian miesenergiaa omaavia, että on vaikea suorastaan naisena hengittää. Kuitenkin, jos olisi valittavana vain helluntailaisuustyypit tai ankara luterilaisuus, valitsisin ankaran luterilaisuuden. SRO ja "viidesläiset" muutkin ovat nyt riittävän hyviä ja uskoa lisääviä, siksikin haluan jakaa teillekin.  :)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #88 : 21.07.21 - klo:17:22 »
Mikä on käsityksesi uudelleenavioitumisesta avioeron jälkeen?
Siinäkin uskovat eroavat hyvin paljon. Itse kuulun sen suhteen luullakseni pieneen vähemmistöön.

Juu on turvallista kun on tutut viitekehykset ympärillä, kuten vaikkapa se hengellinen suuntaus/liike jonka piirissä ehkä tuli uskoon ja alkoi kasvaa uskossaan.

Minä menetin kaiken sen kertaheitolla. Kukaan täällä ei osannut laittaa minua mihinkään raameihin, ja minulle heidän raaminsa oli monen kohdalla täysin tuntemattomia. Ei ole mitään itsensä ulkopuolella minkä perusteella suunnistaa.
Sitten tulin tietoiseksi että eri suunnat ovat ERI TULKINTOJA.
Enkä enää oikein pystynyt kertomaan itselleni syytä miksi JONKUN TOISEN TULKINTA olisi pätevämpi kuin omani. ???

Koska ihmisiä kaikki olemme.
Silloin väsyin siihen, että tapaan eri tavalla ajattelevia ihmisiä jotka kaikki vakuuttivat mulle että juuri heidän tulkinsta on se oikea ja tavallaan edellyttivät että nielen heidän tulkintansa.

Se alkoi todella kyllästyttää. Siksi heitin hengelliset kirjat, lähes EI IHAN kaikkia roskiin ja päätin lukea vain Raamattua.
Tää oli joskus 1995.
Olin tietty ollut jos uskossa 20 vuotta sitä ennen, joten olen saanut paljon opetusta muilta.

Mulla on enää seuraavat kirjat:
Kallis Hunajan Pisara,
Krituksen Tuntemisesta (Tuomas Kempiläinen)
Kaksi Watchman Nee'n kirjaa
Öivid Andersen: Uskosta Uskoon (Kansanlähetyksen kustantama Roomalaiskirjeen selitys)
Yksi norjalaisen pietistin kirja 1800 luvulta
Karitsan Askelissa, joskus 1700 kirjoitettu kai.

On mulla sitten pari Tozerin kirjaa, mutta häneenkin väsyin. Yksi on hyvä  Knowledge of the Holy. Luin sen sinä kesänä kun tulin ylioppilaaksi. Väsyin siihen, että useassa myöhemmässä kirjassaan jatkuvasti nalkuttaa että toiset uskovat ei oo tajunnu mistään mitään.

Roskiin heitettyjen kirjojen lista olisi paljon pidempi.

Poissa Stiina

« Vastaus #89 : 22.07.21 - klo:12:51 »
 :) Kiitos taas kysymästä!
Minulta ei ole paljon elämässäni kristinasioista kysytty, ei edes avioliittoasiasta, jossa itse olen jo ollut yli 52 vuotta. Sitäkin enemmän on juoruttu ja paneteltu perättömiä. Vähitellen olen oppinut olemaan vähän kiitollinen, että ei ole syytelty ja paneteltu sellaisista asioista mistä minulla on oikeasti syyllisyyttä ja vaikea ollut uskoa anteeksisaamiseen, vaikka ajatusten, sanojen ja tekojenkin suhteen löytyisi puolusteluja sekä selityksiä minultakin.

Tuo uudelleen avioituminen on aika kinkkinen juttu, vaikka Raamatussa on siihen aikalailla selvät ohjeet, mutta tässä asiassa maailma on nyt erilainen ja synnit erilaisia avioliittoasiassa.
Mennessäni itse avioon (22 v ja 16 v tasolla) ja ollessani (luullessani) tiukkis lain noudattaja, häitä edeltävänä päivänä iski kyllä paniikki ja olisin karannut, jos olisin kehdannut. Ei myöskään olisi ollut taaskaan paikkaa mihin mennä, joten ei ole hyvä liika tiukkuuskaan näissä asioissa.
Elämmehän armon alla ja kaikkea voi "sattua" kaikille. Mitättömistä syistä ei kannata erota lastenkaan takia ja toiseen rakastuminen menee ohi, jos sitä ei ruoki.
Mielestäni eron syiden selvittelyn jälkeen ja vastuun kantamisen jälkeen voi mennä tarvittaessa eronnutkin uudelleen avioon, jos ei itse varsinaisesti ole se luonnehäiriöinen ja mahdoton ihminen. Miksi pilata taas uuden ihmisen elämää!

Osa säilyttämistäsi kirjoista on minullekin tuttuja ja rakkaita.