Kirjoittaja Aihe: Johanneksen evankeliumi  (Luettu 6277 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #45 : 20.08.24 - klo:15:28 »
Luin lukua 11, missa on siita, kun Jeesus heratti Lasaruksen kuolleista.
 Kun nyt juutalaiset, jotka olivat Marian kanssa huoneessa häntä lohduttamassa, näkivät hänen nopeasti nousevan ja lähtevän ulos, seurasivat he häntä, luullen hänen menevän haudalle, itkemään siellä.
32. Kun siis Maria saapui sinne, missä Jeesus oli, ja näki hänet, lankesi hän hänen jalkojensa eteen ja sanoi hänelle: "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, ei minun veljeni olisi kuollut".
33. Kun Jeesus näki hänen itkevän ja hänen kanssaan tulleiden juutalaisten itkevän, joutui hän hengessään syvän liikutuksen valtaan ja vapisi;
34. ja hän sanoi: "Mihin te panitte hänet?" He sanoivat hänelle: "Herra, tule ja katso".
35. Ja Jeesus itki.
36. Niin juutalaiset sanoivat: "Katso, kuinka rakas hän oli hänelle!"

Jeesuksella oli voimakkaat tunteet tuossa tilanteessa. Han liikuttui kun naki ystaviensa surun ja voisiko sanoa epatoivon, kun he olivat niin pettyneita, etta Jeesus ei ollut paikan paalla ennen kuin Lasarus kuoli.
Martalla oli ihmeen selva usko ylosnousemukseen. En voi sanoa, etta kykenisin niin selvasti ilmaisemaan saman asian oman uskoni perusteella.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #46 : 07.09.24 - klo:18:19 »
Minulla oli tilanne, missä oli hyvä, että muistin lukemani Johanneksen evankeliumista lähes kirjaimellisesti. Totesin, että mieleeni oli painunut hyvin paljon Jeesuksen dialogista fariseusten kirjassa luvussa 8. Se oli kiva tunne, kun kykenin kertomaan eiuskovalle tarkasti miten Jeesus vastaili fariseuksille. :)

Pitää jatkaa lukemista samalla tavalla!

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #47 : 15.09.24 - klo:19:30 »
Jatkoin Johanneksen evankeliumin lukua jakeista 11 ja 12.
Se, että Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista näytti aiheuttaneen tapahtumaketjun minkä lopputuloksena Jeesus tapettiin.
Fariseukset olivat todella ärtyneitä tapahtuneesta ja päättivät tappaa myös Lasaruksen. 

Jeesus itse tiesi, että hänen aikansa täällä maan päällä oli päättyvä pian.

Tässä luvun 12 tekstikokonaisuus. En voi sanoa ymmärtäväni sitä täydellisesti.
23. Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: "Hetki on tullut, että Ihmisen Poika kirkastetaan.
24. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
25. Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.
26. Jos joku minua palvelee, seuratkoon hän minua; ja missä minä olen, siellä on myös minun palvelijani oleva. Ja jos joku minua palvelee, niin Isä on kunnioittava häntä.
27. Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut.
28. Isä, kirkasta nimesi!" Niin taivaasta tuli ääni: "Minä olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava".
29. Niin kansa, joka seisoi ja kuuli sen, sanoi ukkosen jylisseen. Toiset sanoivat: "Häntä puhutteli enkeli".
30. Jeesus vastasi ja sanoi: "Ei tämä ääni tullut minun tähteni, vaan teidän tähtenne.
31. Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.
32. Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni."
33. Mutta sen hän sanoi antaen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla hän oli kuoleva.

En ollenkaan ymmärrä jaetta 31, miksi Jeesus sanoi sen tässä yhteydessä:
31. Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.

« Viimeksi muokattu: 15.09.24 - klo:19:36 kirjoittanut sandia »