Siis 2. Mooses 25.
Jae 22:
"Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jota ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän."
Sitten luku 29:42-46:
4
2. Tämä olkoon teillä jokapäiväinen polttouhri sukupolvesta sukupolveen ilmestysmajan ovella Herran edessä, jossa minä ilmestyn teille puhuakseni sinun kanssasi.
43. Siinä minä ilmestyn israelilaisille, ja se on oleva minun kirkkauteni pyhittämä.
44. Ja minä pyhitän ilmestysmajan ja alttarin; ja minä pyhitän Aaronin poikinensa pappeina palvelemaan minua.
45. Ja minä asun israelilaisten keskellä ja olen heidän Jumalansa.
46. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, heidän Jumalansa, joka vein heidät pois Egyptin maasta, asuakseni heidän keskellään. Minä olen Herra, heidän Jumalansa."
Siis oleellinen juttu on, että Jumala osoittaa itsensä ihmiselle ja puhuu hänen kanssaan.
Eli kommunikoi.
Jumala loi ihmisen sellaiseksi, että hän puheen ja kielen kautta kykenee yhteyteen toisten ihmisten ja Luojansa kanssa.
Uudestisyntyminen aiheuttaa sen, että olemme yhteydessä elävään Jumalaan.
Synnin kautta se yhteys oli katkennut.
Jo Vanhassa Liitossa näkyy se, että Jumala mahdollistaa yhteyden ihmisen ja Jumalan välillä.
Kun tästä vinkkelistä sitten ajattelin koko Raamatun sisältöä, tämä asia käy hyvin selväksi.
Käytännössä se tarkoittanee osaksi sitäkin, että ketä ihminen kuuntelee , sen kaltaiseksi hän tulee.
Jopa uskovakin.
Ei tässäkään ole koko juttu, mutta teema lienee selvä.
Ai joo, tuo että liitonarkissa oli
armoistuin on mielenkiintoinen.
Siis sana armo esiintyi vanhassa liitossakin.
Minulle paljon kohtia Raamatusta, kun mietin tätä. Ihan ihmisen luomisesta asti.
Mutta nämä Jeesuksen sanat jotenkin sopivat tähän tosi hyvin. Joh. 11. luku
Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
Tämä laulu tuli taas mieleen.

Olen saanut syntini anteeksi.
https://www.youtube.com/watch?v=Ftwjhjqg9Zw