Kirjoittaja Aihe: Sananlaskut  (Luettu 1056 kertaa)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
Sananlaskut
« : 13.10.24 - klo:18:44 »
Yritin etsiä ketjua, minkä aiheena on Sananlaskut, mutta en ainakaan pikaisella haulla sattunut löytämään.
Jos löytyy, laitan tämän sen jatkoksi.

Töissä jouduin tai yhä joudun kommunikoimaan erään nuoren kanssa, joka on hyvin ovela ja käyttää älykkyyttään selittämään lähes kaiken siten, että hän olettaa voivansa puhua itsensä edesvastuusta. Hän ei vältä keinoja päästäkseen tuohon päämäärään.

Se muistutti minua Sananlaskuista Raamatussa.
Kun jouduin edellisessä työpaikassa käsittelemään tilannetta, missä lähin työkaveri selvästi yritti saada minut hankaluuksiin eikä kaihtanut keinoja vääntääkseen sanani ja tekoni, tajusin, että itsessäni olin voimaton siinä tilanteessa, koska en halunnut ruveta riitelemään.

Kumpikin tilanne on sellainen, missä joudun/jouduin toteamaan oman heikkouteni itsessäni selvittämään tilanteen.
Olisi tosi helppo ylireagoida ja aiheuttaa itselleen hallaa, mutta jotain oli tehtävä.

Eli käännyin Jumalan puoleen ja pyysin apua. Tilanteet missä on hyvin tietoinen omasta heikkoudesta ovat epämiellyttäviä, mutta toisaalta ne ovat mahdollisuuksia nähdä Jumalan apu hyvinkin konkreettisesti.

Rupesin molemmissa tilanteissa lukemaan Sananlaskuja ja psalmeja, ja kykenin ikäänkuin rukoilemaan varsinkin psalmien sanoilla niissä tilanteissa.

Sananlaskut puolestaan antavat perspektiivin, mikä on ollut todella hyvä apu.

Tein tän aloituksen siitä perspektiivistä minkä Sananlaskut tarjoavat.

Ensimmäisessä luvussa on mm näin, jae 23
23. Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne.

Eli siellä on teema, että ihmiselle on hyväksi kääntyä Jumalan "nuhtelemaksi" ja silloin Herra Pyhän Hengen kauttaa avaa hänen sanaansa meille.

Tuo on siis Sananlaskujen mukaan terve lähestymistapa ihmiselle.
Ihmisellä on taipumus kuitenkin tähän, jakeesta 24:Kun minä kutsuin ja te estelitte, kun ojensin kättäni eikä kenkään kuunnellut,
25. vaan te vieroksuitte kaikkia minun neuvojani, ette suostuneet minun nuhteisiini,

Ajattelen, että uskovanakin minulla on tuo valinta aina yhä uudellen, itse asiassa todennäköisesti päivittäin.

Sananlaskuissa on sitten paljon lupauksia siitä, miten Jumalan puoleen kääntyminen toimii eri tilanteissa. Yleisesti ottaen: tuleen Jumalan auttamaksi.

Tässä tulee sama selvästi esille luku 3:5-6

Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.

On tosi helppo tilanteissa, missä kokee omaa voimattomuutta, ajatella, että nyt olen Jumalan selän takana eikä hän voi auttaa. :-[

Mutta niin ei Raamatun mukaan koskaan ole. Meidän pitää tuntea Herra kaikissa tilanteissa ja hän voi auttaa kaikissa tilanteissa.

Tää on ihan vaan yleinen perspektiivi mikä tulee mielestäni ihanasti esille Sananlaskujen alkuluvuissa.
Ja on mahtava nähdä omassa elämässä, miten se toimii.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Sananlaskut
« Vastaus #1 : 13.10.24 - klo:18:51 »
Mutta siis miten tää toimi näissä kahdessa tilanteessa.
Näin, Sananlaskujen mukaan.

. sillä viisaus tulee sydämeesi, ja tieto tulee sielullesi suloiseksi,
11. taidollisuus on sinua varjeleva ja ymmärrys suojeleva sinut.
12. Se pelastaa sinut pahojen tiestä, miehestä, joka kavalasti puhuu;
13. niistä, jotka ovat hyljänneet oikeat polut vaeltaaksensa pimeyden teitä;
14. niistä, jotka iloitsevat pahanteosta, riemuitsevat häijystä kavaluudesta,
15. joiden polut ovat mutkaiset ja jotka joutuvat väärään teillänsä. -

Eli Jumala voi antaa viisauden ja maltin että on selvät rajat sellaisen ihmisen kanssa, joka pyrkii jollain tavalla työntämään minut pois paikaltani.

Poissa pax

« Vastaus #2 : 14.10.24 - klo:07:24 »
Niin, Jumalan antama viisaus ja taidollisuus  suojelee. 😊
Ihmeellisia viisauden sanoja. Tykkään Sananlaskuista samoin kuin psalmeista, niissä on monikerroksiset viisauden sanat ja koko elämän kirjo.

Poissa Korpima

« Vastaus #3 : 14.10.24 - klo:11:43 »
Hyviä nostoja sananlaskuista, etenkin tuo käytännön soveltaminen elämään. Olen lukenut ne läpi, mutta varmasti paremmin voisi osata tai sisäistää.

En varmasti aina ole hyvä huomaamaan, miten edes Jumala on auttanut. Usein vain rukoilen tilanteessa, mutta tilanteen seuraaminen voi jäädä väliin. Tai ei muista, mitä onkaan joskus rukoillut.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 20.10.24 - klo:14:33 »
Tätä 6. luvun kohtaa myös pohdin.

12. Kelvoton ihminen, väärä mies on se, joka kulkee suu täynnä vilppiä,
13. silmää iskee, jaloillaan merkkiä antaa, sormillansa viittoo,
14. kavaluus mielessä, pahaa aina hankitsee, riitoja rakentaa.
15. Sentähden hänen turmionsa tulee yhtäkkiä, tuokiossa hänet rusennetaan, eikä apua ole.

Siinä on ikäänkuin kuvaus ihmisestä, jonka "modus operandi" on olla tuhoava ympäristössään. ???

Tässä toinen mikä mietitytti.
Herra vihaa näitä ominaisuuksia :

Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.

Tuli mieleen se toinen niistä rikollisista, jotka ristiinnaulittiin samaan aikaan kuin Jeesus.