Ristin teologia oli Paavalin elämää koko hänen uskoontulonsa alusta asti. Hänen kirjeistään saa sen vaikutelman.
Tuo että Jumalan kätkeytyy vastakohtaansa tulee selkeästi esille
2 Kor. 12:9-10
Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
Jumala kätkeytyy vastakohtaansa, Hänen voimansa tulee esiin heikkoudessa. Paavalin oivaltaessa tämän tulikin hänen heikkoutensa hänelle kerskaukseksi. Paavalin heikkous aivan kuin "vapautti" Kristuksen voiman hänessä.
Muistaakseni Luther mainitsi jotenkin näin: Jumalan toiminta maailmassa on ristinmuotoista. Tämä näkyy Paavalin kirjeissä.
Onko tämäkin sitä vastakohtaa: Jos jokin luulee olevansa viisas tulkoon hän ensin tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
Tällaisia ajatuksia minulla poiki, kun luin Korpiman aloitusta ja teidän muitten kommentteja.