Mietin aamulla Mooseksen kirjojen erilaisia sääntöja eri elämänalueilta ja uhrimääräyksiä. Minä en ainakaan pysty hahmottamaan kokonaisuudessaan Vanhaa Liittoa. Mutta sitten tuli mieleen, että jatkuvasti siellä on myös kohtia missä Herra puhuu siitä, että Hän on Jumala ja se sinänsä on täysin riittävä syy ihmisen totella häntä ja ottaa Hänen sanansa vakavasti.
Eli siellä sittenkin on tämän sydämen ulottuvuus aivan selvästi, mikä siis on koko uuden liiton olennainen asia. Siis ihmisen suhde Jumalaan.
Eli ei voida sanoa, että Vanha Testamentti oli pelkkiä ulkoisia määräyksia. Jumala on aina edellyttänyt, että ihminen sydämestään tottelee Häntä (mitä kukaan ihminen ei ole täyttänyt synnin takia)
Sitten olin kohdassa 4. Mooses 15.
Löysin luvusta tämän:
38. "Puhu israelilaisille ja sano heille, että heidän on sukupolvesta sukupolveen tehtävä itsellensä tupsut viittojensa kulmiin ja sidottava kulmien tupsuihin punasininen lanka.
39. Ne tupsut olkoon teillä, että te, kun ne näette, muistaisitte kaikki Herran käskyt ja ne täyttäisitte ettekä seuraisi sydämenne ettekä silmienne himoja, jotka houkuttelevat teitä haureuteen;
40. niin muistakaa ja täyttäkää kaikki minun käskyni ja olkaa pyhät Jumalallenne.
En ole varma tarkoitetaanko haureudella ainoastaan seksuaalielämän syntejä, vai, kuten usein VTssa, ihmisen sydämen uskottomuutta suhteessa Jumalaan ja taipumus ottaa muualta vaikutteita. Arvelisin tuota jälkimmäistä.
Siis tupsujen tarkoitus olla muistutus Jumalan sanasta ja siitä että tulee totella Hänen sanaansa.
Kohdassa oli sitten alaviite Matteuksen evankeliumiin. Matteus 15:5-6:
J
a kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
6. ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
Tupsut olivat vaihtaneet tarkoitustaan ihmisen mielissä.

Tupsujen piti olla isoja ja hienoja

Jumalan antama tarkoitus näytti jääneen syrjään.
Niin inhimillistä, mutta siis tupsujen alkuperäinen tarkoitus oli ihmiselle muistutus Jumalan sanasta ja siitä, että sydän tottelisi Herraa.
Jeesus sitten totesi että tupsuja käytettiin aivan eri tarkoitukseen.