Kirjoittaja Aihe: Kristilliset elokuvat ja TV-sarjat (myös kristillisiä teemoja)  (Luettu 6924 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Kummallista kylla olen alkanut huomioida joitakin hyvin nayttelijoita Korean tv sarjoissa.
On kuin tapaisi tutun, kun samat kasvot tupsahtavat esille eri sarjoissa. Mutta en tieda ovatko kristittyja. Kerraoin siita naisnayttelijasta, joka on jo 68. Arvelen, etta han voisi olla uskossa, ehka harras katolinen.

Poissa Korpima

Arvelen, etta han voisi olla uskossa, ehka harras katolinen.

Eipä näyttelijän roolisuorituksista luultavasti voi päätellä, onko hän kristitty vai ei. Täytyisi tietää yksityselämästä enemmän.

Tuossa edellä Denzel Washington myös kertoi, ettei ole olemassa "uskovien Hollywood-näyttelijöiden kerhoa" tai kokoontumista. Ja jos usko ei näy selkeästi muuten niissä ympyröissä, niin vaikea tietää. Jos ei esim. pidä ristiä kaulassa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Juu ei varmaan näyttelijäsuorituksen perusteella voi arvioida, onko joku uskossa. Ajattelin vain, että joskus näyttelijän persoona tulee esiin tai paremminkin roolisuorituksen läpi

Poissa Korpima

Sain katsottua Ihmeellinen on elämä -elokuvan (Yle Areenassa). Ei hassumpi jouluelokuva: enkeleitä, rukous (kiinnitin huomiota), yhteistä joulumieltä, iloinen loppu. Ehkä alku oli vähän hidastempoinen, mutta loppupuoli oli hyvä.

Poissa Korpima

Uutinen, jossa kerrotaan, että näyttelijä Denzel Washington kastettiin ja sai "minister's licencen", mikä sitten onkaan

Kotimaan uutisotsikossa (koko uutinen vain tilaajille) on näköjään käännetty tuo Denzel Washingtonin minister's licence helluntaisaarnaajan lupakirjaksi (https://www.kotimaa.fi/denzel-washington-kastettiin-ja-sai-helluntaisaarnaajan-lupakirjan/).

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Sain katsottua Ihmeellinen on elämä -elokuvan (Yle Areenassa). Ei hassumpi jouluelokuva: enkeleitä, rukous (kiinnitin huomiota), yhteistä joulumieltä, iloinen loppu. Ehkä alku oli vähän hidastempoinen, mutta loppupuoli oli hyvä.

Onko tuo sama kuin It is A Wonderful Life?

Poissa Korpima

Sain katsottua Ihmeellinen on elämä -elokuvan (Yle Areenassa).
Onko tuo sama kuin It is A Wonderful Life?

Sepä se.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmeellinen_on_el%C3%A4m%C3%A4

Poissa Korpima

Katselin Matkalla Beethlehemiin -elokuvan (Nativity Story, https://fi.wikipedia.org/wiki/Matkalla_Beetlehemiin). Se kertoo tutun kertomuksen aivan evankelimin alusta, joka päättyy suurin piirtein Jeesuksen syntymään. Seurataan tahoillaan poliittista johtoa, kolmea viisasta miestä ja Johannes Kastajan ja Jeesuksen perhettä. Enkeli-ilmestykset ja unet ovat mukana.

Elokuva on toteutettu hyvillä tuotantoarvoilla ja näyttää uskottavalta. Maisemat ovat komeita ja talot ja ihmisten puvut erilaisia nykymaailmaan verrattuna. Erilainen oli maailmanaika, maanviljelystä ja lammaspaimenia.

Se muistutti, että Raamatun ihmiset olivat todellisia ihmisiä toismaailmallisten tapahtumien keskipisteessä. Minulla ei ole suurta visuaalista mielikuvitusta, joten elokuva toi omalla tavallaan Raamatun henkilöitä ja tarinaa konkreettisemmaksi. Kovin syvälle pohdintoihin tai henkilöiden sisäisiin maailmoihin ei mennä, eikä lisätä juurikaan juonielementtejä, vaan pysytään Raamatun tekstissä.

Hyvinkin katsottava filmi, suositeltavakin, eikä ainakaan ylipitkä. Hyvä jouluelokuva.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Löydätpä sinä kristillisiä elokuvia.  :)
En ole oikein koskaan osannut edes etsiä sellaisia.
Joskus olen jäänyt katsomaan, jos katolisesta TV kanavasta sattuu tulemaan sellainen. En todellakaan seuraa sitä kanavaakaan kuin sattumalta.

Poissa Korpima

Onhan tässä katsomista kristillisissä filmeissä arkea piristämään. Olen listannut itselleni lähikirjaston valikoimia ja suoratoistopalveluista katsottavissa olevia. Klassikko Ben Hur on hankittuna, siinä on pituus peräti 3,7 tuntia.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Ben Hur'in katsoin 13-vuotiaana elokuvateatterissa ystäväni kanssa joka on hieman vanhempi kuin minä.
Sitä ennen olin käynyt elokuvissa kerran, kun vanhempieni ystävä oli töissä Volkswagenilla ja firma antoi ilmaisia lippuja Kupla elokuvaa katsomaan. :)

Olin ollut ystäväni luona ennen kuin lähdimme talsimaan vajaa 3 km Mikkelissä elokuviin. Ystävälläni oli kuivashampoota  ja halusin kokeilla sitä. Muistan kun hän sitten yhtäkkiä alkoi kesken matkaa nauraa katketakseen. Hän huomautti minulle on kuivashampoota päässäni. Muistan kun hän yritti ravistella sitä pois hiuksistani samalla kuin nauroimme maha kippurassa. ;D

Poissa Korpima

Ben Hur löytyy piirrosversiona Amazon Primesta (suoratoistopalvelu). Tuolta löytyi myös Jeesuksen vertaukset 5 minuutin piirrettyinä jaksoina. Muutama muukin kristillinen ohjelma, lähinnä dokumentteja, on tullut huomattua, kuten dokumentti isä Michael McGivneystä ja Guadalupe: The Miracle and the Message (ilmeisen katolinen neitsyt Maria -tapaus). Tarjontaa on jonkin verran.

Kuivashampoo, en tiennyt edes sellaisen olemassaolosta.  Kaikkea ne keksii. :)

Poissa Korpima

C. S. Lewisin Narnia-kirjojen uusista filmatisoinnista juttua, jossa todetaan lopuksi (https://www.warkaudenlehti.fi/uutissuomalainen/8240609):

"Lewisin tulkitsemisessa ei 2020-luvulla haastetta ole ainoastaan tarinassa vaan asenteissa: Narnia-kirjoissa on kristillisiä ja arvokonservatiivisia piirteitä, joita Netflixin kaltaisen modernin viihdejätin elokuvaan tuskin halutaan mukaan. Tähänkin Gerwigiltä odotetaan omaperäisiä ratkaisuja."

Kristillisyyttä ja arvokonservatiivisuutta, kamalaa! Pois se uusista tulkinnoista, spekuloidaan tuossa jutussa. Kertoo ehkä jotain myös viihdejättien arvopohjasta noin yleensä (tai yhden toimittajan käsityksestä).

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Voi voi, ei kuulosta hyvältä. Tarinan muutetaan "woke'ksi"

Poissa Korpima

Koko Lewisin kirjasarja tai siihen perustuvat elokuvat eivät ole minulle tuttuja, mutta kertoohan tuo uutisjuttu jotain tästä ajasta. Enkä ole nähnyt tuota Barbie-elokuvaakaan.