Kirjoittaja Aihe: 5. Mooseksen kirja luku 31  (Luettu 651 kertaa)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
5. Mooseksen kirja luku 31
« : 30.04.25 - klo:18:28 »
Edellisissä luvuissa Jumala oli useaan kertaa hyvin vahvasti neuvonut kansaa seuraamaan häntä ja pitämään kaikki sanat, käskyt ja neuvot mitä Herra oli heille antanut. Herra lupasi myös pitää heistä huolen ja viedä heidät luvattuu maahan ja hän myös lupasi, että kansa menestyy ja tulee siunatuksia siellä kunhan pysyvät uskollsina Herralle.

Luku 31 on Jumalan puhe Moosekselle ennen tämän kuolemaa.
Siinä Jumala suoraan kertoo Moosekselle, että ei kansa tule tottelemaan häntä Mooseksen kuoleman jälkeen.
En ole ikinä lukenut kohtaa, missä Jumala selvästi ilmaiseen tietävänsä miten israelilaisten uskollisuuden tulee käymään.
Jumalalla oli hyvin realistinen arvio kansan hengellisestä tasosta.

Jae 16: " Ja Herra sanoi Moosekselle: "Katso, sinä käyt lepäämään isiesi tykö; silloin tämä kansa nousee ja lähtee haureudessa kulkemaan vieraiden jumalien jäljessä, joita palvellaan siinä maassa, johon se menee, ja hylkää minut ja rikkoo liiton, jonka minä olen tehnyt sen kanssa."

Jakeet 20-21:
20. Sillä minä vien heidät siihen maahan, jonka minä valalla vannoen olen luvannut heidän isillensä, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, ja he syövät ja tulevat ravituiksi ja lihaviksi; mutta he kääntyvät muiden jumalien puoleen ja palvelevat niitä ja pitävät minua pilkkanaan ja rikkovat minun liittoni.
21. Ja kun suuret onnettomuudet ja ahdistukset kohtaavat heitä, niin tämä laulu on oleva todistajana heitä vastaan, eikä se ole unhottuva heidän jälkeläistensä suusta. Sillä minä tiedän heidän aikeensa, joita he hautovat jo ennenkuin minä olen vienyt heidät siihen maahan, josta minä olen valan vannonut."

Kuinkahan usein juutalaiset nykyään lukevat tuota kohtaa?

Jumalalla ei ollut epärealistisia kuvitelmia israelilaisten kyvystä ja halusta olla hänelle uskollinen.

Poissa Korpima

Vs: 5. Mooseksen kirja luku 31
« Vastaus #1 : 01.05.25 - klo:12:25 »
Heikkoa on inhimillinen suoriutuminen.

Herättää kysymyksen, miksi ja mitä motivaatioita ja ajatuksia israelilaisille oikein oli?

Miksi idolit ja vieraat jumalat kiehtoivat ja vetivät puoleensa? Miksi kävi miten kävi?

Ja onko nykyihmisellä ihan samoja houkutuksia, olkoon sitten ei niin hengellisiä. Raha, valta, maine, "lempi" - tai vastaavat?

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2 : 01.05.25 - klo:16:54 »
Niin. Olihan ihmiskunta jo syntinen siinä vaiheessa kun israelin kansa muodostui. Paavalikin toteaa, että olihan synti maailmassa jo ennen kuin israelilaiset saivat 10 käskyä. Käskytkin sisältävät jo tuon informaation, kun suuri osa niistä alkaa sanalla "Älä".
Mutta siis Jumala ei ole hylännyt ihmiskuntaa. Se on ihmeellistä. Jeesuksen sovitustyö sovitti ihmisen Jumalan kanssa. Ihmisen ilmeisestikin tulee suostua tähän pelastukseen eikä jatkaa kapinointia Jumalaa vastaan.
Uskoon tulo on mahtava juttu.

Tuli tämä laulu mieleen. Se oli minulle hyvin tärkeä laulu kun olin tullut uskoon. Yhä on.
Golgatalle Saavuin Synteineni.
https://www.youtube.com/watch?v=BVQs9dkilHw

Tää laulu ikäänkuin kuuluu siihen. Ne on setti.
Ristin tietä.
Kaunis esitys.
https://www.youtube.com/watch?v=m-0JnGWrz_k

Mikä on Turun Evankeliumitalo??
« Viimeksi muokattu: 01.05.25 - klo:17:46 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 05.05.25 - klo:06:23 »
Seuraavassa luvussa, siis 5. Mooses 32 on tämä jae. Se pysäytti minut ajattelemaan sitä huolellisemmin. Siinä on niin paljon asiaa, että en ikäänkuin kykene puremaan sitä nopeasti. Mooses kuvaa siinä Herran niin valtavan syvällä tavalla, mikä mielestäni voi todella auttaa ihmistä eräänlaisen perusturvallisuuden kokemukseen Jumalan edessä.

4. Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

Herra kiitos noista sanoista! Anna niiden upota sieluihin siten, että se kantaa paljon kaunista hedelmää.

Poissa Marjatta

« Vastaus #4 : 05.05.25 - klo:09:19 »
Seuraavassa luvussa, siis 5. Mooses 32 on tämä jae. Se pysäytti minut ajattelemaan sitä huolellisemmin. Siinä on niin paljon asiaa, että en ikäänkuin kykene puremaan sitä nopeasti. Mooses kuvaa siinä Herran niin valtavan syvällä tavalla, mikä mielestäni voi todella auttaa ihmistä eräänlaisen perusturvallisuuden kokemukseen Jumalan edessä.

4. Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

Herra kiitos noista sanoista! Anna niiden upota sieluihin siten, että se kantaa paljon kaunista hedelmää.

Tuo jae ja edellinen on viimeopäivinaminun  suullinen tunnustus, kuka Jumala on. Minua klohduttaa tämä ja ulkonaiset olosuhteet tämän jakeen tiimoilta kalpenee tai antaa voiman päivään jaksaakseni

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #5 : 05.05.25 - klo:16:49 »
Juu. Tuo jae valoi minuunkin uutta luottamusta.
Siinä on, että Jumala on vakaa. En ole ennen ihan tuota ajatusta löytänyt Raamatusta.
Se luo turvallisuutta, kun ihmiselämä tuppaa olemaan melko epävakaa.
« Viimeksi muokattu: 05.05.25 - klo:19:34 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #6 : 05.05.25 - klo:20:28 »
Vakaa löydös. Etenkin Vanhasta testamentista löytyy kaikenlaista "uutta" ja mielenkiintoista,, kun en ole sitä niin paljon lukenut.

Joskus tosin jossain jumalanpalvelusta kuunnellessani tuli mieleen, että löytyyköhän tämä varmasti Raamatusta. Ettei ole keksitty omasta päästä, kun ei muista tuollaista kohtaa...  ;)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 05.05.25 - klo:21:46 »

Pitää aina tuoda evidenssiä pöytään.  :)