Kirjoittaja Aihe: Mooses  (Luettu 1134 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Mooses
« : 08.05.25 - klo:16:33 »
Laitan tämänkin erikseen uuteen otsikkoon, kun tuntui ainakin minulle isolta löydöltä. Tai kyllähän asia on ollut tiedossa, mutta jotenkin se tuli niin kohti, että tajusin, että en ole koskaan ajatellut tätä ja pohtinut näitä Raamatun kohtia yhdessä.

Tässä 5. Mooseksen kirjan viimeisestä luvusta, luku 43. Siinä on Mooseksen kuolemasta.
Jumala oli sanonut Moosekselle, että hän tulisi pian kuolemaan ja että hän ei pääse Luvattuun maahan sen takia miten hän häpäisi Jumalaa kansan edessä kun kansa valitti janoa.

Mutta silti vaikka hän ei ollut totellut Jumalaa siinä tilanteessa, Jumala oli Mooseksen kanssa ja piti huolta hänestä elämän loppuun asti.

4. Ja Herra sanoi hänelle: "Tämä on se maa, jonka minä valalla vannoen olen luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sanoen: 'Sinun jälkeläisillesi minä annan sen'. Minä olen nyt antanut sinun omin silmin nähdä sen, mutta sinne sinä et mene."
5. Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan.
6. Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti.
7. Ja Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden vanha, mutta hänen silmänsä eivät olleet hämärtyneet, eikä hänen elinvoimansa ollut kadonnut.

Mutta Mooseksen tarina Raamatussa ei päätykään siihen,

Evankeliumeissa hän ilmestyy ja puhuu Jeesuksen kanssa "hänen poismenostaan, minkä hän on toteuttava Jerusalemissa".

28. Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
29. Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
30. Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
31. He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa
.

Tuo teki minuun syvän vaikutuksen.
Mooses on iankaikkisuudessa Jumalan luona.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Mooses
« Vastaus #1 : 08.05.25 - klo:16:41 »
Tuo jotenkin muistuttaa minua myös siitä, että varmaan kaikki se mitä Raamatussa puhuttu tulee todella täyttymään.

Poissa Korpima

« Vastaus #2 : 08.05.25 - klo:17:41 »
Olen joskus lukiessani noita kohtia miettinyt, mikä se Mooseksen moka olikaan ja miten se liittyi Jumalan kunniaan. Raamatussa ja kaikessa on paljon sisäistämistä, että tajuaa tällaisia näkökulmia. Vaikea oli siis tajuta esim. tuota häpäisyä ja miten se kaikkeen "kokonaisuuteen" liittyy.

Mooseksella oli varmasti harvinaisen paljon osaamista, kykyjä ja vastuuta, mutta silti hänkään ei ollut täydellinen aina.

En olisi pyrkimässä Mooseksen paikalle, ei välttämättä olisi tajunnut paljon mitään, mitä pitäisi...

Hyvin liitetty tuo UT:n kohta tähän.

Poissa Opo

« Vastaus #3 : 08.05.25 - klo:18:19 »
4.Moos.20:1-12 kertoo sen, että Jumala neuvoi Moosesta ottamaan sauvan ja puhumaan kalliolle. Mutta mitä tekikään Mooses? Hän otti kyllä sauvan, mutta sitten otti ihmisyys ylivallan. Hän iski kahdesti kalliota, ja kappas, vettä alkoi tulla. Kunnia meni Mooseksen piikkiin, eikä Jumalan. Moosesta kait alkoi nolottamaan, että puhua nyt kalliolle jotain, kun voisi oikeasti tehdä sellaista, joka näyttäisi siltä, että nyt on pojat äksöniä! Jotenkin rinnastan tämän julistustilanteisiin, joissa lisätään volyymiä, vaikka sana itsessään kyllä tehoaa ilman nappulat kaakkoon-efektiä, jos Jumala niin haluaa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 08.05.25 - klo:18:36 »
Juu. Mooses myös uhitteli kansan edessä suutuspäissään.

Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
8. "Ota sauva ja kokoa seurakunta, sinä ja veljesi Aaron, ja puhukaa heidän silmiensä edessä kalliolle, niin se antaa vettä, ja sinä saat vettä tulemaan heille kalliosta ja juotat joukon ja sen karjan".
9. Niin Mooses otti sauvan Herran kasvojen edestä, niinkuin hän oli häntä käskenyt.
10. Ja Mooses ja Aaron kokosivat seurakunnan kallion eteen, ja hän sanoi heille: "Kuulkaa nyt, te niskurit! Onko meidän saatava teille vettä tästä kalliosta?"
11. Niin Mooses nosti kätensä ja iski kalliota kahdesti sauvallansa, ja siitä lähti runsaasti vettä, niin että kansa ja sen karja saivat juoda.

Vähän sinne päin, että" pitää tässä ruveta kalliotakin iskemään että saatte sitä vettä!"  >:(

Poissa Korpima

« Vastaus #5 : 08.05.25 - klo:20:27 »
Sain nyt hyvin kaaliini ymmärrettyä, että ohjeiden vastaisesti meni Mooseksella. Tosin mietin, mitä kalliolle pitäisi puhua. Erikoinen tilanne. Mutta Mooseksella lienee ollut hyvää tyylitajua.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 08.05.25 - klo:22:00 »
Tuossa yllä olevassa sinisessä Raamatun kohdassa Jumala näytti neuvovan:" heidän edessään oleva kallio"
« Viimeksi muokattu: 09.05.25 - klo:05:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Opo

« Vastaus #7 : 08.05.25 - klo:22:36 »
5.Moos.32:18 kuuluu näin: Kalliota, joka sinut synnytti, sinä et muistanut; sinä unhotit Jumalan, joka sinulle elämän antoi. Eli Jahve oli Israelin kallio.
Kun kallion ymmärrettiin symbolisoivan kunnioitusta herättävää kohdetta, Mooseksen olisi kuulunut pidättyä lihan käsivarren teoista Jumalaa=kalliota kohtaan. Peräti inhimillistä, emme jaksa odottaa Jumalan aikaa, vaan alamme itse mestaroida. Niinkuin Saara, joka epäili Jumalan miehelleen antamaa lupausta suuresta kansasta.
Ismael syntyi maailmaan Saaran mestaroimisen tuloksena, eikä Abramkaan pannut asiassa hanttiin.

Poissa Korpima

« Vastaus #8 : 09.05.25 - klo:13:09 »
Tosiaan ehkä Mooses ryhtyi pätemään tai hänellä meni vain hermo kansaan, vaikea tuosta saada selville mielentilaa.

Jumalan ohjeita pitäisi noudattaa. Tulee väärin tekijöistä mieleen myös Ussa, joka koski liitonarkkiin ja ne väärin uhraajat. Heidät tapettiin. Moosesta sentään ei tapettu tästä virheestä, mutta seurauksia tuli.

Kun näitä pohtii, mieleen tulee ev. lut. -kirkon avioliiton laajentaminen uusille sukupuoliurille omien ajatusten perusteella. Tässäkin Mooses ajatteli itse ja teki sitten eri lailla kun sanottiin - pieleen meni.

Hyviä kallio-pohdintoja, ei olisi tullut mieleen yhdistää tällaisia asioita.

Poissa Marjatta

« Vastaus #9 : 09.05.25 - klo:13:32 »
Mooses oli jatkuvasti koetuksessa uppiniskaisen kansan takia.

He niskoittelivat Herraa, Moosesta ja Aaronia vastaan useaan otteeseen erämaan vaelluksellaan. 
Kansa jaksoi napista, milloin oli veden puute, milloin leivän puute, milloin sitä tai tätä puuttui, ja olivat myös kyllästyneet tuohon "iänikuiseen" mannaan.

Moosekselle tuli ihmisenä raja vastaan
. Tällöin hän teki kohtalokkaan valinnan. Kun piti puhua, hän löi. Väsynyt ja rääkkääntynyt johtaja suhteessa kurittomaan kansaan.

Oliko väsymys se, minkä takia Mooses jätti huomioimatta, KUKA antoi käskyn, siksikö hän teki niin kuin edellisellä kerralla, löi kalliota, eikä puhunut Herran käskyn mukaan.

Luvattuun maahan pääseminen jäi, aivan niin kuin Aaronin kohdalla.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #10 : 09.05.25 - klo:16:01 »
Minusta on mielenkiintoista, miten inhimillisiä nämä vanhat uskonsankaritkin olivat.
Moosekselta kärsivällisyys loppui ja reagoin suuttuneella voimanosoituksella. Olisiko siihen kiven iskemiseen sisältynyt suuttumuksen aiheuttamaa aggressiviisuutta. Todennäköisesti. Adrenaliini oli noussut pintaan.

Aabrahan puolestaan vaimonsa kanssa päätti "auttaa Jumalaa" lupauksen täyttymisessä. Opo jo kertoi tämän valinnan seurauksista.

Poissa Opo

« Vastaus #11 : 09.05.25 - klo:18:43 »
Mooseslaisia olemme kaikki tyynni. Tottelematonta porukkaa ihan kaikella lailla. Kukaan ei pääse luvattuun maahan omin avuin. Mutta yhtä onnettomasti meille ei pääse kuitenkaan käymään, kunhan vain luotamme Kristuksen täydellisesti onnistuneeseen kuuliaisuuteen ja siihen, mitä siitä meidän hyväksemme seurasi.

Poissa Korpima

« Vastaus #12 : 10.05.25 - klo:11:11 »
Mooseksen asemasta tuli vielä mieleen, että hänhän oli ikään kuin Jumalan puhemies, äänitorvi tai eräänlainen "instituutio", jolle oli annettu tehtävä puhua Jumalan viestejä. Ja puhui Jumalan kanssa suoraan siellä vuorella.

Lisäksi jotenkin Aaronkin oli mukana "puhetorvena", vaikka tässä nimenomaisessa tapauksessa Mooses itse puhui.

Lainaus
2. Moos. 4: 11-12
Herra sanoi hänelle: ”Kuka on antanut ihmiselle suun? Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra? Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle, mitä sinun tulee sanoa.”

Mooseksen asema oli vastuullinen, vähän kuin vaikka presidentin tai piispan asema. Tai apostolin. Hän ei voi puhua tai tehdä ihan mitä sattuu yksityishenkilönä, vaan pitää ajatella asemaansa. (Tulee mieleen Trumpin, Vancen ja Zelenskyin kohukokous, jossa myös kuohui.) Selvästi Mooseskin oli tässä ihminen ja teki virheitä "omana itsenään". Asema ja tehtävä unohtui.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #13 : 10.05.25 - klo:17:02 »
Juu tapahtuu helposti varsinkin tiukan paikan tullen.

Tässä kuvaus Mooseksen kuolemasta 5. Mooseksen kirjan viimeisessä luvussa:

"5. Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan.
6. Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti.
7. Ja Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden vanha, mutta hänen silmänsä eivät olleet hämärtyneet, eikä hänen elinvoimansa ollut kadonnut."

Mutta sitten satojen vuosien päästä opetuslapset näkivät hänen keskustelevan Jeesuksen kanssa!
Hän oli yhä Mooses, Moosekseksi tunnistettava!

" 28. Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
29. Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
30. Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
31. He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa."

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #14 : 15.05.25 - klo:15:59 »
Ei ole tullut mitään kommenttiä yllä olevaan. Sinänsä tuo on siis ihmeellinen juttu. Mutta mehän uskomme iankaikkiseen elämään.
Jeesus puhui aiheesta saddukeuksille, jotka eivät muistaakseni uskoneet ylösnousemiseen.
Matteus 21: 31-32
 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

Mutta itse asiassa minun piti kommentoida tuota Mooseksen kallioon jysäyttämistä.
Hänesta Raamatussa sanotaan, että hän nöyrin ihminen mitä ikinä on ollut maan päällä.
Ja silti, maailman nöyrin ihminen ärsyyntyi, raivostui ja otti hommat omiin käsiinsä.

Yritän löytää sen jakeen Mooseksen nöyryydestä.