Laitan tämänkin erikseen uuteen otsikkoon, kun tuntui ainakin minulle isolta löydöltä. Tai kyllähän asia on ollut tiedossa, mutta jotenkin se tuli niin kohti, että tajusin, että en ole koskaan ajatellut tätä ja pohtinut näitä Raamatun kohtia yhdessä.
Tässä 5. Mooseksen kirjan viimeisestä luvusta, luku 43. Siinä on Mooseksen kuolemasta.
Jumala oli sanonut Moosekselle, että hän tulisi pian kuolemaan ja että hän ei pääse Luvattuun maahan sen takia miten hän häpäisi Jumalaa kansan edessä kun kansa valitti janoa.
Mutta silti vaikka hän ei ollut totellut Jumalaa siinä tilanteessa, Jumala oli Mooseksen kanssa ja piti huolta hänestä elämän loppuun asti.
4. Ja Herra sanoi hänelle: "Tämä on se maa, jonka minä valalla vannoen olen luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sanoen: 'Sinun jälkeläisillesi minä annan sen'. Minä olen nyt antanut sinun omin silmin nähdä sen, mutta sinne sinä et mene."
5. Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan.
6. Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti.
7. Ja Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden vanha, mutta hänen silmänsä eivät olleet hämärtyneet, eikä hänen elinvoimansa ollut kadonnut.
Mutta Mooseksen tarina Raamatussa ei päätykään siihen,
Evankeliumeissa hän ilmestyy ja puhuu Jeesuksen kanssa "hänen poismenostaan, minkä hän on toteuttava Jerusalemissa".
28. Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
29. Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
30. Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
31. He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.
Tuo teki minuun syvän vaikutuksen.
Mooses on iankaikkisuudessa Jumalan luona.