Kirjoittaja Aihe: Saarnoja  (Luettu 63245 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Saarnoja
« Vastaus #150 : 01.08.24 - klo:12:18 »
Tuon jälkimmäisen puhujan (valkopaitainen) "uskonnollinen nuotti" oli erilaista kuultavaa verrattuna muihin puhujiin, jotka puhuivat "normaalisti". Sisältö sinänsä varmasti OK. Saattaa olla, että olen itsekin joskus intoutunut tuollaiseen puhetapaan joskus ihan arjessa...  :-\
« Viimeksi muokattu: 01.08.24 - klo:12:40 kirjoittanut Korpima »

Poissa pax

« Vastaus #151 : 01.08.24 - klo:12:55 »
Mies on iäkäs ja puhuu oikein sydämen pohjasta. Itse en tykkää niistä jotka juoksee ja huitoo puhuessaan.

Poissa HelenaM

« Vastaus #152 : 01.08.24 - klo:19:07 »
https://www.tv7.fi/arkki/jumalanpalvelus/merikarvian-helluntaiseurakunta_p94547/

Tykkäsin tämän miehen saarnasta jossa käsitteli Pyhän Hengen vaikutusta uskovassa.
Tämä on vahvaa ja ravitsevaa.

Poissa pax

« Vastaus #153 : 06.05.25 - klo:05:34 »
https://youtu.be/DQP2d4mcwyM?si=8qfnjm7Wc80lCa3S

Eila ja Jorma Finnilä edelleen lähetystyössä, ikä lähempänä 80 kuin 70 vuotta.
Jormalta erittäin hyvä puhe, ravistelee ainakin minua joka odotan jotakin Hengen maailmoista kohdalleni.

Poissa Korpima

« Vastaus #154 : 06.05.25 - klo:11:19 »
Alun kohdassa noin 5 minuuttia tuli mieleen, että esim. parantumisihmeiden tapauksessa ajattelen, että ei pelkkä usko riitä parantumiseen, vaan vaaditaan myös Jumalan tahto.

Muuten luulisin, että maailmasta löytyisi (ehkä?) muutamia ihmisiä, joiden usko riittäisi parantamaan vaikka koko sairaalallisen ihmisiä. Mutta Jumala ei ole nähnyt tätä tarpeelliseksi.

Samoin jossakin kirjassa (taisi olla Harhaanjohtajat) yritettiin herättää ihmistä kuolleista, muttei se onnistunutkaan, vaikka selvästi uskoa oli. Nähdäkseni tämä ei tuolloin ollut Jumalan tahto. Pointtina siis se, että ihmeissä vaaditaan Jumalan tahtoa ja mukana oloa, pelkkä oma usko tähän mahdollisuuteen tuskin riittää. Voi uskoa melkein mitä vain ja toivoa erilaisia tapahtumia ja parantumisia, mutta onko se Jumalan tahto? (Ja jos ei ole, tuskin tapahtuu.)

**

Toisena kommenttina kohdassa n. 20 min sanottiin, että "Hän vie sinut sinne minne et tahdo" [mennä]. En nyt tiedä, miten ja missä tuo sanonta pitää paikkansa. Juuri luin Uusi Tie -lehdestä, jossa lapsena lakimieheksi halunnut oli rukoillut tätä ja päässyt aikaisena haluamaansa ammattiin.

**

Kohdassa n. 35 min. puhuttiin, että pitäisi elää tempausodotuksessa. Onhan se hyvä, että eletään Jumalalle ja odottaen, mutta en tiedä onko tempaus niin hyvä kiintopiste. Verrattuna esim. Jumalan olemassaoloon ja hengenmaailman olemassaoloon.
« Viimeksi muokattu: 06.05.25 - klo:11:36 kirjoittanut Korpima »

Poissa pax

« Vastaus #155 : 06.05.25 - klo:11:52 »
Tempauksen odotus itse ymmärrän niin pitää olla valmis kuten Raamattu opettaa. Itse en osaa sitä odottaa niin kauan kun oma perhekunta ei ole valmis.

Jossakin kohtaa Finnilä sanoi siitä kun Jumala vaikuttaa tekemistä, ihminen pitää liian pienenä hommana kun haluaisi olla joulukuusen kirkas latvatähti.🤭

Poissa Korpima

« Vastaus #156 : 06.05.25 - klo:11:54 »
Onhan tuo tempausoppi kai jotenkin nykymuodossaan tuore opetus. On eri muotoja ollut. Raamatussa on toki myös, mutta itselleni koko asia on vähän epäselvä ja eri kirkoissa lienee vähän erilaista opetusta. Ei siis kovin tuttu aihe tai selkeä.

Mietin myös n. 53 min. kohtaa jossa toisaalta pelastus on Pyhästä Hengestä, toisaalta puhuja maalaili, että itse voisi olla jotenkin taivaassa pettynyt omaan suoritukseen, kun kaikki eivät pelastuneetkaan minun kauttani. Vähän hankala saattaa näitä yhteen (Pyhä Henki ja ihmisen osuus). Tuskin tosiaan ihminen itse voi uskoa aikaan saada, vaikka kuinka yrittäisi evankelioida kaikin voimin.

Poissa pax

« Vastaus #157 : 06.05.25 - klo:12:07 »
Hän korostaa puheessa mielestäni sitä ettei uskovat vaan istu toimettomina ja pyöritä toimintaa seurakunnassa. Finnilä yleensä on värikäs persoona.

Poissa Korpima

« Vastaus #158 : 06.05.25 - klo:12:10 »
Tosiaan onhan hyvä, jos saa jotain aikaan tai osallistuu johonkin.

Kohdassa noin 1t. 8 min. tuotiin myös esille puhujien saamaa kritiikkiä ja arvostelua, mitä nyt tässäkin olen tuonut esille. Tai ainakin kysymyksiä tai kohtia mitä en tajua. Mutta onhan sekin pohdintaa ja viestintää ja arviointia. Vaikka tietysti pitäisi tosiaan yrittää löytää hyviäkin puolia.

Täytyi etsiä missä se Papua-Uuden-Guinea olikaan, Australian pohjoispuolella.
« Viimeksi muokattu: 06.05.25 - klo:12:17 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

« Vastaus #159 : 06.05.25 - klo:12:44 »
Kokonaisuudessaan ihan dynaaminen saarna sisältäen vähän kaikenlaista, huutoa ja tunnetta mukana. Lopun auton öljynsuodatin-tarina oli hyvä, ihmisiä tuli uskoon ja parantui - ja auto tuli kuntoon. Ja myöhemmin uskoi kyläpäällikkökin. Papua-Uudessa-Guineassa tehdään merkityksellistä työtä ja evankeliumi menee eteenpäin siellä kaukana.

Poissa pax

« Vastaus #160 : 06.05.25 - klo:13:54 »
Noissa maissa joissa ei kristinusko ole koko ajan läsnä niin kristityksi tuleminen ja usko Jeesukseen on niin mahtava juttu että ihan kateeksi käy.

Poissa pax

« Vastaus #161 : 14.09.25 - klo:14:34 »

Poissa Korpima

« Vastaus #162 : 24.09.25 - klo:18:57 »
Kuuntelen tuota, ilmeisesti alkoi jossakin noin 58 minuutin kohdalla (kelailin). Puhutaan Saulista ja vastuusta.

Yllättävä tarina siitä (noin 1:07), miten hän (Marko Selkomaa) uupui, mutta Jumala kutsui hänet takaisin paikkaan, josta hän jo oli irtisanoutunut. Hän nöyrtyi ja palasi. Jumala antoi merkkejä.
« Viimeksi muokattu: 24.09.25 - klo:19:22 kirjoittanut Korpima »

Poissa pax

« Vastaus #163 : 24.09.25 - klo:19:31 »
Se oli kyllä niin selkeää Jumalan puhetta ettei tarvi epäillä.

En ole kuunnellut Selkomaan saarnoja ennen ja totesin että puhuu tosi hyvin.

Poissa Korpima

« Vastaus #164 : 24.09.25 - klo:19:38 »
Todella selkeä oli vastaus paastoon, kyllä.

Saulista tulee itselleni lähinnä mieleen, että pieleen meni. Vähän negatiiviset ovat mielikuvat kuninkaasta.