Kirjoittaja Aihe: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä  (Luettu 55314 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2299
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #330 : 30.06.20 - klo:17:01 »
Olen opetellut ja todennut hyödylliseksi välttää joka asiassa
syy-seuraus-ajattelua.
Jeesus ei opettanut, että vanhurskaus aiheuttaa hyviä tejoja,
eikä että hyvät teot tuottavat vanhurskautta.
Minun on vaikea ymmärtää tuota mitä sanot syistä ja seurauksista. Mutta ehkä joskus opin ymmärtämään mitä tarkoitat  ???

Toisaalta, kyllähän sinä yhdessä viestissä kerroit, että Jeesus luetteli mitkä ovat vanhurskauttavat teot. Eli mitkä ovat syyt ja mitkä seuraukset.
Jeesuksen sanoja ei ole hyvä arvostella.
Mutta en ole ymmärtänyt Hänen tarkoittavan, että hyviä tekoja tekemällä voi hankkia vanhurskauden.
Lopullinen pelastava vanhurskautuminen perustuu vain siihen ihmisen tekoon,
että ottaa omakohtaisesti vastaan Jumalan tarjoaman uskon. (Matt. 16:27)
Silloin Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa Hengen hedelmiä,
kuten rakkautta toisia kohtaan.

Jumalan mielen mukaiset rakkaudelliset teot ovat mahdollisia vain Jumalan rakkauden ja armon välittäminä.
Niiden tekeminen on elämää uskossa, ilman sen miettimistä, ovatko ne jostakin seurausta tai jonkin syy. 
Ne ovat osa uskon vaellusta, sinänsä useimmiten vähämerkityksisiä,
mutta silti Jeesus sanoo niiden olevan osa vanhurskautta.

Armo ei ole ihmisen ansaitsemaa, eikä hurskailla teoilla voi ansaita mitään.
Vain uskon teko, siis suostuminen uudestisyntymään,
on pelastava teko, joka oikeuttaa vastaanottamaan Jeesuksen vanhurskauden
jo ennen kuolemaa.
Vanhurskaudessa vaeltaminen on tarkoitettu koskemaan maanpäällistäkin elämää.
Siihen on opetusta Raamatussa.

"Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta,
on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi,
kasvatukseksi vanhurskaudessa,
että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut."
(2. Tim. 3: 16-17)


Paikalla sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2855
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #331 : 30.06.20 - klo:17:12 »
Minulla on kaksi specifiä aluetta, mihin olen saanut koulutuksen: rikollinen ajattelu ja siitä juontuva käyttäytyminen ja toisaalta PTSD.
Vastakohtana tuolle: oikeamielinen ajattelu ja siitä juontuvat teot. Vanhurkas ihminen ja vanhurskaat teot.

Se mitä olen oppinut on, että rikollisen ja tavissyntisen ajattelu ei eroa oikein muuten kuin volyymi on erilainen. Raamattu kumma kyllä osoittaa juuri saman ajatuksen. Eli siis toimii peilinä sille, miten ajattelen syntisenä ihmisenä.

Laitoinko ton viestin tähän ketjuun?? Se oli moka, tsekkaan.

Taisto, siirsitkö jotenkin tuon lainauksen coronaketjusta tänne??
Joo, siis kopioin sieltä toisesta ketjusta tuon verran tekstiä ja liitin sen tänne kirjoittamaan viestiin.

Okei.

Itse olen tullut tähän johtopäätökseen: kaikissa meissä asuu pieni psykopaatti.
Diagnostiikka muuten kuuluu vain lääkärille, ja psykopatia psykiatriaan erikoistuneelle. Vaikeimpia diagnosoitavat ovat persoonallisuushäiriöt, siksi toivoisin, ettei niitä viskellä huolettomasti.

Täällä ei ole niin. Minä joudun diagnosoimaan.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 5922
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #332 : 30.06.20 - klo:18:37 »
Jeesus kertoo tässä, mitä ovat vanhurskauttavat teot:

-ruoan antaminen nälkäiselle
-juoman antaminen janoiselle
-alastoman vaatettaminen
-muukalaisen vastaanottaminen
-sairaiden luona käyminen
-vankien luokse meneminen

"Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen,
mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
(Matt. 25: 40, 45-46)

"Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa,
ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan."
(Matt. 16:27)

En voi sille mitään, että tämäkin keskustelu vie ainakin minut lain ja evankeliumin ytimeen. Tuossa alussa luetellaan vanhurskauttavia tekoja, mutta niitä on mielestäni enemmänkin. Ja lain ydinhän on siinä, ettei sen pientäkään piirtoa ohiteta, vaan että ne täytetään 100-prosenttisesti. Jos löytyisi yksikin, joka sen olisi täyttänyt, niin pelastus hänen kohdallaan perustuisi siihen. Mutta tämä yksi on jo ilmestynyt: Jeesus Kristus.

Ja tämän YHDEN suorittama teko (uhri) Golgatalla luetaan niiden hyväksi, jotka uskovat. Room. 4. luku korostaa nimenomaan tätä hyväksi lukemista moneen kertaan. Tämän varaan perustuu nähdäkseni uskovan pelastusvarmuus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa TJ

  • Viestejä: 199
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #333 : 30.06.20 - klo:19:57 »
Olen opetellut ja todennut hyödylliseksi välttää joka asiassa
syy-seuraus-ajattelua.
Jeesus ei opettanut, että vanhurskaus aiheuttaa hyviä tejoja,
eikä että hyvät teot tuottavat vanhurskautta.
Minun on vaikea ymmärtää tuota mitä sanot syistä ja seurauksista. Mutta ehkä joskus opin ymmärtämään mitä tarkoitat  ???

Toisaalta, kyllähän sinä yhdessä viestissä kerroit, että Jeesus luetteli mitkä ovat vanhurskauttavat teot. Eli mitkä ovat syyt ja mitkä seuraukset.
Jeesuksen sanoja ei ole hyvä arvostella.
Mutta en ole ymmärtänyt Hänen tarkoittavan, että hyviä tekoja tekemällä voi hankkia vanhurskauden.
Lopullinen pelastava vanhurskautuminen perustuu vain siihen ihmisen tekoon,
että ottaa omakohtaisesti vastaan Jumalan tarjoaman uskon. (Matt. 16:27)
Silloin Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa Hengen hedelmiä,
kuten rakkautta toisia kohtaan.

Jumalan mielen mukaiset rakkaudelliset teot ovat mahdollisia vain Jumalan rakkauden ja armon välittäminä.
Niiden tekeminen on elämää uskossa, ilman sen miettimistä, ovatko ne jostakin seurausta tai jonkin syy. 
Ne ovat osa uskon vaellusta, sinänsä useimmiten vähämerkityksisiä,
mutta silti Jeesus sanoo niiden olevan osa vanhurskautta.

Armo ei ole ihmisen ansaitsemaa, eikä hurskailla teoilla voi ansaita mitään.
Vain uskon teko, siis suostuminen uudestisyntymään,
on pelastava teko, joka oikeuttaa vastaanottamaan Jeesuksen vanhurskauden
jo ennen kuolemaa.
Vanhurskaudessa vaeltaminen on tarkoitettu koskemaan maanpäällistäkin elämää.
Siihen on opetusta Raamatussa.

"Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta,
on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi,
kasvatukseksi vanhurskaudessa,
että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut."
(2. Tim. 3: 16-17)
Usko edellyttää hyviä tekoja, mutta hyviä tekoja ei oteta ansioina eli Jumala pelastaa kenet pelastaa. Siihen ei meillä ole mitään sanomista.

Poissa TJ

  • Viestejä: 199
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #334 : 03.07.20 - klo:22:34 »
Eri foorumeilla on käyty vilkasta keskustelua D. Herzogin toimintaan liittyen, mielestäni on hyvä tutkailla ja olla hereillä seuraten ilmiöitä jotka saavat sijaa seurakunnissa ja kirkoissa, jotka eivät suinkaan ole Jumalasta.

Tulee mieleen se kun Jeesus heitti kumoon myyjien ja rahan vaihtajien pöydät temppelissä, ja sanoi kovat sanat 'olette tehneet minun huoneestani ryövärien luolan'. Häntä ei surettanut se että rahat levisivät pisin lattioita sekamelskaksi..hän kiivastui Jumalan huoneen puolesta.
Entä me, hyväksymmekö jo kaikenlaista?
Jo elokuussa 1987 Billy Grahamin Missio Helsinki kuumensi maamme kirkollisen ilmaston. Mihin tarvittaisiin amerikkalaista tv-pastoria maassa, jonka ihmisistä suurin osa on kastettuja kirkon jäseniä?

Paikalla sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2855
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #335 : 04.07.20 - klo:18:05 »
Eri foorumeilla on käyty vilkasta keskustelua D. Herzogin toimintaan liittyen, mielestäni on hyvä tutkailla ja olla hereillä seuraten ilmiöitä jotka saavat sijaa seurakunnissa ja kirkoissa, jotka eivät suinkaan ole Jumalasta.

Tulee mieleen se kun Jeesus heitti kumoon myyjien ja rahan vaihtajien pöydät temppelissä, ja sanoi kovat sanat 'olette tehneet minun huoneestani ryövärien luolan'. Häntä ei surettanut se että rahat levisivät pisin lattioita sekamelskaksi..hän kiivastui Jumalan huoneen puolesta.
Entä me, hyväksymmekö jo kaikenlaista?
Jo elokuussa 1987 Billy Grahamin Missio Helsinki kuumensi maamme kirkollisen ilmaston. Mihin tarvittaisiin amerikkalaista tv-pastoria maassa, jonka ihmisistä suurin osa on kastettuja kirkon jäseniä?

Ei kai toisaalta Jumalan valtakunnassa ole kyse maasta ja kansallisuudesta? Eli se on toissijainen kriteeri.
Mutta varmaan lähempääkin löytyisi ihmisiä jotka kutsuvat meitä lapsena kastettuja suomalaisia kirkon jäseniä elämään  puhtaan oppinsa todeksi omassa elämässään, kuten Lutherkin meitä vakavasta neuvoo tekemään kirjoituksissaan.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 5922
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #336 : 04.07.20 - klo:19:45 »
Jo elokuussa 1987 Billy Grahamin Missio Helsinki kuumensi maamme kirkollisen ilmaston. Mihin tarvittaisiin amerikkalaista tv-pastoria maassa, jonka ihmisistä suurin osa on kastettuja kirkon jäseniä?

Muistaakseni olin kuulijana tuossa tilaisuudessa, vaikka mitään siitä ei ole muistiini jäänyt. Mutta kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä, että saapa olla melkoinen järistys, mikä kuvaamasi porukan saa isossa mittakaavassa hereille.

Se, että on kastettu (jonkun) kirkon jäsen ei toden totta takaa Taivasten valtakunnan kansalaisuutta, mikä on se tärkein asia.  :( :( :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa TJ

  • Viestejä: 199
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #337 : 04.07.20 - klo:20:50 »
Eri foorumeilla on käyty vilkasta keskustelua D. Herzogin toimintaan liittyen, mielestäni on hyvä tutkailla ja olla hereillä seuraten ilmiöitä jotka saavat sijaa seurakunnissa ja kirkoissa, jotka eivät suinkaan ole Jumalasta.

Tulee mieleen se kun Jeesus heitti kumoon myyjien ja rahan vaihtajien pöydät temppelissä, ja sanoi kovat sanat 'olette tehneet minun huoneestani ryövärien luolan'. Häntä ei surettanut se että rahat levisivät pisin lattioita sekamelskaksi..hän kiivastui Jumalan huoneen puolesta.
Entä me, hyväksymmekö jo kaikenlaista?
Jo elokuussa 1987 Billy Grahamin Missio Helsinki kuumensi maamme kirkollisen ilmaston. Mihin tarvittaisiin amerikkalaista tv-pastoria maassa, jonka ihmisistä suurin osa on kastettuja kirkon jäseniä?

Ei kai toisaalta Jumalan valtakunnassa ole kyse maasta ja kansallisuudesta? Eli se on toissijainen kriteeri.
Mutta varmaan lähempääkin löytyisi ihmisiä jotka kutsuvat meitä lapsena kastettuja suomalaisia kirkon jäseniä elämään  puhtaan oppinsa todeksi omassa elämässään, kuten Lutherkin meitä vakavasta neuvoo tekemään kirjoituksissaan.
Lutherin aika oli hyvä, sillä luterilainen kirkko oli yhtenäinen elämässä ja opissa. Mutta 1600-luvun jälkeen ilmestyi pietismi, ja alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi, joka jatkuu vielä tänä päivänäkin. Jos herätysliikkeitä ei olisi, meillä olisi yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen.

Paikalla Taisto

  • Viestejä: 1738
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #338 : 04.07.20 - klo:21:54 »
Eri foorumeilla on käyty vilkasta keskustelua D. Herzogin toimintaan liittyen, mielestäni on hyvä tutkailla ja olla hereillä seuraten ilmiöitä jotka saavat sijaa seurakunnissa ja kirkoissa, jotka eivät suinkaan ole Jumalasta.

Tulee mieleen se kun Jeesus heitti kumoon myyjien ja rahan vaihtajien pöydät temppelissä, ja sanoi kovat sanat 'olette tehneet minun huoneestani ryövärien luolan'. Häntä ei surettanut se että rahat levisivät pisin lattioita sekamelskaksi..hän kiivastui Jumalan huoneen puolesta.
Entä me, hyväksymmekö jo kaikenlaista?
Jo elokuussa 1987 Billy Grahamin Missio Helsinki kuumensi maamme kirkollisen ilmaston. Mihin tarvittaisiin amerikkalaista tv-pastoria maassa, jonka ihmisistä suurin osa on kastettuja kirkon jäseniä?

Ei kai toisaalta Jumalan valtakunnassa ole kyse maasta ja kansallisuudesta? Eli se on toissijainen kriteeri.
Mutta varmaan lähempääkin löytyisi ihmisiä jotka kutsuvat meitä lapsena kastettuja suomalaisia kirkon jäseniä elämään  puhtaan oppinsa todeksi omassa elämässään, kuten Lutherkin meitä vakavasta neuvoo tekemään kirjoituksissaan.
Lutherin aika oli hyvä, sillä luterilainen kirkko oli yhtenäinen elämässä ja opissa. Mutta 1600-luvun jälkeen ilmestyi pietismi, ja alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi, joka jatkuu vielä tänä päivänäkin. Jos herätysliikkeitä ei olisi, meillä olisi yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen.
Niin, kumpi on siis tärkeämpi: yhtenäinen kirkko, vai uskoon tulleet ihmiset jotka etsivät "Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan"? Ei kai kirkko ole elämän pääsisältö...

Haluaisitko, että kaikki olisivat uskollisia kirkolle, joka opettaa kansalle valheita (evoluutio-oppi), ja hyväksyy seksuaaliset synnit?
« Viimeksi muokattu: 05.07.20 - klo:10:53 kirjoittanut Taisto »

Paikalla sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2855
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #339 : 05.07.20 - klo:18:05 »

Lutherin aika oli hyvä, sillä luterilainen kirkko oli yhtenäinen elämässä ja opissa. Mutta 1600-luvun jälkeen ilmestyi pietismi, ja alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi, joka jatkuu vielä tänä päivänäkin. Jos herätysliikkeitä ei olisi, meillä olisi yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen.

Mielenkiintoinen ajatus. ???

Tosin mun on vaikea uskoa, että ilman herätysliikkeitä suurempi joukko kokisi kirkon omakseen. Suomalaiset on aika vieraantuneita kristinuskosta.

Tosin Luther oli oman aikansa "häirikkö"  kirkon sisällä. Eli vähän vaikea on loogisesti päätellä että ollakseen "puhdasoppinen luterilainen" pitäisi lähinnä huolehtia kirkon yhtenäisyydestä ensisijaisena asiana.

Jeesuskaan ei ollut kovin kiinnostunut synagoogien organiosaation yhtenäisyydestä ja elinvoimasta.

Paikalla Taisto

  • Viestejä: 1738
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #340 : 06.07.20 - klo:10:32 »
Tosin Luther oli oman aikansa "häirikkö"  kirkon sisällä. Eli vähän vaikea on loogisesti päätellä että ollakseen "puhdasoppinen luterilainen" pitäisi lähinnä huolehtia kirkon yhtenäisyydestä ensisijaisena asiana.

Jeesuskaan ei ollut kovin kiinnostunut synagoogien organiosaation yhtenäisyydestä ja elinvoimasta.
Hyvin sanottu.

Poissa TJ

  • Viestejä: 199
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #341 : 06.07.20 - klo:14:15 »

Lutherin aika oli hyvä, sillä luterilainen kirkko oli yhtenäinen elämässä ja opissa. Mutta 1600-luvun jälkeen ilmestyi pietismi, ja alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi, joka jatkuu vielä tänä päivänäkin. Jos herätysliikkeitä ei olisi, meillä olisi yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen.

Mielenkiintoinen ajatus. ???

Tosin mun on vaikea uskoa, että ilman herätysliikkeitä suurempi joukko kokisi kirkon omakseen. Suomalaiset on aika vieraantuneita kristinuskosta.

Tosin Luther oli oman aikansa "häirikkö"  kirkon sisällä. Eli vähän vaikea on loogisesti päätellä että ollakseen "puhdasoppinen luterilainen" pitäisi lähinnä huolehtia kirkon yhtenäisyydestä ensisijaisena asiana.

Jeesuskaan ei ollut kovin kiinnostunut synagoogien organiosaation yhtenäisyydestä ja elinvoimasta.
Kun luemme UT:ta, niin huomamme, miten juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen, jonka olisi pitänyt olla aikansa farisealaisten juutalaisuuden kuuliainen poika. Jeesus julisti Jumalan valtakunnan läsnäoloa ja itseään messiaanisten lupausten toteuttajana. Juutalaiset olisivat voineet tarkistaa raamatuistaan, miten Hänen opetuksensa ei ollut Jumalan sanan vastaista vaan sen täyttymys. He kuitenkin sulkivat silmänsä, ja löivät Jeesukseen harhaoppisen leiman. Sen jälkeen Häntä ei enää tarvinnut kuunnella, ja syytöksiä alkoi kertyä. Hänen sanottiin puhuneen Moosesta ja temppeliä vastaan, herjaavan Jumalaa puhumalla itsestään messiaanisin termein. Pilatuskin tiesi, miten ylipapit pelkästä kateudesta ottivat Jeesuksen kiinni. Ylipappi Kaifas esitti, miten oli parempi raivata yksi pois, jotta koko kansa ei hukkuisi. Se oli hänen velvollisuutensa, sillä roomalaiset eivät kovin kauaa aikaa katsoisi juutalaisten keskinäisiä levottomuuksia. Ylipapin vastuulla oli rauhallisen rinnakkaiselon säilyminen.

Luther ei halunnut hajottaa roomalaiskatolista kirkkoa, vaan poistaa epäkristillisiksi ymmärtämiään väärinkäytöksiä. Hän joutui kannattajineen ristiriitaan roomalaiskatolisen kirkon kanssa, ja uskonpuhdistus johti kristikunnan hajoamiseen. Maailman suurimman kirkon, roomalaiskatolisen kirkon kristityn elämä on kaikilla tasoilla tarkasti määritelty. Katolilaisen täytyy käydä tunnustamassa syntinsä ripittäytymällä papille. Pappi määrää ripittäytyjälle katumustyön liudalla rukouksia, jotka hänen tulee lausua. Toteuttamalla katumustyön katolilainen saa syntinsä anteeksi. Kuolemansa jälkeen katolilainen joutuu kiirastuleen, jonka pituus määritellään hänen syntiensä mukaan. Tällä mekanismilla katolilaisella uskolla on tiukka ote kristityistä, ja heidän ajatusmaailmastaan. Kaikki elämän teot tulee arvioida synnin näkökulmasta, ja pahat teot täytyy konkreettisesti tunnustaa papille, jotta kristitty voi lyhentää kiirastuliaikaa. Tekojen kirjo on kristityn CV- ansioluettelo, joka punnitaan elämän päätyttyä.

Paikalla sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2855
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #342 : 06.07.20 - klo:18:01 »
Kirjoitit hyvin Jeesuksesta. Tosin Jeesus sanoi, että hänen sanojaan ei otettu vastaan, koska hän todisti, että ihmisten teot ovat pahoja.

Kirkko oli jo haljennut kahtia paljon enemmän uskonpuhdistusta: idän ja lännen kirkko.
« Viimeksi muokattu: 06.07.20 - klo:18:19 kirjoittanut sandia »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 693
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #343 : 06.07.20 - klo:23:22 »
Muutama hajahuomio.

Lutherin aika ei ollut yhtenäistä. Kiistoja ja jakaantumisia jo silloin, ja ikävä kyllä vapaita uskovia; jotka eivät haluneet kuulua katolisen tai uuden luterilaisen kirkon pappien ikeen alle vainottiin Lutherin hyväksynnällä ja kehotuksella verisesti. Kirjaimellisesti.
Raamatun kääntänyt (ja hyvin vieläpä) Luther ei muistanut Jumalan käskyä ; Älä tapa.

Hyvät työt; vaikapa kuolisimme jonkun puolesta ei ole meille ansioksi.
Uskovalle hyvät teot ovat ennalta valmistettuja Jumalan tekoja (siis ei välttämättä niitä mitä me luulemme hyviksi teoiksi).
Ne ovat uskon hedelmää; eivät ansiota.

 Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt.  Jes. 26:12

Ja silti saamme palkan tekojemme mukaan.  :)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 5922
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #344 : 07.07.20 - klo:09:47 »

Hyvät työt; vaikapa kuolisimme jonkun puolesta ei ole meille ansioksi.
Uskovalle hyvät teot ovat ennalta valmistettuja Jumalan tekoja (siis ei välttämättä niitä mitä me luulemme hyviksi teoiksi).
Ne ovat uskon hedelmää; eivät ansiota.

Mielestäni hyvin sanottu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell