Kirjoittaja Aihe: Linkkejä  (Luettu 25026 kertaa)

Poissa Malakia

Vs: Linkkejä
« Vastaus #120 : 29.05.22 - klo:11:11 »
Olen sitä mieltä ettei kasteen varaan kukaan voi laskea iankaikkisuuttaan, eli kaste ei pelasta vaikka sillä on tärkeä merkitys Raamatussa.

Kannatan kastetta kun ihminen on syntisenä tullut Jeesuksen luo ja saanut kokea että täydellinen sovitus on Jeesuksessa ja alkaa kristityn elämä,
....mutta jos hän luopuu Herrasta kasteella ei olemitään arvoa sen jälkeen.

Minua huolestuttaa suuresti että kasteesta tehdään pääsylippu taivaaseen.

Tuossa kohtaa olen samaa mieltä kanssasi, jos ihminen luopuu Jeesuksesta ei Kaste ihmistä tuolloin YKSIN vie Taivaaseen.

Mutta, JOS ihmistä EI OLE KASTETTU, on hänen MAHDOTONTA pelastua. Mahdotonta.

Lyhyesti. VT:n esikuvan mukaan Jumala vaati ihmiseltä ympärileikkauksen,jo pikkuvauvalta, että hän voisi pelastua.

Tietenkään eivät kaikki ympärileikatut  pelastuneet, koska olivat luopuneet Jumalasta, Hänen Sanastaan. Heille ympärileikkauksesta ei ollut hyötyä.

Mutta, EI KUKAAN YMPÄRILEIKKAAMATON PELASTUNUT.

Lain myöhemmmin tultua, KAIKKI uhriveri tuli vain YMPÄRILEIKATTUJEN hyväksi, ei ympärileikkaamattomien.Jne.

Niin VT:ssä kuin UT:ssa on selvä ero näiden kahden eri ihmisryhmän välillä....

Ympärileikatut  vs.   ympärileikkaamattomat.
Kastetut            vs.   kastamattomat.
« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:12:40 kirjoittanut Malakia »

Poissa pax

« Vastaus #121 : 29.05.22 - klo:11:33 »
Malakia, nyt kyllä puhut vastoin Raamatun sanaa. Ryöväri pääsi paratiisiin kastamatta esim. Jeesus sanoo; joka minun tyköni tulee sitä minä en heitä pois, eli elämän viimehetkillä saa armon kun huutaa Herran puoleen.

Poissa Malakia

« Vastaus #122 : 29.05.22 - klo:12:21 »
Malakia, nyt kyllä puhut vastoin Raamatun sanaa. Ryöväri pääsi paratiisiin kastamatta esim. Jeesus sanoo; joka minun tyköni tulee sitä minä en heitä pois, eli elämän viimehetkillä saa armon kun huutaa Herran puoleen.

Niin, Pax, tuo esimerkkisi on hyvin yleinen virhe...

RyöväriÄ EI VOINUT KASTAA.....koska Jeesus ei ollut tuolloin vielä asettanut KASTETTA !

UT selvästi kertoo että Kasteessa ihminen liitetään Kristuksen KUOLEMAAN ja YLÖSNOUSEMUKSEEN, eli kuoleman voittamiseen.

"Ryövärin tapuksessa" tuo, siis kastaminenen, oli tietenkin vielä MAHDOTONTA.

Pelkkä "huuteleminen", mihin viittasit, ei pelasta ketään. Ei ketään.

Jos ei ole VETTÄ  ja Pyhää Henkeä, eli Sanaa, niin EI KUKAAN PELASTU. EI KUKAAN.

Poissa pax

« Vastaus #123 : 29.05.22 - klo:12:27 »
Huuteleminen!!??

Joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu. Onko tullu jae Raamatusta?

Poissa Malakia

« Vastaus #124 : 29.05.22 - klo:12:38 »
Huuteleminen!!??

Joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu. Onko tullu jae Raamatusta?

Nyt kyllä tietoisesti ohitit edellisen viestini vastineen aiempaan väitteesi että puhuin mukamas Raamatun vastaisesti, ja tuon oikaisin. Siihen et kommentoinut mitään. ( Ryövärin tapaus)

Ja, tuolla "huutelemisella" tarkoituksella korostin ettei ihmisen omat sanat häntä pelasta. Sitähän itsekin käytit viestissäsi. Tosin viestissäsi annoit ymmärtää että sillä tavalla voisi pelastua....ilman Kastetta.

Tuon siis osoitin vääräksi.

Poissa pax

« Vastaus #125 : 29.05.22 - klo:12:52 »
Mielipiteesi siitä kasteesta on mielestäni absurdi, Jeesus itse otti Johanneksen kasteen.

Poissa Stiina

« Vastaus #126 : 29.05.22 - klo:13:50 »
Helluntailaisten ja luterilaisten välillä on siis silloittamaton kuilu kastenäkemyksessä. Ramatussa kuitenkin kielletään hyödytön kinaaminen kasteista. Vaikka luterilaisena siis voisin kinata tappiin oikeasta kasteesta, olen nyt tässä ajassamme oppinut pakosta hakemaan konsensusta ja huomannut tämän, että ei voi saada ymmärrystä tässä asiassa meidän välillemme, ei mitenkään. Siksi olkoon kukin varma asiastaan ja kasteestaan ja rukoilkoon rauhaa ja ymmärrystä.
HelenaM rakensi hyvin. Malakian kanssa olen tässä samalla aaltopituudella. Pax on siis helluntailainen eikä ymmärrä "ansiotonta Armoa", vaan luulee luterilaisten luulevan, että veden valelulla he pelastuvat. Ei luulla! Siksihän monet luopuvat, kun heillä ei ole uskoa, mutta toisillapa on ja kasteessa jo saatu, vaikka älyyn se menee myöhemmin opetusta saatuamme. Jo pikkulapsena oli ilo uskoa, että olen pelastettu ("pääsen Taivaaseen"), koska minut on kastettu ja otettu Jumalan lapseksi ilman omaa ansiotani jo nyt ja vaikka olisin "huono" lapsi, Jeesus ei jätä eikä hylkää.
Paxkin ottaa kunniaa itselleen uskoontulostaan, mikä on kauhistus Lutherille. Mekin otamme kaikenlaista kunniaa, mutta tiedämme, että se ei ole oikein ja totta. Kaikki on lahjaa, saatua armosta ja tarvitaan vain syntisille ja huonoille, mitä me kaikki olemme, kun pohjaan saakka mennään. Jumalan armosta useat vapaasuuntaisetkin yms.
"tekopyhät" pelastunevat aikaa myöten kun huomaavat, että "tyhjät kädet" me "siivotkin" vain voimme Jumalalle antaa.
Rikolliset menevät mieluimmin hellareihin, kun lutereihin, koska hellari saarnaajat hyväksyvät heidät helpommin omaksi kunniakseen taas, kuin luterit. Näistä on kirjoitettu ja voisin minäkin romaanin kirjoittaa, mutta en kuitenkaan. Jätän Jumalalle ja rukoilen, että lut. säilyy Suomessa, törkeistä synneistään huolimatta, en pysty muihin -läisiin menemään kuitenkaan.

Tässä taas hyvä linkki muusta asiasta:

https://www.savonlinnanseurakunta.fi/documents/475004/27207525/Joh+45.pdf/ffa9d724-5fb9-1823-c3b4-4f949bb14223

SRO:lla ja varmaa muillakin oli oikein ihanat Messut taas kerran. Suosittelen hellarienkin joskus salaa kuuntelevan, mutta en menemään Pyhille Sakramenteille ennen kuin ymmärtävät oikein!   :-*

Poissa Stiina

« Vastaus #127 : 29.05.22 - klo:13:56 »
https://www.luterilainen.net/chemnitzin-opetus-kasteesta/

:D Aivan ihanaa tunteellekin ja kokemukselle!

Poissa Malakia

« Vastaus #128 : 29.05.22 - klo:15:50 »
Mielipiteesi siitä kasteesta on mielestäni absurdi, Jeesus itse otti Johanneksen kasteen.

Eli,sinun mielestäsi nyt kaikkien ihmisten tulisi ottaa "Johanneksen kaste", koska Jeesuskin otti ?

Älä viitsi.

Johannes ei itse asettanut mitään kasteita, vaan Jumala oli tämän kastamistehtävän määrännyt Johannekselle määräajaksi. Jeesuksen kastamisella oli aivan eri tarkoitus kuin syntien anteeksisaaminen.

Joh.1:33  Ja minä en tuntenut Häntä; mutta Hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, Hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.

------

Kasteessaan Jeesus tuli Jumalan voitelemaksi tehtäväänsä varten.

Ja, mikä tuo tehtävä sitten oli ?

Siihen vastaa Johanne Kastaja ; Joh.1:29   Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

Jeesuksen tehtävä Jumalan Karitsana alkoi tuosta Kasteesta. Se oli kasteena ainutkertainen, ja vain Jeesukselle annettu.

Jeesus voideltiin uhrattavaksi. Voitelun suoritti Johannes, joka oli ylipapillista sukua, siis myös "laillisesti pätevä" tuohon tehtävään.

« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:15:55 kirjoittanut Malakia »

Poissa Malakia

« Vastaus #129 : 29.05.22 - klo:16:01 »
Nykyisin me luterilaiset hyväksymme vapaasuuntaisten lasten pelastumisen ilman kastetta, koska he ovat uskovia, rukoilevia ja siunattuja toivossa kastetuksi tulemisessaan. Vanhemmat ovat uskovia ja kastettuja.

Jumala voi tietenkin pelastaa muitakin ilman kastetta, jos se ei ole mahdollista jne!

Missä, ja milloin, tuollaisesta on noin päätetty ? En ole kuullutkaan.

Kyllä luterilaisuudessa ihmisen "kristityksi" lukeminen edellyttää Kastetta, sitähän jo itse termikin "kristitty" ( "voideltu") tarkoittaa.

Ja, Jumala EI VOI pelastaa ilman Kastetta !  Sillä Hän on" sitonut" Itsensä Omaan Ilmoitukseensa eli Sanaansa. Jos Hän toimisi toisin kuin Sanassaan on ilmoittanut, Hän ei olisikaan enää Totuus.

-------

Stiina. Kerrotko mitä tarkoitit tuolla lauseella jonka viestistäsi värjäsin punaisella ?

Poissa pax

« Vastaus #130 : 29.05.22 - klo:16:50 »
Voi hyvänen aika 😊
Tarkoitin Malakia että Johanneksen kaste ei ollut mikään vähäinen kaste kun Jeesus myös otti sen.

Stiina, en tiennyt että Luther opetti että kasteessa uudestisynnytään. Hyvin erikoista.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #131 : 29.05.22 - klo:17:55 »
Ihmisen raamatullisuuteen ei kannata nojata.Kerran eräs henkilö kertoi saaneensa sairaalassa "hätäkasteen".Sen jokainen meistä tarvitsee, missä iässä tahansa kaste onkin saatu. Syntisyytemme ei lopu kasteeseen,vaan elämme armosta (armossa) viimeiseen hengen vetoomme saakka. En ota kantaa kasteen ajankohtaan.Kuitenkin kastemmekin on aina armoa,niinkuin ehtoolinenkin. Saamme lahjan.Mitä näihin lisätään,sen päätelköön jokainen itse.

Olen samoilla linjoilla. Aina kun kuutelen kasteväittelyä  ihmettelen, kuinka ne henkilöt voivat ajatella tietävänsä mitä kaste on ja mitä se tarkoittaa ja miksi se on suoritettava juuri sillä tavalla kuin sanovat. Varsinkin kun mielipiteitä on erilaisia ja toisilleen täysin vastakkaisia.

Itse en ole oppinut niin paljon Raamatusta kasteesta vaikka ihan varmasti olen lukenut kaikki kohdat.
Olen myös miettinyt, että Jumala on puhunut minulle vuosikymmenien aikana vaikeista asioista ja tehnyt paljon työtä että johdattuisin mielenmuutokseen.

Ajattelen, että Hän ei ole samalla tavalla puhunut minulle Raamatun kautta voimakkaasti, että minulla on väärä kastekäsitys. Eikä hän ole neuvonut eroamaan yhdestä seurakunnasta ja liittymään toiseen.
« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:18:05 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

« Vastaus #132 : 29.05.22 - klo:23:28 »
Ei minulla ole enempää vastausta. Mitään ei ole tietenkään päätetty eikä luovuttu opista. Koska emme ymmärrä toisiamme näissä asioissa, on parasta hyväksyä vastakkainenkin näkemys ja jättää sen ymmärtäminen vilpittömästi Tuomion päivään, milloin kaikki tulee ilmi.
En vaihda näkemystäni ja olen liian vanha ja paatunut jaksaakseni taistella näkemykseni puolesta. Olen iloinen, että saman mielisiäkin vielä löytyy. Opettelen huonolla menestyksellä kuitenkin olemaan välillä hiljaa. Luterilainen syntyy uudesti kasteessa, mutta myös päivittäin on uuden ihmisen noustava. Oppi ei ole helppoa, kun alkunäkemykset jo eroavat. Luterilainen pystyy jonkin verran joustamaan kasteessa Raamattu näkemyksestään huolimatta, mutta ei HPE:ssä, vaikka se on tapahtunut kirkossamme.
(Myös äänet ja tuntemukset (kokemukset) pettävät ja ovat erimieliset toisen vastaavien kokemusten kanssa  ::) )
Jokaisella on se oma ja ainutlaatuinen tiensä. Ainoastaan se Uskonvanhurskaus on luovuttamaton löytö. Vanhurskas on elävä uskostansa, löytyy monesta kohtaa Raamatusta.
"Roomalaisille 10:13 FINRK
Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Poissa Malakia

« Vastaus #133 : 30.05.22 - klo:00:03 »
Ei minulla ole enempää vastausta. Mitään ei ole tietenkään päätetty eikä luovuttu opista.

En vaihda näkemystäni

Luterilainen pystyy jonkin verran joustamaan kasteessa Raamattu näkemyksestään huolimatta, mutta ei HPE:ssä, vaikka se on tapahtunut kirkossamme.

En pyytänyt "lisää vastauksia", vaan selitystäsi tuolle väitteellesi että luterilaiset hyväksyvät lasten pelastumisen ilman kastetta. En ole tuollaista "luterilaista oppia" aiemmin kuullutkaan kuin nyt.

Enkä pyydä sinua vaihtamaan yhtään näkemystäsi. Mutta, minä puolestani väitän, ettei sinun "teologiasi" ole silloin luterilainen jos uskot jonkun pelastuvan ilman Kastetta, oli hän sitten lapsi tai vanhus.

Kyllä Stiina sinun väitteesi " että opista ei ole luovuttu" ei ole totta, jos väität kastamattomista lapsista tuollaista.

Tuo Herran Pyhä Ehtoollinen taas ei liity lasten kastamiseen,vaan kastettujen normaaliin seurakuntaelämään. En tiedä miksi nostit sen esiin tässä Kasteen yhteydessä.

Poissa Stiina

« Vastaus #134 : 30.05.22 - klo:11:22 »
En väitä, en ole kirkkopoliitikko, en tullut ymmärretyksi, en jatka, meni höpöksi, lopetan tämän aiheen, pitäydyn linkin sisällössä kasteesta lut!