Helluntailaisten ja luterilaisten välillä on siis silloittamaton kuilu kastenäkemyksessä. Ramatussa kuitenkin kielletään hyödytön kinaaminen kasteista. Vaikka luterilaisena siis voisin kinata tappiin oikeasta kasteesta, olen nyt tässä ajassamme oppinut pakosta hakemaan konsensusta ja huomannut tämän, että ei voi saada ymmärrystä tässä asiassa meidän välillemme, ei mitenkään. Siksi olkoon kukin varma asiastaan ja kasteestaan ja rukoilkoon rauhaa ja ymmärrystä.
HelenaM rakensi hyvin. Malakian kanssa olen tässä samalla aaltopituudella. Pax on siis helluntailainen eikä ymmärrä "ansiotonta Armoa", vaan luulee luterilaisten luulevan, että veden valelulla he pelastuvat. Ei luulla! Siksihän monet luopuvat, kun heillä ei ole uskoa, mutta toisillapa on ja kasteessa jo saatu, vaikka älyyn se menee myöhemmin opetusta saatuamme. Jo pikkulapsena oli ilo uskoa, että olen pelastettu ("pääsen Taivaaseen"), koska minut on kastettu ja otettu Jumalan lapseksi ilman omaa ansiotani jo nyt ja vaikka olisin "huono" lapsi, Jeesus ei jätä eikä hylkää.
Paxkin ottaa kunniaa itselleen uskoontulostaan, mikä on kauhistus Lutherille. Mekin otamme kaikenlaista kunniaa, mutta tiedämme, että se ei ole oikein ja totta. Kaikki on lahjaa, saatua armosta ja tarvitaan vain syntisille ja huonoille, mitä me kaikki olemme, kun pohjaan saakka mennään. Jumalan armosta useat vapaasuuntaisetkin yms.
"
tekopyhät" pelastunevat aikaa myöten kun huomaavat, että "tyhjät kädet" me "siivotkin" vain voimme Jumalalle antaa.
Rikolliset menevät mieluimmin hellareihin, kun lutereihin, koska hellari saarnaajat hyväksyvät heidät helpommin omaksi kunniakseen taas, kuin luterit. Näistä on kirjoitettu ja voisin minäkin romaanin kirjoittaa, mutta en kuitenkaan. Jätän Jumalalle ja rukoilen, että lut. säilyy Suomessa, törkeistä synneistään huolimatta, en pysty muihin -läisiin menemään kuitenkaan.
Tässä taas hyvä linkki muusta asiasta:
https://www.savonlinnanseurakunta.fi/documents/475004/27207525/Joh+45.pdf/ffa9d724-5fb9-1823-c3b4-4f949bb14223SRO:lla ja varmaa muillakin oli oikein ihanat Messut taas kerran. Suosittelen hellarienkin joskus salaa kuuntelevan, mutta en menemään Pyhille Sakramenteille ennen kuin ymmärtävät oikein!