Kirjoittaja Aihe: Linkkejä  (Luettu 25004 kertaa)

Poissa Stiina

Poissa Stiina

Vs: Linkkejä
« Vastaus #166 : 19.06.22 - klo:12:29 »

Poissa Stiina

« Vastaus #167 : 20.06.22 - klo:13:54 »
https://www.luterilainen.net/kielillapuhuminen/

(Mielestäni terve ja rauhoittava "totuus" kielilläpuhumisesta, vaikka emme ihan kaikkea ymmärräkään! Joka tapauksessa hyvin hyvin uloin kehällinen asia, mutta sallimme sen.)

Poissa Stiina

« Vastaus #168 : 21.06.22 - klo:17:58 »
http://www.jariiivanainen.net/eihenkioppaita.html

Henkioppaat, enkelit, valhe-enkelit, hengellinen sodankäynti

(Kuka karismaattisuutta harrastaa, lukekoon tämän varoitukseksi petoksesta. Tämä on hyvin yleistä ja loukkaannutaan verisesti, jos yritetään varoittaa.)

Poissa pax

« Vastaus #169 : 21.06.22 - klo:18:08 »

(Mielestäni terve ja rauhoittava "totuus" kielilläpuhumisesta, vaikka emme ihan kaikkea ymmärräkään! Joka tapauksessa hyvin hyvin uloin kehällinen asia, mutta sallimme sen.)

Kyllähän Raamatussa on ihan selkeästi kirjoitettu kielilläpuhumisesta ja vielä niin ettei ole ymmärrettävä kieli vaikka sitäkin voi olla, siksi Paavali neuvoi uskovia käyttämään lahjaa omissa rukoushetkissä ja sanoi että uskova rakentaa itseään kielilläpuhuen.
Kielillä puhumisen armolahjaa ei voi väheksyä tai mitätöidä Raamatulla.

Poissa HelenaM

« Vastaus #170 : 21.06.22 - klo:18:58 »
http://www.jariiivanainen.net/eihenkioppaita.html

Henkioppaat, enkelit, valhe-enkelit, hengellinen sodankäynti

(Kuka karismaattisuutta harrastaa, lukekoon tämän varoitukseksi petoksesta. Tämä on hyvin yleistä ja loukkaannutaan verisesti, jos yritetään varoittaa.)
Miten karismaattisuutta voi harrastaa? Linkin asiat jos esiintyvät, eiköhän se ilmene heti ja selvästi ja voi siten ohittaa sujuvasti. Muutoin karismaattisuudessa ei ole mitään erikoista mielestäni, eikä sitä voi erikseen harrastaa tai olla harrastamatta.

Poissa HelenaM

« Vastaus #171 : 21.06.22 - klo:19:05 »

Kyllähän Raamatussa on ihan selkeästi kirjoitettu kielilläpuhumisesta ja vielä niin ettei ole ymmärrettävä kieli vaikka sitäkin voi olla, siksi Paavali neuvoi uskovia käyttämään lahjaa omissa rukoushetkissä ja sanoi että uskova rakentaa itseään kielilläpuhuen.
Kielillä puhumisen armolahjaa ei voi väheksyä tai mitätöidä Raamatulla.
Kyllä. Varmasti ihan arkipäivässä toimiva asia uskovilla, joilla tämä lahja on. Pyhä Henki jakaa lahjojaan niin kuin tahtoo.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #172 : 21.06.22 - klo:19:54 »

Stiina, miten ymmärrät tämän Paavalin lauselman:
"Jos näet rukoilen kielillä, minun henkeni rukoilee mutta ymmärrykseni jää hyödyttömäksi."

Ja

"Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia."

Poissa Stiina

« Vastaus #173 : 22.06.22 - klo:14:41 »
 :)  Kyllä minä ymmärrän ihan muitten lailla niin kuin siinä sanotaan ja annan toisten pitää kielilläpuhumisensa. Minulla sitä ei ole, enkä haluakaan, en pidä mistään hurmoksesta. Arvostan totuutta ja selkeyttä. Voisin tietenkin hyväksyä oikean kielen, jolla kertoisin tarvitseville evankeliumin, samoin jos myös itse ymmärtäisin kielen ja se olisi enkelien käyttämä puhe Jumalalle. En voi sietää, jos en ymmärrä eikä ole tarve puhua vauvan kieltä enää. Jos joku tulee onnelliseksi niin siitä vaan, kunhan ei minulle esitä sitä.
Samoin itse olen pari kertaa kokenut, että olen saanut selittämisen kyvyn, mutta jos se on typerää, kukaan ei halua uskoa. Siinäpä se kuka osaa sanoa, että selittäjäkään on oikeassa.
Samoin profetian lahjana puhutaan ennustuksia, jopa hlökohtaisia ja pelottavia, jota varsinaiset selvänäkijätkään eivät yleensä halua povata, joten sellaisissa seurakunnissa on turvatonta ja pelottavaa. Ei voi olla Pyhästä Hengestä sellaiset.
Enempää en henkioppaisiin halua puuttua, itse olen saanut vertaistuesta ja opetuksesta apua/ymmärrystä. Yksin ei pääse Jumalankaan avulla "hengestä" eroon, jos Jumala ei lähetä halukkaalle tukea ja joskus jopa ulosajajaa. Tosin myös "henki" lähtee kun löytää tien takaisin uskoon ja syntienanteeksisaamiseen esim. Ehtoollisella tai synnintunnustusrukouksessa jne.
Ulkoapäin pahat henget muodossa jos toisessakin kiusaavat uskovaa usein kaikilla oveluuden ja petoksen keinoin, kunnes oppii tunnistamaan ja erottamaan henget. (On huono merkki, jos ei koskaan ole huomannut Pirun toimia itsessään.)

Poissa Malakia

« Vastaus #174 : 22.06.22 - klo:15:22 »
:)  Kyllä minä ymmärrän ihan muitten lailla niin kuin siinä sanotaan ja annan toisten pitää kielilläpuhumisensa. Minulla sitä ei ole, enkä haluakaan, en pidä mistään hurmoksesta. Arvostan totuutta ja selkeyttä. Voisin tietenkin hyväksyä oikean kielen, jolla kertoisin tarvitseville evankeliumin, samoin jos myös itse ymmärtäisin kielen ja se olisi enkelien käyttämä puhe Jumalalle. En voi sietää, jos en ymmärrä eikä ole tarve puhua vauvan kieltä enää. Jos joku tulee onnelliseksi niin siitä vaan, kunhan ei minulle esitä sitä.
Samoin itse olen pari kertaa kokenut, että olen saanut selittämisen kyvyn, mutta jos se on typerää, kukaan ei halua uskoa. Siinäpä se kuka osaa sanoa, että selittäjäkään on oikeassa.
Samoin profetian lahjana puhutaan ennustuksia, jopa hlökohtaisia ja pelottavia, jota varsinaiset selvänäkijätkään eivät yleensä halua povata, joten sellaisissa seurakunnissa on turvatonta ja pelottavaa. Ei voi olla Pyhästä Hengestä sellaiset.
Enempää en henkioppaisiin halua puuttua, itse olen saanut vertaistuesta ja opetuksesta apua/ymmärrystä. Yksin ei pääse Jumalankaan avulla "hengestä" eroon, jos Jumala ei lähetä halukkaalle tukea ja joskus jopa ulosajajaa. Tosin myös "henki" lähtee kun löytää tien takaisin uskoon ja syntienanteeksisaamiseen esim. Ehtoollisella tai synnintunnustusrukouksessa jne.
Ulkoapäin pahat henget muodossa jos toisessakin kiusaavat uskovaa usein kaikilla oveluuden ja petoksen keinoin, kunnes oppii tunnistamaan ja erottamaan henget. (On huono merkki, jos ei koskaan ole huomannut Pirun toimia itsessään.)

Olipa kovin sekavaa.

Itselläni ei ole kielillä puhumisen armolahjaa mutta monella uskovalla ystävälläni on. Se siitä.

Poissa HelenaM

« Vastaus #175 : 22.06.22 - klo:15:42 »
Stiinan viesteistä saan mielikuvan, että esimerkiksi armolahjat ovat jotenkin uhka. Ja kielilläpuhuva menisi jonkunlaiseen ei-toivottuun hurmostilaan, joka olisi vastoin totuutta ja selkeyttä. Sellainenkin kuva viestistäsi tulee, että suhtaudut suorastaan pelolla armolahjoihin, etkä halua niitä itsellesi. Kirjoitat epäterveistä ilmiöistä, jotka eivät nouse Raamatusta ja aivankuin näillä perustelisit itsellesi, että haluat pysyä kaukana kaikesta sellaisestakin (armolahjat), joita Raamatussa neuvotaan anomaan.

On ymmärrettävää, jos ja kun on huonoja kokemuksia miltä tahansa alueelta, sitä tulee varovaiseksi. Turvallista on tietää, että Raamatussa olevat ja uskoville tarkoitetut armolahjat eivät ole kenellekään haitallisia tai vahingollisia.

Poissa pax

« Vastaus #176 : 22.06.22 - klo:17:45 »
Raamattu kehottaa tavoittelemaan armolahjoja ja Paavali muistaakseni sanoi että hän puhuu enemmän kielillä mitä ehkä muut siellä. Paavali varmasti vahvistui armolahjassa. 🙏

Poissa Stiina

« Vastaus #177 : 22.06.22 - klo:18:00 »
 :) No, ihan oikein olette tulkinneet. Ehkä pitäisi ymmärtää lähteä, koska olen yksin täällä.
I Korinttilaiskirje on minusta kyllä aika lailla ojentamiskirje armolahjojen väärinkäytöstä, vaikka Paavali ei heitä lasta pesuveden mukana, mutta ojentaa rajusti. En ole nähnyt sellaisia armolahjoja, joita niiden pitäisi olla ja silti niitä korotetaan.
Aika järkytys on ollut, kun syntymästäni spiritismissä yms. olleena luulin 38 vuotiaana löytäneeni sen luvatun kirkosta ja olikin karhu, joka tuli vastaan, hui ja hyi. En voi luottaa enää, vaikka toivon. Jouduin heittämään sen 'lapsen' pesuveden mukana. Yhtään tervettä seurakuntaa, kirkkokuntaa ei siis ole. Kansankirkossa on voinut Korona-aikaan saakka käydä ja suodattaa itse, mutta nämä mainitut epäkohdat ovat nykyisin vissiin pahimmat ja valvomattomimmat kirkossa kuin konsanaan vapaissa suunnissa, kai. Paavalikin antoi Korintossa paremman tien kuin pieleen menneet armolahjat:
"Ensimmäinen kirje korinttilaisille 13:1-13 FB92
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi. Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa. Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen. Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.
FB92: Kirkkoraamattu 1992"

(Eihän meillä tietenkään ole täydellistä rakkautta ihmisten kesken vielä täällä, mutta kuitenkin. Kunpa joku 'henki' auttaisi, että tietäisi mihin mennä, ettei lyö koko ajan päätänsä seinään ja tule väärin tuomituksi. Oletko HelenaM helluntailainen?)

Poissa pax

« Vastaus #178 : 22.06.22 - klo:18:06 »
Tiedän lestadiolaisella olleen profetian lahja, ei se ole tarkoitettu rajattuihin seurakuntiin, jokainen uudestisyntynyt voi saada lahjoja.

Poissa HelenaM

« Vastaus #179 : 22.06.22 - klo:19:32 »
Luterilaisen kirkon tilaisuuksissa (muissa kuin messussa) armolahjat toimivat luontevana osana yhteisessä rukouksessa, samoin henkilökohtaisessa rukouspalvelussa. Tämä on ihan tavanomaista, normaalia seurakunnan toimintaa. Niillä paikkakunnilla, joilla olen asunut.