Kirjoittaja Aihe: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?  (Luettu 3373 kertaa)

Charlotte

  • Vieras
Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« : 27.10.13 - klo:10:01 »
Efosolaiskirjeessä mainitaan erikseen joitakin seurakuntavirkoja:

11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään.

Pastoraalikirjeissä (kirjeet Timoteukselle ja Titukselle) taas puhutaan Jukka Thurenin mukaan (J. Thuren, Korinttilaiskirjeet, Tessalonikalaiskirjeet, Paimenkirjeet, Kustannus Oy Arkki, Helsinki, 2008) muun muassa toimihenkilöistä presbyteroi ja episkopoi. Thuren kirjoittaa Pastoraalikirjeistä mm. seuraavasti:

"Korinttolaiskirjeistä tuntemiemme armolahjojen vapaan vaikutuksen tilalle on tulossa pysyvien, jopa palkattujen viranhaltijoiden huostaan uskottu toiminta. Tavallisten seurakuntalaisten aktiivisesta osallistumisesta jumalanpalveluksen kulkuun ei puhuta niin kuin ennen."

Ja myös:

"Karismaatikkojen merkitys on alkuaikoihin (1 Tess, 1 Kor, Gal) verraten kaventunut - ehkä osittain Korintin kokemusten johdosta. Kielilläpuhujia ja parantajia ei mainita lainkaan. Jumalan Henki on vuodatettu kaikkiin kastettuihin, mutta Hengen erityislahjoista puhutaan vain virkaan asettamisen yhtydessä"

"Virkojen kehitys 1 Kor:stä Fil:n kautta Pastoraalikirjeisiin on siis ollut melko suoraviivainen."

"Ef on tietoisen arkaainen: se puhuu kyllä apostoleista, profeetoista, evankelistoista, paimenista ja opettajista melkein niin kuin 1 Kor 12, mutta karttaa visusti termejä episkopos, presbyteros, diakonos"


Siitä Thurenin tekstistä ilmenee selvästi ainakin se, että hänen mukaansa "riviuskovien" toiminta seurakunnassa on vähentynyt. Mutta en saanut oikein selvää siitä, tarkoittaako hän myös sitä, että nuo edellämainitut seurakuntavirat eivät esiintyisi myöskään enää yksinään vaan sisältyisivät vanhimpien ja kaitsijoiden toimenkuvaan. Se ei tekstissä esiintynyt mielestäni niin selkeästi.

Minkälaisia käsityksiä tästä on nykyään, onko vielä erikseen seurakuntavirkoja vai sisältyvätkö ne vanhimpien ja kaitsijoiden toimenkuvaan?

Kysymyksen voisi asettaa myös toisinpäin, jos joku on asetettu esimerkiksi seurakunnan vanhimmaksi, kuuluisiko hänellä olla Herralta saatuna myös jokin seurakuntavirka?










Poissa Paulus

  • Viestejä: 5881
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #1 : 27.10.13 - klo:11:13 »
Käsitykseni mukaan demokratia ei kuulu seurakuntaan. Jos enemmistö saa hallita, asiat menevät enemmän tai vähemmän pieleen. Mutta tällä en tarkoita sitä, että joku vähemmistö olisi automaattisesti sen parempi, vähemmistöhän voi olla täysin metsässä.

Ilmestyskirjan 7 seurakuntaa ovat mielestäni aika hyvä kuvaus seurakunnista kaikkina aikoina. Paitsi nykyaikana virheettömien määrä lienee paljon pienempi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4332
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #2 : 27.10.13 - klo:14:44 »
Minkälaisia käsityksiä tästä on nykyään, onko vielä erikseen seurakuntavirkoja vai sisältyvätkö ne vanhimpien ja kaitsijoiden toimenkuvaan?

Näyttäisi siltä, että myös vapaissa suunnissa monet seurakuntavirat ovat muuttumassa palkallisiksi toimiksi.


Näinkin näitä virkoja voi jaotella:

http://www.vapaasatama.net/seurakunta.html#virat
Niissä kirkkokunnissa, joissa seurakuntavirkaan ei ole sekoittunut aineksia toisista virkatyypeistä, on vallalla pääasiassa kolmenlaisia seurakuntavirkakäsityksiä:

    Kaksivirkainen seurakunta:
        Vanhin (presbyterios)
        Palvelija (diakonos)

    Kolmivirkainen seurakunta:
        Kaitsija (episkopos)
        Vanhin (presbyterios)
        Palvelija (diakonos)

    Viisivirkainen seurakunta (five-fold ministry):
        Lähetti (apostolos)
        Puhuja (profetes)
        Julistaja (euangelistes)
        Paimen (poimen)
        Opettaja (didaskalos)


Käsitykseni mukaan vapaissa suunnissa ollaan tuon viisivirkainen jaottelun kannalla, tosin tuon apostolin viran kohdalla vähän arastellaan.
Toinen juttu on, onko noiden virkojen sisältö ymmärretty oikein.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #3 : 27.10.13 - klo:15:16 »
Tuossa vapaasatama-linkin tekstissä kirjoitetaan mm. seuraavasti:

"Molemmat malleja, sekä kaksivirkaista että kolmivirkaista, voinee siten pitää raamatullisina, mutta ne edustavat erilaista tulkintaa asiasta. Itse olen kaksivirkaisen seurakuntakäsityksen kannalla, sillä mielestäni Raamattu puhuu kaitsijoista ja vanhimmista samalla tavoin. Myös termit ovat läheisesti liittyneinä toisiinsa (esim. 1. Piet. 5:1-5). Samoin Filippiläiskirjeen alkutervehdyksessä (Fil. 1:1) Paavali ja Timoteus tervehtivät kolmea ihmisryhmää: kaikkia pyhiä (eli maallikoita), kaitsijoita ja palvelijoita, osoittaen näin, että seurakunnassa oli vain kaksi virkatyyppiä.

Sen sijaan viisivirkainen seurakunta edustaa väärää Raamatun tulkintaa: lähetti (apostolos), puhuja (profetes), julistaja (euangelistes), paimen (poimen) ja opettaja (didaskalos). Nämä ovat armolahjoja, eivät virkoja. Tosin nämä viisi ovat seurakunnan kannalta kaikista keskeisimpiä armolahjoja, koska Raamatusta voimme lukea, että Jumala antoi ne kaikista ensimmäisinä seurakunnalle (Ef. 4:11)"

Kuitenkin, onhan evankelisluterilaisella kirkollakin esimerkiksi evankelistoja. Onko siinä sitten se ero, että ev.lutin piirissä on tällöin kyseessä henkilö, joka käyttää evankelistan armolahjaa ja vapaissa suunnissa taas voidaan nimittää joku evankelistan virkaan?

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4332
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #4 : 27.10.13 - klo:15:40 »
Itse en miellä asioita ihan samoin kuin tuo linkin kirjoittaja.


Ajattelen niin, että seurakunnan kokoontumisiin liittyen on olemassa kolme puhevirkaa, jotka ovat

opettaja
profeetta
vanhin/paimen

Joku jossain (en muista kuka) on sanonut, että opettaja puhuu ymmärrykselle, profeetta omalle tunnolle ja paimen sydämelle. Ei ehkä ainakaan kovin huti lausuttu tuo.

Itse en ymmärrä profeetan virkaa ensisijaisesti ennustelijana, joka ääni väristen tuo jotain sanomaa. Pidän profeetan viralle ominaisena, että hän normaalin puheen joukossa osaa kehoittaa, varoittaa ja rohkaista.
Vanhimman puheen ajattelen ensisijaisesti olevan sellaista kahden kesken tai pienemmän piirin kesken tapahtuvaa jutustelua.

Vapaiden suuntien seurakunnissa vallalla lienee ajatus, että vanhimmat päättävät kaikenlaisesta rahan tulosta ja menosta ja toiminnan organisoimisesta. Mielestäni ne ovat osa diakonien tehtäväkenttää. Tosin tuosta organisoinnin tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä.



Seurakunnan ulospäin suuntautuvassa työssä toimivat evankelistat ja apostolit.

Mielestäni nykyisin tehdään vakava virhe silloin, kun evankelista parkkeeraa seurakunnan pastoriksi.
Tällöin menetetään se työpanos, mikä ko. virkaan oikeasti kuuluisi. Toisekseen evankelista kutsumuksensa mukaisella painoituksella saattaa pitää seurakuntaa väärällä tavalla hereillä eli johtaa seurakuntaa lainomaiseen tilaan.
« Viimeksi muokattu: 27.10.13 - klo:15:42 kirjoittanut KnutL »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #5 : 27.10.13 - klo:15:55 »
Samoin olen ihmetellyt tuota evankelista-asiaa, miksi evankelistat käyvät puhumassa seurakuntalaisille tai joissakin paikoissa jopa opettavat seurakuntalaisia.

Tuosta profeetta-asiasta luin jotenkin samaan tapaan joskus, että profeetta voi esim. saarnata srk:n kulloiseenkin tarpeeseen liittyvää asiaa.








Poissa Soltero

  • Viestejä: 2265
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #6 : 27.10.13 - klo:20:25 »
Samoin olen ihmetellyt tuota evankelista-asiaa, miksi evankelistat käyvät puhumassa seurakuntalaisille tai joissakin paikoissa jopa opettavat seurakuntalaisia.

Tuosta profeetta-asiasta luin jotenkin samaan tapaan joskus, että profeetta voi esim. saarnata srk:n kulloiseenkin tarpeeseen liittyvää asiaa.
Kun evankelista puhuu tai suorastaan opettaa uskovien ryhmää, tilanteeseen tulee helposti
lakihenkinen sävy, siis kuulijoiden kannalta.

Olen ollut usemman kerran tällaisissa tilanteissa, viimeksi viime kesänä.
Evankelistalta menivät aivan selvästi sekaisin herätyspuhe ja raamattutunti.

Hän kertoi kadotukseen johtavista synneistä, kuten ahneudesta ja haureudesta, mutta
sillä tavalla, että ainakin minulle tuli vaikutelma, että kukaan kuulija ei voi toivoakaan
pelastumista ennen kuin on kitkenyt itsestään kaiken lihallisuuden.

Hän otti esiin monia raamatunkohtia, joissa julistetaan tuomiota synnissä eläville,
mutta hän ei maininnut, että kyseessä oli tuomio niille ihmisille, jotka eivät ota Jeesusta
vastaan ennen kuolemaansa.

Evankelista puhui tärkeitä asioita, mutta väärälle kohteelle.
Tietenkin uskovienkin on koko ajan valvottava ja tehtävä parannusta,
mutta me olemme joka tapauksessa eri asemassa
Jumalaan nähden kuin uudestisyntymättömät.
Me olemme vanhurskaita Jeesuksen verihaavojen kautta.


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4332
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #7 : 27.10.13 - klo:20:27 »

...

Hän otti esiin monia raamatunkohtia, joissa julistetaan tuomiota synnissä eläville,
mutta hän ei maininnut, että kyseessä oli tuomio niille ihmisille, jotka eivät ota Jeesusta
vastaan ennen kuolemaansa.

Evankelista puhui tärkeitä asioita, mutta väärälle kohteelle.
Tietenkin uskovienkin on koko ajan valvottava ja tehtävä parannusta,
mutta me olemme joka tapauksessa eri asemassa
Jumalaan nähden kuin uudestisyntymättömät.
Me olemme vanhurskaita Jeesuksen verihaavojen kautta.

Just tuollaista tarkoitin, kun edellä kirjoitin '..evankelista kutsumuksensa mukaisella painoituksella saattaa pitää seurakuntaa väärällä tavalla hereillä eli johtaa seurakuntaa lainomaiseen tilaan.'
Sanoit asian paremmin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2265
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #8 : 27.10.13 - klo:20:40 »
Joo, puhumme samasta asiasta.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #9 : 27.10.13 - klo:20:52 »
Tuo taitaa olla aika yleistä, että evankelistat puhuvat uskoville.

Pitäisi selkeästi erottaa tilaisuudet, mikäli on tarkoitus olla evankeliontikokous uskosta vielä osattomille.

Jospa siinä ajatellaan, että pääsee helpommalla, jos mukana on vaikka yksi ei-uskova, niin voi siinä sivussa hoitaa kummatkin, sekä seurakuntalaiselle saarnaamisen että evankelioinnin.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4332
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #10 : 27.10.13 - klo:20:58 »

Jospa siinä ajatellaan, että pääsee helpommalla, jos mukana on vaikka yksi ei-uskova, niin voi siinä sivussa hoitaa kummatkin, sekä seurakuntalaiselle saarnaamisen että evankelioinnin.

 ;D


Oikeesti tämä ilmiö on vakava juttu.
Havahduin tähän asiaan ehkä viisi vuotta sitten eräällä toisella keskustelupalstalla. Lukiessani mitä itse olin kirjoittanut.
Tajusin, että minulle oli vuosikaudet taottu päähän pääasiassa lakia, vaikka olisi tarvittu sydämelle armoa.

Milloin, siis millaisissa tilaisuuksissa, seurakuntalaiset saavat kuulla opetusta ja evankeliumia, jos ne merkittävimmät ja mainostetuimmat tilaisuudet ovat ns. evankeliointikokouksia, jonne seurakuntalaisia kehotetaan tulemaan sankoin joukoin?
« Viimeksi muokattu: 27.10.13 - klo:21:00 kirjoittanut KnutL »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #11 : 27.10.13 - klo:21:10 »
No, ehkä tuo saarnaamissana on hieman outo ::)

Se tulee mieleen myös siitä, kun kirkoissa puhutaan saarnavirasta.

Noista evankeliontikokouksista, olen ollut aikoinaan tilaisuuksissa, jossa sen kokouksen lopussa suurin osa eteen menijöistä on ollut uskovia.
Kun usein "anna elämäsi Jeesukselle" kutsun jälkeen on kehoitettu vielä niitäkin tulemaan eteen, jotka haluavat uudistua tms. Ja sitten moni uskova meni eteen vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Toisinaan oli sellaistakin puhetta liikkeellä, että ne uskovat jotka menevät aina vaan uudestaan "eteen" ovat nöyriä, ja ne jotka eivät mene, ovat ylpeitä ja itseriittoisia, kun eivät tarvitse jatkuvaa uudistumista jne.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2265
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #12 : 27.10.13 - klo:21:16 »
Toinen äärimmäisyys ovat ne saarnat ym. puheet, joissa puhuja (yleensä ev.lut. pappi)
puhuu yleisölle aivan kuin kaikki kuulijat olisivat uudestisyntyneitä seurakuntalaisia.

Tähän törmäsin eräällä Kanarian saarella toimivassa luteril. suomalaisessa yhteisössä
muutama vuosi sitten.
Kävin siellä kahden vuoden ajan lauantaimessuissa.

Pappi (jonka uskossa olemisesta en päässyt selvyyteen) piti aina saarnan, jossa hän
ikään kuin antoi sielunhoitoa uupuneille uskovaisille.

Ev.lut. tyylisesti hän ei koskaan maininnut sanoja synti, tuomio, kadotus, parannus yms.
Hän joko uskoi tai uskotteli itselleen, että olimme kaikki yhdessä uskovien seurakunta,
jonka paimenena hän ohjasi meitä.

Kuitenkin hänen tiedossaan täytyi olla (jos hän oli uskossa), että enemmistö tuossa kaupungissa olevista suomalaisista, jotka tulivat messuun,
oli nimikristittyjä tai täysin uskonasioista kiinnostumattomia,
1-3 viikon seuramatkalla olevia, joilla oli yhtenä ohjelmanumerona kirkossa käynti.
Tuohon paikkaan matkustetaan usein paitsi nauttimaan auringosta myös tekemään
tietoista syntiä.

Noissa tilanteissa olisi nimenomaan tarvittu evankelistaa, joka julistaa syntisille ihmislille
ikuisen kuoleman vaaraa, elleivät käänny synnin teiltä, nöyrry Jeesuksen ristin
juurella ja  tee elämässään täydellistä muutosta ja parannusta.


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4332
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien "organisaatiokaavio" nykyään?
« Vastaus #13 : 27.10.13 - klo:21:21 »
Sen verran täytyy täydentää aiemmin kirjoittamaani, että ainakin helluntaiseurakunnissa on pitkälti luovuttu tavanomaisista sunnuntai-illan herätyskokouksista.