Kirjoittaja Aihe: Miten minun lopulta käy?  (Luettu 26732 kertaa)

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #90 : 24.03.14 - klo:20:41 »
- tämän Raamatun paikan takia pyydän anteeksi kovia sanojani  :-[

Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!

"Hän (Jumala) kehotti minua heti hyvän työn tehtyäni unohtamaan sen, aivan kuin sitä ei olisi koskaan tehtykään, ja elämään eteenpäin, kuin ei olisi tehty elettäkään Hänen hyväkseen. Muutoin hyvistä teoista tulisi minulle ansa."

"Varsin hyvätkin ihmiset alkoivat inhota itseään Jumalan valon kirkastuessa. Saarnaajien kuolema oli hitainta. Oli niin paljon mainetta ja hyviä töitä."

Frank Bartleman, Azusa-katu 312
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

« Vastaus #91 : 24.03.14 - klo:22:13 »
Luin tämän ketjun alusta alkaen ja huomasin, että kirjoittajat käsittävät ihan eri tavoin sen, mitä synnillä tarkoitetaan.

Mielestäni ihminen on syntinen ja siitä syystä tekee syntisiä tekoja. Vaikka hän uskonelämänsä aikana oppisi välttämään joitakin syntisiä tekoja, silti edelleen joitakin syntejä jää jäljelle. En usko, että koskaan tulisi sellaista tilannetta, että uskovasta tulisi täysin syntiä tekemätön. Ja syntiä hän tekee koska on syntinen. Ihmisen ei pidä tehdä syntiä, jotta armo tulisi suuremmaksi, vaan asia nyt vaan kertakaikkiaan on niin, että ihmisessä oleva syntisyys aiheuttaa syntisiä tekoja jatkuvasti.

Toisenlainen versio tästä synti-sanasta näyttää olevan se, että ihminen tulee syntiseksi tekemällä syntisiä tekoja. Silloin lopettamalla syntisten tekojen tekemisen, voisi tulla synnittömäksi. Ongelma vaan mielestäni tässä on se, ettei ihminen koskaan voi täysin lopettaa syntisten tekojen tekemistä. Kun yhdestä synnistä pääsee eroon, Jumala jo osoittaa toisen synnin, joka vielä on jäljellä ja josta täytyy luopua.

Joku kirjoitti, ettei ihmisen vajavuutta pidä sekoittaa syntisyyteen. Mielestäni tuo puhe ihmisen vajavuudesta on vähän sellaista puolustelua kun ei haluta tunnustaa, että ollaan oikeasti syntisiä. Sitä sanaa voidaan käyttää kun halutaan välttää ei-muodikkaan synti-sanan käyttöä. Nimittäin kuka nykypäivän ihminen haluaisi kuulla olevansa syntinen? Mutta monet kyllä suostuvat myöntämään olevansa vajavaisia, se ei kuulosta niin pahalta eikä niin tuomitsevalta.

Kun on näin erilaiset käsitykset tuosta synti-sanasta, tulee väärinkäsityksiä.
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo:22:15 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Poissa Tarck Aili J.A.

« Vastaus #92 : 24.03.14 - klo:22:38 »
Raamatun teksti on paikoitellen hyvin vaikeaselkoista ja ihminen voi tulla ihan epätoivoiseksi ymmärtäessään jonkin asian väärin. Jotkuthan eivät lue ollenkaan itse Raamattua vaan vain kuuntelevat raamattuopetuksia, jotta välttyisivät ymmärtämästä jotain väärin. Se on kyllä toisaalta ihan ymmärrettävääkin. Vaikka usko on hyvin yksinkertainen asia, niin että lapsikin sen voi ymmärtää, se voi toisaalta olla hyvin monimutkainenkin asia ja uskon perusasioiden kertausta tarvitaan jatkuvasti. Ja tässä ketjussahan ollaan tekemisissä juuri niiden perusasioiden kanssa. Mitä synti on? Miksi synnistä on päästävä eroon? Voiko ihminen päästä synnistä eroon? Miten ihminen voi päästä synnistä eroon? 

Olen sitä mieltä, että ihminen kyllä voi tehdä parannusta erilaisista synneistä. Jumala voi Raamatun sanan tai saarnan tai ehkä suoran Pyhän Hengen puheen kautta kertoa ihmiselle, mistä synnistä hänen tulisi tehdä parannusta. Kuitenkaan se, että ihminen sitten tekee parannusta kyseisestä asiasta, ei tee tuosta ihmisestä täysin synnitöntä sillä kun yhdestä synnistä on päässyt eroon, Jumala osoittaa jo seuraavan asian, josta tulee tehdä parannusta. Ihmisessä on loputtomasti paranneltavaa.

Poissa Paulus

« Vastaus #93 : 25.03.14 - klo:04:58 »
Luin tämän ketjun alusta alkaen ja huomasin, että kirjoittajat käsittävät ihan eri tavoin sen, mitä synnillä tarkoitetaan.

Mielestäni ihminen on syntinen ja siitä syystä tekee syntisiä tekoja. Vaikka hän uskonelämänsä aikana oppisi välttämään joitakin syntisiä tekoja, silti edelleen joitakin syntejä jää jäljelle. En usko, että koskaan tulisi sellaista tilannetta, että uskovasta tulisi täysin syntiä tekemätön. Ja syntiä hän tekee koska on syntinen. Ihmisen ei pidä tehdä syntiä, jotta armo tulisi suuremmaksi, vaan asia nyt vaan kertakaikkiaan on niin, että ihmisessä oleva syntisyys aiheuttaa syntisiä tekoja jatkuvasti.

Toisenlainen versio tästä synti-sanasta näyttää olevan se, että ihminen tulee syntiseksi tekemällä syntisiä tekoja. Silloin lopettamalla syntisten tekojen tekemisen, voisi tulla synnittömäksi. Ongelma vaan mielestäni tässä on se, ettei ihminen koskaan voi täysin lopettaa syntisten tekojen tekemistä. Kun yhdestä synnistä pääsee eroon, Jumala jo osoittaa toisen synnin, joka vielä on jäljellä ja josta täytyy luopua.

Joku kirjoitti, ettei ihmisen vajavuutta pidä sekoittaa syntisyyteen. Mielestäni tuo puhe ihmisen vajavuudesta on vähän sellaista puolustelua kun ei haluta tunnustaa, että ollaan oikeasti syntisiä. Sitä sanaa voidaan käyttää kun halutaan välttää ei-muodikkaan synti-sanan käyttöä. Nimittäin kuka nykypäivän ihminen haluaisi kuulla olevansa syntinen? Mutta monet kyllä suostuvat myöntämään olevansa vajavaisia, se ei kuulosta niin pahalta eikä niin tuomitsevalta.

Kun on näin erilaiset käsitykset tuosta synti-sanasta, tulee väärinkäsityksiä.

Olet täysin oikeassa. Tuon punaisen lisäksi, seurakuntiin ovat tuontitavarana tulleet psykologiset opit (made in USA), joiden mukaan teot, joita ennen pidettiin synteinä, selitetäänkin nyt ihmisen rikkinäisyyden seurauksiksi. Tällöin asia hoituu, kun ihminen vain eheytyy.

Rikkinäinen ihminen on avuton olosuhteiden uhri, kun taas synnintekijä on vastuussa tekemisistään.

Tuntuuko tutulta? Kuitenkin on monia, jotka näkevät tällaisten asioiden käsittelyn vain joutavana saivarteluna, sanakikkailuna ja olkiukkojen rakenteluna.
« Viimeksi muokattu: 25.03.14 - klo:05:05 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
—   Thomas Sowell

Marjatta

• Vieras
« Vastaus #94 : 25.03.14 - klo:08:40 »

Olet täysin oikeassa. Tuon punaisen lisäksi, seurakuntiin ovat tuontitavarana tulleet psykologiset opit (made in USA), joiden mukaan teot, joita ennen pidettiin synteinä, selitetäänkin nyt ihmisen rikkinäisyyden seurauksiksi. Tällöin asia hoituu, kun ihminen vain eheytyy.

Rikkinäinen ihminen on avuton olosuhteiden uhri, kun taas synnintekijä on vastuussa tekemisistään.

Tuntuuko tutulta? Kuitenkin on monia, jotka näkevät tällaisten asioiden käsittelyn vain joutavana saivarteluna, sanakikkailuna ja olkiukkojen rakenteluna.

Minä en tunne sellaista psykologista oppia, jota srk:ssa harrastetaan.
Tiedän sellaisen, missä  pienessä ryhmässä käsitellään tunnevammaisten   ihmisten traumojen syitä, josta oireilut johtuvat. Kun esille tulleita tunnevammoja käsitellään, niin  tämä rikkinäinen ihminen on prosessin aikana täysin vastuullisena.
Tarvittaessa, yleensä melkein aina, hän myös tekee parannuksen niissä puitteissa, missä on itse osallinen asiaan. Ja  siinä rukoillaan parantumista Jeesukselta.  Kaikki tapahtuu Jumalan Hengen valokeilassa.
Aina on niitä, jotka jäävät "psykomarkkinoiden" kestoasiakkaaksi eivätkä koskaan pääse rikkinäisyydestään, vaan nautiskelevat. Sellaisia ei voi auttaa, koska eivät tahdo tulla eheäksi. Tämä on murheellista.

Mutta terveessä ehetymisessä otetaan itse vastuuta omista asioista, muuten ei eheytymistä tapahdu!

Helena

• Vieras
« Vastaus #95 : 25.03.14 - klo:09:33 »
Ymmärrän samoin kuin Marjatta. Kiitos Herralle siitä mitä Hän saa aikaan.

Poissa Paulus

« Vastaus #96 : 25.03.14 - klo:10:16 »
En tiedä minkälaisissa seurakunnissa käytte. Itse olen törmännyt seurakunnassani outoon opetukseen, jossa kuulijoista yritettiin kitkeä "ruma ankanpoikanen" -syndroomaa hokemalla: "Minä olen hyvä, sinä olet hyvä…"

Hyvä itsetunto on päivän sana myös hengellisissä yhteyksissä. Se on kuitenkin jotain muuta kuin se totuudellinen itsetuntemus, josta Raamattu puhuu.
Lainaus
—   Thomas Sowell

Helena

• Vieras
« Vastaus #97 : 25.03.14 - klo:11:19 »
Jos ihmisessä oleva syntiturmelus kielletään, se on sekä totuuden kieltämistä että pakoa todellisuudesta. Kaikkinainen sisäinen parantuminen on todellisesti tapahtuvaa ja raamatullista. On esimerkiksi paljon ihmisiä, joita on lapsesta saakka poljettu ja hylätty. Kristuksen haavojen kautta he voivat parantua ja kasvaa vastuullisiksi aikuisiksi. Jeesuksen rakkauden ja armon turvissa voidaan kohdata oma raadollinen totuus, kuin myös käsitellä traumaattiset asiat.

Jees-mies

• Vieras
« Vastaus #98 : 25.03.14 - klo:12:34 »
En tiedä minkälaisissa seurakunnissa käytte. Itse olen törmännyt seurakunnassani outoon opetukseen, jossa kuulijoista yritettiin kitkeä "ruma ankanpoikanen" -syndroomaa hokemalla: "Minä olen hyvä, sinä olet hyvä…"
Olin itse aikoinaan mukana (uus)karismaattisessa toiminnassa, ja niissä kuvioissa tuon tapaisia pikaterapioita harrastettiin jonkin verran.

Tyypillisesti juuri puhujanpöntöstä joku vierailija käski sanomaan perässä asioita tai huutamaan jotain voimahuutoja.

Samaan sarjaan kuuluvat mielestäni raamatunlausekokoelmat, joita lukemalla inhimillisten ominaisuuksien oli tarkoitus muuttua ajan saatossa "paremmiksi", esimerkiksi ujous muuttuu rohkeudeksi jne.

Poissa Tarck Aili J.A.

« Vastaus #99 : 25.03.14 - klo:14:04 »
Onhan tuossa psykologiassakin omat hyvät puolensa. Jos joku käyttäytyy mielestäni jotenkin oudosti, voin vähän ymmärtää, mistä hänen käytöksensä johtuu, jos saan selville jotain hänen taustastaan hänen itsensä tai jonkun hänen läheisensä kertomana. Silloin voin ehkä vähän yrittää katsoa asioita myös hänen näkökulmastaan, jolloin joku tietynlainen reagointi jossain tilanteessa tuleekin ymmärrettäväksi.

Yhteen aikaan tuli luettua Seppo Jokisen (terapeutti, pastori) sielunhoidollisia kirjoja (vai mitä nimeä niistä nyt käyttäisi). Niistä sai ymmärrystä ihmisten käytökselle. Muistaakseni jokaisen luvun lopussa oli myös rukous, joka käsitteli sen luvun aiheena olevia ongelmia. Mutta ehkä noita kirjoja lukiessa tuli liiaksikin keskityttyä vain ongelmiin. Ehkä on vaan niin, että on hyväksyttävä se, että ihmiset ja tämä elämä yleensäkään ei ole täydellistä.
« Viimeksi muokattu: 26.03.14 - klo:12:39 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Poissa Tarck Aili J.A.

« Vastaus #100 : 25.03.14 - klo:14:12 »
Olen nykyään vähän allerginen sanoille "rikkinäinen, särkynyt, eheä, eheytyminen". Tulee ihan ahdistava olo noista. En jaksa minkäänlaista ns. hempeilyä nykyään. (Tulikohan oikeat sanavalinnat tähän viestiin?  :-X)

Marjatta

• Vieras
« Vastaus #101 : 25.03.14 - klo:14:49 »
Olen nykyään vähän allerginen sanoille "rikkinäinen, särkynyt, eheä, eheytyminen". Tulee ihan ahdistava olo noista. En jaksa minkäänlaista ns. hempeilyä nykyään. (Tulikohan oikeat sanavalinnat tähän viestiin?  :-X)

Saatat olla väsynyt ja kaikki tällainen torjututtaa sinua. Ja niin on hyvä. :)

Mutta voin sanoa, että eheyttä edeltää rankka ja raaka työskentely, jota voi verrata mottimetsässä puurtamiseen väsyksiin asti.  Se on kovaa, kun  uskaltaa katsoa kipeitä asioita suoraan "silmiin", myöntää ne asia kerrallaan ja suostua parannettavaksi.  Jeesus tahdon tulla terveeksi/eheäksi. Hän sen tekee Henkensä kautta. Eli siinä on hempeily kaukana.

Voimia sinulle tässä elämän vaiheessa, jossa nyt olet!

Poissa Tarck Aili J.A.

« Vastaus #102 : 25.03.14 - klo:16:02 »
Kiitoksia vaan voimien toivottamisesta.

EDIT: Poistin tekstiä tästä viestistäni.
« Viimeksi muokattu: 25.03.14 - klo:16:33 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Taisto

• Vieras
« Vastaus #103 : 25.03.14 - klo:17:23 »
(edit)
« Viimeksi muokattu: 26.03.14 - klo:19:16 kirjoittanut Taisto »

Poissa Tarck Aili J.A.

« Vastaus #104 : 25.03.14 - klo:18:17 »
Mitä siis tarkoitat vajavaisuudella, joka ei ole syntiä?  ???