Kirjoittaja Aihe: Katkeruudesta....  (Luettu 18819 kertaa)

Poissa PetrusK

Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #45 : 06.04.14 - klo:20:21 »
Lainaus käyttäjältä: Taisto
Mutta kyllä kirjoittajien pitää vastata sanoistaan,
sitä voidaan kai vaatia?

Oletpas sinä hassu!

Eikö tuo ole nyt itsestäänselvyys, että vastaamme sanoistamme täällä. Mutta kuulusteluihin meidän ei tarvi lähteä mukaan. Käymme vain keskustelua ja viestimme asioista jotka sillä hetkellä on mielenpäällä.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Taisto

• Vieras
« Vastaus #46 : 06.04.14 - klo:20:24 »

Mitä tulee tuohon "tahalliseen" ärsyttämiseen, niin eiköhän sitä ole vain sinun omassa päässäsi, josta minä itse en voi olla mitenkään vastuuussa.
Niin, tätä olen muutamassa viestissäni koettanut tuoda esiin: vastuuta omista sanomisistaan.
Petrus sen nyt sitten myöntää: minä itse en voi olla mitenkään vastuuussa.

Ja kun MINÄ ITSE ei ole vastuussa, niin mitä tahansa voi kirjoittaa.

Poissa PetrusK

« Vastaus #47 : 06.04.14 - klo:20:25 »
Vai onko niin, että Jeesukseen uskovien ei tarvitse missään määrin olla
puheissaan suoraselkäisiä?

Tässä olen taasen eri mieltä kanssasi!

Jeesukseen uskovan tulee olla totuudellinen aina viimeistä piirtoa myöten eikä kristinuskoon kuulu kieroilu. Mutta kuten Jeesuskin, niin aina meidän ei tarvi vastata suoraan, vaan kuten Jeesuskin niin meidän tulee käyttää vastauksissa vertauksia taikka sitten vastakysymyksiä. Ne puree myös nykyään kuten myös Jeesuksen aikaan.

Jeesus ei myöskään lähtenyt mukaan kuulusteluihin kuten Jeesuksen "oikeudenkäynnit" todistavat ja samoin Jeesuksen tapa esiintyä Piltatuksen edessä. Meidän tulee seurata Jeesusta myös Hänen tavassaan viestiä.

Poissa PetrusK

« Vastaus #48 : 06.04.14 - klo:20:27 »

Mitä tulee tuohon "tahalliseen" ärsyttämiseen, niin eiköhän sitä ole vain sinun omassa päässäsi, josta minä itse en voi olla mitenkään vastuuussa.
Niin, tätä olen muutamassa viestissäni koettanut tuoda esiin: vastuuta omista sanomisistaan.
Petrus sen nyt sitten myöntää: minä itse en voi olla mitenkään vastuuussa.

Ja kun MINÄ ITSE ei ole vastuussa, niin mitä tahansa voi kirjoittaa.

Totta  - minä itse olen vastuussa vain siitä mitä olen kirjoittanut. En siitä mitä minun väitetään sanoneen.

Jos haluat että vastaan kirjoituksiini, niin siteeraa se sellaisenaan äläkä rakenne olkinukkea.

(Olkinukke on väite, jonka väittäjä on itse keksinyt ja asettanut sen syytetyn niskoille. )

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #49 : 06.04.14 - klo:20:28 »
Kyllä ilmapiiri on hyvin huolestuttava paikkapaikoin.

Minun profiilini voi poistaa, jos se vaikuttaa ilmapiiriin parantavasti. En suutu siitä.

Mutta niin kauan kuin olen täällä, niin on odotettavissa, että toimin luonteeni mukaisesti ja olen vihainen ihmisille, jotka halveksivat muita kirjoittajia ja kettuilevat ja vinoilevat näille. En oikein voi sietää tahallista ärsyttämistä. Eli puhun nyt Petruksesta.

No sinä olet nyt kristinuskon suhteen ihan "vaaraton" kaveri. Sinulla ei ole noita hallitsemattomia vihatunteita karismaattisuutta vastaan. Pyrit edes jotenkin olemaan analyyttinen ja jopa puolueetonkin.

Se on varmaan nyt aika Petruksen lähteä jäähylle ja antaa toisille mahdollisuus käydä kunnollista keskustelua.
Se on nyt 1 pv. Katsokoon ylläpito tarkemmin, miten toimitaan.
Banni ei tullut vain tästä viestistä, vaan yleisemmästä ärsyttämisestä ja toisten kirjoittamisten vääristelystä ym.

Poissa Soltero

« Vastaus #50 : 06.04.14 - klo:20:32 »

Minun profiilini voi poistaa, jos se vaikuttaa ilmapiiriin parantavasti. En suutu siitä.

Mutta niin kauan kuin olen täällä, niin on odotettavissa, että toimin luonteeni mukaisesti ja olen vihainen ihmisille, jotka halveksivat muita kirjoittajia ja kettuilevat ja vinoilevat näille. En oikein voi sietää tahallista ärsyttämistä. Eli puhun nyt Petruksesta.

No sinä olet nyt kristinuskon suhteen ihan "vaaraton" kaveri. Sinulla ei ole noita hallitsemattomia vihatunteita karismaattisuutta vastaan. Pyrit edes jotenkin olemaan analyyttinen ja jopa puolueetonkin.

Se on varmaan nyt aika Petruksen lähteä jäähylle ja antaa toisille mahdollisuus käydä kunnollista keskustelua.
Banni ei tullut vain tästä viestistä, vaan yleisemmästä ärsyttämisestä ja toisten kirjoittamisten vääristelystä ym.
Jos Petrus joutuu bannattavaksi, silloin joutuu tietysti myös Knut. 
Ai niin mutta kun hän jakaa niitä banneja. 
Voi.
”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #51 : 06.04.14 - klo:20:36 »

Jos Petrus joutuu bannattavaksi, silloin joutuu tietysti myös Knut. 
Ai niin mutta kun hän jakaa niitä banneja. 
Voi.

Voi se joutua jäähylle myös KnutL.
Valita halutessasi ylläpidolle tai Jurvan kuntaan.

Poissa Soltero

« Vastaus #52 : 06.04.14 - klo:20:37 »
Jurvan kuntaan?
”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Taisto

• Vieras
« Vastaus #53 : 06.04.14 - klo:20:40 »
Vai onko niin, että Jeesukseen uskovien ei tarvitse missään määrin olla
puheissaan suoraselkäisiä?

Tässä olen taasen eri mieltä kanssasi!

Jeesukseen uskovan tulee olla totuudellinen aina viimeistä piirtoa myöten eikä kristinuskoon kuulu kieroilu. Mutta kuten Jeesuskin, niin aina meidän ei tarvi vastata suoraan, vaan kuten Jeesuskin niin meidän tulee käyttää vastauksissa vertauksia taikka sitten vastakysymyksiä. Ne puree myös nykyään kuten myös Jeesuksen aikaan.

Jeesus ei myöskään lähtenyt mukaan kuulusteluihin kuten Jeesuksen "oikeudenkäynnit" todistavat ja samoin Jeesuksen tapa esiintyä Piltatuksen edessä. Meidän tulee seurata Jeesusta myös Hänen tavassaan viestiä.
No niin, käytät aika taidokkaasti tätä "poliitikkojen menetelmää" josta äsken mainitsin.
Otat viestini vastaan, käännät asian sivuun aiheesta (siirryt meidän vastuustamme siihen
miten Jeesus käyttäytyi Pilatuksen kuulustelussa - se taitaa olla "hiukan" eri luokan asia),
ja sitten annat vastauksesi: meidän tulee seurata Jeesusta myös Hänen tavassaan viestiä.

Poliitikoille tätä opetetaan mm. tällä vertauksella: kun joku syöttää sinulle jalkapallon,
ota pallo vastaan, siirrä sitä jalallasi hiukan sivullepäin, ja potkaise takaisin.
Eli ensin myönnetään asia ("juu, näinhän se on"), sitten sivullesiirto ("mutta..."),
ja sitten potku takaisin: sanotaan asia niin, että toisen väite tulee harhauttamalla
kumotuksi.

Tunnut erittäin hyvin omaksuneen tämän kommunikointitavan. Joko luontaisesti, tai sitten
joku on sen opettanut sinulle.

Minä henkilökohtaisesti pidän tätä kieroiluna enkä totuudellisena.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #54 : 06.04.14 - klo:20:42 »

Poissa Tarck Aili J.A.

« Vastaus #55 : 06.04.14 - klo:20:49 »
Jurvan kuntaan?

Vastaus löytyy täältä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jurva

Tuosta Wikipedian tekstistä löytyikin vastaus...
Lainaus
Vanha sanonta kuului: "Valita vaan mutta valita Jurvan kuntaan".
:D

Taisto

• Vieras
« Vastaus #56 : 06.04.14 - klo:20:51 »
Jurvan kuntaan?

Vastaus löytyy täältä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jurva

Tuosta Wikipedian tekstistä löytyikin vastaus...
Lainaus
Vanha sanonta kuului: "Valita vaan mutta valita Jurvan kuntaan".
:D
No on se sentään hyvä, että joku on näissä melskeissä säilyttänyt huumorintajunsa!
Kiitos kevennyksestä  :) :)

tikli

• Vieras
« Vastaus #57 : 07.04.14 - klo:14:55 »
Ef. 4
30. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
31. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
32. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.

Tässä Efesilaiskirjeen kohdassa jakeessa 31 Paavali mainitsee kuusi asiaa, joilla me mm.  saamme Jumalan Pyhä Hengen meissä murheelliseksi ja ensimmäisenä tuossa "listassa" on KATKERUUS ja kun tuota listaa luemme, saamme huomata, että viisi muutakin  asiaa liittyy kiinteästi ja jopa olennaisena osana katkeruuteen.

Usein katkeruus lähtee itämään anteeksiantamattomuuden siemenestä ja silloin häviää voima olla ystävällinen ja hyväsydäminen sitä ihmistä kohtaan, johon tuntee katkeruutta ja niiden tilalle tulee kiivastusta, riitaa, huutoa, herjausta ja erinäistä pahuutta, eikä aikaakaan kun joutuu huomaamaan, että on alkanut  jopa vihaamaan kyseistä henkilöä.

Siksi olisi hyvä tarkkailla itseänsä esim. näillä kriteereillä, että kykenenkö olemaan kaikille kohtaamilleni ihmisille ystävällinen ja hyväsydäminen ja jos jonkun kohdalla huomaa, ettei kykene sitä olemaan vilpittömin mielin, silloin on syytä mennä Jumalan kasvojen eteen itsensä kanssa ja pyytää, että Jumala auttaisi näkemään, mikä on esteenä sille, ettei voi toimia Jeesuksen mielenlaadulla lähimmäistään kohtaan.

On tärkeää muistaa, että katkeruudesta ja anteeksiantamattomuudesta kärsii aina ensisijaisesti niiden kantaja itse ja tulisikin rakastaa itseään siinä määrin, että hakee apua tällaiseen ongelmaan ja vapautta itsensä vääryyden siteistä Kristuksen vapauteen ja rauhaan.

Fil. 4
7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
8. Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
9. mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

Tuota Filip.kirjeen kohtaa voi toteuttaa vain silloin, kun kaikkinainen katkeruus on poissa sydämestä ja siellä hallitsee kaikkea ymmärrystä ylemipi Jumalan rauha.
« Viimeksi muokattu: 07.04.14 - klo:15:13 kirjoittanut tikli »

Lydia

• Vieras
« Vastaus #58 : 12.04.14 - klo:13:46 »
Joskus kuulee puhuttavan katkeruudesta siihen tapaan että siihen olisi oikeutus.  Kun joku on kohdellut oikein  väärin. Tietysti se jurppii tavattomasti aikansa, mutta siihen ei saa jäädä makaamaan, on kaksi vaihtoehtoa maata omassa lätäkössään tai nousta ylös. On myös aina huomioitava sekin seikka ettei itsekkään ihan täydellinen ole kaikessa ollut, joten..

Taisto

• Vieras
« Vastaus #59 : 12.04.14 - klo:21:09 »
Joskus kuulee puhuttavan katkeruudesta siihen tapaan että siihen olisi oikeutus.  Kun joku on kohdellut oikein  väärin. Tietysti se jurppii tavattomasti aikansa, mutta siihen ei saa jäädä makaamaan, on kaksi vaihtoehtoa maata omassa lätäkössään tai nousta ylös. On myös aina huomioitava sekin seikka ettei itsekkään ihan täydellinen ole kaikessa ollut, joten..
Omat kokemukseni ovat olleet sellaisia, että Jumala kyllä sangen mielellään vapauttaa meidät
katkeruudesta. Itse en ole siitä välttämättä aina päässyt, siis omin avuin, mutta kun olen tunnustanut
tämän kyvyttömyyteni päästä vapaaksi, kyvyttömyyteni antaa anteeksi, ja pyytänyt apua, niin kyllä apu on myös tullut.