Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen oppi  (Luettu 31328 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6008
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Jeesuksen oppi
« : 14.06.14 - klo:13:17 »
Täällä on puhuttu paljon Jeesuksen opista, mutta täysin omaa keskustelua aiheesta ei liene, joten ajattelin, että aihe pitäisi käsitellä perinpohjin.

Mikä on Jeesuksen oppi? Asia ei selviä monellekaan, jos sanotaan, että lue Raamatusta. Totta se sieltä löytyy, mutta Jeesuksen oppia etsivää hämmentää se, että Jeesus opettaa kahta eri oppia. Niistä pitäisi sitten osata valita se oikea.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #1 : 14.06.14 - klo:14:04 »
Itse pyrin pitämään "opit" pieninä eli minimaallisena, sillä kirjoitukset ovat "eläviä" ja kaikkia ei voi soveltaa kaikkiin tahi kaikkeen.

lyhyt oppi.
Jeesus, eli Jumalan Poika oli tyhjä astia jonka Isä täytti.
mutta taivaassa saa sitten omansa takaisin, mitä lie.
Nyt kaikki mitä Jeesuksella oli tahi on, on Isältä.
kuitenkin pieni varaus että esim kärsimys on osa mitä Isällä ei ole vaikka sitä antoi Pojalleen.
eli Isä on se joka antaa ja vaikuttaa. astia on se joka tulee täyteen ja tekee mitä Isä sanoo.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #2 : 14.06.14 - klo:14:07 »
Toisaalta, jotkut ovat sitä mieltä että Risti on raja missä vanha liitto ja uusi kohtaa ja vanhan liiton saarnat ja opetukset ja käskyt ovat sitten vain juutalaisille.
Ristin jälkeen ei ole monia opetuksia ja niistäkin osa kumotaan !
AP 15. & 20
ja osa tulkataan uudelleen mallia Apostoli.

kasteista en halua edes puhua ! tahi sapatin vietoista.
tosi n sapatti on paratiisista joten juutalaiset eivät sitä ole kokonaan pilanneet.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesuksen oppi / Mitä tarkoitat kahdella opilla?
« Vastaus #3 : 09.08.14 - klo:09:34 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Jeesuksen oppia etsivää hämmentää se, että Jeesus opettaa kahta eri oppia. Niistä pitäisi sitten osata valita se oikea.

Mitä tarkoitat Jeesuksen kahdella opilla,
joista pitäisi valita se oikea?
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6008
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi / Mitä tarkoitat kahdella opilla?
« Vastaus #4 : 09.08.14 - klo:16:49 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Jeesuksen oppia etsivää hämmentää se, että Jeesus opettaa kahta eri oppia. Niistä pitäisi sitten osata valita se oikea.

Mitä tarkoitat Jeesuksen kahdella opilla,
joista pitäisi valita se oikea?

Laki ja evankeliumi!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesuksen oppi / laki ja evankeliumi
« Vastaus #5 : 10.08.14 - klo:09:35 »
Esimerkiksi vuorisaarnassa Jeesus käy läpi
Israelille annettua Mooseksen lakia,
mutta nostaa riman oikeaan korkeuteensa:
Te olette kuulleet sanotuksi .... mutta Minä sanon teille.

Rikkaan nuorukaisen kohdalla kävi samoin. Jeesus sanoi:
Jos tahdot olla täydellinen ....

Paavali oli saavuttanut lain noudattamisessa tason,
jota fariseukset nimittivät sanalla nuhteeton.
Ja niin Paavali kertookin olleensa lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

Mutta tuo Mooseksen laki siis asetti riman todella alas.
Kun rima asetetaan oikeaan korkeuteensa, niin vain Jeesus on täyttänyt lain.

Vain Jeesus - täyttämällä lain viimeistä piirtoa myöten -
on näin voittanut pahan hallintavallan.
Koska Hän oli synnitän, niin vaikka Hän kuoli antamalla itse oman henkensä,
niin kuolema ei voinut pidättää Häntä, vaan tapahtui aivan päinvastoin.
Jeesus otti avaimet tuonelalta ja kuolemalta ja otti saaliin mukaansa.

Paitsi että Jeesus ainoana synnittömänä täyttäen koko lain
murskasi käärmeen pään eli synnin hallintavallan,
Hän myös täytti lain viimeistä piirtoa myöten siinä suhteessa,
että Hän itse kärsi lain asettaman rangaistuksen meitä syntisiä kohtaan.

Eli kaikki, mitä laki voi vaatia, on jo täytetty.
Ja niin itse lakikin on jo kokonaisuudessaan täyttänyt tehtävänsä,
Ja nyt lailla ei ole enää mitään tehtävää. Se on tehtävänsä tehnyt.
Eli lakihan annettiin Israelin kansalle kasvattajaksi/valvojaksi/ohjaajaksi varjelemaan.

Lainaus
Mutta ennenkuin usko tuli,
vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen,
että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
Gal 3:23-24

Mutta nyt kun usko on tullut, niin tuota valvojaa ei enää tarvita.
Eikä enää ole juutalaista eikä kreikkalaista.
Nyt me olemme kaikki liitetyt Kristukseen uskon kautta.
Uskon, jonka perusteella meidät on upotettu Kristukseen.

Lainaus
Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut,
olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata,
ei ole miestä eikä naista;
sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Gal 3:25-28


Eli nyt ei enää ole julistettavana tuomio vaan armo, joka vapauttaa.
Nyt ei enää ole julistettavana laki vaan evankeliumi
- ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, joka vapauttaa. 

Ja voi, mitä tekivätkään galatalaiset, joille osoitettua kirjettä olen lainannut.
He lankesivat pois armosta, ja halusivat tulla vanhurskaiksi lain kautta.
« Viimeksi muokattu: 10.08.14 - klo:09:40 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6008
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi / laki ja evankeliumi
« Vastaus #6 : 10.08.14 - klo:13:04 »
Ja niin itse lakikin on jo kokonaisuudessaan täyttänyt tehtävänsä,
Ja nyt lailla ei ole enää mitään tehtävää. Se on tehtävänsä tehnyt.
Eli lakihan annettiin Israelin kansalle kasvattajaksi/valvojaksi/ohjaajaksi varjelemaan.

Toivon, ettemme ole tässä asiassa eri mieltä. Mielestäni mennään harhaan, jos ajatellaan, että laki oli ainoastaan Israelin kansalle tarkoitettu, sillä laki on asetettu jokaisen ihmisen sydämeen jo luomisen perusteella. Siksi pakanakin voi tietää, mikä on oikein ja mikä väärin.

Se, että Jeesus tuli täyttämään lain, ei suinkaan merkitse lain loppua kaikille ihmisille. Laki on kaikessa hirmuisuudessaan voimassa tänäänkin, mutta se koskee ainoastaan lain alaisia (Room. 3:19). Surullista, että edesmennyt Kalevi Lehtinenkin opetti, että laki on "tapettu, mitätöity ja kumottu" (Löytöretkellä, Päivä Oy 1999, sivu169). Ei Jeesus lakia kumonnut, vaan täytti sen. Kumoaminen ja täyttäminen ovat eri asioita, joita ei tule sekoittaa toisiinsa. Jos laki ei olisi enää voimassa, ketään ei voisi syyttää enää mistään.
« Viimeksi muokattu: 10.08.14 - klo:13:06 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4372
  • Matkalla
Vs: Jeesuksen oppi / laki ja evankeliumi
« Vastaus #7 : 10.08.14 - klo:14:02 »
Esimerkiksi vuorisaarnassa Jeesus käy läpi
Israelille annettua Mooseksen lakia,
mutta nostaa riman oikeaan korkeuteensa:
Te olette kuulleet sanotuksi .... mutta Minä sanon teille.

Rikkaan nuorukaisen kohdalla kävi samoin. Jeesus sanoi:
Jos tahdot olla täydellinen ....

Paavali oli saavuttanut lain noudattamisessa tason,
jota fariseukset nimittivät sanalla nuhteeton.
Ja niin Paavali kertookin olleensa lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

Mutta tuo Mooseksen laki siis asetti riman todella alas.
Kun rima asetetaan oikeaan korkeuteensa, niin vain Jeesus on täyttänyt lain.
Tuota riman korkeutta pitäisi tutkia tarkemmin. Vuorisaarnassa Jeesus sanoi mm.:
Lainaus
Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
Ei Mooseksen laissa ollut tuollaista lisäystä, että murhakielto koskisi vain vanhoja. Fariseukset olivat vääristelleet ainakin tuon kohdan ja en ihmettelisi, vaikka muihinkin noihin 'Olette kuulleet sanottavan' - kohtiin sisältyisi vääristelyä. Sitten on olemassa sellaiset nykypäivänäkin tutut käsitteet kuin 'lain kirjain' ja 'lain henki'. Kummastako Jeesus milloinkin puhui?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesuksen oppi / vanhoille oli sanottu
« Vastaus #8 : 10.08.14 - klo:15:22 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Tuota riman korkeutta pitäisi tutkia tarkemmin. Vuorisaarnassa Jeesus sanoi mm.:
Lainaus
Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
Ei Mooseksen laissa ollut tuollaista lisäystä, että murhakielto koskisi vain vanhoja.


Ei Mooseksen laissa todellakaan annettu murhakieltoa vain vanhoille,
eikä tuossa niin sanotakaan, vaan vanhoille eli heidän esi-isilleen
oli annettu käsky älä tapa.

Ja kun tuota käskyä sitten oli opetettu, niin kirjanoppineet opettivat,
että murhan tekijä joutuisi tuomioistuimen eteen tuomittavaksi,
jollainen tuomioistuin oli jokaisessa Israelin kaupungissa.

Mutta Jeesus nostaa riman oikeaan korkeuteensa,
ja sanoo, että jokainen, joka on vihoissaan veljelleen,
on ansainnut oikeuden tuomion.
Se taas, joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen',
on ansainnut Suuren neuvoston tuomion.
Mutta joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesuksen oppi / liitot
« Vastaus #9 : 10.08.14 - klo:15:30 »
Lainaus
Mielestäni mennään harhaan, jos ajatellaan, että laki oli ainoastaan Israelin kansalle tarkoitettu

Mooseksen laki oli annettu Israelille.
Jumala oli solminut liiton Israelin kansan kanssa.
Ja edelleen Jumala oli luvannut solmia
myös uuden liiton nimenomaan Israelin kanssa,
siis sen kansan kanssa, jonka Hän oli tuonut pois Egyptistä.
« Viimeksi muokattu: 10.08.14 - klo:15:32 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4372
  • Matkalla
Vs: Jeesuksen oppi / vanhoille oli sanottu
« Vastaus #10 : 10.08.14 - klo:21:49 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Tuota riman korkeutta pitäisi tutkia tarkemmin. Vuorisaarnassa Jeesus sanoi mm.:
Lainaus
Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
Ei Mooseksen laissa ollut tuollaista lisäystä, että murhakielto koskisi vain vanhoja.


Ei Mooseksen laissa todellakaan annettu murhakieltoa vain vanhoille,
eikä tuossa niin sanotakaan, vaan vanhoille eli heidän esi-isilleen
oli annettu käsky älä tapa.

Ja kun tuota käskyä sitten oli opetettu, niin kirjanoppineet opettivat,
että murhan tekijä joutuisi tuomioistuimen eteen tuomittavaksi,
jollainen tuomioistuin oli jokaisessa Israelin kaupungissa.

Jahas, näyttääkin siltä, että ne ovat tällä kertaa olleet raamatunkääntäjät asialla tekstiä väärentämässä, jos on luottaminen englannin kielisiin käännöksiin ja puutteelliseen enkun taitooni.


Lainaus käyttäjältä: KJV
21 Ye have heard that it was said by them of old time, Thou shalt not kill; and whosoever shall kill shall be in danger of the judgment:
Lainaus käyttäjältä: Young's literal
21 `Ye heard that it was said to the ancients: Thou shalt not kill, and whoever may kill shall be in danger of the judgment;


Lainaus
Mutta Jeesus nostaa riman oikeaan korkeuteensa,
ja sanoo, että jokainen, joka on vihoissaan veljelleen,
on ansainnut oikeuden tuomion.
Se taas, joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen',
on ansainnut Suuren neuvoston tuomion.
Mutta joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


Katsoin käännöstä myös tuolta osin.

Lainaus käyttäjältä: KJV
But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgment
Lainaus käyttäjältä: Young's literal
but I--I say to you, that every one who is angry at his brother without cause, shall be in danger of the judgment

Eikös tuossa puhuta vihaamisesta ilman syytä eikä kaikenlaisesta vihastumisesta ja suuttumisesta?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6008
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi / Mitä tarkoitat kahdella opilla?
« Vastaus #11 : 11.08.14 - klo:08:54 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Jeesuksen oppia etsivää hämmentää se, että Jeesus opettaa kahta eri oppia. Niistä pitäisi sitten osata valita se oikea.

Mitä tarkoitat Jeesuksen kahdella opilla,
joista pitäisi valita se oikea?

Laki ja evankeliumi!

Kannattaisi ehkä palata vanhaan keskusteluun. Kts. aloitus "IV väite":

http://puimatanner.net/index.php?topic=58.0
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesuksen oppi / Rakkaus
« Vastaus #12 : 11.08.14 - klo:09:52 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Eikös tuossa puhuta vihaamisesta ilman syytä eikä kaikenlaisesta vihastumisesta ja suuttumisesta?

Löysin yhdestä tekstilaitoksesta eli Textus Receptuksesta tuon ilmaisun
eike (=turhaan/aiheetta).

Jos nyt katsotaan, mikä on Jeesuksen oppi tässä asiassa,
niin sen meille kertoo Hänen rakas opetuslapsensa Johannes: 

Lainaus
Rakkaani, en kirjoita teille uutta käskyä vaan vanhan käskyn,
joka teillä on ollut alusta asti.
Tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.
Kuitenkin kirjoitan teille uuden käskyn, joka on toteutunut hänessä ja teissä,
sillä pimeys väistyy ja todellinen valo jo loistaa.
Joka sanoo olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä.
Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hän ole lankeemukseksi kenellekään.
Mutta joka vihaa veljeään, on pimeydessä.
Hän vaeltaa pimeydessä eikä tiedä, minne menee,
sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.
1 Joh 2:7-11

Siis rima on todella alhaalla, kun sanotaan vain, että älä tapa.
Kun me tulemme yhdeksi Hänen kansaan, joka on Valkeus,
niin silloin me olemme yhtä Rakkauden kanssa.
Ja silloin on mahdotonta, että me olisimme vihoissamme veljeämme kohtaan.

Ja näin on ollut alusta asti. Se joka on vihoissaan, tekee väärin.
Siis jo ensimmäinen murha perustui siihen, että toinen oli vanhurskas, toinen ei.

Lainaus
Tämä on se sanoma, jonka te alusta asti olette kuulleet:
meidän tulee rakastaa toinen toistamme
eikä olla niin kuin Kain, joka oli Pahasta ja tappoi veljensä.
Ja miksi hän tappoi tämän?
Siksi, että hänen omat tekonsa olivat pahoja
mutta hänen veljensä teot vanhurskaita.
1 Joh 3:11-12
« Viimeksi muokattu: 13.08.14 - klo:11:28 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1843
Vs: Jeesuksen oppi / vanhoille oli sanottu
« Vastaus #13 : 11.08.14 - klo:21:58 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Tuota riman korkeutta pitäisi tutkia tarkemmin. Vuorisaarnassa Jeesus sanoi mm.:
Lainaus
Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
Ei Mooseksen laissa ollut tuollaista lisäystä, että murhakielto koskisi vain vanhoja.


Ei Mooseksen laissa todellakaan annettu murhakieltoa vain vanhoille,
eikä tuossa niin sanotakaan, vaan vanhoille eli heidän esi-isilleen
oli annettu käsky älä tapa.

Ja kun tuota käskyä sitten oli opetettu, niin kirjanoppineet opettivat,
että murhan tekijä joutuisi tuomioistuimen eteen tuomittavaksi,
jollainen tuomioistuin oli jokaisessa Israelin kaupungissa.

Jahas, näyttääkin siltä, että ne ovat tällä kertaa olleet raamatunkääntäjät asialla tekstiä väärentämässä, jos on luottaminen englannin kielisiin käännöksiin ja puutteelliseen enkun taitooni.


Lainaus käyttäjältä: KJV
21 Ye have heard that it was said by them of old time, Thou shalt not kill; and whosoever shall kill shall be in danger of the judgment:
Lainaus käyttäjältä: Young's literal
21 `Ye heard that it was said to the ancients: Thou shalt not kill, and whoever may kill shall be in danger of the judgment;


Lainaus
Mutta Jeesus nostaa riman oikeaan korkeuteensa,
ja sanoo, että jokainen, joka on vihoissaan veljelleen,
on ansainnut oikeuden tuomion.
Se taas, joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen',
on ansainnut Suuren neuvoston tuomion.
Mutta joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


Katsoin käännöstä myös tuolta osin.

Lainaus käyttäjältä: KJV
But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgment
Lainaus käyttäjältä: Young's literal
but I--I say to you, that every one who is angry at his brother without cause, shall be in danger of the judgment

Eikös tuossa puhuta vihaamisesta ilman syytä eikä kaikenlaisesta vihastumisesta ja suuttumisesta?
Tuo vihaaminen ilman syytä tekee asian paremmin ymmärrettäväksi. Jos olisi kyse siitä,
että kaikki vihastuminen olisi kiellettyä, niin silloin ihmiseltä vaadittaisiin sen sammutttamista itsessään
mikä on sinänsä aivan oikein ja hyväksyttävää.

Tappamisesta: olen kuullut, että juutalaiset tekevät selvän eron tappamisen ja murhaamisen välillä,
ja nimenomaan murhaaminen on se minkä Mooseksen laki kieltää. Onko joku perehtynyt siihen,
miten tämä on heprean kielessä?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 403
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesuksen oppi / Agape
« Vastaus #14 : 12.08.14 - klo:08:50 »
Lainaus käyttäjältä: Taisto
Tuo vihaaminen ilman syytä tekee asian paremmin ymmärrettäväksi. Jos olisi kyse siitä,
että kaikki vihastuminen olisi kiellettyä, niin silloin ihmiseltä vaadittaisiin sen sammutttamista itsessään
mikä on sinänsä aivan oikein ja hyväksyttävää.

Vihaaminen ja vihastuminen ovat kaksi aivan eri asiaa.
Jeesus puhui tuossa kohden vihoissaan olemisesta.
Eli tuossa kohden on päättymätöntä tekemistä kuvaava partisiippi.
jokainen, joka on vihoissaan veljelleen RK ja KR92

Kun me olemme vihoissamme, meidän hahmomme synkistyy päivä päivältä,
ja lopulta teemme veljesmurhan niinkuin Kain.

Vihastuminen on eri asia, mutta siitä Jeesus ei puhunut tuossa kohden.
Mutta toki Jeesuskin vihastui, mutta ei katkerana vaan murheellisena.
Mitä vihastumiseen tulee, niin Jumalan Sanan oppi on tämä:

Lainaus
Vihastukaa mutta älkää tehkö syntiä.
Älköön aurinko laskeko vihanne yli.
Ef 4:26

Jeesuksen eli Jumalan Sanan oppi on,
että meidän tulee rakastaa pyyteettömällä Agape-rakkaudella jopa vihamiehiämme.

Lainaus
Te olette kuulleet sanottavan:
'Rakasta lähimmäistäsi' ja 'Vihaa vihamiestäsi.'
Mutta Minä sanon teille:
rakastakaa agapate vihamiehiänne
ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka vainoavat teitä,
että olisitte taivaallisen Isänne lapsia.
Matt 5:43-45


« Viimeksi muokattu: 12.08.14 - klo:11:15 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.