Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen oppi  (Luettu 52407 kertaa)

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #135 : 27.10.15 - klo:13:02 »
Jos nyt olet sitä mieltä, että niitä ei saa irroittaa toisistaan,
niin eihän silloin ole kysymys kahdesta eri opista,
joista pitäisi osata valita se oikea!

Sanavalintani ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta ihmiset selvästikin valitsevat jomman kumman. Jopa uskovatkin. Laki vetoaa ihmisen järkeen, mutta evankeliumi on hullutusta. Galatalaiskirje valaisee asiaa enemmän.

Ev.lut tunnustuskirjoista vielä pieni lainaus:

"Nämä kaksi oppia, laki ja evankeliumi, on siis säilytettävä erillään, niitä toisiinsa sekoittamatta; toisen tehtäviin ei saa lukea sitä, mikä kuuluu toiselle. Muutoin käy helposti niin, että Kristuksen ansio ja hyvät teot jäävät varjoon. Evankeliumista tulee uudestaan lainomaista oppia, niin kuin paavin kirkossa on tapahtunut. Kristityiltä riistetään se oikea lohdutus, jonka evankeliumi antaa lain heitä kauhistaessa. Paavinvalta päästetään ovesta takaisin Jumalan kirkkoon."
« Viimeksi muokattu: 27.10.15 - klo:13:45 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

• Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
« Vastaus #136 : 27.10.15 - klo:18:37 »
Jos nyt olet sitä mieltä, että niitä ei saa irroittaa toisistaan,
niin eihän silloin ole kysymys kahdesta eri opista,
joista pitäisi osata valita se oikea!

Sanavalintani ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta ihmiset selvästikin valitsevat jomman kumman. Jopa uskovatkin. Laki vetoaa ihmisen järkeen, mutta evankeliumi on hullutusta. Galatalaiskirje valaisee asiaa enemmän.

Ev.lut tunnustuskirjoista vielä pieni lainaus:

"Nämä kaksi oppia, laki ja evankeliumi, on siis säilytettävä erillään, niitä toisiinsa sekoittamatta; toisen tehtäviin ei saa lukea sitä, mikä kuuluu toiselle. Muutoin käy helposti niin, että Kristuksen ansio ja hyvät teot jäävät varjoon. Evankeliumista tulee uudestaan lainomaista oppia, niin kuin paavin kirkossa on tapahtunut. Kristityiltä riistetään se oikea lohdutus, jonka evankeliumi antaa lain heitä kauhistaessa. Paavinvalta päästetään ovesta takaisin Jumalan kirkkoon."

Mutta edelleenkään en löydä Jeesuksen opetuksesta
kahta eri oppia, joista pitäisi osata valita se oikea.

Ei kai sinua kauhista se Rakkauden laki, jota Jeesus opetti,
ja joka kirjoitettiin sinun sydämeesi,
kun otit pelastuksen Jumalan lahjana vastaan yksin armosta uskon kautta,
jolloin itse tuo Rakkaus vuodatettiin sinun sydämeesi,
kun synnyit uudesti ylhäältä Hengestä
ja sinussa tapahtui ulkoisen ympärileikkauksen sijaan sydämen ympärileikkaus.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

« Vastaus #137 : 27.10.15 - klo:19:01 »

"…sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan js pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. "

"Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

Edellä oli siis Paavalin henkilökohtaista painia näiden kahden lain välillä. Jos uskova ihminen ei tätä ole kokenut, niin herää kysymys, onko koko asia pelkkää teoriaa. Itse en tiennyt tästä kahden lain (tai opin) välisestä jännitteestä ennen uskoontuloani.
Lainaus
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

« Vastaus #138 : 27.10.15 - klo:19:58 »
Ehkä niin, että tuota aarteiden kokoamista taivaaseen on vaikeampi sanoittaa, kuin jotenkin sydämessä kuitenkin aavistella.

Jos yrittäisi väärinkäsitysten uhallakin hahmottaa joitakin ajatuksia. Kaikki missä uskon seurauksena sydän kiinnittyy taivaallisiin - Jumalaan, Jeesukseen, evankeliumiin - liittyy siihen. Sanoohan Jeesus samassa yhteydessä:"Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi". Jos sydän askartelee vain maallisissa, aarrekin on vain siellä. Jos taivaallisissa, aarrekin on siellä..
Aarteiden kokoaminen saattaa liittyä myös siihen, että
"joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää".

Poissa Pökkelö

« Vastaus #139 : 27.10.15 - klo:21:14 »
Kyllä kalamos olet ihan oikeassa siinä, että Raamatussa on kaksi oppia, jota Jeesuksin opettaa. Lain tie ja armon tie.
Vapaasti suomennettuna "Katse Minässä" ja katse Kristuksessa.
Ja vain jälkimmäinen on se tie, joka vie elämään ja antaa vapauden. Toinen on kadotuksen tie, vaikka silläkin on monta pysähtymiskehotusta ja tien viittaa Evankeliumin tielle.

Lucifer käänsi katseensa omaan itseensä ja alkoi ihailla itseään. Mistä hän käänsi katseensa ? Jumalasta !
Siitä alkoi Luciferin lankeamus. Ja me tulimme Edenissä osalliseksi käärmeen petoksen kautta tuosta samasta synnistä.
Me kaikki olimme Aadamin kupeissa, ja saimme syntiinlankeemuksessa käärmeen verta suoniimme.

Meillä on uskovinakin tarve katsoa itseemme. Tarve kelvata toinen toistemme silmissä, ja myös kelvata Jumalalle.
Ja silloin on katse meissä itsessämme. Omissa teoissamme.

Lain ja Pyhän Hengen tehtävänä on murskata illuusiomme. Pyhä Henki näyttää todeksi meissä synnin.
Ja kirkastaa meille Kristuksen sovitustyötä.
Mitä lähempänä olemme Vapahtajamme, sen kirkkaammin näemme oman syntisyytemmme. Emme ole vain rikkoneet kaikki käskyt, vaan olemme Jumalattomia kapinallisia
parantumattoman syntisairaita.

Ja tästä olemme keskustelleet. Niille joilta on oma mahdollisuus kelvata omilla töillä tai muilla ansioilla Jumalan edessä on lain ja Jumalan pyhyyden edessä murskattu.
Heille on täysin selvää, ettei mikään meissä voi kelvata Jumalalle, että Hän edes voisi katsoa puoleemme.
Ainoastaan Oman poikansa Jeesuksen sovitusverellä puhdistettuna me kelpaamme hänelle. Armahdettuina lunastettuina syntisinä.

On iso ero ymmärtääkö tämän oman kokemuksen kautta tai vain Raamatun Sanasta ulkoa oppittuna pääntietona.

Poissa Mice

« Vastaus #140 : 28.10.15 - klo:11:11 »
Tuossa "taivaaseen keräämisessä" tuntuu menevän sekaisin ihmisen ja Jumalan näkökulma.
Inhimillisesti tai edes hengellisen ihmisen silmin sitä asiaa ei voida arvioida.

Ensimmäinen tulee viimeiseksi ja viimeinen ensimmäiseksi. Heikoissa väkevä. Kuoleman kautta voitto jne.  Jumalan näkökulma on usein ihan erilainen kuin ihmisen itsensä kautta heijastama käsitys.
Ne jotka paasaavat aarteesta, eivät näe matkaa. He näkevät vain palkinnon. Sillä matkalla voi kuitenkin omassa "aarteen innossaan" murjoa monia ihmisiä tajuamattaan.

Uskon, että tämä on hyvä lähtökohta maallisiin ja taivaallisiin:  niinkuin kirjoitettu on: "Joka oli paljon koonnut, sille ei jäänyt liikaa, ja joka oli koonnut vähän, siltä ei mitään puuttunut".
Ihmisroska

Poissa Paulus

« Vastaus #141 : 28.10.15 - klo:11:56 »

Enemmänkin kauhistuttaa se, että näen Rakkauden lain vaikutusta niin perin vähän itsessäni, jos ollenkaan. Ainoaksi lohduksi jää Evankeliumi, jonka turvissa voin elää tämmöisenäni.
Lainaus
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

« Vastaus #142 : 29.10.15 - klo:17:37 »
Tuossa "taivaaseen keräämisessä" tuntuu menevän sekaisin ihmisen ja Jumalan näkökulma.
Inhimillisesti tai edes hengellisen ihmisen silmin sitä asiaa ei voida arvioida.
...

Ne jotka paasaavat aarteesta, eivät näe matkaa.
Olen hämmästynyt. Eikö tästä asiasta edes voi tai saa keskustella,
ovatko mielipiteet tästä asiasta automaattisesti paasaamista?

Nyt ei mene minulla jakeluun...

No kommentoin asiaa kuitenkin: se taisi olla Jeesus, joka aloitti yhden puheenvuoronsa
sanomalla ""Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden..."
ja kertoi siitä muutaman esimerkin, ja niiden päätteeksi sanoi:
"Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen".

En pitäisi tuota puheenvuoroa paasaamisena.

Poissa Mice

« Vastaus #143 : 29.10.15 - klo:19:28 »
Ihan vapaasti saa kirjoittaa. Käytän koko ajan sitä samaa vapautta.

Ei kannata olettaa, että olisin suunnannut kirjoitustani suoraan kenellekään täällä kirjoittavalle. Kirjoitan omien kokemuksien pohjalta. Minua hämmästyttää se, että jatkuvasti käsitetään väärin ja oletetaan, että jotenkin valvon täällä kirjoittelua. Jeesus ei jankuttanut, mutta ihmiset sortuvat usein siihen.

Kirjoitan suoraan ajatuksiani ja jos suuntaan sanani jollekin kirjoittajalle, niin lainaan hänen kirjoitustaan.
Missä muuten kielsin kirjoittamasta tästä asiasta?

Pseudokeskustelu ei kiinnosta pitkässä juoksussa. Sellaiselle voisi avata oman keskustelun jos kiinnostaa.
Ihmisroska

Poissa Taisto

« Vastaus #144 : 29.10.15 - klo:19:51 »
Missä muuten kielsin kirjoittamasta tästä asiasta?
No siinä kohden kun sanoit, että sitä asiaa ei voida arvioida. No, et siis aivan kieltänyt, mutta
tavallaan nollasit tarpeen keskustella koko asiasta. Mitäpä keskusteltavaa
siinä sitten jää jäljelle. Näin minä luin sinun viestisi, joku muu voi lukea eri tavalla.
Asia harmitti minua, tunteet kuohahtivat - tai eivät sentään kuohahtaneet, mutta
esiintyi melko voimakasta poreilua.

Mutta luku-, tulkinta- ja reagointitapansa kullakin. Minulla se oli tällä
kertaa tällainen :)

Poissa Mice

« Vastaus #145 : 29.10.15 - klo:19:59 »
Se on edelleen mielipiteeni, mutta ei se keskustelua estä. Minä uskon että:

Lainaus

Kyllä sitä saa arvioida jos mielestään siihen kykenee. Minä en kykene arvioimaan kuka kerää aarteita taivaaseen ja kuka ei.
Jätän sen arvioinnin Jumalalle.
« Viimeksi muokattu: 29.10.15 - klo:20:00 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Taisto

« Vastaus #146 : 29.10.15 - klo:20:15 »
Se on edelleen mielipiteeni, mutta ei se keskustelua estä. Minä uskon että:

Lainaus

Kyllä sitä saa arvioida jos mielestään siihen kykenee. Minä en kykene arvioimaan kuka kerää aarteita taivaaseen ja kuka ei.
Jätän sen arvioinnin Jumalalle.
Minulla on jonkin verran erilainen näkemys tästä asiasta. Kyllä kai meidän
molempien näkemykset universumiin mahtuvat. Asia ok, vietä hyvä ilta,
niin minäkin koetan tehdä.

Poissa Mice

« Vastaus #147 : 29.10.15 - klo:20:20 »
Ne mahtuvat jopa tälle foorumille, minusta.
Hyvät illat sinnekin.
Ihmisroska

Poissa kalamos

• Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
« Vastaus #148 : 30.10.15 - klo:14:13 »

Enemmänkin kauhistuttaa se, että näen Rakkauden lain vaikutusta niin perin vähän itsessäni, jos ollenkaan. Ainoaksi lohduksi jää Evankeliumi, jonka turvissa voin elää tämmöisenäni.

Eli itse Rakkauden laki, jota Jeesus opetti, ei sinua kauhistuta.
Ja oikeastaan haluaisit, että tuo Rakkauden laki, joka on kirjoitettu sinun sydämeesi,
ja joka Rakkaus on vuodatettu sinun sydämeesi, tulisi enemmän näkyviin sinussa.

Näin minäkin koen omalla kohdallani.
Hiukan todellakin kauhistaa, kun Paavali (2 Kor 3:3) kirjoittaa:

Lainaus
Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje,
meidän palvelustyöllämme kirjoitettu,
ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä,
ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.

Mutta minä en edelleenkään kykene näkemään
Rakkauden lakia ja evankeliumia
kahtena eri oppina, joista tulisi osata valita se toinen.
Juuri evankeliumi mahdollistaa sen,
että meissä voi ilmetä Hänen Rakkautensa.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

« Vastaus #149 : 14.04.16 - klo:20:23 »
Täällä uskosta osaton naapuri toimii kristillisemmin kuin minä. Tuli ihan omasta aloitteestaan putsaamaan rännit, kun kuuli, että olin juuri tullut sairaalasta. Tuskinpa ajatteli kokoavansa aarteita taivaaseen.

Tämä sama naapuri tuli tänää auttamaan, kun näki, että yritin saada omenapuun oksia leikatuksi. Hänellä oli tosi pitkävartinen leikkuri ja hän tuli mielellään auttamaan. Ja lupasi tulla vastakin ja rännejä putsaamaan. Toivotaan ja rukoillaan, että kokoaa aarteita Taivaaseen, vaikka ei vielä uskokaan. Hyvä naapuri on kiitosaihe, eikä tämä ole edes ainoa.
Lainaus
—   Thomas Sowell