Kirjoittaja Aihe: Uskontunnustus  (Luettu 14112 kertaa)

Poissa Taisto

Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #45 : 30.10.14 - klo:21:28 »

Silloin mekin voisimme joutua huokaisemaan, "Herra, auta minun epäuskoani ja ole armollinen minulle syntiselle ihmiselle" !!!
Tällainen huokaisu kertoo ihmisestä paljon enemmän hyvää kuin se,
että hän olisi aina arvioimassa / arvostelemassa toisten uskonkäsityksiä.

Näin se lopulta taitaa olla.

Poissa Taisto

« Vastaus #46 : 30.10.14 - klo:21:30 »
Ja kun kirjoitan suoraan ajatuksiani, niin se ei tarkoita sitä, että olisin loukkaantunut tai äkäpäissäni.
Vaikka savolainen olenkin, niin yritän päästä asioiden ytimeen mieluummin ilman turhia mutkitteluja.
Minäkin olen puoliksi savolainen - ja itsestäni ja sukulaisista olen nähnyt,
että mutkittelujen hylkääminen on savolaiselle vaikeaa.

Poissa Mice

« Vastaus #47 : 30.10.14 - klo:21:39 »
Ja kun kirjoitan suoraan ajatuksiani, niin se ei tarkoita sitä, että olisin loukkaantunut tai äkäpäissäni.
Vaikka savolainen olenkin, niin yritän päästä asioiden ytimeen mieluummin ilman turhia mutkitteluja.
Minäkin olen puoliksi savolainen - ja itsestäni ja sukulaisista olen nähnyt,
että mutkittelujen hylkääminen on savolaiselle vaikeaa.

On se pelkästään armoa olla savolainen. :D

Olen tässä Jumalan koulussa kuitenkin oppinut sen, että on hyvä lopulta luopua määritelmistä ja jopa identiteetistään.
Se on kuitenkin mahdollista vasta sen jälkeen kun on löytänyt itsensä ja identiteettinsä.
Jos on ihan eksyksissä itsensä kanssa, niin on kauhean vaikea tajuta, että mistä pitäisi luopua.
Minäkin olen luterilainen vain luopuakseni siitä. Olen tätä asiaa aika monelle selittänyt, mutta harva on tajunnut mitä tarkoitan.
Ihmisroska

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #48 : 30.10.14 - klo:21:52 »
Aloittaessani tätä ketjua mielessäni oli se, että huomasin uskontunnuksen lausumisen kokosydämisesti olevan itselleni ongelma. Minulle ei ainakaan tällä hetkellä ole ongelma se, että toiset sitä lausuvat. Tuo uskontunnustus sisältää opin kolminaisuudesta - en ole 'Jeesus yksin'-opin kannattaja, mutta siellä mistä olen lähtöisin käytännön tasolla puhutaan kolmesta Jumalasta (ensin uskoontulossa Jeesus tulee sydämeen ja joskus myöhemmin tulee Pyhä Henki tai toisaalta sanotaan, että Pyhä Henki asuu sydämessä tai Jeesus on keskuudessamme ja kuitenkin pyydetään Pyhää Henkeä saapumaan rukouksin tai laulun sanoin). Toinen ongelmani on tuo vesikaste, josta koen, että jokainen uskonsuuntaus puhuu oman tunnustuskunnan perinteitä noudattaen perustelematta käsityksiään tai perustelleen jakeilla, jotka eivät asiayhteyteen kuulu.

Poissa Pökkelö

« Vastaus #49 : 30.10.14 - klo:22:02 »
Kolminaisuudessa on yksi Jumala, ja silti kolme personaa. Pyhää Henkeä ei Luterilaiuudessa koroteta toisin kuin vapaissa suunnissa, jossa se on usein irrallinen persoona, jota kutsutaan paikalle kuin markkina ponia temppuja esittelemään.

Kolminaisuutta on vaikea ymmärtää, silti Sana sen ilmoittaa, ja näin Pyhä Henki on saava ylistyksen ja kiitoksen Isän ja Pojan rinnalla.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #50 : 30.10.14 - klo:22:09 »
Kolminaisuudessa on yksi Jumala, ja silti kolme personaa. Pyhää Henkeä ei Luterilaiuudessa koroteta toisin kuin vapaissa suunnissa, jossa se on usein irrallinen persoona, jota kutsutaan paikalle kuin markkina ponia temppuja esittelemään.

Kolminaisuutta on vaikea ymmärtää, silti Sana sen ilmoittaa, ja näin Pyhä Henki on saava ylistyksen ja kiitoksen Isän ja Pojan rinnalla.
Kolminaisuuden osalta tulee varmastikin niin, etten pysty sitä itselleni selvittämään tyhjentävästi. Olen perustellut asian itselleni kuvitellen mielessäni kolmion, joista yksi kärki kerrallaan on ollut kohti ihmistä. Tuossa siis takana ajatus Isän, Pojan ja PH:n aikakausista - tuokin ajatus meni palasiksi jossain vaiheessa http://puimatanner.net/index.php?topic=391.0
« Viimeksi muokattu: 30.10.14 - klo:22:15 kirjoittanut KnutL »

Poissa Mice

« Vastaus #51 : 30.10.14 - klo:22:09 »
Ihmettelen sitä samaa Jumalan "jakamista".
Toisaalta uskotaan, että Jeesus on läsnä Henkensä kautta siellä missä häneen uskovat kokoontuvat, mutta sitten lauluin ja rukouksin ei tunnuta siihen luotettavan.  Vähän tylysti sanottu, mutta karrikoidusti noin on.

Ja Hengellä täyttymisestä on tehty valtavan epäselvä ja monimutkainen kokonaisuus. Lopulta jää läjä epävarmoja ihmisraunioita, jotka eivät ole enää varmoja mistään. Raamatun ohje Hengellä täyttymiseen on hyvin käytännönläheinen ja selvä.

Itse uskon kolmiykseiseen Jumalaan, mutta en usko kolmeen persoonaan kuten ihmisistä käytetään sanaa persoona. Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala. Ja muita jumalia ei ole. Pax taisikin jo kertoa tässä ketjussa aiemmin sen asian, että Pyhä Henki kirkastaa Kristusta ja Jeesus puolestaan teki vain sen mitä Isältä sai tehtäväkseen.
Olen kuullut joskus sanottavan, että "ihan hyvin te opetatte Jeesuksesta, mutta Pyhästä Hengestä ette tunnu ymmärtävän mitään". Täysin mieletön ajatus. Kukaan ei opeta Jeesuksesta oikein ilman Pyhän Hengen tuomaa valoa.
Ihmisroska

Poissa pax

« Vastaus #52 : 31.10.14 - klo:00:51 »
Suomea kutsutaan kristityksi maaksi sillä valtaosa eli 75,2% väestöstä kuuluu valtauskontoon eli luterilaisuuteen ja kuitenkin vain 23% suomalaisista uskoo Raamatun Jumalaan, se on karua luettavaa ja muotojumalisuutta minun mielestäni on. Mitä sitten keskustelun alla oleva uskontunnustus, kirjoitin että uskovalle se on luonnollista jos sen haluaa lausua. Jokainen itse tietää onko uudestisyntynyt. En ole havainnut kenenkään väittävän muuta. Luterilaisuus koskettaa yleisesti ottaen meitä kaikkia. Rauhaa vain kirjoittajille.

Poissa Mice

« Vastaus #53 : 31.10.14 - klo:01:12 »
Suomea kutsutaan kristityksi maaksi sillä valtaosa eli 75,2% väestöstä kuuluu valtauskontoon eli luterilaisuuteen ja kuitenkin vain 23% suomalaisista uskoo Raamatun Jumalaan, se on karua luettavaa ja muotojumalisuutta minun mielestäni on. Mitä sitten keskustelun alla oleva uskontunnustus, kirjoitin että uskovalle se on luonnollista jos sen haluaa lausua. Jokainen itse tietää onko uudestisyntynyt. En ole havainnut kenenkään väittävän muuta. Luterilaisuus koskettaa yleisesti ottaen meitä kaikkia. Rauhaa vain kirjoittajille.

Luterilaisten uskovien hartioille laitetaan kuitenkin usein melkoisia lasteja. Puhutaan vähätellen kirkosta ja samalla nostetaan omaa seurakuntaa. Kirkon alennustila on selviö. Mutta ei uskova luterilainen lopu olemasta luterilainen eroamalla kirkosta. Olen sitä toisiin seurakuntiin kalastelua nähnyt paljon vuosien varrella.

Minulla ei ole harhakuvitelmia siitä, että kirkon jäsenistä kummoinenkaan osa olisi uudestisyntyneitä Jeesuksen seuraajia. Kirkon johtoporraskin on läpimätä. Kritisoin itse omaa seurakuntaani.

Itse en kuitenkaan koskaan tule liittymään mihinkään toiseen seurakuntaan. Jos eroan kirkosta, niin se on minun asiani. En laita hakemusta toisiin seurakuntiin.
Ihmisroska

Poissa Hilema

« Vastaus #54 : 31.10.14 - klo:01:37 »
#Ihmettelen sitä samaa Jumalan "jakamista".#

Vähän aikaa sen jälkeen, kun olin liittynyt LS:n seurakuntaan, sain kuulla erääseen vapaasuuntaan kuuluvalta sukulaistädiltä kommentin: Luther-säätiössä toimii Isä ja Poika, mutta ei Pyhä Henki.
Joku tädin tietolähteistä oli niin ollut tietävinään.

(Oletteko muuten jo nähneet LS:n 15-v.-videon?
http://www.youtube.com/watch?v=ZuTWhUZt7Ks&spfreload=10)
« Viimeksi muokattu: 31.10.14 - klo:01:39 kirjoittanut Hilema »

Poissa Mice

« Vastaus #55 : 31.10.14 - klo:02:07 »
#Ihmettelen sitä samaa Jumalan "jakamista".#

Vähän aikaa sen jälkeen, kun olin liittynyt LS:n seurakuntaan, sain kuulla erääseen vapaasuuntaan kuuluvalta sukulaistädiltä kommentin: Luther-säätiössä toimii Isä ja Poika, mutta ei Pyhä Henki.
Joku tädin tietolähteistä oli niin ollut tietävinään.

(Oletteko muuten jo nähneet LS:n 15-v.-videon?
http://www.youtube.com/watch?v=ZuTWhUZt7Ks&spfreload=10)

LS tai LHPK on minusta jatkumoa Jumalan alkamalle työlle Suomessa. :) Ilolla tervehdin jokaista säätiöläistä.
Ihmisroska

Poissa Mice

« Vastaus #56 : 31.10.14 - klo:02:13 »
Mulla tuli ihan itku noista videon ensimmäisistä sanoista. Kun tiedän miten totta se on.
Ihmisroska

Poissa Mice

« Vastaus #57 : 31.10.14 - klo:12:30 »
Itse en kuitenkaan koskaan tule liittymään mihinkään toiseen seurakuntaan. Jos eroan kirkosta, niin se on minun asiani. En laita hakemusta toisiin seurakuntiin.

Tällä tarkoitin nimenomaan näitä olemassa olevia seurakuntia ja niiden jäsenyyttä. Luterilaisessa seurakuntayhteydessä aion pysyä, olinpa kirkon jäsen tai en.
Ihmisroska

Poissa Taisto

« Vastaus #58 : 31.10.14 - klo:19:32 »
Olen kuullut joskus sanottavan, että "ihan hyvin te opetatte Jeesuksesta, mutta Pyhästä Hengestä ette tunnu ymmärtävän mitään". Täysin mieletön ajatus. Kukaan ei opeta Jeesuksesta oikein ilman Pyhän Hengen tuomaa valoa.
Ymmärtääköhän Pyhää Henkeä mitenkään oikein se, joka noin voi sanoa?
Ajatellaanko silloin, että PH tuo mukanaan ilmiöitä tai fiiliksiä, joita Jeesus
tai usko Jeesukseen ei tuo - eli tavoitellaanko jotakin ohi sen, mitä on kirjoitettu?

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
« Vastaus #59 : 31.10.14 - klo:20:20 »
Ajatellaanko silloin, että PH tuo mukanaan ilmiöitä tai fiiliksiä, joita Jeesus
tai usko Jeesukseen ei tuo - eli tavoitellaanko jotakin ohi sen, mitä on kirjoitettu?

Näin ilmeisesti ajatellaan. Minulle tulee aina vaivautunut olo tilaisuuksissa, joissa korostetaan Pyhää Henkeä ja joissa Jeesus jää taka-alalle. Tuntemukseni lienee monen mielestä keskenkasvuisuutta ja epähengellisyyttä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell