Kirjoittaja Aihe: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin  (Luettu 15974 kertaa)

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4228
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #30 : 08.02.15 - klo:13:48 »
Väikkärin sivulla 151 Mantinen on piirtänyt mielenkiintoisen kaavion helluntailaisen yhteisön sosiaalisista rajoista pienenevien ympyröiden muodossa.

Rajojen ulkopuolelle jäävät uskonnottomuus, liberaaliteologia, moraalittomuus, ateismi ja maallistuminen.

Rajoja leikkaavat etsijät, etsikkoaika, kuulijat ja kiinnostuneet.

Varsinaisesti rajojen sisäpuolella ovat uloimpina uskonratkaisun osoittaminen, kaste
Sitten tiivistyen
- yhteisiin rituaaleihin osallistuminen (ehtoollinen jne.)
- Pyhän Hengen kokemus, armolahjat
- Moraaliarvot, pyhityksen osoittaminen
- Karismaattisuus, "voitelu"
ja sisimpänä yhteisön tunnustama johtajuus.


Tuosta jaottelusta olisi mielenkiintoista saada vertailu esimerkiksi vapaakirkkoon, viidesläisiin tai cityseurakuntalaisiin.
Olisikohan  sosiaaliset rajat tai niiden rajat toisenlaisia?

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4228
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #31 : 08.02.15 - klo:14:14 »
Vielä poimintoja väikkäristä.

Tutkimuksen perusteella helluntailaisperheiden lasten luokka-asema oli noussut vanhempiinsa nähden.
Ei-helluntailaisten vanhempien lapset sijoittuivat työväenluokkaan.


Lainaus tiivistelmästä:

Helluntailaisuus
-Uskonnon tekemisen tapana vetää puoleensa ihmisiä alemmista yhteiskuntaluokista.
-Uskontokulttuurina ohjaa keskiluokkaisiin asemiin


"Suomalaisen helluntailaisuuden uskonnon tekemisen tapa vetää edelleen puoleensa ja saa ulkopuolelta kääntyneitä jäseniä voittopuolisesti alemmista yhteiskuntaluokista myös Turun Helluntaiseurakunnassa. Sen sijaan uskontokulttuuri vaikuttaa seurakunnan
sisällä kasvaneisiin tutkimusaineiston perusteella siten, että nuoret päätyvät usein tiettyihin keskiluokka-asemiin. Ulkopuolelta kääntyneet voivat myös vaihtaa alaa, jos kokevat aiemman ammattinsa kulttuurin olevan ristiriidassa uuden kulttuurin kanssa. Sosiaalinen nousu tai vähintäänkin elämän olosuhteiden ja laadun parantaminen voivat olla kääntymistä motivoivia tekijöitä."


- -
Tuo päätelmä on minusta aika merkittävä.
Jos seurakunta yhteisesti päättää suunnata sanomansa alempiin yhteiskuntaluokkiin ja 'teille ja aitovierille' se on ihan ok ja siihen Raamattu kehoittaakin.
Toisaalta, jos kaikki puheet suunnataan tuolla lailla, osa seurakuntalaisista kokee viestinnän tavan itselleen vieraaksi ja voi vaihtaa maisemaa. Toisaalta sitten ne uudet, jotka tulevat seurakuntiin ulkopuolelta ei-helluntailaisista perheistä saattavat kokea jonkunmoista alemmuuden tunnetta ns. kantaporukan kanssa.  - Nämä viimeiset lauseet olivat siis minun kommenttejani.


Tutkimuksessa todetaan näin:

"Helluntaiseurakuntien työntekijöiden teologinen kouluttautuminen on myös muuttanut seurakuntia sekä niiden kulttuurista ilmettä. Saarnojen vaatimustaso on jo kuulijakunnan kouluttautumisen myötä erilainen kuin muutama vuosikymmen sitten. Aiempi perinteinen
kertomuskeskeinen saarna on useiden haastateltavien mielestä liian sekava seurattavaksi, minkä vuoksi he suosivat systemaattisempia ja tietopohjaisempia saarnoja."

-

Seurakuntalaisten koulutusaste Turussa on huomattavasti korkeampi kuin muilla Turkulaisilla (sivu 105).
Oman kokemukseni mukaan saarnaajien ja pastorien koulutusaste on usein huomattavasti heikompi kuin muilla seurakuntalaisilla.

Tuo johtaa mieleeni hieman aiheesta poikkeavaa.
Vuosikymmenten aikana olen seurannut sitä kuinka pahalta maailmalta uskovaisissa kodeissaan varjellut nuoret istuvat siistististi puettuina kuuntelemassa tatuoitua vankilakundia kundia, joka on elänyt viina- ja huumehöyryistä elämää tai vaihtoehtoisesti jotain muuta ex-jotakin esim. urheilijoita. Mielestäni tuossa on ollut paha ristiriita joka on johtanut siihen, että uskovan kodin lapsi ei ole omasta mielestään oikein kunnolla pelastunut, koska ulkonainen elämä ei ole juurikaan muuttunut.
« Viimeksi muokattu: 08.02.15 - klo:14:28 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4228
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #32 : 08.02.15 - klo:14:20 »
Pitääkö tämä väittämä kutinsa eli että helluntailaisuus vetoaa ulospäinsuuntauneisiin ihmisiin?

"Koulutuksen yleisyys on ohjannut seurakuntalaisten jälkikasvua keskiluokkaisiin ja palveluyhteiskunnan ammatteihin yrittäjyyden sijaan. Toisen sukupolven helluntailaisten liittyminen seurakuntaan tapahtuu myös osin erilaisista motiiveista tai eri kokemuksien
pohjalta kuin ulkopuolisilla. Helluntailaisuus on voinut vedota ulospäinsuuntautuneisiin ihmisiin, yrittäjiin, tarjoamalla heille itsensä toteuttamisen keinoja uskonnollisessa yhteisössä, mutta heidän lapsensa eivät välttämättä jatka yrittäjinä."


"Kyselyyn vastanneet työikäiset olivat vastaustensa perusteella pääsääntöisesti enemmän ulospäin kuin sisäänpäin suuntautuvia. Silti vastaajilla oli keskimäärin mielestään hieman enemmän ystäviä seurakunnassa kuin sen ulkopuolella (4,55). Mielenkiintoinen havainto on, että ulkopuolelta kääntyneillä (4,85) oli mielestään suhteessa vähemmän ulkopuolisia ystäviä kuin mitä helluntailaiskodin lapsi arvioi (4,11). Yksi selitys tälle voi olla kääntymisen radikaalius, jolloin taakse jääneen elämän ja uuden ympäristön välillä halutaan tehdä selkeä ero. Koulutuksen ja luokka-aseman suhteen tulos oli odotettu: korkeammin koulutetuilla ja
korkeammassa asemassa olevilla oli mielestään enemmän ystäviä seurakunnan ulkopuolella, alemmissa asemissa ja koulutustasoilla päinvastoin."




Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4228
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #33 : 08.02.15 - klo:14:31 »
Itse viittasin tuolla aiemmin tähän mistä Mantsinenkin on tehnyt huomion:


"Nykyisistä trendeistä helluntaiherätyksessä merkittävin on kilpailevan helluntaikansa-yhteisön kehitys ja siihen liittyvien uusien seurakuntien perustaminen. Tällä on merkitystä myös luokkatutkimuksen kannalta tulevaisuudessa. Jos helluntaikansa vetää puoleensa lähinnä konservatiiveja ja kouluttamattomia, vaikuttaisi se selkeästi sekä helluntaikansan että helluntaiherätyksen rakenteisiin ja tulevaisuuteen. Vielä on ennenaikaista sanoa mitään varmaa tästä kehityksestä, etenkin koska helluntaikansa ja helluntaikirkko toimivat edelleen suurelta osin saman liikkeen sisällä. Mutta vaikka liike ei jakaantuisi, saattaa kehitys silti ennakoida erilaisten seurakuntien muodostumista ja perustamisia. Kun perinteisesti yhdellä paikkakunnalla on ollut vain yksi yhtenäisyyteen ja yhtenäiskulttuuriin pyrkivä helluntaiseurakunta, voi paikkakunnalla tulevaisuudessa toimia useampi, erilaista uskontokulttuuria toteuttava, samasta perinteestä nouseva helluntaiseurakunta."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5484
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #34 : 08.02.15 - klo:16:00 »
Kehitys kehittyy:

http://houmchurch.fi
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1448
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #35 : 08.02.15 - klo:18:36 »
Kehitys kehittyy:

http://houmchurch.fi
Ovatko nämä kaksi miestä ne nuorisotyöntekijät, Seinäjoelta ja Ylistarosta,
jotka päättivät erota helluntaiseurakunnistaan ja perustivat oman seurakunnan?

Mikähän tämä houmin opillinen perusta on, onko tietoa?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5484
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #36 : 08.02.15 - klo:20:06 »
Mielestäni seurakunnan perustaminen on jossain määrin kyseenlainen juttu, koska seurakunta on jo perustettu. Ainoastaan sellaiselle seudulle voisi mielestäni perustaa seurakunnan, jossa evankeliumia ei ole lainkaan julistettu. Suomesta sellaista paikkaa ei löydy.

Jos lähtisin perustamaan seurakuntaa, niin sillä mielestäni osoittaisin, että minulla on jotain sellaista, mitä muilla ei ole. Ja se taas ei ole totta. Ei minulla ole sellaista viisautta, jota ei olisi jo jollakin toisella. Sama koskee kaikkia muitakin. Sitäpaitsi meillä on seurakuntia, joissa on mahdollisuus kokoontua evankeliumin äärelle rakentumaan yhteisestä uskosta. Jopa ev.lut. kirkon maallistuminen tekee sen mahdolliseksi, koska kontrolli puuttuu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4228
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #37 : 08.02.15 - klo:20:59 »
Kehitys kehittyy:

http://houmchurch.fi
Ovatko nämä kaksi miestä ne nuorisotyöntekijät, Seinäjoelta ja Ylistarosta,
jotka päättivät erota helluntaiseurakunnistaan ja perustivat oman seurakunnan?

Mikähän tämä houmin opillinen perusta on, onko tietoa?

Niitäpä ne.

Niukasti löytyy tietoa. Tässä jotakin.

https://hillsongilmio.wordpress.com/2014/11/08/hillsongilmio-etenee-seinajoella-houmchurch-fi/




« Viimeksi muokattu: 08.02.15 - klo:21:46 kirjoittanut KnutL »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5484
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #38 : 08.02.15 - klo:21:48 »
Vaikuttaa jossain määrin verkostomarkkinoinnilta:

https://hillsongilmio.wordpress.com/2014/09/08/sisapiirilaisen-raportti-seurakunnan-valtaamisesta-ja-hillsong-ilmiosta/

Tässäkin on lisätietoa:

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2351/hillsong_helsinki_avataan_2014

Ja tässä vähän tuhtimpi paketti. Jos se on tuota, niin yksi kommentti riittänee. Yäk.

https://hillsongilmio.wordpress.com
« Viimeksi muokattu: 08.02.15 - klo:21:59 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1448
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #39 : 09.02.15 - klo:21:42 »
Mielestäni seurakunnan perustaminen on jossain määrin kyseenlainen juttu, koska seurakunta on jo perustettu. Ainoastaan sellaiselle seudulle voisi mielestäni perustaa seurakunnan, jossa evankeliumia ei ole lainkaan julistettu. Suomesta sellaista paikkaa ei löydy.

Jos lähtisin perustamaan seurakuntaa, niin sillä mielestäni osoittaisin, että minulla on jotain sellaista, mitä muilla ei ole. Ja se taas ei ole totta. Ei minulla ole sellaista viisautta, jota ei olisi jo jollakin toisella. Sama koskee kaikkia muitakin. Sitäpaitsi meillä on seurakuntia, joissa on mahdollisuus kokoontua evankeliumin äärelle rakentumaan yhteisestä uskosta. Jopa ev.lut. kirkon maallistuminen tekee sen mahdolliseksi, koska kontrolli puuttuu.
Onko siis helluntaiseurakuntien perustaminen Suomeen ollut kyseenalaista?
Kyllähän täällä ev.lut. ja muitakin seurakuntia oli siinä vaiheessa jo riittävästi.
Helluntailaiset ovat siis halunneet osoittaa, että heillä on jotakin mitä muilla ei ole ... ja valehdelleet?

Entäpä luterilaisten seurakuntien perustaminen katoliseen Eurooppaan: oliko
sekin väärin?

Tarkoitan tätä: missä menee raja, jonka jälkeen uusia erilaisia seurakuntia
ei enää saa perustaa? Kuka voi määritellä, mikä on se raja?


Poissa Paulus

  • Viestejä: 5484
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #40 : 10.02.15 - klo:08:24 »
Tarkoitan tätä: missä menee raja, jonka jälkeen uusia erilaisia seurakuntia
ei enää saa perustaa? Kuka voi määritellä, mikä on se raja?

Mielestäni seurakunta on siellä, missä on Kristus. Ihan riippumatta siitä, mihin "yhdistykseen" kukin jäsen kuuluu. Raamatusta emme löydä mallia siitä, että olisi ollut Korinton ev.lut seurakunta, Korinton helluntaiseurakunta, Korinton baptistiseurakunta jne. Seurakunnan muodostavat siis kullakin paikkakunnalla olevat Jumalan lapset. Käytäntö on vuosisatojen aikana hämärtänyt tämän tosiasian. Vai olenko ymmärtänyt kokonaan väärin?

Jos jossakin kokoonnutaan yhteen Jeesuksen nimessä, se "yhteisö" on osa seurakuntaa riippumatta siitä, missä ja kenen tiloissa kokoonnutaan. Ja siellä on keskinäinen yhteys, missä Kristuksen ruumis on yhteenliittyneenä. Se on sitten eri juttu, jos Kristuksen ruumiista käsi tai jalka haluaa lähteä omille teilleen. Kristuksen ruumis on ihmissilmälle näkymätön todellisuus toisin kuin jokin maallinen rukoushuone, temppeli, yhdistys tai kirkko.
« Viimeksi muokattu: 10.02.15 - klo:10:09 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 238
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #41 : 10.02.15 - klo:13:36 »
Jumalan seurakunta on siellä missä ovat uskovat, mutta kyllä Raamattu selkeästi opettaa jollakin tavoin järjestäytyneen yhteisön, jolla on mm paimenet.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5484
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #42 : 10.02.15 - klo:13:49 »
Jumalan seurakunta on siellä missä ovat uskovat, mutta kyllä Raamattu selkeästi opettaa jollakin tavoin järjestäytyneen yhteisön, jolla on mm paimenet.

Olet oikeassa. Se on ihannetila. Ilmeisesti tämä tila ei enää pitkiin aikoihin ole voinut toteutua alkuperäisessä ihanteellisuudessaan. Kts. esim. Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa. Laodikean seurakunta oli jo tosi kaukana ihanteesta, mutta missään ei sanota, ettei se olisi enää ollut Herran seurakunta. Sardeen seurakunta taas on mielestäni melko osuva kuvaus monesta tämän päivän seurakunnasta. Mutta Laodikeaan ei perustettu uutta Herran seurakuntaa, ei myöskään Sardeeseen. Eikä edes kehoitettu perustamaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 252
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #43 : 26.07.15 - klo:20:08 »
Houmista debatoidaan radio deissä juuri nyt.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4228
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #44 : 14.01.17 - klo:13:59 »
Tässä linkissä asiaa romaneista ja helluntailaisuudesta.
http://areena.yle.fi/1-3784567